- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (280 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (100 opinii)
- 3 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (290 opinii)
- 4 Trójmiejskie mola, których już nie ma (101 opinii)
- 5 Historia największej z gdańskich wysp (3 opinie)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (99 opinii)
Po co nam tunele dla pieszych?
Czy warto inwestować w tunele pod jezdniami, które często wykonane z najtańszych materiałów szybko zamieniają się, zwłaszcza zimą, w pułapki na pieszych? Nasz czytelnik, Joel, ocenia ten problem z perspektywy kierowcy samochodu, rowerzysty i pieszego.
W ostatnim czasie Miasto Gdańsk realizuje wiele nowych inwestycji drogowych, a także planuje kolejne. Ostatnio też podniosła się dyskusja o celowości takich rozwiązań, jakimi są tunele dla pieszych. W zasadzie w każdym dużym mieście jest tyle samo zwolenników tego wynalazku, ilu przeciwników. Można by łatwo uogólnić, że zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci, którzy do samochodów wsiadają rzadziej.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jednak tunele mają liczne wady, o których już się wiele mówiło. A to, że schody niewygodne albo że niebezpieczne, że brudne itd. Co to jednak naprawdę znaczy, pokazują zdjęcia, które zrobiłem w tunelu przy Bramie Żuławskiej niedaleko stadionu żużlowego. Podjazdy dla wózków i ewentualnie rowerów zalane wodą z przeciekającej rury zamieniają się w lodowisko dla inwalidów teraźniejszych i przyszłych. Zaułki tychże są chętnie wykorzystywane do załatwiania wszelkich potrzeb fizjologicznych. Posadzka wyłożona bardzo śliskimi i nietrwałymi kafelkami to dosłownie jakaś fuszerka. O upadek nietrudno nawet młodym i sprawnym osobom, gdy tylko wilgotność w powietrzu jest duża albo przecieka znów jakaś rura. Zadaszenia schodów to idealne schronienie dla ptactwa, czego efektem są zabrudzone odchodami poręcze i schody. Bardzo nieprzyjemna droga komunikacji pieszych.
Inną kwestią jest to, jak bardzo wydłuża się trasa ruchu pieszych idących z ul. Siennickiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
I tak można by przedstawić jeszcze kilka tuneli w tym mieście. To właśnie dlatego jest tylu przeciwników traktowania pieszych i inwalidów jak użytkowników przestrzeni publicznej drugiej kategorii. Takimi rozwiązaniami nasze miasto wciąż promuje komunikację indywidualną (samochodową) zamiast komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, prowadząc do zamkniętego koła. Jest podaż dobrych dróg, znajdzie się i popyt w postaci kolejnych ich użytkowników. I są to powszechnie znane zasady dobrym urbanistom.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (270) 5 zablokowanych
-
2013-01-25 07:21
Joel to Naskret :) lapka w gore -zgadzam sie, lapka w dól - nie zgadzam (7)
a czemu "Pan Joel" nie proponuje zlikwidowania tunali przy przystankach SKM :) tez by ulatwilo to przeciez zycie ha ha :)
ot np Gdańsk Głowny ludzie chodzacy po torach plus likwidacja tunelu pod Podwalem Grodzkim. Bardzo by to "ułatwilo" ruch pieszych :) ha ha ha- 59 9
-
2013-01-25 08:32
dokładnie tak. (1)
likwidacja tunelu i zrobienie dwóch przejść dla pieszych na początku i końcu przystanku poprawi sytuację korzystających z transportu zbiorowego i pieszych. Nie ma prostych rozwiązań, są tylko inteligentne wybory. Samochód nie jest pojazdem do poruszania się po mieście.
- 5 6
-
2013-01-25 08:40
nie ma prostych rozwiązań są tylko inteligentne wybory - powiedziała babcia wpadając pod samochod kiedy przebiegała na czerwonym swietle spiesząc się do tramwaju
- 9 1
-
2013-01-25 08:44
!
Więcej odwagi: może zaproponujmy likwidację ruchu pieszego oraz kołowego. Czy pan N. byłby zadowolony?
- 6 0
-
2013-01-25 08:46
oczywiście, że to Naskręt, komu innemu chciałoby się produkować na temat tuneli...
- 5 1
-
2013-01-25 09:24
Byle samochodzikom było lepiej ;)
- 0 9
-
2013-01-25 20:14
Dokładnie tak jak piszesz!
Pan Naskręt to przecież "specjalista" od wszystkiego,zaczynając od rozbierania estakad i zasypywania tuneli poprzez "planowanie przestrzeni publicznej oraz zagospodarowania terenu w Gdańsku" (najlepiej zamykając ulice dla samochodów , budowę tylko ścieżek rowerowych i chodników w miejscu ulic oraz upchaniu wszystkich jak bydła TYLKO do komunikacji miejskiej! dbając oczywiście przy tym o ekologie) , a kończąc na "specjalizacji TIR-ów"...wg.P.Naskręta każdy samochód ciężarowy z naczepą to "TIR".Dalej komentować nie będę bo ręce opadają kiedy czytam takie PR-owskie artykuły.
PS:Fajną ksywę sobie Pan Naskręt wymyślił...gratuluje twórczości!- 4 0
-
2013-02-06 10:44
Fakt, i jeszcze jedno, za każdego pieszego powyżej 50 lat, premia dla tego co go zlikwidował... Ponieważ taki gostek jeśli pracował stwarza realne zagrożenie możliwością przejścia na rentę, co oczywiście nie jest w interesie naszego ukochanego ZUS-u, po za tym proponuję naturalną likwidację tych, którzy niebezpiecznie zbliżyli się do wieku emerytalnego. Wprowadzić w naszym mieście przejścia dla emerytów, zielone ma kierowca i emeryt, każdemu kierowcy który trafi emeryta likwiduje się punkty karne. Mamy rozwiązaną sprawę piratów drogowych, i przy okazji zbędnego balastu pod tytułem starzy i niepotrzebni. Myślę że nasz 'ukochany" prezydent projekt poprze, kasa będzie na jego zachcianki...
- 0 0
-
2013-01-25 07:24
Po co nam toalety (1)
równie bezsensowne pytanie.
- 28 4
-
2013-01-25 09:09
Po co nam toalety
skoro są tunele?
- 2 2
-
2013-01-25 07:38
Tunele (4)
przy ul. Rzeczpospolitej od Legionów do Kołobrzeskiej-prawie, sprawdzają się wyśmienicie. Dzięki nim piesi mają bezpieczne dojście na przystanki a ruch samochodowy jest płynny, bez korków i spalin. Jasne że tunele muszą mieć właściciela który o nie dba.
- 24 7
-
2013-01-25 07:43
Na skrzyżowaniu z Kołobrzeską (1)
tuneli już nie ma i co chwilę ginie tam jakiś roztargniony pieszy wchodzący wprost pod koła tramwaju.
- 10 5
-
2013-01-27 00:53
no tak już giną dziesiątkami - nie przesadzaj !
- 0 0
-
2013-01-25 08:33
bezpieczne dojście ze schodami to nie to samo co wygodne dojście (1)
Bezpieczeństwo można zapewniać w różny sposób, nie tylko rozwijając czerwony dywan przed królami szos.
- 2 7
-
2013-01-25 11:22
Bezpieczne i wygodne
byłoby wtedy, gdybyś prosto z mieszkania wchodził do tramwaju ;)
- 3 0
-
2013-01-25 07:39
(3)
Wyremontować tunele , zrobić solidne podjazdy lub windy , zainstalować monitoring , Straż Miejska , która nie ma nic do roboty powinna je nadzorować i już .Nie likwidujcie tuneli bo Gdańsk utknie w końcu w jednym wielkim korku .
Nie wyobrażam sobie np likwidacji tunelu przy Bramie Żuławskiej od godziny 15:00 do godz 17:00 ta okolica stoi w korku , a co byłoby gdyby zrobić tam jeszcze przejścia dla pieszych ??
Wiecie jak pięknie mogłoby wyglądać te stare tunele , gdyby zainwestować w nie pieniądze , które poszły na nikomu nie potrzebne Centrum Solidarności ?- 35 8
-
2013-01-25 08:35
tańsze są światła dla samochodów i fotoradar który jeszcze zarobi
- 2 5
-
2013-01-25 23:48
stoja w korku przez skrzyzowanie 3km dalej głąbie
jak bys poczekal 2 min na swiatla na bramie zul i tak bys dojechal do korka przed okopowa. maskara bezmozdze
- 0 1
-
2013-01-27 01:02
Nikomu niepotrzebne ECS ? Tylko blachosmrody i nic więcej w tym
mieście ? Widzę że masz szerokie kontakty z turystami i wiesz dokładnie co chcą zobaczyć.
- 0 0
-
2013-01-25 07:41
(2)
Od dłuzszego czasu mniej lub bardziej otwarcie na tym portalu lansuje się ideę budowania tuneli dla samochodów w Gdańsku, szczególnie w centrum. Jednak nikt nie wspomina, że tak gigantyczna inwestycja to kompletny paraliż komunikacyjny nie tylko samochodowy, tramwaje i autobusy też nie beda miały możliwości przejazdu przecież. Nie mówi się też, że po wybudowaniu takiego tunelu dla samochodów trzeba ponosić niemałe koszty związane z utrzymaniem m.in. monitoringiem, ochroną przeciwpożarową, wentylacją i wieloma innymi. Nawet bogatej Europy Zachodniej na takie tunele nie stać. Jedna trzecia tuneli europejskich nie spełnia podstawowych norm bezpieczeństwa i w razie wypadku może stanowić śmiertelne zagrożenie dla kierowców. Do takich wniosków doszła europejska agencja Euro TAP, która przebadała pod kątem zagrożeń dla kierowców 31 najdłuższych tuneli w 11 państwach Europy. Najgorzej wypadły tunele w Norwegii i Włoszech.
- 8 10
-
2013-01-25 17:05
utrzymanie tunelu dla samochodów to porównywalny koszt z utrzymaniem drogi
w tunelu odpada Ci odśnieżanie (czyli koszty soli i piasku, ich nałożenia oraz uprzątnięcia po sezonie). Oświetlenie z użyciem nowych technologii to grosze. Monitoring? i tak ulice są monitorowane, więc to żadna przewaga. Ochrona przecwpożarowa i wentylacja - tak, muszą być. Tunel jednak jest najskuteczniejszym środkiem ochrony przed hałasem.
- 1 1
-
2013-01-27 01:00
Nieprawda - jechałem norweskimi tunelami i nie czułem się zagrożony.
To bzdury prawisz na temat norweskich - a ich w tym kraju przybywa zarówno w miastach (w 2010 odcinek odcinek w ciągu drogi E18 pod nową operą) jak i na prowincji. Jedynie słyszałem narzekania na tunel pod Oslofjordem w ciągu drogi nr 23. Jechałem też tym najdłuższym 25 km i nic się tam nie działo złego. Norwegia to nie Włochy.
- 0 0
-
2013-01-25 07:43
Od kilku tygodni mocno lobbuje się w prasie za likwidacja tuneli - Jestem Przeciw (2)
Panu Radnemu Dariuszowi Słodkowskiego -PO- ( bo jego nazwisko pojawia się przy tych dziwnych pomysłach) już DZIĘKUJEMY i niech wróci do Rady ja zdobędzie trochę wykształcenia komunikacyjnego i doświadczenia. Mamy nie odparte wrażenie że to może być próba stworzenia ciśnienia społecznego na wydanie wielkich pieniedzy na coś co nie wniesie nic nowego i nie usprawni a wręcz spowolni ruch samochodowych. Na koniec tak jak marszałkowie Sejmu nasi Radni przyznadzą sobie premie za sukces i wszyscy będą zadowoleni. Otóż NIE !!!. Panowie mnie wizyt w ośrodkach wypoczynkowych developerów a więcej rzetelnej i organicznej pracy życzę.
- 30 11
-
2013-01-25 08:36
co mnie obchodzi ruch samochodowy?
ZTM Gdańsk przewozi dziennie prawie 450 000 pasażerów
- 5 5
-
2013-01-25 08:45
?
O lobbingu deweloperów z Dolnego Miasta nigdy nie słyszałeś?
- 3 2
-
2013-01-25 07:44
Panie Naskręt jak pisze Pan artykuły to niech się Pan pod nimi podpisuje!!! (5)
A na marginesie niech Pan wyjdzie z dziupli i niech Pan przestanie wciskać kit,i produkować idiotyczne artykuły, że tunele są niebezpieczne i nieestetyczne. Są znacznie bardziej bezpieczne dla pieszych, niwelują korki.
Mogą być jedynie problemem dla osób z nadwagą (jak Pan) ale trochę sportu się ludziom przyda więc nawet są wskazane! ewentualnie dla osób starszych lub kobiet z wózkami mogą stanowić problem ... pyzatym mają same zalety!- 39 13
-
2013-01-25 09:25
Byle samochodzikom było lepiej ;) (2)
- 2 11
-
2013-01-25 09:34
(1)
upośledzony jesteś?
- 5 4
-
2013-01-25 09:48
Na to wygląda!!! Ewidentnie jakiś skrzywdzony przez los i życie dewiant.
- 5 3
-
2013-01-26 08:57
Zapewne nie potrafisz sobie tego uświadomić, ale nie tylko pan Naskręt uważa, że estakady w środku miasta i wynoszenie samochodu na piedestał to pomyłka.
- 3 1
-
2013-01-27 01:04
Żyjemy w wolnym kraju czy nie ? Niepodobają ci się przeciwstawne opinie ?
To się przenieś do Korei Płn. - tam wszyscy są jednomyślni.
- 1 0
-
2013-01-25 07:45
Ten tunel na Żużel ma świetny MURAL !!!! Bravo
- 8 2
-
2013-01-25 07:50
gdansk w nieskonczonej madrosci swych wladz miejskich dazy do wzorcow, (3)
ktore rozkwitly np. w kaliningradzie.
wolalbym wzorce z miast europy zachodniej! miasto dla ludzi nie dla "przepustowosci"- 26 7
-
2013-01-25 07:56
(1)
może najpierw trzeba było pojechac i zobaczyć w miastach europy zachodniej jak wiele funkcjonuje tuneli i estakad dla pieszych a nie robic z siebie błazna co joel?
- 6 10
-
2013-01-27 01:05
Czemu nie - można zobaczyć też liczne tunele dla aut.
- 1 0
-
2013-01-25 08:47
?
Deweloper znowu lobbuje?
- 4 0
-
2013-01-25 07:54
tunele (1)
są niezadbane, brudne, nie sprzątane, nie myte, nie odwadniane, zagryzmolone.
Jeżeli na początku zimy ktoś posypie schody piaskiem, to piasek leży do wiosny tworząc z poziomych stopni ukośne lodowo piaskowe ześlizgi.
Po prostu brakuje należytego zarządcy tuneli.- 47 2
-
2013-02-06 10:51
Piasek do wiosny? nie, do jesieni, chyba że deszcz go zmyje..
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.