• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

OPAT już po konsultacjach

Michał Sielski
16 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Jeśli w Gdyni zbudowana zostanie estakada, zostanie ogrodzona ekranami akustycznymi - takimi jak Trasa Kwiatkowskiego. Mieszkańców to nie przekonuje. Jeśli w Gdyni zbudowana zostanie estakada, zostanie ogrodzona ekranami akustycznymi - takimi jak Trasa Kwiatkowskiego. Mieszkańców to nie przekonuje.

Większość jest za, ale jest też aktywna w protestach mniejszość. Dlatego powstało sześć wariantów drogi, które... cały czas mogą zostać zmienione. Przedłużenie obwodnicy posunęło się o krok, ale przed nami jeszcze cały maraton.



Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma przede wszystkim odciążyć drogę krajową nr 6, która, zwłaszcza w sezonie letnim, jest permanentnie zakorkowana. Jadąc w stronę Szczecina lub półwyspu helskiego, trzeba najpierw przebić się przez korki przy zjeździe z istniejącej obecnie obwodnicy oraz ogromne zatory w Rumi i Redzie.
Wariant A. Wariant A.
Wariant B. Wariant B.
Wariant C. Wariant C.
Od lat mówi się o planach rozwiązania tego problemu, tylko że teraz mówi się już oficjalnie. We wtorek zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy drogi. Na ich podsumowaniu licznie zjawili się mieszkańcy ul. Południowej w Gdyni, którzy nie chcą, by przy ich domach droga przebiegała przez estakadę.

- Nasze domy stracą na wartości, będzie więcej hałasu, okna będą zacienione, wzrośnie ilość spalin, a zamiast zbudować np. plac zabaw, staną filary estakady. Chcemy ciszy i spokoju - wyliczali mieszkańcy. - Kto nam da odszkodowanie za stratę wartości mieszkań? - pytali inni.
Wariant D. Wariant D.
Wariant E. Wariant E.
Wariant F. Wariant F.
Na odszkodowania mogą jednak liczyć jedynie ci, których domy zostaną fizycznie zniszczone podczas budowy. Strata wartości mieszkań spowodowana budową drogi kilkanaście metrów od okien, będzie stratą mieszkańców. Stąd pomysł, by na terenie Gdyni droga biegła głębokim tunelem.

-To dobry pomysł, ale wbrew pozorom również problematyczny. Jeśli tunel będzie płytki, przetniemy sieci techniczne: kanalizacyjne, wodociągowe itp. Gdy będzie głębszy, powstaje np. problem jego odwodnienia i oczywiście znacząco rośnie cena - mówi projektant trasy Grzegorz Długosz.

Postulaty mieszkańców, zgłaszane podczas trwających od lutego konsultacji społecznych, przyczyniły się jednak do zmian w projektowanych wariantach. - Przesunęliśmy niektóre węzły, powstały nowe warianty i w miarę możliwości odsunęliśmy trasę od zabudowań. Pojawił się też nowy wariant G, który pozwoli odsunąć trasę od ujęć wody w okolicach Rumi i Redy - mówi Grzegorz Długosz.

Zdaniem projektantów najlepszy jest wariant F - jest najłatwiejszy w realizacji, najprawdopodobniej (konkretnych wyliczeń jeszcze nie ma) najtańszy, z pewnością najszybszy dla samochodów ze względu na niewielkie nachylenie łuków i specyfikę węzłów.

Zainteresowani przebiegiem trasy wciąż mogą zgłaszać swoje uwagi. - Podpowiedzi mieszkańców znajdą się w ostatecznym raporcie, który ogłosimy 30 września. Dzięki spotkaniom powstała m.in. mapa nastrojów społecznych - mówi Wanda Stankiewicz, która jako mediator prowadziła spotkania z mieszkańcami. Okazało się bowiem, że trasa budzi spore protesty także w Redzie, gdzie w jednym z wariantów przecina osiedle domków jednorodzinnych. Jednak aż 91 proc. osób, które wypełniły ponad tysiąc ankiet, jest za budową trasy.

Koszt trasy szacowany jest na ok. 1 mld. zł. Termin realizacji? Nieznany. Trasa nie powstanie bez pieniędzy z funduszy centralnych, a na razie nie jest brana pod uwagę przy rozdziale środków, bo nie zalicza się do dróg krajowych. W lobbowanie, by została za taką uznana, włączyło się kilkanaście pomorskich samorządów.

Opinie (147) 7 zablokowanych

  • Czy coś się ruszyło?

    • 0 0

  • szkoda

    Korki na Hel nie zaczynają się w Gdyni czy Redzie tylko się tam kończą a ich początek jest we Władysławowie i każdy kto choć raz jechał tą trasą to wie. Jeśli ma powstać ta obwodnica to powinna wybiegać trochę w przyszłości a nie zabezpieczać obecnych potrzeb. inż.Kwiatkowski ze swoimi planami wyprzedzał epokę a my chcemy realizować wizję z przed 70l. Moim zdaniem połączenie obwodnicy z lotniskiem Babie Doły a dalej kolejka gondolowa nad zatoką aż do Helu to byłoby coś. Trasa 6 zostanie rozładowana po połączeniu obwodnicy trójmiejskiej z obwodnicą Lęborka.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane