• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O ten tramwaj za 26,4 tys. zł starali się 4 lata. Na świecie jest tylko kilka sztuk

Ewelina Oleksy
25 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (105)
Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT. Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

Wyjątkową "zdobyczą" pochwaliła się spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do historycznej floty jej pojazdów dołączył właśnie dawny wagon silnikowy. O jego zakup zabiegano przez 4 lata, bo na świecie jest tylko kilka sztuk takich tramwajów. Kosztował ponad 26 tys. zł.



Jak oceniasz zakup tego historycznego wagonu?

Dawny wagon silnikowy, tramwaj typu KSW, to jak wskazują przedstawiciele spółki GAiT, prototyp czerwonej N-ki, czyli tramwaju Konstal N z 1952 roku. [GAiT także ma go w swojej flocie pojazdów historycznych - dop.red.]

W Gdańsku tego typu wagony, jak ten właśnie zakupiony, pojawiły się po raz pierwszy pod koniec 1944 roku i kursowały na miejskich liniach do 1973 roku.

  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

W Gdańsku jest jedna z tylko kilku sztuk



- Obecnie pojazd pozbawiony jest aparatury trakcyjnej. Będzie pełnił funkcję wagonu doczepnego do tramwajów historycznych z floty GAiT - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT. - To wyjątkowy nabytek, bo na świecie jest dosłownie kilka sztuk tego modelu. Nasze starania o niego trwały aż 4 lata. Do floty pojazdów zabytkowych dołączy po remoncie i podobnie jak inne pojazdy zabytkowe będzie atrakcją różnych wydarzeń w naszym mieście. Obecnie przechowywany jest w zajezdni tramwajowej Nowy Port - wskazuje.


Odkupiony od niemieckiego muzeum za 26,4 tys. zł



Wagon został kupiony za 26,4 tys. zł z muzeum tramwajów w Wuppertalu (Niemcy). Rok jego produkcji to 1948 r.



Prototyp tego tramwaju powstał w 1943 roku.

- W ramach produkcji powstały wagony silnikowe i doczepne. Produkowano je do 1949 roku- mówi Dobrowolska. - Po zakończeniu II wojny światowej tramwaje typu KSW posłużyły polskim inżynierom do wykonania projektu pierwszego tramwaju powojennego - generacji N, produkowanej od 1948 do 1962 roku m.in. w zakładach w Chorzowie i Gdańsku.

Miejsca

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • Przecież nie tylko GAiT go sprowadzał. Razem z nim prezes Grupy Tramwajowo Autobusowej WPK GG, który opiekował się sprowadzeniem KSW do Gdańska ;)

    • 3 1

  • Może (1)

    Redakcja zapyta się co dzieje się ze złotym tramwajem Konstal, który stoi w zajezdni autobusowej na Hallera?

    • 3 0

    • :))

      wszystko co mozna było wywieżć na złom,juz pojechało,,,wrak tylko miejsce blokuje...:))
      ale kogo to obchodzi.....?
      Prezio o 13.00 wstaje

      • 0 0

  • Też będzie miał napis danzig?

    • 1 0

  • GAiT zrobcie porządek z inwentarzem:

    23/01/2024. Tramwaj lini nr 2 jadący w strone lawendowego wzgórza o godzinie 8:48 na przystanku opera bałtycka,
    z tyłu tramwaju, odleciała z sufitu nad siedzeniem po lewej stronie (jak sie patrzy do przodu) płyta trzymająca wnętrzności elektroniczne tramwaju, zrzucając przy tym metalowe zawieszki i nieomalże rozbijając mi głowę.

    • 3 1

  • Koszty transportu pewnie przewyższały cenę zakupu.

    Czy wagon posiada wózki (koła) ?

    • 1 0

  • Mój tata w latach 1950tych jeździł na doczepkę trzymając się jedną ręką

    w drugiej ręce studencką teczka. I raz odpadł i złamał nogę. Wtedy tramwaje były obwieszone takimi pasażerami co nie zmieścili się w środku

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane