• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co nam tunele dla pieszych?

Joel
25 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko. Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko.

Czy warto inwestować w tunele pod jezdniami, które często wykonane z najtańszych materiałów szybko zamieniają się, zwłaszcza zimą, w pułapki na pieszych? Nasz czytelnik, Joel, ocenia ten problem z perspektywy kierowcy samochodu, rowerzysty i pieszego.



W ostatnim czasie Miasto Gdańsk realizuje wiele nowych inwestycji drogowych, a także planuje kolejne. Ostatnio też podniosła się dyskusja o celowości takich rozwiązań, jakimi są tunele dla pieszych. W zasadzie w każdym dużym mieście jest tyle samo zwolenników tego wynalazku, ilu przeciwników. Można by łatwo uogólnić, że zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci, którzy do samochodów wsiadają rzadziej.

Czy jesteś za tunelami dla pieszych?

Osobiście przeszła mi już fascynacja jazdą samochodem w mieście, choć posiadam go od trzech lat. Dlatego łatwiej mi spojrzeć obiektywnie na ten temat. Poruszam się do pracy rowerem, ale nie unikam samochodu poza szczytem komunikacyjnym i poza miastem. Tunele - jak na przykład ten przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska - może pomagają w bezkolizyjnym ruchu aut, ale bezkolizyjność zawsze gdzieś się kończy. I wątpię w to, że ul. Elbląska zakorkowałaby się przez brak bezkolizyjnego lewoskrętu w kierunku centrum. Przepustowość samochodowa ulic to także wiadro bez dna, bo jej zwiększanie to zachęta do przesiadania się do samochodów.

Jednak tunele mają liczne wady, o których już się wiele mówiło. A to, że schody niewygodne albo że niebezpieczne, że brudne itd. Co to jednak naprawdę znaczy, pokazują zdjęcia, które zrobiłem w tunelu przy Bramie Żuławskiej niedaleko stadionu żużlowego. Podjazdy dla wózków i ewentualnie rowerów zalane wodą z przeciekającej rury zamieniają się w lodowisko dla inwalidów teraźniejszych i przyszłych. Zaułki tychże są chętnie wykorzystywane do załatwiania wszelkich potrzeb fizjologicznych. Posadzka wyłożona bardzo śliskimi i nietrwałymi kafelkami to dosłownie jakaś fuszerka. O upadek nietrudno nawet młodym i sprawnym osobom, gdy tylko wilgotność w powietrzu jest duża albo przecieka znów jakaś rura. Zadaszenia schodów to idealne schronienie dla ptactwa, czego efektem są zabrudzone odchodami poręcze i schody. Bardzo nieprzyjemna droga komunikacji pieszych.

Inną kwestią jest to, jak bardzo wydłuża się trasa ruchu pieszych idących z ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do nowo wybudowanego marketu czy stadionu. By komuś ułatwić poruszanie się wygodnymi samochodami utrudnia się życie pozostałym.

I tak można by przedstawić jeszcze kilka tuneli w tym mieście. To właśnie dlatego jest tylu przeciwników traktowania pieszych i inwalidów jak użytkowników przestrzeni publicznej drugiej kategorii. Takimi rozwiązaniami nasze miasto wciąż promuje komunikację indywidualną (samochodową) zamiast komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, prowadząc do zamkniętego koła. Jest podaż dobrych dróg, znajdzie się i popyt w postaci kolejnych ich użytkowników. I są to powszechnie znane zasady dobrym urbanistom.
Joel

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Joel to Naskret :) lapka w gore -zgadzam sie, lapka w dól - nie zgadzam (7)

    a czemu "Pan Joel" nie proponuje zlikwidowania tunali przy przystankach SKM :) tez by ulatwilo to przeciez zycie ha ha :)

    ot np Gdańsk Głowny ludzie chodzacy po torach plus likwidacja tunelu pod Podwalem Grodzkim. Bardzo by to "ułatwilo" ruch pieszych :) ha ha ha

    • 59 9

    • dokładnie tak. (1)

      likwidacja tunelu i zrobienie dwóch przejść dla pieszych na początku i końcu przystanku poprawi sytuację korzystających z transportu zbiorowego i pieszych. Nie ma prostych rozwiązań, są tylko inteligentne wybory. Samochód nie jest pojazdem do poruszania się po mieście.

      • 5 6

      • nie ma prostych rozwiązań są tylko inteligentne wybory - powiedziała babcia wpadając pod samochod kiedy przebiegała na czerwonym swietle spiesząc się do tramwaju

        • 9 1

    • !

      Więcej odwagi: może zaproponujmy likwidację ruchu pieszego oraz kołowego. Czy pan N. byłby zadowolony?

      • 6 0

    • oczywiście, że to Naskręt, komu innemu chciałoby się produkować na temat tuneli...

      • 5 1

    • Byle samochodzikom było lepiej ;)

      • 0 9

    • Dokładnie tak jak piszesz!

      Pan Naskręt to przecież "specjalista" od wszystkiego,zaczynając od rozbierania estakad i zasypywania tuneli poprzez "planowanie przestrzeni publicznej oraz zagospodarowania terenu w Gdańsku" (najlepiej zamykając ulice dla samochodów , budowę tylko ścieżek rowerowych i chodników w miejscu ulic oraz upchaniu wszystkich jak bydła TYLKO do komunikacji miejskiej! dbając oczywiście przy tym o ekologie) , a kończąc na "specjalizacji TIR-ów"...wg.P.Naskręta każdy samochód ciężarowy z naczepą to "TIR".Dalej komentować nie będę bo ręce opadają kiedy czytam takie PR-owskie artykuły.
      PS:Fajną ksywę sobie Pan Naskręt wymyślił...gratuluje twórczości!

      • 4 0

    • Fakt, i jeszcze jedno, za każdego pieszego powyżej 50 lat, premia dla tego co go zlikwidował... Ponieważ taki gostek jeśli pracował stwarza realne zagrożenie możliwością przejścia na rentę, co oczywiście nie jest w interesie naszego ukochanego ZUS-u, po za tym proponuję naturalną likwidację tych, którzy niebezpiecznie zbliżyli się do wieku emerytalnego. Wprowadzić w naszym mieście przejścia dla emerytów, zielone ma kierowca i emeryt, każdemu kierowcy który trafi emeryta likwiduje się punkty karne. Mamy rozwiązaną sprawę piratów drogowych, i przy okazji zbędnego balastu pod tytułem starzy i niepotrzebni. Myślę że nasz 'ukochany" prezydent projekt poprze, kasa będzie na jego zachcianki...

      • 0 0

  • Po co nam toalety (1)

    równie bezsensowne pytanie.

    • 28 4

    • Po co nam toalety

      skoro są tunele?

      • 2 2

  • Tunele (4)

    przy ul. Rzeczpospolitej od Legionów do Kołobrzeskiej-prawie, sprawdzają się wyśmienicie. Dzięki nim piesi mają bezpieczne dojście na przystanki a ruch samochodowy jest płynny, bez korków i spalin. Jasne że tunele muszą mieć właściciela który o nie dba.

    • 24 7

    • Na skrzyżowaniu z Kołobrzeską (1)

      tuneli już nie ma i co chwilę ginie tam jakiś roztargniony pieszy wchodzący wprost pod koła tramwaju.

      • 10 5

      • no tak już giną dziesiątkami - nie przesadzaj !

        • 0 0

    • bezpieczne dojście ze schodami to nie to samo co wygodne dojście (1)

      Bezpieczeństwo można zapewniać w różny sposób, nie tylko rozwijając czerwony dywan przed królami szos.

      • 2 7

      • Bezpieczne i wygodne

        byłoby wtedy, gdybyś prosto z mieszkania wchodził do tramwaju ;)

        • 3 0

  • (3)

    Wyremontować tunele , zrobić solidne podjazdy lub windy , zainstalować monitoring , Straż Miejska , która nie ma nic do roboty powinna je nadzorować i już .Nie likwidujcie tuneli bo Gdańsk utknie w końcu w jednym wielkim korku .
    Nie wyobrażam sobie np likwidacji tunelu przy Bramie Żuławskiej od godziny 15:00 do godz 17:00 ta okolica stoi w korku , a co byłoby gdyby zrobić tam jeszcze przejścia dla pieszych ??
    Wiecie jak pięknie mogłoby wyglądać te stare tunele , gdyby zainwestować w nie pieniądze , które poszły na nikomu nie potrzebne Centrum Solidarności ?

    • 35 8

    • tańsze są światła dla samochodów i fotoradar który jeszcze zarobi

      • 2 5

    • stoja w korku przez skrzyzowanie 3km dalej głąbie

      jak bys poczekal 2 min na swiatla na bramie zul i tak bys dojechal do korka przed okopowa. maskara bezmozdze

      • 0 1

    • Nikomu niepotrzebne ECS ? Tylko blachosmrody i nic więcej w tym

      mieście ? Widzę że masz szerokie kontakty z turystami i wiesz dokładnie co chcą zobaczyć.

      • 0 0

  • (2)

    Od dłuzszego czasu mniej lub bardziej otwarcie na tym portalu lansuje się ideę budowania tuneli dla samochodów w Gdańsku, szczególnie w centrum. Jednak nikt nie wspomina, że tak gigantyczna inwestycja to kompletny paraliż komunikacyjny nie tylko samochodowy, tramwaje i autobusy też nie beda miały możliwości przejazdu przecież. Nie mówi się też, że po wybudowaniu takiego tunelu dla samochodów trzeba ponosić niemałe koszty związane z utrzymaniem m.in. monitoringiem, ochroną przeciwpożarową, wentylacją i wieloma innymi. Nawet bogatej Europy Zachodniej na takie tunele nie stać. Jedna trzecia tuneli europejskich nie spełnia podstawowych norm bezpieczeństwa i w razie wypadku może stanowić śmiertelne zagrożenie dla kierowców. Do takich wniosków doszła europejska agencja Euro TAP, która przebadała pod kątem zagrożeń dla kierowców 31 najdłuższych tuneli w 11 państwach Europy. Najgorzej wypadły tunele w Norwegii i Włoszech.

    • 8 10

    • utrzymanie tunelu dla samochodów to porównywalny koszt z utrzymaniem drogi

      w tunelu odpada Ci odśnieżanie (czyli koszty soli i piasku, ich nałożenia oraz uprzątnięcia po sezonie). Oświetlenie z użyciem nowych technologii to grosze. Monitoring? i tak ulice są monitorowane, więc to żadna przewaga. Ochrona przecwpożarowa i wentylacja - tak, muszą być. Tunel jednak jest najskuteczniejszym środkiem ochrony przed hałasem.

      • 1 1

    • Nieprawda - jechałem norweskimi tunelami i nie czułem się zagrożony.

      To bzdury prawisz na temat norweskich - a ich w tym kraju przybywa zarówno w miastach (w 2010 odcinek odcinek w ciągu drogi E18 pod nową operą) jak i na prowincji. Jedynie słyszałem narzekania na tunel pod Oslofjordem w ciągu drogi nr 23. Jechałem też tym najdłuższym 25 km i nic się tam nie działo złego. Norwegia to nie Włochy.

      • 0 0

  • Od kilku tygodni mocno lobbuje się w prasie za likwidacja tuneli - Jestem Przeciw (2)

    Panu Radnemu Dariuszowi Słodkowskiego -PO- ( bo jego nazwisko pojawia się przy tych dziwnych pomysłach) już DZIĘKUJEMY i niech wróci do Rady ja zdobędzie trochę wykształcenia komunikacyjnego i doświadczenia. Mamy nie odparte wrażenie że to może być próba stworzenia ciśnienia społecznego na wydanie wielkich pieniedzy na coś co nie wniesie nic nowego i nie usprawni a wręcz spowolni ruch samochodowych. Na koniec tak jak marszałkowie Sejmu nasi Radni przyznadzą sobie premie za sukces i wszyscy będą zadowoleni. Otóż NIE !!!. Panowie mnie wizyt w ośrodkach wypoczynkowych developerów a więcej rzetelnej i organicznej pracy życzę.

    • 30 11

    • co mnie obchodzi ruch samochodowy?

      ZTM Gdańsk przewozi dziennie prawie 450 000 pasażerów

      • 5 5

    • ?

      O lobbingu deweloperów z Dolnego Miasta nigdy nie słyszałeś?

      • 3 2

  • Panie Naskręt jak pisze Pan artykuły to niech się Pan pod nimi podpisuje!!! (5)

    A na marginesie niech Pan wyjdzie z dziupli i niech Pan przestanie wciskać kit,i produkować idiotyczne artykuły, że tunele są niebezpieczne i nieestetyczne. Są znacznie bardziej bezpieczne dla pieszych, niwelują korki.
    Mogą być jedynie problemem dla osób z nadwagą (jak Pan) ale trochę sportu się ludziom przyda więc nawet są wskazane! ewentualnie dla osób starszych lub kobiet z wózkami mogą stanowić problem ... pyzatym mają same zalety!

    • 39 13

    • Byle samochodzikom było lepiej ;) (2)

      • 2 11

      • (1)

        upośledzony jesteś?

        • 5 4

        • Na to wygląda!!! Ewidentnie jakiś skrzywdzony przez los i życie dewiant.

          • 5 3

    • Zapewne nie potrafisz sobie tego uświadomić, ale nie tylko pan Naskręt uważa, że estakady w środku miasta i wynoszenie samochodu na piedestał to pomyłka.

      • 3 1

    • Żyjemy w wolnym kraju czy nie ? Niepodobają ci się przeciwstawne opinie ?

      To się przenieś do Korei Płn. - tam wszyscy są jednomyślni.

      • 1 0

  • Ten tunel na Żużel ma świetny MURAL !!!! Bravo

    • 8 2

  • gdansk w nieskonczonej madrosci swych wladz miejskich dazy do wzorcow, (3)

    ktore rozkwitly np. w kaliningradzie.
    wolalbym wzorce z miast europy zachodniej! miasto dla ludzi nie dla "przepustowosci"

    • 26 7

    • (1)

      może najpierw trzeba było pojechac i zobaczyć w miastach europy zachodniej jak wiele funkcjonuje tuneli i estakad dla pieszych a nie robic z siebie błazna co joel?

      • 6 10

      • Czemu nie - można zobaczyć też liczne tunele dla aut.

        • 1 0

    • ?

      Deweloper znowu lobbuje?

      • 4 0

  • tunele (1)

    są niezadbane, brudne, nie sprzątane, nie myte, nie odwadniane, zagryzmolone.
    Jeżeli na początku zimy ktoś posypie schody piaskiem, to piasek leży do wiosny tworząc z poziomych stopni ukośne lodowo piaskowe ześlizgi.
    Po prostu brakuje należytego zarządcy tuneli.

    • 47 2

    • Piasek do wiosny? nie, do jesieni, chyba że deszcz go zmyje..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane