• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co nam tunele dla pieszych?

Joel
25 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko. Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko.

Czy warto inwestować w tunele pod jezdniami, które często wykonane z najtańszych materiałów szybko zamieniają się, zwłaszcza zimą, w pułapki na pieszych? Nasz czytelnik, Joel, ocenia ten problem z perspektywy kierowcy samochodu, rowerzysty i pieszego.



W ostatnim czasie Miasto Gdańsk realizuje wiele nowych inwestycji drogowych, a także planuje kolejne. Ostatnio też podniosła się dyskusja o celowości takich rozwiązań, jakimi są tunele dla pieszych. W zasadzie w każdym dużym mieście jest tyle samo zwolenników tego wynalazku, ilu przeciwników. Można by łatwo uogólnić, że zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci, którzy do samochodów wsiadają rzadziej.

Czy jesteś za tunelami dla pieszych?

Osobiście przeszła mi już fascynacja jazdą samochodem w mieście, choć posiadam go od trzech lat. Dlatego łatwiej mi spojrzeć obiektywnie na ten temat. Poruszam się do pracy rowerem, ale nie unikam samochodu poza szczytem komunikacyjnym i poza miastem. Tunele - jak na przykład ten przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska - może pomagają w bezkolizyjnym ruchu aut, ale bezkolizyjność zawsze gdzieś się kończy. I wątpię w to, że ul. Elbląska zakorkowałaby się przez brak bezkolizyjnego lewoskrętu w kierunku centrum. Przepustowość samochodowa ulic to także wiadro bez dna, bo jej zwiększanie to zachęta do przesiadania się do samochodów.

Jednak tunele mają liczne wady, o których już się wiele mówiło. A to, że schody niewygodne albo że niebezpieczne, że brudne itd. Co to jednak naprawdę znaczy, pokazują zdjęcia, które zrobiłem w tunelu przy Bramie Żuławskiej niedaleko stadionu żużlowego. Podjazdy dla wózków i ewentualnie rowerów zalane wodą z przeciekającej rury zamieniają się w lodowisko dla inwalidów teraźniejszych i przyszłych. Zaułki tychże są chętnie wykorzystywane do załatwiania wszelkich potrzeb fizjologicznych. Posadzka wyłożona bardzo śliskimi i nietrwałymi kafelkami to dosłownie jakaś fuszerka. O upadek nietrudno nawet młodym i sprawnym osobom, gdy tylko wilgotność w powietrzu jest duża albo przecieka znów jakaś rura. Zadaszenia schodów to idealne schronienie dla ptactwa, czego efektem są zabrudzone odchodami poręcze i schody. Bardzo nieprzyjemna droga komunikacji pieszych.

Inną kwestią jest to, jak bardzo wydłuża się trasa ruchu pieszych idących z ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do nowo wybudowanego marketu czy stadionu. By komuś ułatwić poruszanie się wygodnymi samochodami utrudnia się życie pozostałym.

I tak można by przedstawić jeszcze kilka tuneli w tym mieście. To właśnie dlatego jest tylu przeciwników traktowania pieszych i inwalidów jak użytkowników przestrzeni publicznej drugiej kategorii. Takimi rozwiązaniami nasze miasto wciąż promuje komunikację indywidualną (samochodową) zamiast komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, prowadząc do zamkniętego koła. Jest podaż dobrych dróg, znajdzie się i popyt w postaci kolejnych ich użytkowników. I są to powszechnie znane zasady dobrym urbanistom.
Joel

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • podstawowym plusem tuneli (3)

    jest to ,że nie trzeba tam odśnieżać, a z tym w naszym mieście ogromy problem jest ostatnio!!!!

    • 4 3

    • tylko ten akurat na zjazdach pokryty jest grubym LODEM (2)

      • 1 0

      • no właśnie (1)

        bo na schody i zjazd spadł śnieg,a w samym tunelu go nie ma.....

        • 0 0

        • zjazd jest zadaszony a lod jest z peknietej rury

          • 1 0

  • gdzie na zachodzie zbudowali jakiś nowy tunel? (1)

    dajcie namiary :D

    • 7 4

    • wszędzie mają takie chodniki i drogi, że nie muszą nic przerabiać

      • 0 0

  • Gdzie w tym artykule jest obiektywizm ? (1)

    Cytat z artykułu czytelnika
    1. Osobiście przeszła mi już fascynacja jazdą samochodem w mieście, choć posiadam go od trzech lat. Dlatego łatwiej mi spojrzeć obiektywnie na ten temat. Poruszam się do pracy rowerem, ale nie unikam samochodu poza szczytem komunikacyjnym i poza miastem.

    2. Przepustowość samochodowa ulic to także wiadro bez dna, bo jej zwiększanie to zachęta do przesiadania się do samochodów.

    3. Posadzka wyłożona bardzo śliskimi i nietrwałymi kafelkami to dosłownie jakaś fuszerka.

    Ad.1. Niestety artykuł nie ma nic wspólnego z obiektywizmem i jest wyjątkowo jednostronny.
    Ad.2. Przepustowość ulic zapewne zachęca do poruszania się samochodem, ale zdecydowanie nie jest głównym czynnikiem.
    Przykład:
    Na Marynarki a potem na Jana z Kolna od wielu lat ludzie wracając z pracy stoją w korkach, ale jakoś nie rezygnują z samochodów. Stoją, bo zamknięty został żółty wiadukt a na pozostałej drodze są 3 sygnalizacje świetlne, co 50 m. Przy każdej z nich jest oczywiście przejście dla pieszych. Przy odrobinie chęci można zlikwidować środkową sygnalizację.
    Ad.3. Może w tunelach jest ślisko, ale ostatnio wiele osób, o czym ostrzegało nawet radio przekonało się jak zdradliwa jest farba na przejściach dla pieszych. Gdy spadnie deszcz lub śnieg bardzo łatwo można poślizgnąć się na farbie i warto to mieć na uwadze.

    • 7 4

    • Dlaczego artykuł ma być obiektywny ? Każdy ma prawo wyrazić swój

      pogląd ?

      • 1 0

  • Prec z (1)

    z grobowcami w śródmieściu,ludzie chcą na powierzchnię, samochody do tuneli.Zamknąć wjazd do centrum dla samochodów,pasibrzuchy leniwe ,skracacie sobie 10 lat życia.

    • 8 7

    • Nie wiem czy wiesz , że chodzenie po schodach jest znacznie bardziej korzystne dla naszego zdrowia niż chodzenie po płaskim terenie !leniu !

      • 5 3

  • Jestem 53 - dodam pieszy ! Tunelom mówię zdecydowane TAK !

    • 8 5

  • GŁOS na przejście przez drogę przelotową (5)

    załóżmy, że mamy 3 opcje
    1. PASY
    2. TUNEL
    3. KŁADKA

    Może po prostu zagłosujcie "TAK" na wybrany wariant w rozwinieciu tego posta i będzie wiadomo co nas interesuje.

    • 0 0

    • PASY

      tanie i kolizyjne

      • 3 0

    • TUNEL (2)

      drogi, bezkolizyjny, nie trzeba odśnieżać (poza schodami), małe poczucie bezpieczeństwa, wymaga schodów

      • 3 4

      • wcale nie wymaga! (1)

        może być tylko rampa zjazdowa
        z szorstką nawierzchnią
        często jest na nią miejsce

        takie rampy w Oslo wg ich urzędu miejskiego są 3-5 x tańsze niż schody

        ja bym wywalił schody np na SKM Oliwa. zamiast schodów ORAZ wind (zepsutych, ale już opłaconych) zrobił bym rampy długie na 30m. zarówno na perony jak i szczególnie w wyjściu od strony katedry.

        • 1 0

        • no nie wiem

          rampa musi schodzić bardziej łagodnie, przez co będzie dluższa niż schody, więc oszczędności na materiale, czy robociźnie mogą nie wystąpić. Jesli coś jest dłuższe, to zajmuje także więcej terenu, który w przestrzeni miejskiej jest bardzo kosztowny.

          • 0 2

    • KŁADKA

      umiarkowanie kosztowna, bezkolizyjna, podatna na warunki atmosferyczne, wymaga wysokich schodów

      • 0 2

  • Chciałam zauważyć, że istnienie tuneli to nie tylko bezkolizyjny przejazd

    samochodów, a także szybsze przedostanie się na drugą str jezdni pieszych: przecież nie stoimy na światłach! Ich paskudny wygląd zawdzięczamy tylko miastu: wystarczy odmalować, zainstalować porządne oświetlenie i kamery. Stoiska mi nie przeszkadzają, ci ludzie też chcą zarobić... Nie wiem czy wszyscy widzieli ze na nowej Sowackiego sa nowiutkie tunele.....

    • 5 4

  • w tunel, to wpuścili naród solidaruchy, układając się z komuchami w 89 roku

    • 1 1

  • Po co nam tunele dla pieszych? (1)

    Po co nam ścieżki dla rowerzystów?

    • 7 3

    • UM Gdynia niech się nie wypowiada

      po co nam ścieżki - zbudujemy estakadę.

      • 0 0

  • Tunele

    Uważam,że tunele są bardzo potrzebne,ale zaniedbane przez właściciela tzn.Gminę.Jeśli Miasto miało pieniądze na ich budowę,to powinno mieć pieniądze na ich właściwe utrzymanie.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane