• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co nam tunele dla pieszych?

Joel
25 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko. Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko.

Czy warto inwestować w tunele pod jezdniami, które często wykonane z najtańszych materiałów szybko zamieniają się, zwłaszcza zimą, w pułapki na pieszych? Nasz czytelnik, Joel, ocenia ten problem z perspektywy kierowcy samochodu, rowerzysty i pieszego.



W ostatnim czasie Miasto Gdańsk realizuje wiele nowych inwestycji drogowych, a także planuje kolejne. Ostatnio też podniosła się dyskusja o celowości takich rozwiązań, jakimi są tunele dla pieszych. W zasadzie w każdym dużym mieście jest tyle samo zwolenników tego wynalazku, ilu przeciwników. Można by łatwo uogólnić, że zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci, którzy do samochodów wsiadają rzadziej.

Czy jesteś za tunelami dla pieszych?

Osobiście przeszła mi już fascynacja jazdą samochodem w mieście, choć posiadam go od trzech lat. Dlatego łatwiej mi spojrzeć obiektywnie na ten temat. Poruszam się do pracy rowerem, ale nie unikam samochodu poza szczytem komunikacyjnym i poza miastem. Tunele - jak na przykład ten przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska - może pomagają w bezkolizyjnym ruchu aut, ale bezkolizyjność zawsze gdzieś się kończy. I wątpię w to, że ul. Elbląska zakorkowałaby się przez brak bezkolizyjnego lewoskrętu w kierunku centrum. Przepustowość samochodowa ulic to także wiadro bez dna, bo jej zwiększanie to zachęta do przesiadania się do samochodów.

Jednak tunele mają liczne wady, o których już się wiele mówiło. A to, że schody niewygodne albo że niebezpieczne, że brudne itd. Co to jednak naprawdę znaczy, pokazują zdjęcia, które zrobiłem w tunelu przy Bramie Żuławskiej niedaleko stadionu żużlowego. Podjazdy dla wózków i ewentualnie rowerów zalane wodą z przeciekającej rury zamieniają się w lodowisko dla inwalidów teraźniejszych i przyszłych. Zaułki tychże są chętnie wykorzystywane do załatwiania wszelkich potrzeb fizjologicznych. Posadzka wyłożona bardzo śliskimi i nietrwałymi kafelkami to dosłownie jakaś fuszerka. O upadek nietrudno nawet młodym i sprawnym osobom, gdy tylko wilgotność w powietrzu jest duża albo przecieka znów jakaś rura. Zadaszenia schodów to idealne schronienie dla ptactwa, czego efektem są zabrudzone odchodami poręcze i schody. Bardzo nieprzyjemna droga komunikacji pieszych.

Inną kwestią jest to, jak bardzo wydłuża się trasa ruchu pieszych idących z ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do nowo wybudowanego marketu czy stadionu. By komuś ułatwić poruszanie się wygodnymi samochodami utrudnia się życie pozostałym.

I tak można by przedstawić jeszcze kilka tuneli w tym mieście. To właśnie dlatego jest tylu przeciwników traktowania pieszych i inwalidów jak użytkowników przestrzeni publicznej drugiej kategorii. Takimi rozwiązaniami nasze miasto wciąż promuje komunikację indywidualną (samochodową) zamiast komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, prowadząc do zamkniętego koła. Jest podaż dobrych dróg, znajdzie się i popyt w postaci kolejnych ich użytkowników. I są to powszechnie znane zasady dobrym urbanistom.
Joel

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Jak to - po co? (3)

    Tunele spełniają niezwykle ważne funkcje w społeczeństwie!
    - poprawiają zdrowie psychiczne kierowców, którzy nie muszą ustępować przechodzącym przez jezdnię biedakom, których nie stać na samochód
    - poprawiają zdrowie fizyczne pieszych, zmuszając ich do pokonywania schodów
    - stanowią ważne miejsca wieczornych i nocnych spotkań lokalnej młodzieży
    - pozwalają ww młodzieży rozwijać talenta artystyczne
    - stanowią miejsca pracy zarobkowej lokalnego elementu marginalnego (tzw. "krojenie frajerów")

    Mam wymieniać dalej??

    • 10 5

    • (1)

      Są także miejscem pracy uczciwych ludzi. Mam wymieniać dalej? Nie ma sensu i tak nie zrozumiesz.

      • 0 3

      • A skąd wiesz, że nie zrozumiem?

        Otóż świetnie rozumiem, że istnieje pewna mniejszość, która lubi być spychana pod ziemię jak szczury. Cóż, różne są upodobania. Tylko niech ta mniejszość nie ZMUSZA większości do takich praktyk! Przykład Warszawy, gdzie po remoncie przejścia na Emilii Plater pozostawiono tymczasowe przejście naziemne jasno wykazuje, którą drogę wybiera większość ludzi.

        • 0 0

    • o toaletach trzeba też wspomnieć.
      oraz o tym że ktoś bedzie miał prace przy utrzymaniu ich.

      • 2 0

  • cytat z zm org pl (2)

    Czy Berlin poszerza ulice? Nie, Berlin chce je zwężać. W przygotowanym niedawno nowym projekcie centrum "Planwerk Innenstadt" miejscy urbaniści zaproponowali likwidację 3 wielkich socjalistycznych arterii: Leipziger Strasse, Gruner Strasse i Karl Marx Alee. Na przykład Leipziger Strasse miałaby zostać zwężona z 8 pasów ruchu do 4 poprzez wprowadzenie nowej zabudowy, nawiązującej gabarytami i układem do tkanki przedwojennej (odtworzenie placu Spittelmarkt), a na części założenie zieleni parkowej. Na pytanie co się stanie z ruchem berliński urzędnik, bez wahania odpowiedział, że przejmie go transport publiczny (celem polityki Berlina jest podział zadań transportowych między komunikację publiczną i indywidualną w centrum w stosunku 80 : 20).

    • 6 3

    • Nasi urzednicy sa zbyt glupi zeby to zrozumiec (1)

      zdecydowana wiekszosc nie zna zadnego jezyka obcego wiec sie siegaja po wzorce innych krajow.

      • 1 1

      • tak a jeśli już to znaja tylko ROSYJSKI :d porażka. i rosje nam budują

        • 0 0

  • jak zobaczylem wejscie do tunelu na slowackiego to sie przerazilem

    jak mozna zbudowac daszek do wejscia z poliweglanu ktory po 2 miesiacach bedzie wygladal jak dachy przystankow porosnietych trawa zasypanych blotem ten tunel ma sluzyc wielu pokoloeniom ale rozunmiem oszczednosci ...

    • 4 0

  • Z artykułu wynika, że tunele nie są wadą same w sobie. (2)

    Nie skrytykowano ani jednego dobrze wykonanego. Jeśli oceniać ideę tylko na podstawie spartaczonych przykładów, to nic co fizycznie istnieje nie jest wporzo. Nie ma rodzaju rzeczy, bez sknoconych egzemplarzy.

    Co za okrutne traktowanie stereotypowo na początku rozprawki. Przylepianie łatek i w ogóle. Nadal to nie wyszło z mody? Komisja Europejska za słabo się stara. Pierwszą połowę swojego życia niemal nigdy nie korzystałem z auta. I doceniałem geniusz, a zarazem prostotę rozwiązania jakim jest tunel. Jako pieszy, tak tak. To były tunele komunistyczne, czyli zrobione z byle jakich materiałów z użyciem zdezaktualizowanych norm. I żyję. Tunele robione współcześnie są tak fajne, że aż boli wychodzenie z nich. 30 sekund to za krótko :-(( Jeśli tunel koło Bramy Żuławskiej jest lodowiskiem, to znaczy że kostka bauma nie ma sobie równych. Podłoga wystawiona na żywioły ma być przede wszystkim szorstka. Jej krytycy oszaleli, bo chcą mieć wszędzie galerie sztuki. Nie obchodzi ich czy konsumenci ich chcą.

    Przykładem tunelu idealnego jest ten na Węźle Wzgórze Świętego Maksymiliana. Przyznam się, do ciężkiego leku przestrzeni. Jest to jedyny tunel, w którym go poczułem. To świadczy o tym jak wiele serca włożył architekt byście nie zrzędzili. Ani ślisko, ani ciasno. Ale nie! Miała być galeria sztuki. Nie można ulepszyć ideału, więc Autor nie powiedział o nim ani słowa.

    • 8 2

    • Byłby to świetny tekst, gdybyś darował sobie tę Komisję Europejską.

      • 0 1

    • Dodać należy że spartaczone można pięknie naprawić.

      Pamiętacie jak wiele jadu wylano na temat tunelu koło czołgu pod Aleją Zwycięstwa? Wszystko nieaktualne. Teraz jest bardzo zbliżony do poziomu tego pod Węzłem Wzgórze Świętego Maksymiliana. Tylko windy brakuje...

      • 0 0

  • Jestem za (1)

    Jestem za tunelami! To miasto musi regularnie sprzątać i utrzymywać sprawność techniczną tych obiektów. Paranoją jest pomysł likwidacji tunelu tylko dlatego że ktoś kto bierze za to pieniądze nie potafi (nie chce?)utrzymywać tam porządku.

    • 9 4

    • powiedział ten co nie korzysta.

      • 1 2

  • Joel?

    Kto Cię tak pokarał?
    Czy to może jakiś nietrafiony pseudonim?

    • 4 1

  • majngott, czy gdzieś na swiecie potrafią zapewnić prawidłową eksploatację tunelu dla pieszych ???

    np. posprzątać czy zrobić właściwą posadzkę. a co eksploatacja kosztuje ??? wszystko co wybudujecie podlega eksploatacji i kosztuje. to co ? zróbmy płatne chodniki i tunele. czy ci którzy argumentują że tunele są brudne i niebezpieczne zdają sobie sprawę że się ośmieszają ? to co przejść dla pieszych nie trzeba sprzątać ???

    • 3 0

  • Chciałbym się mylić ale ...

    ... coś mi się wydaje, że za chwilę dowiemy się o likwidacji jakiegoś tunelu. A artykuły podobne do tego mają oswoić mieszkańców i zapobiec ewentualnym protestom.

    • 3 2

  • tunel to tragedia dla ludzi z wózkami lub na wózkach (2)

    Czy to się komuś podoba czy nie tunel to bariera architektoniczna trudna do pokonania. Bardzo utrudnia lub całkowicie uniemożliwia korzystanie z komunikacji miejskiej.

    Jaki pomysł mają na rozwiązanie tego problemu
    zwolennicy tuneli?

    Miasto jest dla ludzi. Potrzeba pokolenia albo dwóch żebyśmy dali w Gdańsku priorytet dla komunikacji zbiorowej, a władza zaproponowała takie rozwiązania jak w Berlinie.

    Egoizm w niektórych opiniach na tym forum jest porażający.

    • 2 4

    • Mogłbys rozwinać genialną myśl jak tunel uniemożliwia korzystanie z komunikacji miejskiej???
      Głupota w niektórych opiniach jest porażająca.

      • 0 1

    • Nie da się zadowolić wszystkich.

      Nawet jeśli Twój ból egzystencjalny byłby sto razy gorszy, nie jesteś wyższej kategorii człowiekiem niż reszta. Nie możesz doić wszystkich, którzy nie są winni Twej tragedii. Tylko tych, którzy uczynili Twe ciało takowym poprzez swoje poczynania oraz instytucje, które ogłosiły że będą Ci pomagać. Od reszty wara. A jak nie, mamy do czynienia z egoizmem. Prosić, proszę. Ale stawiać nas jak swoich dłużników, to zwyczajna dyskryminacja.

      Jeśli instytucja, z której korzystasz słabo się sprawdza, dzwoń do telewizji. Samochody są tak samo dla ludzi jak budynki. Zapraszam Cię do tunelu pod Węzłem Wzgórze Świętego Maksymiliana. Wiele fundacji jest gorzej dostosowanych dla niepełnosprawnych niż ten tunel. Właściwie, to pełnosprawnym jest tam trudniej.

      Czuję się dyskryminowany z powodu pełnosprawności.

      • 1 0

  • Artykuł na zamówienie

    Propaganda władz miasta usiłuje przekonać społeczeństwo do zaniechania budowy nowych i remontów istniejących przejść podziemnych. Z obawy przed reakcją społeczeństwa próbuje mydlić oczy "taką" propagandą. Za chwilę nastąpi likwidacja zaniedbanych przejść podziemnych na "ŻYCZENIE TELEWIDZÓW". Skąd my to znamy?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane