• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co nam tunele dla pieszych?

Joel
25 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko. Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko.

Czy warto inwestować w tunele pod jezdniami, które często wykonane z najtańszych materiałów szybko zamieniają się, zwłaszcza zimą, w pułapki na pieszych? Nasz czytelnik, Joel, ocenia ten problem z perspektywy kierowcy samochodu, rowerzysty i pieszego.



W ostatnim czasie Miasto Gdańsk realizuje wiele nowych inwestycji drogowych, a także planuje kolejne. Ostatnio też podniosła się dyskusja o celowości takich rozwiązań, jakimi są tunele dla pieszych. W zasadzie w każdym dużym mieście jest tyle samo zwolenników tego wynalazku, ilu przeciwników. Można by łatwo uogólnić, że zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci, którzy do samochodów wsiadają rzadziej.

Czy jesteś za tunelami dla pieszych?

Osobiście przeszła mi już fascynacja jazdą samochodem w mieście, choć posiadam go od trzech lat. Dlatego łatwiej mi spojrzeć obiektywnie na ten temat. Poruszam się do pracy rowerem, ale nie unikam samochodu poza szczytem komunikacyjnym i poza miastem. Tunele - jak na przykład ten przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska - może pomagają w bezkolizyjnym ruchu aut, ale bezkolizyjność zawsze gdzieś się kończy. I wątpię w to, że ul. Elbląska zakorkowałaby się przez brak bezkolizyjnego lewoskrętu w kierunku centrum. Przepustowość samochodowa ulic to także wiadro bez dna, bo jej zwiększanie to zachęta do przesiadania się do samochodów.

Jednak tunele mają liczne wady, o których już się wiele mówiło. A to, że schody niewygodne albo że niebezpieczne, że brudne itd. Co to jednak naprawdę znaczy, pokazują zdjęcia, które zrobiłem w tunelu przy Bramie Żuławskiej niedaleko stadionu żużlowego. Podjazdy dla wózków i ewentualnie rowerów zalane wodą z przeciekającej rury zamieniają się w lodowisko dla inwalidów teraźniejszych i przyszłych. Zaułki tychże są chętnie wykorzystywane do załatwiania wszelkich potrzeb fizjologicznych. Posadzka wyłożona bardzo śliskimi i nietrwałymi kafelkami to dosłownie jakaś fuszerka. O upadek nietrudno nawet młodym i sprawnym osobom, gdy tylko wilgotność w powietrzu jest duża albo przecieka znów jakaś rura. Zadaszenia schodów to idealne schronienie dla ptactwa, czego efektem są zabrudzone odchodami poręcze i schody. Bardzo nieprzyjemna droga komunikacji pieszych.

Inną kwestią jest to, jak bardzo wydłuża się trasa ruchu pieszych idących z ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do nowo wybudowanego marketu czy stadionu. By komuś ułatwić poruszanie się wygodnymi samochodami utrudnia się życie pozostałym.

I tak można by przedstawić jeszcze kilka tuneli w tym mieście. To właśnie dlatego jest tylu przeciwników traktowania pieszych i inwalidów jak użytkowników przestrzeni publicznej drugiej kategorii. Takimi rozwiązaniami nasze miasto wciąż promuje komunikację indywidualną (samochodową) zamiast komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, prowadząc do zamkniętego koła. Jest podaż dobrych dróg, znajdzie się i popyt w postaci kolejnych ich użytkowników. I są to powszechnie znane zasady dobrym urbanistom.
Joel

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • ludzi trzeba chować do tuneli (2)

    dopóki kierowcy sie nie nauczą kultury jazdy i nie będzie obowiązku zatrzymania się przed przejściami

    • 3 5

    • nie stawiaj wozu przed koniem (1)

      twoja propozycja kosztuje więcej niż sądzisz - koszty liczone są w największym wskaźniku ofiar wśród niezmotoryzowanych w Europie. Przede wszystkim warto promować koncepcję 30 km/h jako standardu w mieście - to zwiększa płynność i przepustowość ruchu, chociaż wydaje się pozornie powodować większe korki. W mieście też można mieć wysoką jakość życia, ale nie można go podporządkowywać potrzebom ludzi, którzy chcą nawet na krótkie odległości wozić się bryką.

      • 7 3

      • taka przekora

        jasne, że jak się ułatwia kierowcom życie to nie będą szanować innych uczestników, bo będą uważani odgórnie za gorszych

        • 0 0

  • Jak kiedyś budowali ten węzeł, top faktycznie ktoś dał ciała i nie zrobił drugiego tunelu, od parku na siennickiej, na drugą stronę pod obecny salon Citroena. Inna rzecz, ze jak to wszystko budowali to były trochę inne realia.

    • 2 1

  • tendencje na Zachodzie (2)

    rozwiązanie transportowe na Zachodzie inną w przeciwną stronę niż nasze. PO prostu my zamiast bezpłatnie korzystać z ich doświadczenia i błędów tóre popełniali 40 lat temu, uparcie chcemy dojść do tego sami za 20-30 lat - niestety za szaleństwa naszych urbanistów z brg zapłacimy podwójnie- raz gdy będziemy budować autostrady w mieście a potem gdy będziemy je burzyć
    polecam link
    zm.org.pl/?a=zagraniczne_przyklady

    a co do kładek lub przejść podziemnych z windami polecam przykład z Warszawy obrazujący, że działająca winda zazwyczaj jest niespotykana
    zm.org.pl/?a=kladki-test_wind-117

    • 11 5

    • (1)

      Argumenty wręcz nie do odparcia czyli należy zlikwidować tunele ponieważ:
      jest tam brudno
      i tak jest na Zachodzie
      niektórym wydaje sie że jak kiedyś pojechali po do Berlina Zachodniego po parę tabliczek Nussbeisser to się stali swiatowcami a reszta słysząc że tak robią na zachodzie to pokornie głowy schyli. A ci normalni to chyba nie byli za Zachodzie tylko na Dzikim Zachodzie bo widzieli mnostwo tuneli dla pieszych i kładek. Po za tym na Zachodzie ludzie mają samochody ale niekoniecznie z nich korzystaja bo mają też czystą, punktualną i tanią komunikacje miejską. A tunele to tam się sprzata.

      • 1 5

      • pseudobywalec internetu znowu podrabia nicka

        Tunele dla pieszych warto likwidować, ponieważ są one wyrazem doktryny podporządkowywania miasta potrzebom osób chcących jeździć samochodem nawet na krótkie odległości. Żeby zobaczyć, co jest na Zachodzie teraz można sobie pozwiedzać YouTube z filmami: np. streetfilms.org. Tam jest dość materiałów pokazujących, że wiele miast na zachodzie zmienia kierunek myślenia o transporcie i próbuje dużym kosztem odrabiać błędy popełniane w latach 50-tych w USA i w latach 60-tych w Europie. My nie musimy tych błędów powtarzać, ale spokojnie rozważać alternatywy i wybierać wyższą jakość życia.

        • 5 2

  • nikt tu chyba nie ma pojęcia jak to być inwalidą na wózku (5)

    każdy myśli tylko o sobie, a jak taka osoba na wózku, która ma prawo do zycia, ma poruszać sie po takim mieście, gdzie nawet podjazdy są nieprzejezdne?

    • 11 1

    • (4)

      jest taki wynalazek co sie winda nazywa

      • 1 8

      • chyba dawno nie próbowałeś korzystać z windy

        znane mi windy to porażka. Rampy są dużo lepsze, ale najlepsze są rozwiązania redukujące potrzebę ich tworzenia.

        • 4 0

      • nie wszędzie ten wynalazek jest przy tunalach, i zwykle 50% nie działa (1)

        i co mogę już się powiesić?

        • 3 0

        • jeszcze nie

          • 0 0

      • najlepsze windy są w tunelu przy Locie

        • 1 0

  • A BEZPIECZEŃSTWO !!! (1)

    Drogi autorze szkoda że tylko poruszasz kwestie esteteki i bycia pieszego drugą kategoeią a Ty oraz innie redaktrzy piszący o tym wcześniej zapominają o bezpieczeństwie nie tylko piszego ale i kierowcy. Co do Estetyki top nie jest wina tylkmo budyjącyhc i kiepskich materiałów ale nas wszytskich. Zaden budowniczy nie chodzi to tego tunelu i oddaje tam to cu natura mu w organiźmie przyniesie. Aby takie przejścia wygłądały ładnie to musi zmienić się nasza mentalność że to co zrobione za publiczne pineiądze jest nasze i należy o to dbać tak samoa jak o rzeczy w swoim domu. Druga sprawa to bezpieczeństwo. Ja akurat należe do tych co porusazją się autem choc nie daltego że chcę ale ukłąda mojej trasy dom - praca dom jest taki że musiałbym 3 liniami jeżdzić i wstać 1,5 godziny wczesniej do pracy niże ma to miejsce w aucie i nawet w korkach. Jednak pierwszy korzystam z takich przejść gdy tylko przychodzi mi jechac do centrum. Zostawiam auto na uboczu i wiem że mogę wyłączyć myślenie o innych autach idac sam lub z rodziną na Długi Targ. Mam pewność że żadne kierowac przez przypadek nie wjedzie na czerwony świetle na pasy lub Ja się pomylę i nie wejdę pod rozpędzone do 50 km.h auto bo i ta prędkość zabija. Nie ma nic lepszego jak błogi spacer bez potrzeby ogładania się na każdym zakręcia czy coś jedzie lub nie. Nie zgadzam się też z myśleniem że im większa swoboda ruchu autem tym większe cheć do jazdy tym środkiem lokomocji.

    • 6 4

    • Grześku, ty naprawdę sądzisz, że ludzie nie mają chęci swobodnego korzystania z auta?

      ja im tego nie bronię, ale nie kosztem komfortu pieszych

      • 2 1

  • Jak nie będzie tuneli, to gdzie ja kupię figi i reformy?

    • 5 3

  • czytelnik Joel?? (1)

    A to co? Wybieracie artykuły pod względem pochodzenia czytelnika? Joel może Fleishman z przystanku alaska. Powiem szczerze że czepiacię się naprawdę gów..a. Tunel jak tunel a jak jest przyozdobiony ładym grafitti tak jak na pierwszym zdjęciu to jest w zupełności za. Zajmicie się lepiej tunelami pod PKP i tymi kretyńskimi kramami. Jeszcze kramy zabudowane na wysokosci kas nie przeszkadzają ale te baby które skarpety, czapki i halki sprzedają tuż przed empikeim w Gdańsku blokuje tam przejście. Jeszcze setka innych głupich i tempych bab ogląda te pierdoły i człowiek nie może normalnie przejść. To jest meksyk dopiero. W tunelu dobry jest kiosk z bułkami, z gazetami czy z szybką kawą ale poco mi tam majtki i czapki. WTF?? Nie kumam. Nasi urzędasy powinni coś z tym zrobić. Tak jak całą hołotę rumuńską wywalić spod tunelu. Gość z gitarą nie przeszkadza bo dodaje uroku w tunelu ale rumun wzbudza obrzydzenie.

    • 5 7

    • tak zlikwiduj handel w tunelach i wywal kilkanaście osób na bezrobocie.

      Dla ciebie lepszy dla nich zasiłek czy może ich operatywność ? Rozumiem względy estetyczne, ale one muszą mieć jakąś granicę aby dziesiątki ludzi z ich powodu nie trafiały na bezrobocie. Wolę jednak takich ludzi jak handlują a nie pobierają zasiłku dla bezrobotnych.

      • 0 0

  • Tunel Słowackiego/Reymonta

    Oddany do użytku dla pieszych 21 stycznia.
    Pieszych w tunelu jak na lekarstwo.
    Obsikane ściany i mnóstwo puszek po piwie - tak wyglądał tunel 23 stycznia.
    Wieczorem strach tam przechodzić.

    • 4 0

  • a mi się podoba artykuł :)

    a mi się podoba artykuł :)

    • 5 2

  • i tak przemykamy górą

    bo do tych tuneli np.ja osobiście boję się wejśc.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane