• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O ten tramwaj za 26,4 tys. zł starali się 4 lata. Na świecie jest tylko kilka sztuk

Ewelina Oleksy
25 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (105)
Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT. Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

Wyjątkową "zdobyczą" pochwaliła się spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do historycznej floty jej pojazdów dołączył właśnie dawny wagon silnikowy. O jego zakup zabiegano przez 4 lata, bo na świecie jest tylko kilka sztuk takich tramwajów. Kosztował ponad 26 tys. zł.



Jak oceniasz zakup tego historycznego wagonu?

Dawny wagon silnikowy, tramwaj typu KSW, to jak wskazują przedstawiciele spółki GAiT, prototyp czerwonej N-ki, czyli tramwaju Konstal N z 1952 roku. [GAiT także ma go w swojej flocie pojazdów historycznych - dop.red.]

W Gdańsku tego typu wagony, jak ten właśnie zakupiony, pojawiły się po raz pierwszy pod koniec 1944 roku i kursowały na miejskich liniach do 1973 roku.

  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

W Gdańsku jest jedna z tylko kilku sztuk



- Obecnie pojazd pozbawiony jest aparatury trakcyjnej. Będzie pełnił funkcję wagonu doczepnego do tramwajów historycznych z floty GAiT - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT. - To wyjątkowy nabytek, bo na świecie jest dosłownie kilka sztuk tego modelu. Nasze starania o niego trwały aż 4 lata. Do floty pojazdów zabytkowych dołączy po remoncie i podobnie jak inne pojazdy zabytkowe będzie atrakcją różnych wydarzeń w naszym mieście. Obecnie przechowywany jest w zajezdni tramwajowej Nowy Port - wskazuje.


Odkupiony od niemieckiego muzeum za 26,4 tys. zł



Wagon został kupiony za 26,4 tys. zł z muzeum tramwajów w Wuppertalu (Niemcy). Rok jego produkcji to 1948 r.



Prototyp tego tramwaju powstał w 1943 roku.

- W ramach produkcji powstały wagony silnikowe i doczepne. Produkowano je do 1949 roku- mówi Dobrowolska. - Po zakończeniu II wojny światowej tramwaje typu KSW posłużyły polskim inżynierom do wykonania projektu pierwszego tramwaju powojennego - generacji N, produkowanej od 1948 do 1962 roku m.in. w zakładach w Chorzowie i Gdańsku.

Miejsca

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • O, super! (1)

    To ironią. Będzie gnił na Hallera jak pozostałe zakupy - wystarczy podjechać i zobaczyć, że ani jelcze ani żadne inne pojazdy kupione do odrestaurowania są nie ruszone.

    • 18 1

    • Jelcz miał iść do odrestaurowania, startował w budżecie obywatelskim, ale mieszkańcy woleli ścieżkę dydaktyczną

      • 2 3

  • Na to idą pieniążki podatników,wow ,szacun

    • 8 6

  • Opinia wyróżniona

    Lepiej późno niż... (2)

    Cieszę się że powiększy się zabytkowa kolekcja. Szkoda tylko, że wcześniej wiele bardziej charakterystycznych dla Gdańska wozów / np 264 / poszło na złom, jeszcze przez lata były campingami w tramwajarskim ośrodku wypoczynkowym.

    • 88 10

    • Nie ma 264 ale jest 266, to ta sama fabryka Danziger Waggonfabrik AG

      • 5 2

    • Wszedzie tramwajowy złom trafia tak gdzie powinien trafic na złom ale Unas sie je odkupuje

      • 2 15

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Super. Mam tylko nadzieję, że tak samo będą dbać o kultowe Konstale. Te bujanie na tyle wagoników pędzących po krzywych torach wzdluz ulicy Jana z Kolna, specyficzny zapach gumy i metalu, hałas drzwi... Epickie doznania, za którymi człowiek nie raz teskni. Tak, czy inaczej były tam bardzo wygodne miejsca do stania, poręcze na dobrej wysokości, dużo miejsca na tyle. No i latem bohaterem był ten śmiałek, który miał siłę otworzyć rozsuwane okna. Poluje na okazje żeby się nimi przejechać, zawsze mi ucieka:(

    • 138 17

    • Walenie drzwi i pliki biletów za 35 groszy to całe moje dzieciństwo

      • 9 0

    • Powinny trafic na złom razem ze wszystkimi bo tramwaj to najwiekszy kosztowny szkodnik w mieście . (4)

      Zalet brak Koszty ogromne ,zalet niema zadnych w przeciwienstwie do autobusów.No ale w gdańskim raporcie dzien bez awari tramwaju to dzien stracony!!

      • 1 29

      • Ciekawa jest korelacja między umiejętnością poprawnego pisania w ojczystym języku, a nienawiścią do tramwajów :) (3)

        • 18 2

        • Dzbanku niema czegos takiego jak nienawiść do tramwajów ale od ciebie wiedza sie odbija jak od sciany jest zato postep (2)

          który jest przeciwieństwem epoki PRLu .Ale jest zato slepy fanatyzm jak kazdy bezrozumny którego jestes przykładem I wręcz gigantycznymi kosztami jakie powoduje tramwajowy złom w Gdańsku. Tramwaj niema zadnych zalet w miescie od zawsze jednoczesnie jeszce zajmuja najwiecej miejsca w miescie.

          • 0 16

          • (1)

            Ciekawa jest korelacja między umiejętnością poprawnego pisania w ojczystym języku, nadrabianą z żałosnym chamstwem, a nienawiścią do tramwajów :)

            • 8 1

            • Czyli jedna dzbvanku potwierdzasz beton umysłowy i nienawiść do wszystkiego co pokazuje fakty i straty

              • 0 9

    • Ale nostalgia...

      Przypomniałeś mi o tym zapachu w lato... Tak jak piszesz specyficzny zapach gumy i metalu. Zapach metalu zostawał na rękach gdy był tłok i nie było jak się oprzeć. Ahh.. bardzo miło się te czasy wspomina, dziewczyny uśmiechnięte, te auta w korku z lat 90 :)) to były czasy.

      • 1 0

  • Wszystko fajnie, pięknie

    ciekawa zabawka. Na festyn jak znalazł.

    • 6 3

  • Jeździło się. (1)

    Miały bardzo niebezpieczne drzwi.Przy hamowaniu wielkie drzwi siłą bezwładności waliły z hukiem. Biada gdy ktoś znalazł się na drodze. Charakterystyczne poręcze na środku wejścia z możliwością zapinania wiszących rur, zawsze zastanawiałem się po co, bo tylko bujały się po obu stronach.

    • 8 1

    • Ta "bujająca" rura to było "odgrodzenie"

      od motorniczego. To samo było w N-kach i 4N. Motorniczy, wg uznania zamykał lub nie.

      • 2 0

  • Bawią się, można, można.

    Za nasze.

    • 13 4

  • niby fajnie ale GAiT chyba powinien zajmować się komunikacja miejską a nie pełnić funkcje muzealne (2)

    w końcu żyją z podatków więc powinni wykonywać tylko te działania związane bezpośrednio z celem swojej działalności i na to wydawać pieniądze. Nawet jeśli ten pomysł jest "szlachetny" to nie jest ich rolą muzealnictwo

    • 16 8

    • Pomyłka

      To nie gait kupiło ten zabytek tylko grupa gta wpk gg

      • 3 2

    • Pomyłka

      Gait tego nie kupił tylko grupa gta wpk gg

      • 0 2

  • Cofamy się?

    Z ciekawości zajrzałam jak wyglądały wnętrza pierwszych polskich tramwajów powojennych i jestem pod wrażeniem ilości miejsc siedzących, zupełnie inaczej to wygląda niż nasze już z założenia bydłowozy. Do tego te ławeczki do siedzenia zwykłe, polakierowane drewno, łatwe do utrzymania w czystości, w przeciwieństwie do tych wyściełanych lepiej nie wiedzieć jak zasyfionym i czym zasyfionym obiciem.

    • 12 2

  • mogli dac zdjęcie jak wygląda wyremontowany (1)

    • 6 2

    • Internetu nie masz?

      Wpisz wagon KSW...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane