- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (280 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (100 opinii)
- 3 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (290 opinii)
- 4 Trójmiejskie mola, których już nie ma (101 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (99 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Po co nam tunele dla pieszych?
Czy warto inwestować w tunele pod jezdniami, które często wykonane z najtańszych materiałów szybko zamieniają się, zwłaszcza zimą, w pułapki na pieszych? Nasz czytelnik, Joel, ocenia ten problem z perspektywy kierowcy samochodu, rowerzysty i pieszego.
W ostatnim czasie Miasto Gdańsk realizuje wiele nowych inwestycji drogowych, a także planuje kolejne. Ostatnio też podniosła się dyskusja o celowości takich rozwiązań, jakimi są tunele dla pieszych. W zasadzie w każdym dużym mieście jest tyle samo zwolenników tego wynalazku, ilu przeciwników. Można by łatwo uogólnić, że zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci, którzy do samochodów wsiadają rzadziej.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jednak tunele mają liczne wady, o których już się wiele mówiło. A to, że schody niewygodne albo że niebezpieczne, że brudne itd. Co to jednak naprawdę znaczy, pokazują zdjęcia, które zrobiłem w tunelu przy Bramie Żuławskiej niedaleko stadionu żużlowego. Podjazdy dla wózków i ewentualnie rowerów zalane wodą z przeciekającej rury zamieniają się w lodowisko dla inwalidów teraźniejszych i przyszłych. Zaułki tychże są chętnie wykorzystywane do załatwiania wszelkich potrzeb fizjologicznych. Posadzka wyłożona bardzo śliskimi i nietrwałymi kafelkami to dosłownie jakaś fuszerka. O upadek nietrudno nawet młodym i sprawnym osobom, gdy tylko wilgotność w powietrzu jest duża albo przecieka znów jakaś rura. Zadaszenia schodów to idealne schronienie dla ptactwa, czego efektem są zabrudzone odchodami poręcze i schody. Bardzo nieprzyjemna droga komunikacji pieszych.
Inną kwestią jest to, jak bardzo wydłuża się trasa ruchu pieszych idących z ul. Siennickiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
I tak można by przedstawić jeszcze kilka tuneli w tym mieście. To właśnie dlatego jest tylu przeciwników traktowania pieszych i inwalidów jak użytkowników przestrzeni publicznej drugiej kategorii. Takimi rozwiązaniami nasze miasto wciąż promuje komunikację indywidualną (samochodową) zamiast komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, prowadząc do zamkniętego koła. Jest podaż dobrych dróg, znajdzie się i popyt w postaci kolejnych ich użytkowników. I są to powszechnie znane zasady dobrym urbanistom.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (270) 5 zablokowanych
-
2013-01-25 08:08
czemu na zdjeciach nie pokazecie tuneli na Zaspie -sa DWA
oba wyglądają jak bida z nędzą .w jednym z nich pod patronatem t.pl robiono srullalle , dziś wygląda to tak jakby to było wejście do slamsów ,do tego sopelki !!!
- 7 1
-
2013-01-25 08:15
zwolennikami tuneli są ci, którzy codziennie poruszają się samochodami, a przeciwnicy to ci (4)
zapewniam, jako kierowca nie zauważam tuneli i są mi obojętne.
- 6 6
-
2013-01-25 08:23
mi jako kierowcy nie sa obojetne (3)
jak na droge wyleci mi babcia spieszaca sie na rynek, to ona przy moich 50 km/h na bank dozna sporych obrazen, a mi za remont auta nikt kasy nie zwroci...
- 6 6
-
2013-01-25 08:38
przy jakim rynku w Gdańsku masz tunel? (2)
- 1 4
-
2013-01-25 11:08
Zielony Rynek? Ale tam jest i tunel i przejście.
- 1 1
-
2013-01-25 12:59
wyjazd na warszawe kolo zuzla
- 0 0
-
2013-01-25 08:20
tunel to dobre rozwiązanie (4)
a ja uważam ze tunele to dobre rozwiązanie- tam gdzie jest tunel, nie ma przejsć dla pieszych, jazda samochodem jest płynna. A że są brzydkie i zaniedbane... są brzydkie i zaniedbane jak wiele innych elementów polskiej infrastruktury. Nie mozna miec wszystkiego.
- 14 9
-
2013-01-25 08:39
skoro nie można mieć wszystkiego to równiez dotyczy to płynnej jazdy samochodem :D
- 4 1
-
2013-01-25 08:39
jeśli ci się wydaje, że jazda samochodem w godzinach porannego szczytu jest płynna (2)
to ci się tylko tak wydaje. Samochód ofiarą własnego sukcesu - najbardziej przeszkadza innym użytkownikom samochodu i pieszym. Jak jadę rowerem, to mi samochody nie przeszkadzają, jak jadę samochodem przyjmuję ich obecność z dobrodziejstwem inwentarza i staram się to robić w godzinach szczytu jak najrzadziej (nie fascynuje mnie stanie w korkach). Aga - otwórz oczy, to pomaga.
- 5 1
-
2013-01-25 08:46
(1)
Typowe myslenie cudownego dziecka dwóch pedałow - "jak jadę rowerem to mi samochody nie przeszkadzają". Tylko kiedy jedziesz rowerem po jezdni kiedy obok jest ściezka rowerowa a za toba wloką się dwa autobusy miejskie 30 km/ h wywalając mnóstwo spalin (np. na Kartuskiej) to jest bardzo ekologiczne czyż nie?
- 3 7
-
2013-01-27 01:08
Ja je wyprzedzę na rowerze bo jadę na nim więcej niż 30 km/h.
- 0 0
-
2013-01-25 08:21
tunele dla pieszych sa po to (2)
aby nie dochodziło do takich wypadków jak ostatnio na skrzyzowaniu legionow i kosciuszki, gdzie babcia gna na tramwaj na czerwonym a za sekunde nie zyje...
dodatkowo brak sygnalizacji w miejscach gdzie jest tunel a nie ma skrzyzowania powoduje zmniejszenie korków
aby poastulowac zamiane istniejacych tuneli na przejscia z sygnalizacja trzeba byc niespelna rozumu.- 14 8
-
2013-01-25 08:39
lepiej dać ograniczenie do 30 i postawić fotoradar wtedy kierowcy nie będą gnać 100km/h i zabijac pieszych (1)
- 3 2
-
2013-01-25 16:12
i wszedzie zakazy zatrzymywania sie i postojow
trzeba robactwo zdusic w zarodku :)
niech wszyscy piechota zapitalaja- 2 0
-
2013-01-25 08:27
Co to za bełkot ten artykuł ? (2)
Nie dałem rady przeczytać do końca.
- 11 7
-
2013-01-25 08:40
jak nie jesteś zdolny do prostej refleksji, nie zabieraj się za czytanie
ale unikaj także takich jak ty na jezdniach.
- 4 5
-
2013-02-06 10:53
Kaziu, naucz się czytać...
- 0 0
-
2013-01-25 08:28
kilka dni temu (1)
oddano do użytku tunel na skrzyżowaniu Hynka i Kilińskiego. Zlikwidowano więc tymczasowe przejście dla pieszych na powierzchni. Ale windy jeszcze nie działają a na schodach nie ma żadnych podjazdów dla wózków. Pytanie do Zarządu Dróg: jak mają pokonać to skrzyżowanie rodzice z dziećmi w wózkach i inwalidzi? Dlaczego zlikwidowano tymczasowe przejście, skoro jeszcze nie działają windy?
- 17 0
-
2013-01-25 08:40
na Reymonta ludzie i tak przechodza dalej ulicą
- 3 0
-
2013-01-25 08:28
naskręt dlaczego piszesz incognito ?
- 13 10
-
2013-01-25 08:31
(1)
tunele powinny być,ale dla samochodów a nie dla pieszych-w cywilizowanych krajach tak jest
- 12 4
-
2013-01-25 08:41
to kosztuje
lepiej prowadzić zrównoważoną politykę rozwoju transportu. to poprawia jakość życia w mieście
- 1 3
-
2013-01-25 08:41
b/k
Ty brzydki tunelu-nie lubie cie.zamurujemy cie i po sprawie.w/g mnie wygrałoby połączenie tunelu z centrum zakupowym,kafejkami,barami itp.nie pozdrawiam autora "artykułu"(kropka)
- 3 1
-
2013-01-25 08:46
Miasta myślące perspektywicznie (1)
dbają przede wszystkim o komfort pieszych, nie tylko o ich bezpieczeństwo. Joel trafnie pisze, że jesteśmy ludźmi, a nie członkami wrogich plemion: pieszych, kierowców czy rowerzystów. Miasto, które stawia na komfort ruchu pieszych (głównie w pobliżu węzłów przesiadkowych - gdzie w Gdańsku jest dużo tuneli) staje się miastem wysokiej jakości życia. Miasto, które dba głównie lub wyłącznie o "płynność" i "przepustowość" ruchu samochodów staje się stopniowo coraz mniej wygodnym miejscem życia wszystkich: również kierowców, z których wielu traci zdolność refleksji, co na tym portalu widać jak na dłoni. A argumentami Joela można się nie zgadzać, ale pisanie, że się ich nie rozumie, dowodzi jednostronności spojrzenia.
- 16 8
-
2013-01-25 08:49
niezły pomysł najpierw wypocić bezsensowny artukuł a potem pisać samemu posty w ich obronie
- 3 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.