• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O ten tramwaj za 26,4 tys. zł starali się 4 lata. Na świecie jest tylko kilka sztuk

Ewelina Oleksy
25 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (105)
Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT. Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

Wyjątkową "zdobyczą" pochwaliła się spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do historycznej floty jej pojazdów dołączył właśnie dawny wagon silnikowy. O jego zakup zabiegano przez 4 lata, bo na świecie jest tylko kilka sztuk takich tramwajów. Kosztował ponad 26 tys. zł.



Jak oceniasz zakup tego historycznego wagonu?

Dawny wagon silnikowy, tramwaj typu KSW, to jak wskazują przedstawiciele spółki GAiT, prototyp czerwonej N-ki, czyli tramwaju Konstal N z 1952 roku. [GAiT także ma go w swojej flocie pojazdów historycznych - dop.red.]

W Gdańsku tego typu wagony, jak ten właśnie zakupiony, pojawiły się po raz pierwszy pod koniec 1944 roku i kursowały na miejskich liniach do 1973 roku.

  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

W Gdańsku jest jedna z tylko kilku sztuk



- Obecnie pojazd pozbawiony jest aparatury trakcyjnej. Będzie pełnił funkcję wagonu doczepnego do tramwajów historycznych z floty GAiT - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT. - To wyjątkowy nabytek, bo na świecie jest dosłownie kilka sztuk tego modelu. Nasze starania o niego trwały aż 4 lata. Do floty pojazdów zabytkowych dołączy po remoncie i podobnie jak inne pojazdy zabytkowe będzie atrakcją różnych wydarzeń w naszym mieście. Obecnie przechowywany jest w zajezdni tramwajowej Nowy Port - wskazuje.


Odkupiony od niemieckiego muzeum za 26,4 tys. zł



Wagon został kupiony za 26,4 tys. zł z muzeum tramwajów w Wuppertalu (Niemcy). Rok jego produkcji to 1948 r.



Prototyp tego tramwaju powstał w 1943 roku.

- W ramach produkcji powstały wagony silnikowe i doczepne. Produkowano je do 1949 roku- mówi Dobrowolska. - Po zakończeniu II wojny światowej tramwaje typu KSW posłużyły polskim inżynierom do wykonania projektu pierwszego tramwaju powojennego - generacji N, produkowanej od 1948 do 1962 roku m.in. w zakładach w Chorzowie i Gdańsku.

Miejsca

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • Na co komu ten złom?

    Lepiej usuńcie pluskwy i umyjcie siedzenia w tramwajach zaszczane przez bezdomnych

    • 10 0

  • Opinia

    Powinien być dalej jako silnikowy. A nie jako doczepny.

    • 3 3

  • banda folksdojczy rządzi miastem a ostatnio nawet Polską... niczego się nie uczycie, durne społeczeństwo.

    Co z zabytkowym Konsalem? Niech gnije, bo komuś robi się mokro na myśl o niemieckim sztruclu i to jeszcze w barwach zbrodniczego WMG. Tfu

    • 7 1

  • Odkupili ten złom bo nikt inny nie chciał jest ich tylko kilka bo sa złomowane i przetapiane nikt niema potrzeby tego

    a tym bardziej gromadzić!!Ale w Gdańsku gdzie jest najgorsza komunikacja w Polsce własnie dzieki tramwajowego złomu to marnują kase mieszkanców na takie zakupy mało tego jeszcze sie tym chwala!

    • 8 1

  • I będzie gnił

    tak jak te co stoją w zajezdni autobusowej przy Hallera?

    • 6 1

  • Bardzo dobry zakup (1)

    Świetny zakup, a ludzi którzy wszystko krytykują i którym nic się nie podoba wysłać statkiem na Kubę i zostawić, przynajmniej spokój będzie

    • 2 7

    • Bezrozumny wazeliniarzuty własnie poroppagujesz poziom Białorusi czy Kuby komu sie niepodoba to zamykaja w wiezieniu albo

      Kuby komu sie nie podoba to zamykaja w wiezieniu albo deportują

      • 1 0

  • Co nas obchodzi niemiecki wagon z 1948 r.?

    • 3 1

  • Szkoda że nikt nie pomyślał o zajezdni na Łąkowej (1)

    Ona by mogła być swoistym muzeum gdzie by trzymano zabytkowy tabor ale cóż...W innych miastach wiedzą jak wykorzystać potencjał takich miejsc. Czy w ogóle FRAG się zainteresował ową zajezdnią?

    • 5 1

    • Tam w kanałach stała woda

      Wszystko od tej wody gniło i było mało bezpiecznie że względu na to, ze tramwaje są na prąd

      • 1 0

  • Nie znam się, ale lepiej aby kupili porządny, zwykły tramwaj i do tego NOWY (nie z niemieckiego demobilu).

    • 4 0

  • W Gdyni powinnismy miec Skodę 8Tr

    Też wpisały się do historii. Albo chociaż w Lublinie. Niestety nie ma ich skąd brać.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane