• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co nam tunele dla pieszych?

Joel
25 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko. Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko.

Czy warto inwestować w tunele pod jezdniami, które często wykonane z najtańszych materiałów szybko zamieniają się, zwłaszcza zimą, w pułapki na pieszych? Nasz czytelnik, Joel, ocenia ten problem z perspektywy kierowcy samochodu, rowerzysty i pieszego.



W ostatnim czasie Miasto Gdańsk realizuje wiele nowych inwestycji drogowych, a także planuje kolejne. Ostatnio też podniosła się dyskusja o celowości takich rozwiązań, jakimi są tunele dla pieszych. W zasadzie w każdym dużym mieście jest tyle samo zwolenników tego wynalazku, ilu przeciwników. Można by łatwo uogólnić, że zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci, którzy do samochodów wsiadają rzadziej.

Czy jesteś za tunelami dla pieszych?

Osobiście przeszła mi już fascynacja jazdą samochodem w mieście, choć posiadam go od trzech lat. Dlatego łatwiej mi spojrzeć obiektywnie na ten temat. Poruszam się do pracy rowerem, ale nie unikam samochodu poza szczytem komunikacyjnym i poza miastem. Tunele - jak na przykład ten przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska - może pomagają w bezkolizyjnym ruchu aut, ale bezkolizyjność zawsze gdzieś się kończy. I wątpię w to, że ul. Elbląska zakorkowałaby się przez brak bezkolizyjnego lewoskrętu w kierunku centrum. Przepustowość samochodowa ulic to także wiadro bez dna, bo jej zwiększanie to zachęta do przesiadania się do samochodów.

Jednak tunele mają liczne wady, o których już się wiele mówiło. A to, że schody niewygodne albo że niebezpieczne, że brudne itd. Co to jednak naprawdę znaczy, pokazują zdjęcia, które zrobiłem w tunelu przy Bramie Żuławskiej niedaleko stadionu żużlowego. Podjazdy dla wózków i ewentualnie rowerów zalane wodą z przeciekającej rury zamieniają się w lodowisko dla inwalidów teraźniejszych i przyszłych. Zaułki tychże są chętnie wykorzystywane do załatwiania wszelkich potrzeb fizjologicznych. Posadzka wyłożona bardzo śliskimi i nietrwałymi kafelkami to dosłownie jakaś fuszerka. O upadek nietrudno nawet młodym i sprawnym osobom, gdy tylko wilgotność w powietrzu jest duża albo przecieka znów jakaś rura. Zadaszenia schodów to idealne schronienie dla ptactwa, czego efektem są zabrudzone odchodami poręcze i schody. Bardzo nieprzyjemna droga komunikacji pieszych.

Inną kwestią jest to, jak bardzo wydłuża się trasa ruchu pieszych idących z ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do nowo wybudowanego marketu czy stadionu. By komuś ułatwić poruszanie się wygodnymi samochodami utrudnia się życie pozostałym.

I tak można by przedstawić jeszcze kilka tuneli w tym mieście. To właśnie dlatego jest tylu przeciwników traktowania pieszych i inwalidów jak użytkowników przestrzeni publicznej drugiej kategorii. Takimi rozwiązaniami nasze miasto wciąż promuje komunikację indywidualną (samochodową) zamiast komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, prowadząc do zamkniętego koła. Jest podaż dobrych dróg, znajdzie się i popyt w postaci kolejnych ich użytkowników. I są to powszechnie znane zasady dobrym urbanistom.
Joel

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Tunele sprawdzają się przy węzłach komunikacyjnych (22)

    gdzie przepływa masa ludzi; eliminują konieczność budowy przejść dwuetapowych; po prostu pieszy szybciej dostanie się na drugą stronę. zwiększają bezpieczeństwo przechodniów (spóźnialscy nie będą przebiegać przez jezdnię, a święte krowy na czerwonym); Tunele dla pieszych polepszają też płynność ruchu pojazdów. Estetyka tuneli to sprawa subiektywna. Zalety są wyraźne.

    • 291 77

    • pieszy szybciej dostanie się na drugą stronę? (6)

      powiedz to facetowi który ostatnio wypieprzył się na śliskich schodach w tunelu przy budynku LOTu

      • 32 52

      • (4)

        Niedawno przewróciłem się na nieodśnieżonym i pokrytym lodem chodniku w Gdańsku. Domagam się likwidacji chodników!!!!

        • 84 14

        • idiotów przeginających nie sieją, sami się rodzą (1)

          widziałem kolizję na bezkolizyjnym skrzyżowaniu, TIR skasował osobówkę, wcale nie było mi do śmiechu. Domagam się likwidacji skrzyżowań!!! Moja trasa - moja droga, a reszta niech idzie w .....

          • 50 6

          • Mi gołąb prawie oko uszkodził "bombą" z dużej wysokości. Domagam się likwidacji gołębi!

            • 6 0

        • rozumiem, że z chodnika spadłeś pięć metrów niżej? (1)

          • 2 4

          • 20, na torowisko

            poniżej. chodnik był na wiadukcie, a ja fiknąłem przez barierkę...
            a tak na serio nie jest to istotne, chodzi o to, ze wywrócić można się wszędzie...

            • 0 0

      • hahah

        przeciez macie pikna estakade we wrzeszczu hahahhaha

        • 2 0

    • Popatrz a w Tokio jest 10x więcej ludzi a nie piszą takich dyrdymałów jak ty (6)

      i wszędzie są wielkie przejścia dla pieszych

      • 39 13

      • czytałeś ??!

        • 6 5

      • (2)

        przypominam że w Japonii to jest inna kultura. Tam czerwone to czerwone, - piesi stoją i kierowcy też stoją a nie gaz do dechy żeby przejechać na późnym żółtym. a jak pociąg ma być o 8:12 jest o 8:!2 a 20 sekund później to już wykroczenie!

        • 33 1

        • u nas w realu też jest wystarczająca kultura (1)

          tylko fazy świateł dla pieszych są często za krótkie. TRistar jeszcze może pogorszyć ich sytuację. Pieszymi bywamy wszyscy, tylko mam wrażenie, że jak siądziemy za kierownicą auta, to nam się wyobraźnia zwęża. Kultury u nas jest dość.

          • 11 4

          • Jest dość, tylko przydział nierówny.

            • 4 1

      • w Tokio szkoda im miejsca na WYJŚCIE/WEJŚCIE z tunelu.

        dlatego nie ma w centrum tuneli

        • 8 1

      • Za przeproszeniem...

        W Tokio jest sto razy więcej ludzi niż w Gdańku!

        • 2 0

    • Tunele ze schodami i za grubą kasę tramwaje niskopodłogowe bez schodów

      jaki to ma sens?

      • 16 1

    • Zgadzam się. Z tym, że estetyka to nie tyle sprawa subiektywna, co sprawa odpowiedniego wydawania pieniędzy na utrzymanie przez budynia i jego świtę.

      • 7 2

    • (2)

      Co dziennie idę z Zaspy piechotą do pracy. Przechodzę tunelem. Nie likwidujcie mi go proszę, nie chcę stać na światłach jak mogę iść normalnie. Moja mam przewróciła się na klatce schodowej, bo było śniegu naniesione. W tunelu ciężej się przewrócić niż poza nim.

      • 18 6

      • statystyki tego nie potwierdzają (1)

        na schodach łatwiej się wywrócić niż na płaskim chodniku

        • 6 11

        • pokaż te

          statystyki:)

          • 0 0

    • oddać tunele przedsiębiorcom

      niech mają gdzie prowadzić biznes, warunek : zawsze posprzątany czy odśnieżony tunel i zatrudnić ze dwóch ochraniarzy na zmiane na swój koszt co by pilnowali żeby nie pisali po ścianach a czasem pomgli starszej osobie , samo miasto z urzędnikami sobie z tym nie radzi i co najwyżej podsunie pomysł naskrętowi żeby tunele zasypać

      • 15 1

    • Ludzie! Są jeszcze wózki z dziećmi, inwalidami, LUDZIE STARZY, co z nimi? (1)

      Wszyscy do windy się nie zmieszczą. Poza tym wieczorami strach wejść do tunelu.

      • 3 4

      • Niech wezwą taksówkę.

        • 0 4

  • super slaby artykul! (9)

    oddajcie mi 2 minuty zycia, juz wolalbym w tymczasie pracowac :/ nic odkrywczego, zero propozycji kompromisow...typ 3 lata ma samochod...no to pogratulowac...zna zasady ktorymi sie kieruja dobrzy urbanisci, panie joel tyś sie nawet nie przedstawil...jakis czas temu podobny "madry" napisal i utrzymywal ze zmniejszenie liczby pasow o 1 (bylo to a propos buspasow) nie zmniejszy przepustowosci skrzyzowania (sic!) to po co w ogole drogi wielopasmowe? kto wypuscil ten arytkul :/ ostatnio niewiele sie dzieje na miescie ,ale juz lepiej napisac ze pada snieg...

    • 189 65

    • Byle samochodzikom było lepiej ;)

      • 5 20

    • Mam wrażenie, że to ksywka jednego z asów portalu

      Obstawiam :
      Maciej N - "Pogromca korków",
      albo
      Krzysiu Koprowski.
      Jakoś trzeba wesprzeć "głosem ludu" swoje chore pomysly.

      • 22 6

    • życie tracisz jeżdżąc bryką i myśląc, że poszerzanie ulic zmniejszy korki

      poznaj pojęcie efektywnego czasu: to nie tylko czas jazdy bryką, ale również czas na zarabianie pieniędzy na jej utrzymanie, podatki na budowę pseudobezkolizyjnych skrzyżowań. Miasto może wyglądać i funkcjonować zupełnie inaczej niż myślą osoby nieświadomie uzależnione od samochodów.

      • 10 10

    • no widzisz! (4)

      W Moskwie poszerzają ulice, a korki są nadal. W Wiedniu zwężają ulice, a korki się zmniejszają. Do którego miasta wolimy równać?

      • 5 6

      • (3)

        Jak chcesz się porównywać do któregokolwiek z tych miast to najpierw zbuduj podziemne metro, którym przemieszcza się większość mieszkańców, a dopiero potem dyskutuj na temat ulic.

        • 12 3

        • budowa metra w Gdańsku to proszenie się o sytuacje jak w Warszawie. (2)

          Pół biedy tunele - te można drążyć TBM, ale stacje - tylko metodami klasycznymi. Cały czas walka z wodą. I tak, są inne nadmorskie miasta, w których metro funkcjonuje - ale są one na skale, a nie na osadach rzecznych.

          • 6 1

          • ehh

            nie o to chodzilo...
            chodzilo o to ze w tych miastach maja inne rozwiazania komunikacyjne i kaaaaazde miasto powinno byc traktowane osobno...tak samo jak nie zaadaptujesz prawa z usa, podejscia ludzi z niemiec, czystosci ze szwajcarii - tak sie nie da...tu trzeba dotrzec do konkretnych ludzi z konkretnymiproblemami...na zachodzie maja problem na co wydac pieniadze, a u nas jak je zdobyc - tym samym rozwiazania roznych problemow beda sie roznic...ludzie sie smieja z metra w warszawie bo jest potrzebne jak swini siodlo....jedna linia polnoc-poludnie, druga wschod-zachod, gdzie w miastach ktore probuja przyrownac tj. moskwa, ny, londyn, paryz tych linii jjest kilka...po prostu zacznijmy robic cos po swojemu zeby bylo dobrze...

            • 1 0

          • "są inne nadmorskie miasta, w których metro funkcjonuje - ale są one na skale, a nie na osadach rzecznych."

            Najlepszym przykładem Amsterdam.

            • 1 0

    • ???

      Człowieku, o co Ci chodzi? Nie podoba się? To normalne. Napisz polemikę. Argumentuj. Może kogoś przekonasz. Z całym szacunkiem - odzywasz się jak gimbus...

      • 0 6

  • buehehe.. naprawdę mamy uwierzyć w argumenty anonimowego Joel'a??? (16)

    ah jak wspaniale się pokrywają z wcześniej lansowanymi tutaj pomysłami..
    cóż za przypadek że Joel ma identyczne podejście do tuneli co wcześniej lansowane tu już idee..

    jeśli argumentem za zlikwidowaniem tuneli jest ich słabe wykonanie i zamienianie się w lodowisko, to nie należy zlikwidować tunelu tylko pomyśleć z czego go wykonać by był ładniejszy i bezpieczniejszy.

    Ja również jestem pieszym, rowerzystą i samochodziarzem. Jednak ja dostrzegam celowość skierowania pieszych w tunele by zapewnić im bezpieczeństwo.

    • 213 45

    • to juz prawie obsesja

      Najpierw Naskret likwidowal tunele na Powalu, potem Koprowski likwidowal te, ktore jeszcze nie powstaly (Forum Radunia) a teraz jeszcze jeden "likwidator" sie znalazl - moze to ktorys z w/w pod francuskim nickiem.

      • 66 14

    • Wygląda na to, że PRAWDZIWY pieszo-rowerzysto-kierowca

      wychowany w Gdańsku (w moim przypadku mieszkający tu od ponad 40 lat) widzi absurd "argumentów" Joela. W czasach mojego dzieciństwa tunele na Zaspie (od Przymorza po ETC) mogły jeszcze dziwić. Ale w dobie dwóch-trzech aut w prawie każdej rodzinie trudno nie zauważyć, że każdy kilometr przejechany bezkolizyjnie zwiększa nie tylko średnią prędkość i komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo. Musiałbym trafić na samobójcę, by na opisanym wcześniej odcinku Rzeczypospolitej potrącić pieszego. I dodam, że pomimo mocno już średniego wieku nie mam problemów, żeby wprowadzić rower po tych kilkudziesięciu schodkach w tunelach.

      • 51 17

    • akcja "likwidacja" komu tak na tym zależy? (2)

      komu zależy i jki bedzie miał z tego in teres? bo tak za friko to ikt tego nie robi.

      • 36 5

      • no jak komu zależy ? (1)

        ...najpierw zarobi firma "likwidująca" tunel; potem zarobi projektant i firma "budująca" przejście dla pieszych z pasami; no i nie zapominajmy o najważniejszym - najwięcej zarobi firma instalująca sygnalizację świetlną i firma która na lata będzie miała zapewniony dochód z serwisowania całej tej elektryki i elektroniki..... aaaaa.... byłbym zapomiał: zarobi jeszcze rafineria, bo auta więcej spalą benzyny czy ropy od ciągłego hamowania i przyśpieszania oraz spalania benzyny na biegu jałowym......

        • 35 7

        • rafineria wcale nie musi zarobić.

          a to dlatego, że zamiast wydawać na nowe drogi i tunele, można dołożyc do sprawniejszego funkcjonowania komunikacji miejskiej. Nie wszyscy muszą jeździć samochodem po mieście.

          • 4 7

    • proszę nie wyjeżdżać z "bezpieczeństwem" pieszych (6)

      Bezpieczeństwo jest wtedy, kiedy ludzie są rozsądni. I to zarówno kierowcy, jak i piesi.

      Myślę, że więcej osób wchodząc do tunelu czuje się niepewnie niż idąc przez przejście.

      Ja wolałbym, aby tuneli nie było lub były rozwiązania mieszane - tunel + przejście na przycisk. Widziałem takie rozwiązania w UK. Bardzo mi się podobały. Za dnia chodziłem tunelem - dużo ludzi, jasno i bezpiecznie. Wieczorem szedłem górą, bo nie miałem ochoty wchodzić do tunelu (już nie tak jasno, niepewnie).

      Z miasta mają korzystać wszyscy. Nie ma lepszych i gorszych. To, że ktoś siedzi w samochodzie nie oznacza, że ma dojechać wszędzie w ciągu minuty. To, że ktoś chodzi pieszo nie oznacza, że ma mieć zawsze idealnie łatwo. Jednak są miejsca w miastach, gdzie pieszy powinien mieć pierwszeństwo i jego wygoda powinna być ważniejsza. Są też miejsca, gdzie kierowca powinien mieć pierwszeństwo (np. obwodnica gdzie pieszych w ogóle nie powinno być).

      Gdy wreszcie zostanie zbudowany tzw. ring wokół śródmieścia, to moim zdaniem powinno się w ogóle przywrócić ludziom Podwale, bo to co zrobiono z tą drogą zakrawa na kpinę z miasta.

      Pozdrawiam

      • 16 15

      • niestey, ale w Polsce myślenie niektórych zatrzymało się chyba jakieś 20 lat temu (2)

        Tunele w środku miast, to degeneracja przestrzeni publicznej. Nie po to po latach doświadczeń na zachodzie odchodzi się od takich chorych pomysłów, wydaje się na to duże pieniądze, by jednak to piesi mieli łatwiej, a nie kierowcy. Budowanie kolejnych wielkich bezkolizyjnych arterii paradoksalnie prowadzi w dłuższych czy krótszych przedziałach czasowych do powstawania coraz to większych korków.
        Jestem kierowcą, z samochodu korzystam dzień w dzień, nawet na niewielkie odległości, a mimo wszystko nie przychodzi mi do głowy bronienie tak prymitywnych pomysłów, jak tunele, zamiast normalnych przejść dla pieszych na poziomie ulic. Domyślam się również, że obrońcy tychże tuneli są pewnie obrońcami słowackiego w nowym wydaniu. No cóż, miejmy nadzieję, że z czasem społeczeństwo nabierze troszkę estetycznej i urbanistycznej ogłady.

        • 12 19

        • Ciągnij się gimbusie poldasie rąb.... (1)

          Weź idź może na dwór i zobacz czy ciebie tam niema...To będzie lepszy pożytek niż twoje wypociny na tym zacnym forum ty...(ocenzurowano!)

          • 5 6

          • łał

            Wypociny Pieszego i Kierowcy na poziomie ponad gimnazjalnym ;) Gratuluję i życzę powodzenia w dorosłym życiu :)

            • 2 3

      • No to poproszę o konkrety, a nie demagogię (2)

        Podaj nam tylko naste;pujace dane :
        1. Ile osób zginęło w gdańskich tunelach w ciągu ostatnich 5-10-15-20 lat, a ile zostało tam inwalidami?
        2. Ile osób zginęło na gdańskich przejściach dla pieszych (tylko tymi z sygnalizacją świewtlną) w ciągu tego samego okresu, a ile zostało inwalidami?

        • 7 6

        • a pomyślałeś nad tym,

          że być może Ci potrąceni na drodze przechodzili w miejscu, owszem, niedozwolonym, ale dlatego, ze nie chcieli przechodzić tunelem, który był w bliskiej odległości? Myślę, że na samej Zaspie zdarzały się takie wypadki. Czy pomyślałeś też o tym, że wypadki na przejściach na pieszych najczęściej były z winy kierowców, więc to nie problem tuneli, bo tych i tak wszędzie nie można wybudować, ale problem edukacji prowadzących pojazdy. Tak czy siak, to pieszy jest bardziej poszkodowany. Ktoś tutaj dobrze napisał, że dba się o wygodę kierowców, którzy i tak z tytułu kierowcy/pasażera mają wygodniej, niż ci, którzy iść muszą, często nadrabiając drogi przez te Wasze ukochane tunele.
          Sam często przechodzę przez jezdnię w miejscu niedozwolonym mając alternatywę w postaci przejścia podziemnego.

          • 6 8

        • Pominąłeś to, że tuneli jest znacznie mniej niż zwykłych przejść dla pieszych z sygnalizacją.

          Przez to całe porównanie, którego żądasz, byłoby równie niemiarodajne jak gdybyś brał dane dla rożnych okresów czasu.

          Przed porównaniem, liczbę zdarzeń na przejściach dla pieszych (lub w tunelach) trzeba proporcjonalnie przeliczyć (np mnożąc przez stosunek liczby tuneli do liczby przejść dla pieszych). Takie porównywanie i tak nie do końca będzie miarodajne bo każde miejsce jest inne (inny ruch aut i pieszych, widoczność , oświetlenie...) a tam gdzie jest tunel nie ma zwykle przejścia dla pieszych itd. Do tego wiele zdarzeń nie jest odpowiednio skrupulatnie rejestrowana przez co dane do porównania nie byłyby kompletne.

          • 4 0

    • (1)

      Kiedyś ludzie bali się szczepionek i wywozili dzieci do lasu, bo "doktory jadą". Uważali, że bezpieczeństwo zapewniają gusła. Dzisiaj domagają się tuneli dla "bezpieczeństwa" pieszych nie dostrzegając, że to rozwiązanie, które się po prostu nie sprawdza. Tak samo domagają się budowy coraz wyższych wałów przeciwpowodziowych, choć z dawna wiadomo, że się nie sprawdzają.

      • 7 8

      • no i mieli rację

        bo po niektórych wszczepieniach dzieci zostały kalekami

        • 0 0

    • popieram (1)

      Popieram. Tekst jakoś dziwnie trąca pomysłami pana Macieja Naskręta....

      • 8 4

      • Uwaga...

        ... krytyka p. redaktora Naskreta moze skonczyc sie trwalym banem. Pozdrawiam Pana serdecznie! Zaczekam na Pana w tunelu... :)

        • 3 0

  • Władze miasta mają liczne wady (5)

    "Jednak tunele mają liczne wady, o których już się wiele mówiło. A to, że schody niewygodne albo że niebezpieczne, że brudne itd."

    To tunel ma wady, czy władze miasta niepotrafiące w czasie remontu takich schodów zamontować?! Przynajmniej na podjazdach tunele XXI wieku potrzebują schodów ruchomych. Każdy lepszy sklep je ma, a przykładowo na wysokości Bramy Wyżynnej, po remoncie Gdańsk (niejako w ciągu Traktu Królewskiego) ich nie ma. Nie tylko tutaj nie ma, bo oprócz pieszego ciągu między dworcami PKP i PKS nigdzie nie ma.

    Były obietnice, że w czasie remontu Grunwaldzkiej na wysokości Manhattanu będzie podziemne przejście dla pieszych "okrąglak" - i co? Gdańskie władze miasta nie umiały to i nie wykonały.

    • 77 10

    • na wielu lotniskach są reż ruchome chodniki (1)

      dziwię się że gdy teraz jest tyle remontów chodników ich nie montują, ścieżki rowerowe tez można w ten bajer wyposażyć.

      • 10 6

      • ruchome chodniki są praktyczniejsze dla ludzi, ale potrzebują więcej miejsca - muszą być dłuższe od schodów ruchomych

        • 2 0

    • Ale po co przy Manhattanie przejście podziemne? (1)

      Przecież tam się roi od skrzyżowań. W takiej sytuacji samochód musi wreszcie ustąpić innym samochodom, a to moment na przejście pieszych w odpowiednim kierunku.

      Tyle, że zdecydowanie zbyt krótkie są teraz światła dla pieszych. Po zamontowaniu Tristara sytuacja się pogorszyła. Zarówno przy Manhattanie jak i na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Miszewskiego.

      • 3 5

      • Przy Manhattanie przejście podziemne miało być w formie koła, a w środku (dające realny dochód miastu) mini-centrum handlowe - tak, jak jest w Bydgoszczy i w licznych miastach innych.

        • 3 2

    • PRAWDA, PRAWDA I JESZCZE RAZ PRAWDA !!! Tylko jest jedno "ale", Adamowicz woli pieniądze przeznaczyć na budowę swojego "bunkra" koło Stoczni, aniżeli choćby złotówkę wydać na poprawę sytuacji tych którzy chodzą na piechotę, "może dla tego bo sam idzie piechotą, lub jedzie na rowerze tylko wtedy gdy nam palca w d.pę wsadza, ponieważ potrzebuje poparcia"

      • 0 1

  • pan Joel - umarłem (4)

    i tyle w temacie

    • 73 18

    • facet dalej drąży ten idiotyczny temat!!! jak nie wiadukt do rozbiórki to tunele.... (2)

      facet jest nie reformowalny .....

      • 22 9

      • a kiedy ostatnio próbowałeś zastanowić się nad reformą swojego myślenia? (1)

        • 5 9

        • Ale po co ma je reformować, skoro joel i podobni piszą bzdury?

          W imię czego? Poprawności politycznej, która każe w du....ę włazić wszystkim i to bez mydła?

          Wiesz jakie to niesie skutki?

          Uleganie demagogii powoduje w niej poczucie bezkarności i eskalację żądań na zasadzie dania palca.

          Popatrz na londyński "patrol muzułmański", na ostatnie afery z choinką w duńskim miasteczku, Mikołajem we Francji, czy awanturą o klocki Lego.

          To niby nie ma związku z tą sprawą, ale tylko pozornie.

          Za parę dni oszołomny z FRAG i trojmiasto.pl zaczną akcję likwidacji zieleni pod hasłem poprawiania przestrzeni miejskiej (jakie piękne hasło) "s****trawników" i zabetonowania miasta, czyli powrót do średniowiecza z ciasnymi wąskimi uliczkami zabudowanymi owymi wspaniałymi pierzejami. Sorry, tu się zapomniałem - muszą być przecież szerokie i wygodne ścieżki rowerowe (chodniki niekoniecznie - vide chodnik przy "Krewetce" czy przy Sądzie) dla 5% uczestników ruchu miejskiego.

          Stałem kiedyś czekając na kolegę koło "Krewetki" (zbiorkomowi cośpiardło z trakcją - a to pech) i liczyłem, a była godzina 15-sta - ok. 40 rowerów w obie strony i około 1500 ludzi przez niecałe pół godziny.

          I taka "masa krytyczna", a właściwie masa kretynów, dyktuje baranom z UM co ma być budowane, co burzone itd. Żenua.

          • 5 3

    • Weź człowieku.....

      Żenua.... na zdjęciu nie widać nic złego w tym przejściu to raz
      Dwa woooowww 3 lata jezdzi samochodem no to faktycznie dużo wie owy Joel

      • 11 6

  • Powiem krótko: te co już są zachować (4)

    Nowych nie budować

    • 25 69

    • JOEL (2)

      Dostałem ślinotoku wraz z kolegami.

      Czy trójmiasto.pl chce zabić śmiechem czytelników? Czy nie ma odwagi redaktorzyna podpisać się swoim nazwiskiem? Przecież wszyscy przywykli juz do tego, że artykuły na tym portalu są traktowane bardziej jak bezwartościowe plotki, albo spóźnione "fakty".

      No dajcie spokój i zróbcie coś ze sobą, bo jesteście póki co, dobrym obiektem kpin, żartów. Coś czuję, że niedługo będą wędrować po świecie kawały o http://www.trojmiasto.pl

      • 10 11

      • na początku będą się z was ignorować

        później będą się z was śmiać, później będą z wami walczyć wreszcie na końcu przyznają, że mieliście rację

        • 8 1

      • jekas konkurencja???

        z jakiegos kaszbskiego portaliku?? he? :D

        • 2 1

    • A może je po prostu zlikwidować??? po cholerę utrzymywać coś co i tak samo się rozpier..la? Rację według Ciebie ma ten który powiedział- "zbombardować", na pytanie "co później" powiedział "będziemy odbudowywać". może to i racja... rozpierda..ć i odbudowywać, przynajmniej bezrobotni dzięki takiemu systemowi będą mieli stałe zatrudnienie!!! PODZIWIAM TWÓJ TEKST- "NOWYCH NIE BUDOWAĆ", Dorzuć jeszcze"stare zabezpieczyć, żeby nikt nie przechodził, bo mój pan Adamowicz nie daj Boże będzie musiał odszkodowanie zapłacić za swoją głupotę..."

      • 0 1

  • joel = m.naskręt po godzinach? (4)

    słabe te argumenty

    • 135 19

    • napewno ksywka

      Maćka Naskręta
      takie same argumenty były w poprzednim artykule.

      a może Joel przyjechał z zielonej wyspy gdzie nie ma dróg więc i przejścia niepotrzebne.

      • 25 2

    • Byle samochodzikom było lepiej ;)

      • 5 14

    • Kretyńskie pomysły - gdyby na Przymorzu - jak na Zaspie były tunele, to przejazd powiedzmy od ETC do Sopotu trwał - zgodnie z ograniczeniem prędkości - około minuty, może nawet mniej - przez Zaspę zawsze śmignie się, a na Przymorzu stoi się co chwila na światłach - tunele to świetne rozwiązanie - oczywiście z windami dla niepełnosprawnych i monitoringiem.

      • 10 4

    • zapomniał tylko napisać o cięciu tkanki miejskiej

      • 5 1

  • To nie tunele są złe. (3)

    Tylko ich wykonanie i lokalizacje !!!

    • 59 18

    • Byle samochodzikom było lepiej (1)

      • 6 16

      • Powtarzasz się

        Albo puść klawisze ctrl+V

        • 4 0

    • tunele nie są złe

      o ile są w nich strumienie samochodów, nie pieszych.

      • 1 4

  • (3)

    Tunele są złe bo są zaniedbane.
    Argument taki że klękajcie narody.

    • 90 12

    • Drogi są złe i powodują wypadki (2)

      kolejny argument

      • 15 0

      • ! (1)

        Po co ten minimalizm: Ludzie są źli, bo źle się zachowują!

        • 9 0

        • Zło jest złe bo jest złem!

          • 8 0

  • na ul Słowackiego oddano do użytku dwa tunele (14)

    dzięki temu zlikwidowano przejścia dla pieszych i światła - efekt - korki zniknęły

    • 127 33

    • jeśli ci się wydaje, że korki zniknęły (5)

      to znaczy że ci się wydaje. Być może na Słowaku się trochę poprawiło; generalnie jednak poszerzanie jezdni i tworzenie sieci drogowej miasta z myślą wyłącznie o potrzebach ludzi decydujących się na jazdę samochodem poprawia ich sytuację na pewien czas, później wszyscy mają coraz gorzej - choćby z parkowaniem. Miasto musi być rozwijane z myślą o ludziach a nie głównie lub co gorsza: wyłącznie o ruchu samochodów.

      • 34 29

      • tym nowym Slowakiem (1)

        kursuja tez autobusy miejskie, wiec Trase wybudowali tez z mysla o potrzebach ludzi jezdzacych tym srodkiem transportu. Nie badz wrogiem samochodu

        • 28 7

        • w cywilizowanych krajach stawia się na takie rzeczy jak buspasy bo to jest uprzywilejowanie komuniakcji. argument, że poszerza się drogi aby autobusy mogły szybciej jeżdzić jest kombinowaniem jak koń pod górę

          • 6 7

      • (2)

        "Miasto musi być rozwijane z myślą o ludziach a nie głównie lub co gorsza: wyłącznie o ruchu samochodów."

        Mam takie jedno pytanie z dziedziny logiki: czy samochody to obca rasa ufoludków, czy może kierują nimi LUDZIE o których też warto myśleć?

        • 15 9

        • samochody to przestrzeń ok 50m kwadra przy predkosci 50km/h (1)

          dlatego beda traktowane inaczej

          • 5 5

          • a zapakopany jeden autobus do pelna to 1 km sznura samochodow

            rozumiesz to??

            • 10 1

    • Byle samochodom myło lepiej ;)

      • 2 16

    • (5)

      Mieszkam na Słowackiego od 5 lat, w miejscu, gdzie zawsze korki były największe i muszę powiedzieć, że bardzo dużo się poprawiło.

      Po 1 teraz do pracy na godzinę 8.00 nie jadę autobusem dwa przystanki 30 min (jak kiedyś z srebrników pod galerię), tylko rozkładowo 4 -5 min (srebrzysko ->galeria)

      Po 2 jestem zadowolona z budowy tunelu niedaleko mojego bloku z dwóch względów. Po pierwsze można spokojnie sobie przejść bez stresu, że ktoś na Ciebie będzie trąbił, albo próbował przejechać, gdy akurat masz zielone światło do przechodzenia (a już kilka razy mi się zdażyło, ze biegałam na zielonym świetle dla pieszych, bo jakiś idiota ma w d*pie swoje czerwone światło. Po drugie sama jeżdżę autem po wieksze zakupy czy za miasto i jak najmniejsza ilość sygnalizacji świetlnej jest super bo przejeżdżasz przez Słowaka bez problemów i stania w korkach.

      Po 3 Artykuł pana Joel'a jest bez sensu i nie wiem kto go opublikował na Trójmieście. Polska chce dążyć do Europy a tak naprawdę cofa się w rozwoju. Wystarczy pojechać do Niemiec i podpatrzeć ich system rozwiązań. Wszędzie tunele podziemne, z których masa ludzi korzysta, co lepsze tory tramwajowe wyłożone są nie kamieniami jak u nas tylko płytami także tą samą trasą jedzie raz autobus a raz tramwaj.

      Także Panie Joel z rębiechowa samoloty latają do Niemiec a bilety z wyprzedzeniem są bardzo tanie.

      • 31 12

      • Dobrze prawisz sąsiadka!

        • 10 2

      • Berlin? postsowieckia metropolia?

        • 0 2

      • (2)

        Lusiu, w Berlinie jest też 2x mniej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Gdańsku. Popatrz też sobie na dostatnio ubranych ludzi jeżdżących do pracy komunikacją czy rowerem. I wtedy porównuj Berlin czy Niemcy z naszą Świątynią pod wezwaniem Najświętszego Samochodu.

        • 9 10

        • Lusia była w Warszawie

          i wie lepiej ;) Toż to prawdziwa miastowa ;]

          • 2 2

        • metro

          W berlinie jest metro więc tego nie porównuj, podobnie Paryż czy Londyn, Tam wszędzie dotrzesz bez samochodu ale zrobisz to korzystając z tuneli, tak czy siak, nowoczesne miasto znajduje się pod ziemią...

          • 2 2

    • Nieskręt, MASZ 100% RACJI !!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane