• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oceniamy przystanki remontowane przez SKM

Krzysztof Koprowski
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Szybka Kolej Miejska od kilku lat remontuje przystanki w Trójmieście. Ich remonty przeprowadzane są w oparciu o bardzo różne projekty, na ich ocenę wpływa też staranność ekip budowlanych. Przedstawiamy nasz subiektywny ranking remontowanych przystanków.



5. miejsce: Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika


Ten przystanek, w przeciwieństwie do pozostałych w rankingu, nie przeszedł pełnego remontu, a jedynie drobny lifting za kwotę 2,2 mln zł w 2010 roku. W ramach prac wyremontowano tunel, w którym znajdują się automaty sprytnie umieszczone w specjalnych wnękach, przez co nie stanowią przeszkody w ruchu pieszym. Zyskał on też jasne barwy, a bezpośrednio z niego wjechać można windą na poziom peronu. Tu pomalowano na biały kolor wiatę, która choć ma już swoje lata, prezentuje się nadal bardzo dobrze. Dodatkowo nowoczesnym akcentem są szklane bariery, nowe siedziska oraz monitory LCD. Dużym plusem jest też mocne oświetlenie tunelu i peronu. Za minus należy uznać nieciekawą nawierzchnię na peronie oraz szpetnie poprowadzone kable, które schowano za specjalnymi metalowymi "rynienkami" w wiacie.


4 miejsce: Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna


Przystanek w Gdyni Głównej na pewno można pochwalić za likwidację schodów i wykonanie pochylni. Ta zmiana znacznie poprawiła dostępność peronu dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, ale także zmniejszyła poczucie "wspinaczki" przy pokonywaniu poziomów między budynkiem dworca a samym peronem. Plusem są dwustronne ławki (niestety niezbyt estetyczne) oraz długa wiata (w przeciwieństwie do wiat na peronach dalekobieżnych pasujących wymiarami do podrzędnego dworca pks), która jednak z racji użytych drewnianych materiałów nieco gryzie się z bryłą dworca i charakterem modernistycznego miasta. Największym minusem jest jednak to, co stanowi jedną z podstawowych rzeczy dla pasażera na każdym dworcu, czyli... zegar. Odczytanie godziny na czasomierzach, które wielkością pasują co najwyżej do małego pokoju w mieszkaniu, wymaga iście sokolego wzroku. Dodatkową wadą są wyświetlacze informacji pasażerskiej starego typu z czcionką przypominającą cyferblat w kalkulatorach naukowych. Wątpliwości można mieć również co do nawierzchni wykonanej z brzydkiej betonowej kostki o wypukłej strukturze, przez co niewygodnie prowadzi się walizkę na kółkach. Prace budowlane przeprowadzono w 2008 roku kosztem 8 mln zł, a oprócz samego peronu odnowiono jednocześnie wnętrze zaniedbanego dworca podmiejskiego.

3 miejsce: Sopot Głównyzobacz na mapie Sopotu
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot


Przy remoncie tego peronu zdecydowano na nawiązania do historycznych form, co kosztowało SKM w 2010 r. 14 mln zł. W tunelu pojawiły się: winda oraz kafle przypominające kształtem te, które stosowano przed wojną. Na peronie ustawiono drewnianą wiatę z podwieszonymi do niej monitorami LCD i podpartą kolumnami o fikuśnych kształtach. Niestety za niektórymi z podpór "czają się" sztampowe rynny, które psują nieco odbiór. Elementem gryzącym się z historycznym wystrojem są także nowoczesne lampy o przemysłowym dizajnie. Stylizowane ławki, choć cieszą oko, to są wyłącznie "jednostronne", a więc marnują przestrzeń, która mogłaby służyć większej ilości zmęczonych podróżnych. Największą wadą jest jednak nawierzchnia, bo choć kostka brukowa ślicznie wygląda na zdjęciach, jest całkowicie niepraktyczna. Nie dość, że elementy nawierzchni wiecznie wypadają, to z pokonaniem peronowego chodnika mają problemy turyści (z walizkami na kółkach) oraz panie na obcasach, których z racji imprezowego charakteru kurortu nie brakuje. Pytaniem otwartym pozostaje też, jak historyczny peron będzie pasować do ultra-nowoczesnego dworca kolejowego.

2 miejsce: Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi

Sopot Wyścigi to przystanek, który nawet, gdyby był pozbawiony tablicy z nazwą, łatwo rozpoznać za sprawą osadzonych w posadzce peronu końskich podków z herbem Sopotu. Dodatkowo do charakteru toru wyścigowego nawiązano poprzez kafle z motywami hippicznymi umieszczone w klatce schodowej. Bardzo ładnie prezentuje się duża wiata oraz nowoczesne, schludne ławki. Nawierzchnia peronu, choć nie powala estetyką, jest gładka i bez problemu korzystać z niej mogą panie w szpilkach. Matki z wózkami oraz osoby starsze na peron dostaną się windą, która została dobudowana do klatki schodowej. Warto zwrócić również uwagę na dobór stonowanych barw przy malowaniu ścian, co jest niestety wciąż rzadkością w polskich inwestycjach infrastrukturalnych. Na minus należy zaliczyć sztampowy wygląd ekranów informacji pasażerskiej, które mocno gryzą się z lekką formą całego peronu. Prace na Wyścigach zakończono w 2010 roku, a ich koszt wyniósł 7,7 mln zł.

1 miejsce: Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana

Remont peronu w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana to jedna z najnowszych inwestycji zrealizowanych przez SKM. Zakończyła się w 2011 roku i kosztowała 11,5 mln zł. Zaniedbany peron przeistoczył się w perełkę estetyczną. Mamy więc ładne płyty chodnikowe, wzbogacone o ciekawie ułożoną nawierzchnię wokół studzienek. Przed deszczem chroni długa wiata z dobrze wpasowanym oświetleniem i mniejszymi niż na Wyścigach ekranami informacji pasażerskiej. Na peronie pojawiły się dwustronne ławki z oparciami, które nie tylko są ładne, ale i wygodne. Oko cieszą również nowoczesne śmietniki oraz duże, wyraźne czasomierze. Nowe oblicze zyskał także tunel, gdzie również nie szczędzono na okładzinach ścian oraz schodów. Standardowo przy tego typu remontach pojawiła się także winda. Niestety, pozytywny odbiór przystanku całkowicie niszczy miejska inwestycja przebudowy Węzła Wzgórze, która nie dość, że kosztem samochodów zepchnęła pieszych do podziemi, to jeszcze sam tunel zamiast dopasować estetyką do peronu SKM-ki został pomalowany na wściekły żółty kolor.

Wyróżnienie: Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo

Który z przystanków został najlepiej wyremontowany?

Gdańsk Stadion Expo ciężko w jakikolwiek sposób zestawić z innymi przystankami SKM, bo właściwie nie stanowi on nic ponad krawędź peronową i to dodatkowo dostosowaną do pociągów dalekobieżnych, a więc niższą o 20 cm od standardowej SKM. Brakuje więc ławek, śmietników oraz zadaszenia. Jest za to ekran informacji pasażerskiej. Niewątpliwie jednak należy pochwalić za to, że mimo sporego oporu politycznego, udało się go zbudować. Doskonale się sprawdził podczas rozgrywek Euro 2012, a i po nich pozwala na błyskawiczny dojazd do stadionu ze Śródmieścia. Wykonanie peronu kosztowało 2,1 mln zł, zaś przystosowanie układu torowego ok. 6 mln zł. Obecnie, już po euro-gorączce należałoby się zastanowić, czy nie należy również dokonać "odświeżenia" i ponownego uruchomienia przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, położonego blisko SKM Gdańsk Politechnika, co znacznie poprawiłoby dojazd na stadion oraz do siedziby MTG z północnej części Gdańska - wszak to tę część miasta wciąż zamieszkuje większość gdańszczan.

Miejsca

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • ja (7)

    pierwsze miejsce dałbym peronowi we Wrzeszczu od kilku miesięcy nie mogą tam ruszyć z robotą

    • 308 6

    • racja

      a tunel co robią na monciaku ? jak tak dalej pojdzie szybciej skończą peron wraz z torami niż ten tunel :)

      • 30 2

    • ty (1)

      połowa peronu już gotowa, chyba dawno od komputera nie odchodziłeś

      • 6 10

      • ja

        się nie znam ale porównując tempo prac na stacjach wrzeszcz, żabianka i sopot, to już mi się odechciewa dalej pisać.....

        • 13 2

    • Patrzę na odstęp pomiędzy pociągiem, a peronem i oczom nie wierzę. (3)

      Dziura na 40 cm, inny poziom, schody jakies. To jest Bangladesz, a nie Metropolia w UE.

      • 9 2

      • Ta straszna przepaść zmniejsza się do 15 centymetrów, jeśli rozpieszczony pan hrabia (2)

        zechce skorzystać ze stopnia pierwszego od drzwi.

        • 1 6

        • taa, bo dziady z skm za wszelką cenę chcę być wszędzie i zamiast w ogóle zrezygnować ze schodów to nie mogą, bo jak na przystankach poza miastem weszliby ludzie z niskich peronów.

          • 2 0

        • a ty usilnie promujesz swoje chore zdanie, mimo, że wielu zgłasza ten problem

          jesteś z SKM? a może na dodatek jesteś z SKM i autorem tej głupoty?(zdjęcia dodatkowych szerokich stopni z wejścia do wagonu)

          • 0 0

  • przykre (5)

    a za Cisową nie ma ani przystanków, ani pociągów :(
    SKM jeździ co 30 min albo jeszcze rzadziej, w nocy w ogóle i z roku na rok coraz gorzej... a niby postęp mamy :) A my nie dość, ze coraz rzadziej mamy SKM... to jeszcze jedzie do Trójmiasta coraz dłużej...

    • 132 5

    • DOKŁADNIE (4)

      Pierwsze co SKM powinno zrobić to dokupić więcej składów, nawet tych starych używanych EN57, to by wyszło najtaniej, chodzi o to aby podwoić częstotliwość kursowania. Co z tego że SKM odpicuje kilka pociągów, jak są one przeładowane, brudne i miejsca siedzące i tak okupują menele. Co z tego że peron jest wyremontowany i odpicowany, jak trzeba na nim stać po 30-40 minut na mrozie aż łaskawie przyjedzie pociąg. Co z tego że coś ładnie wygląda jak nie służy ludziom, a SKM na pewno nie jest dla ludzi. Z całą pewnością wygodniej mi się korzystało z SKM z 7-8 lat temu, kiedy nie było odpicowanych składów i peronów, ale pociągi były puktualne, jeździły co 6-7 minut, nie były przeładowane i tak w nich nie śmierdziało jak teraz. Także mam już dosyć tej propagandy pana Głuszka że jest lepiej i lepiej, bo jest wręcz na odwrót, jest coraz gorzej !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 23 2

      • lepiej było za komuny i w latach 90 (3)

        pociągi co 6 min, dłuugie składy, tabor dostosowany do wysokich peronów (EW 58, albo dodatkowe stopnie w obecnych). A teraz....

        • 18 1

        • EW58 (2)

          Tylko nie EW58... Może i mają swoje zalety (np. więcej par drzwi), ale są bardzo ciasne i zimne. Mam 188cm wzrostu - jeśli usiądę, to na przeciwko mnie już nie usiądzie nikt, jeśli nie ułożymy swoich nóg naprzemiennie (a nawet jeśli ktoś na to wpadnie, to na czterech miejscach zmieszczą się trzy osoby). Czy ja jestem przykładem ekstremalnym? Nie... dużo osób, które "weszłoby mi pod pachę" ma ten sam problem. A pociągi są zimne, bo praktycznie nie włącza się w nich ogrzewania - z tego co wiem silniki w tych dwóch składach są starego typu i jeden komplet EW58 pożera więcej prądu niż dwa komplety EN57 a nawet dwa komplety EN71 - grzanie w nich zimą, bardzo podnosi i tak już wysoki koszt użytkowania (a może to ze względy na ograniczenia sieci trakcyjnej, nie wiem, nie znam się).

          • 6 4

          • wystarczyłoby przebudować układ siedzeń i wymienić napęd (1)

            i mamy porządny pociąg miejski. a nie udawany grat

            • 7 2

            • mehehe

              A z tym to się zgodzę, tylko możliwości przebudowy nie widzę - chyba że układ siedzeń metro, ale nieprzyjemnie się tak jeździ (przynajmniej mnie).

              • 1 1

  • (11)

    Pan Redaktor ma chyba zerowe pojecie...Rynny, ktore psuja charakter przystanku w Sopocie, a jak ma niby woda byc odprowadzana? Droga teleportacji ? Przeciez jakos to trzeba zrobic, niektorych rozwiazan technicznych sie nie ominie.
    Co do kostki brukowej tam, to wszyscy sie tym "jarali", ze fajnie itd a teraz to zle. Pozatym kostka juz nie wypada bo zmieniono sposob jej ulozenia, wczesniej byla na innej podsypce (tak jak bylo w orginalnym projekcie dworca) jednak zaczela wypadac i zmieniono sposob jej ulozenia.

    • 34 50

    • czytaj uważnie

      rynnami, ale nie sztampowymi ;)

      • 8 1

    • yyyy (1)

      no ja to inżynierem wielkim nie jestem, żadnej polibudy nie skończyłem... ale tak na chłopski rozum to wydaje mi się, że można zamaskować rynny (np. imitując że to słup... wyglądałby jak reszta która podtrzymuje dach) poza tym na elewacjach nowych budynków mieszkalnych nie ma rur... więc chyba jakoś tę "teleportacje" wymyślili :)

      • 23 2

      • Slup by raczej slabo wygladal, lepsze by bylo zamaskowanie poprzez dobor tego samego odcienia farby co slupy i pomalowanie rynien. Ja mowie o samym pustym gadaniu, ze rynny psuja odbior..no coz moze lepiej by ich nie bylo?

        • 1 0

    • ja też (1)

      inżynierem nie jestem i żadnej polibudy nie skończyłem, ale za to wiem jak się pisze "oryginalny"

      • 14 1

      • dobre! hehe:)))

        ;)

        • 3 1

    • Przede wszystkim poleciłbym i redaktorowi, i komentującym lekkie dokształcenie. Rynny to są elementy poziome na krawędzi dachu. Elementy pionowe to rury spustowe.

      • 13 0

    • kostka (1)

      kup sobie jakas drogą walizke na kółkach i przejdź z nią pare razy wzdłuż peronu to porozmawiamy dalej odnosnie kostki ..... Twoja walizka po niecalłym roku bedzie do wyrzucenia

      • 2 5

      • Widziałeś kiedyś walizkę bez uchwytu?

        • 7 0

    • Dokładnie. Poza tym narzekanie, że przystanek nie będzie pasował do nowoczesnego dworca...really? Czyli powinni te kolumny zastąpić filarami z betonu?

      • 3 0

    • Bylejakość

      A moim zdaniem takie niedociągnięcia to wstyd. W dawnych czasach potrafiono robić różne piękne, skomplikowane rzeczy, a dzisiaj mamy takie możliwości a wszystko robione byle jak.

      • 2 0

    • hejter

      zawsze znajdzie się jakiś hejter...

      • 0 0

  • a na czym niby ma polegać wyjątkowość przystanku Wzgórze? (3)

    jak dla mnie oba sopockie przystanki to prawdziwe perełki choć kompletnie od siebie różne

    • 74 32

    • Wzgórze Maksymiliana - również nie wiem za co wyróżnienie ....

      • 9 12

    • za winde

      za windę do której jak się wsiada z 9 osób to się silnik psuje...
      a tak na serio to Wzgórze jest spoko... a tu chyba w ogóle wymieniają przystanki ostatnio remontowane... bo Polibuda tez tu jest...

      Dla mnie najlepsza jest Rumia Janowo... tam jest tak wąsko... że minąć się z ludźmi nie idzie... jak przyjadą dwa pociągi w przeciwnych kierunkach... to jest śmiesznie

      • 3 1

    • no musieli coś o tej Gdyni napisać...

      że tak cudownie i wyjątkowo. Bo jak nie napiszą, to obserwacja tego nie pokaże

      • 1 0

  • Milicji na łobuzów nie ma??

    • 20 2

  • hmm

    Z pewnością zapach moczu jak i innych fekali polączone z ostrą wonią lokalnej żulii jest na plus!

    • 19 4

  • (2)

    Wszystko fajnie itp tylko po jaki gwint maluje się je na białe kolory? Czy nie mozna wprowadzić jak za granicą innych oklein hamulcowych w slmkach? zeby nie robił sie ten straszny rudy nalot? Zobaczcie jak wyglada nie dawno wyremontowany pzrystanek na kamiennym potoku..

    • 49 0

    • Jak będzie nalot, to żadne kolory ci nie pomogą. Nawet sobie nie wyobrażasz, jakie jest teraz naprowadzanie w samolotach...

      • 8 3

    • farba amelinowa trzeba pomalowac!

      • 11 0

  • Jakość zdjęć jest fatalna - przecież to portal internetowy, więc te wszystkie cyfrowe rzeczy powinny być lepiej dopracowane... (1)

    • 21 6

    • fatalnie to funkcjonuje twoj "mozg"

      • 1 8

  • SKM do Nowego Portu! (5)

    Chcę jak za dzieciaka jeździć.

    • 66 12

    • Co ty pitolisz?? (2)

      Przecież za dzieciaka do Starogardu się jeździło!

      • 7 1

      • a teraz hehe postęp mamy (1)

        kiedyś SKM jechało do Tczewa, jechało do Lęborka... teraz nie daje rady z obsługa trasy Gdańsk - Wejherowo... nie mówiąc już o Pruszcz - Gdynia... ale cóż... w końcu ponoć mamy lepsze czasy i lepsza władze

        • 22 1

        • Na władzę nie poradzę

          Syf Kiła i Mogiła - SKM

          • 12 1

    • tzn w wózku?

      • 1 0

    • To zafunduj pasażerów. Ta linia wyszła, bo nie wytrzymała konkurencji tramwajów i aut.

      • 3 4

  • Wzgórze ma za wysoko wiatę i na tym wygwizdowiu zacina strasznie (6)

    wiata tak wysoko postawiona nie chroni od opadu przy choćby lekkim wietrze. Mi na tych wszystkich przystankach brakuje wiat ze ściankami ze szkła/plexi - jak w Berlinie na Sbahn. Można by się choć trochę ochronić od wietrzysk

    • 92 2

    • (3)

      kto by doczyscil te plexi z rudego osadu po hamulcach?

      • 9 2

      • najlepiej wymienić i okładziny i zarząd SKM wraz z ich kierownictwem technicznym (2)

        • 18 0

        • i tak ma lepszą wiatę niż Stadion Expo :) (1)

          • 4 1

          • a po co tam wiata, skoro używa się go raz na jaaakiś czas

            i przez krótką chwilę

            • 4 3

    • Projektanci nie czekali nigdy na peronie (1)

      na kolejkę 10-20 minut, jesienią albo zimą. Przystanki może wyglądają dobrze, ale czekanie na wietrze.... kto czekal i przemarzł, zrozumie

      • 9 0

      • co za paranoja z tym wzgorzem

        że jest tylko jedno wyjście, mimo są schodki na końcu peronu i 5m dalej wyjście na chodnik...

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane