• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co nam tunele dla pieszych?

Joel
25 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko. Tunel przy Bramie Żuławskiej w Gdańsku zimą zamienia się w lodowisko.

Czy warto inwestować w tunele pod jezdniami, które często wykonane z najtańszych materiałów szybko zamieniają się, zwłaszcza zimą, w pułapki na pieszych? Nasz czytelnik, Joel, ocenia ten problem z perspektywy kierowcy samochodu, rowerzysty i pieszego.



W ostatnim czasie Miasto Gdańsk realizuje wiele nowych inwestycji drogowych, a także planuje kolejne. Ostatnio też podniosła się dyskusja o celowości takich rozwiązań, jakimi są tunele dla pieszych. W zasadzie w każdym dużym mieście jest tyle samo zwolenników tego wynalazku, ilu przeciwników. Można by łatwo uogólnić, że zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci, którzy do samochodów wsiadają rzadziej.

Czy jesteś za tunelami dla pieszych?

Osobiście przeszła mi już fascynacja jazdą samochodem w mieście, choć posiadam go od trzech lat. Dlatego łatwiej mi spojrzeć obiektywnie na ten temat. Poruszam się do pracy rowerem, ale nie unikam samochodu poza szczytem komunikacyjnym i poza miastem. Tunele - jak na przykład ten przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska - może pomagają w bezkolizyjnym ruchu aut, ale bezkolizyjność zawsze gdzieś się kończy. I wątpię w to, że ul. Elbląska zakorkowałaby się przez brak bezkolizyjnego lewoskrętu w kierunku centrum. Przepustowość samochodowa ulic to także wiadro bez dna, bo jej zwiększanie to zachęta do przesiadania się do samochodów.

Jednak tunele mają liczne wady, o których już się wiele mówiło. A to, że schody niewygodne albo że niebezpieczne, że brudne itd. Co to jednak naprawdę znaczy, pokazują zdjęcia, które zrobiłem w tunelu przy Bramie Żuławskiej niedaleko stadionu żużlowego. Podjazdy dla wózków i ewentualnie rowerów zalane wodą z przeciekającej rury zamieniają się w lodowisko dla inwalidów teraźniejszych i przyszłych. Zaułki tychże są chętnie wykorzystywane do załatwiania wszelkich potrzeb fizjologicznych. Posadzka wyłożona bardzo śliskimi i nietrwałymi kafelkami to dosłownie jakaś fuszerka. O upadek nietrudno nawet młodym i sprawnym osobom, gdy tylko wilgotność w powietrzu jest duża albo przecieka znów jakaś rura. Zadaszenia schodów to idealne schronienie dla ptactwa, czego efektem są zabrudzone odchodami poręcze i schody. Bardzo nieprzyjemna droga komunikacji pieszych.

Inną kwestią jest to, jak bardzo wydłuża się trasa ruchu pieszych idących z ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do nowo wybudowanego marketu czy stadionu. By komuś ułatwić poruszanie się wygodnymi samochodami utrudnia się życie pozostałym.

I tak można by przedstawić jeszcze kilka tuneli w tym mieście. To właśnie dlatego jest tylu przeciwników traktowania pieszych i inwalidów jak użytkowników przestrzeni publicznej drugiej kategorii. Takimi rozwiązaniami nasze miasto wciąż promuje komunikację indywidualną (samochodową) zamiast komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, prowadząc do zamkniętego koła. Jest podaż dobrych dróg, znajdzie się i popyt w postaci kolejnych ich użytkowników. I są to powszechnie znane zasady dobrym urbanistom.
Joel

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • czemu na zdjeciach nie pokazecie tuneli na Zaspie -sa DWA

    oba wyglądają jak bida z nędzą .w jednym z nich pod patronatem t.pl robiono srullalle , dziś wygląda to tak jakby to było wejście do slamsów ,do tego sopelki !!!

    • 7 1

  • zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci (4)

    zapewniam, jako kierowca nie zauważam tuneli i są mi obojętne.

    • 6 6

    • mi jako kierowcy nie sa obojetne (3)

      jak na droge wyleci mi babcia spieszaca sie na rynek, to ona przy moich 50 km/h na bank dozna sporych obrazen, a mi za remont auta nikt kasy nie zwroci...

      • 6 6

      • przy jakim rynku w Gdańsku masz tunel? (2)

        • 1 4

        • Zielony Rynek? Ale tam jest i tunel i przejście.

          • 1 1

        • wyjazd na warszawe kolo zuzla

          • 0 0

  • tunel to dobre rozwiązanie (4)

    a ja uważam ze tunele to dobre rozwiązanie- tam gdzie jest tunel, nie ma przejsć dla pieszych, jazda samochodem jest płynna. A że są brzydkie i zaniedbane... są brzydkie i zaniedbane jak wiele innych elementów polskiej infrastruktury. Nie mozna miec wszystkiego.

    • 14 9

    • skoro nie można mieć wszystkiego to równiez dotyczy to płynnej jazdy samochodem :D

      • 4 1

    • jeśli ci się wydaje, że jazda samochodem w godzinach porannego szczytu jest płynna (2)

      to ci się tylko tak wydaje. Samochód ofiarą własnego sukcesu - najbardziej przeszkadza innym użytkownikom samochodu i pieszym. Jak jadę rowerem, to mi samochody nie przeszkadzają, jak jadę samochodem przyjmuję ich obecność z dobrodziejstwem inwentarza i staram się to robić w godzinach szczytu jak najrzadziej (nie fascynuje mnie stanie w korkach). Aga - otwórz oczy, to pomaga.

      • 5 1

      • (1)

        Typowe myslenie cudownego dziecka dwóch pedałow - "jak jadę rowerem to mi samochody nie przeszkadzają". Tylko kiedy jedziesz rowerem po jezdni kiedy obok jest ściezka rowerowa a za toba wloką się dwa autobusy miejskie 30 km/ h wywalając mnóstwo spalin (np. na Kartuskiej) to jest bardzo ekologiczne czyż nie?

        • 3 7

        • Ja je wyprzedzę na rowerze bo jadę na nim więcej niż 30 km/h.

          • 0 0

  • tunele dla pieszych sa po to (2)

    aby nie dochodziło do takich wypadków jak ostatnio na skrzyzowaniu legionow i kosciuszki, gdzie babcia gna na tramwaj na czerwonym a za sekunde nie zyje...
    dodatkowo brak sygnalizacji w miejscach gdzie jest tunel a nie ma skrzyzowania powoduje zmniejszenie korków
    aby poastulowac zamiane istniejacych tuneli na przejscia z sygnalizacja trzeba byc niespelna rozumu.

    • 14 8

    • lepiej dać ograniczenie do 30 i postawić fotoradar wtedy kierowcy nie będą gnać 100km/h i zabijac pieszych (1)

      • 3 2

      • i wszedzie zakazy zatrzymywania sie i postojow

        trzeba robactwo zdusic w zarodku :)
        niech wszyscy piechota zapitalaja

        • 2 0

  • Co to za bełkot ten artykuł ? (2)

    Nie dałem rady przeczytać do końca.

    • 11 7

    • jak nie jesteś zdolny do prostej refleksji, nie zabieraj się za czytanie

      ale unikaj także takich jak ty na jezdniach.

      • 4 5

    • Kaziu, naucz się czytać...

      • 0 0

  • kilka dni temu (1)

    oddano do użytku tunel na skrzyżowaniu Hynka i Kilińskiego. Zlikwidowano więc tymczasowe przejście dla pieszych na powierzchni. Ale windy jeszcze nie działają a na schodach nie ma żadnych podjazdów dla wózków. Pytanie do Zarządu Dróg: jak mają pokonać to skrzyżowanie rodzice z dziećmi w wózkach i inwalidzi? Dlaczego zlikwidowano tymczasowe przejście, skoro jeszcze nie działają windy?

    • 17 0

    • na Reymonta ludzie i tak przechodza dalej ulicą

      • 3 0

  • naskręt dlaczego piszesz incognito ?

    • 13 10

  • (1)

    tunele powinny być,ale dla samochodów a nie dla pieszych-w cywilizowanych krajach tak jest

    • 12 4

    • to kosztuje

      lepiej prowadzić zrównoważoną politykę rozwoju transportu. to poprawia jakość życia w mieście

      • 1 3

  • b/k

    Ty brzydki tunelu-nie lubie cie.zamurujemy cie i po sprawie.w/g mnie wygrałoby połączenie tunelu z centrum zakupowym,kafejkami,barami itp.nie pozdrawiam autora "artykułu"(kropka)

    • 3 1

  • Miasta myślące perspektywicznie (1)

    dbają przede wszystkim o komfort pieszych, nie tylko o ich bezpieczeństwo. Joel trafnie pisze, że jesteśmy ludźmi, a nie członkami wrogich plemion: pieszych, kierowców czy rowerzystów. Miasto, które stawia na komfort ruchu pieszych (głównie w pobliżu węzłów przesiadkowych - gdzie w Gdańsku jest dużo tuneli) staje się miastem wysokiej jakości życia. Miasto, które dba głównie lub wyłącznie o "płynność" i "przepustowość" ruchu samochodów staje się stopniowo coraz mniej wygodnym miejscem życia wszystkich: również kierowców, z których wielu traci zdolność refleksji, co na tym portalu widać jak na dłoni. A argumentami Joela można się nie zgadzać, ale pisanie, że się ich nie rozumie, dowodzi jednostronności spojrzenia.

    • 16 8

    • niezły pomysł najpierw wypocić bezsensowny artukuł a potem pisać samemu posty w ich obronie

      • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane