• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co progi zwalniające tylko na jednym pasie?

Patryk Szczerba
14 stycznia 2024, godz. 18:00 
Opinie (183)
  • Próg zwalniający na ulicy Rdestowej w Gdyni kierowcy często po prostu omijają.
  • Próg zwalniający na ulicy Rdestowej w Gdyni kierowcy często po prostu omijają.

Takie pytanie o nowy odcinek ul. RdestowejMapka w Gdyni zadał nasz czytelnik przedstawicielom Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad po zakończeniu prac na Trasie Kaszubskiej. Urzędnicy w odpowiedzi przekazali, że montaż był możliwy tylko na jednym kierunku. - Dla drugiego kierunku zamontowanie progu wyszłoby na środku skrzyżowania, co jest niebezpieczne - odpowiadają.




Co sądzisz o progach zwalniających?

Podczas przebudowy Trasy Kaszubskiej między Gdynią i Chwaszczynem na nowym odcinku ul. Rdestowej, pomiędzy nowym marketem i masztem telewizyjnym, zamontowano po jednym progu zwalniającym.

Jeden próg zwalniający, więc kierowcy go objeżdżają



- Kierowcy objeżdżają je drugim pasem, stwarzając zagrożenie dla pojazdów jadących z naprzeciwka. Czy to prawidłowa budowa pasów spowalniających? Tylko na jednym pasie ruchu? A co z drugim pasem? - takie pytanie zadał pan Marcin przedstawicielom Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.


Podzielił się z nami odpowiedzią, którą przekazali urzędnicy.

- Jako inwestor nie przewidywaliśmy progów zwalniających na tej inwestycji. Przy uzgadnianiu projektu stałej organizacji ruchu z zarządcą tej drogi, postawione zostało oczekiwanie w zakresie zastosowania progów zwalniających przed przejściem dla pieszych - odpowiada Mateusz Brożyna, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Dodaje, że próg zwalniający jest najbardziej efektywny w odległości 5-10 m przed przejściem dla pieszych, gdyż fizycznie wymusza redukcję prędkości na przejściu dla pieszych.

Dlaczego jednak nie zamontowano progów po drugiej stronie jezdni?



- Efektywne zamontowanie progu zwalniającego przed przejściem dla pieszych możliwe było tylko na jednym kierunku: dla drugiego kierunku zamontowanie progu wyszłoby na środku skrzyżowania, a to jest niebezpieczne. Siły skrętne od kół powodowałyby notoryczne uszkadzanie urządzenia. Z kolei montaż za przejściem dla pieszych jest nieefektywny - pojazdy zwalniałyby za przejściem, a nie przed przejściem - przekazuje czytelnikowi rzecznik GDDKiA.


Przypomina, że omijanie progów zwalniających drugą jezdnią z przekroczeniem linii P-4 (podwójna ciągła) jest niedozwolone.

Uwagi związane z przekraczaniem przepisów do zarządcy drogi



- GDDKiA nie sprawuje nadzoru nad ruchem drogowym. Uwagi w tym zakresie należy kierować do odpowiednich służb uprawnionych do kontroli ruchu drogowego - przypomina Brożyna.
  • Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Rdestowa i Rewerenda na granicy Gdyni i Chwaszczyna ma zacząć działa niebawem. W pełni spełni swoją rolę po tym, jak powstanie Obwodnica Metropolitalna.
  • Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Rdestowa i Rewerenda na granicy Gdyni i Chwaszczyna ma zacząć działa niebawem. W pełni spełni swoją rolę po tym, jak powstanie Obwodnica Metropolitalna.
  • Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Rdestowa i Rewerenda na granicy Gdyni i Chwaszczyna ma zacząć działa niebawem. W pełni spełni swoją rolę po tym, jak powstanie Obwodnica Metropolitalna.
  • Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Rdestowa i Rewerenda na granicy Gdyni i Chwaszczyna ma zacząć działa niebawem. W pełni spełni swoją rolę po tym, jak powstanie Obwodnica Metropolitalna.
Kontrowersyjna dla czytelnika okazała się też sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Chwaszczyńskiej i Rewerenda tuż przy granicy z Gdynią. Obecnie jest wyłączona.

- Nie ma aż tam tak dużego ruchu w okolicy ul. Rewerenda. Jest przystanek ZKM, ale linia 171 jeździ rzadko. Mimo to światła nie działają. Czyżby postawiono je na wyrost, a teraz nie wiadomo, co z nimi dalej zrobić? Czy nie są potrzebne gdzieś o wiele bardziej? - pyta pan Marcin.


Trasa Kaszubska: wszystko o inwestycji



Światła przy skrzyżowaniu z masztem telewizyjnym będą włączone



- Obecnie ruch na drodze z Chwaszczyna do Gdyni Dąbrowy jest możliwy zarówno tymczasowym łącznikiem do Trasy Kaszubskiej, jak i przez ul. Brunona Synaka. Ruch na ul. Synaka jest mniejszy niż docelowy, gdyż większość kierowców wybiera wygodniejszą możliwość przejazdu przez Trasę Kaszubską - wskazują urzędnicy.
Podkreśla, że w momencie oddania do użytkowania Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej najkrótszą drogą łączącą Chwaszczyno z Gdynią Dąbrową będzie właśnie ul. Brunona Synaka. Wówczas sygnalizacja świetlna będzie w pełni uzasadniona.

- Przedmiotowa sygnalizacja jest na etapie odbiorów technicznych i w niedługim czasie zostanie prawdopodobnie uruchomiona w tryb trójkolorowy - kończy Mateusz Brożyna.
Quiz Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie? Średni wynik 57%

Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (183) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Wytłumaczenie wręcz komiczne,wystarczy przecież zamontować po drugiej stronie mniejszy zwalniacz..o wyłączoney sygnalizacji szkoda w ogóle mówić...to po co ją montowali?Absurd goni absurd.

    • 5 15

  • Jeszcze niegdy w życiu nie widziałem kontroli prędkości na jakieś osiedlowej ulicy (6)

    Tylko same garby, SUV przeleci a inni niech zwalniają do zera

    • 47 2

    • w swoim aucie mam niskie zawieszenie i zawsze zatrzymuję się prawie do zera przed progiem i zawsze widzę w lusterku zniecierpliwionych kierowców SUVów których blokuje

      • 15 1

    • A potem aktywiści miejscy płaczą że ludzie kupują SUVy (2)

      A sami stawiają te i**otyczne poduszki które tępią samochody klasy A i B na rzecz jak najwyżej zawieszonych SUVów o jak największym rozstawie kół

      • 19 3

      • SUVy to kupują ci z małymi cohones.

        SUV to nie jest auto terenowe, takim jest Nissan Patrol, uaz, gaz 69..

        • 8 5

      • suv dobry na progi? no to się uśmiałem

        przecież to jest spuchnięta osobówka dla typów z kompleksami, terenowe możliwości 1/10, na dobrym progu rozwalisz suva tak samo jak jakieś inne nowoczesne auto, kiedyś najtańsza mała osobówka lepiej te przeszkody pokonywała

        • 1 0

    • A ja widziałem - mieszkańcy ulicy się skarżyli na piratów

      więc postawiono mobilny fotoradar - w parę godzin złapano kilkadziesiąt osób - wszyscy bez wyjątku to mieszkańcy tejże ulicy.

      • 10 4

    • Niom

      Ja jeżdżę peugeot boxer i nie zwalniam bo rozstaw kół jest taki że nie robi.
      Bezsensu te progi

      • 3 2

  • (1)

    Tylko w polsce sa tak porabane progi w zadnym kraju nie ma takich wymyslow

    • 59 9

    • To raczej w Holandii ,czy Belgii byś się nieodnalazł .

      • 0 1

  • Wyprzedanie na podwójnej ciągłej hmmm (8)

    • 19 14

    • wyprzedzanie kogo? (7)

      ducha?

      • 16 4

      • (2)

        Wyprzedzanie spowalniacza ;)

        • 7 0

        • (1)

          spowalniacz za wolno jechał?

          • 5 0

          • Chyba za szybko stał :)

            • 0 0

      • Nie jest to wyprzedzanie a omijanie (1)

        Kodeks drogowy mówi że nie można omijać spowialniaczy, gdy jest podwójna ciągła jest to wykroczenie.

        • 9 0

        • jak będziesz miał/miała przeszkodę na drodze i podwójną ciągłą to też nie ominiesz przeszkody tylko będziesz czekać aż ktoś usunie daną przeszkodę? taki próg jest przeszkoda którą należy ominąć w miarę możliwości. jak sam pracownik GDDKiA powiedział że one są nieskuteczne, to po co to stawiać ( zwłaszcza tylko po jednej stronie ) i chyba są nie do końca legalne. Prościej by było zrobić przejscie na podwyższeniu zamiast jednego progu tak jak robi się to na osiedlowych drogach, ale o tym nikt nie myślał xD

          • 0 1

      • (1)

        Zgodnie z przepisami za niezastosowanie się do znaku P-4 (podwójna linia ciągła) grozi do 200 zł mandatu i 5 punktów karnych. Gdy linia była tylko jedna, grozi nam jedynie mandat w wysokości 100 zł.
        Nie łap za słówka czy to jest wyprzedzanie. Jest kara w taryfikatorze na to.

        • 5 4

        • To taniej niż naprawianie zawieszenia co chwilę

          • 7 0

  • Progi ... (3)

    • 3 4

    • Progi... (2)

      Te progi zwalniające to sa tak potrzebne, że aż nie potrzebne. Np ulica hodowlana WItomino. Nigdy nie było tam żadnego wypadku, po remoncie na odcinku moze 0,5 km sa 4 albo 5 progów i to takich, ze trzeba zwolnić do 20km/h. Jak juz obowiazuje 50km/h i chca stawiać te progi to niech stawiaja takie przez które mozna normalnie przejechać z dozwoloną prędkościa.

      • 14 3

      • Tak zwiększają bezpieczeństwo

        Że każdy startuje z pełnym gazem zaraz za progiem. Nie można jechać sobie jednostajnie tylko szarpać od progu do progu. Więc but w podłogę i tyle.

        • 5 2

      • I bardzo dobrze że są na Hodowlanej progi.

        Nie jesteś jedynym kierowcą gościu na niej. I na 20 jadących w miarę wolno znajdzie się taki co pojedzie znacznie szybciej.

        Progi prawdę mówiąc pośrednio montują piraci drogowi. Tak samo inne podobne rzeczy (np. sygnalizacje świetlne).

        • 1 5

  • Opinia wyróżniona

    Progi zwalniające a piesi (14)

    Prawda jest taka, że kierowcy widząc taki próg przed przejściem bardziej skupiają się na samym progu niż na pieszych. Nie uważam, żeby progi zwalniające zwiększały bezpieczeństwo. Podobnie fotoradary - kierowy patrzą się na prędkościomierz zamiast na przejście. Natomiast nowe oświetlenie przejść - pozytyw!

    • 266 55

    • Otóż to

      Wiem z autopsji ;)

      • 14 6

    • Tak

      Bo piesi ich nie obchodzą, a przynajmniej dużo bardziej obchodzą kierowców wahacze

      • 22 17

    • Co do fotoradarów (5)

      to masz coś lepszego do zaproponowania? Bo bez nich jest jeszcze gorzej - idioci zagrażają zdrowiu i życiu pieszych

      • 24 5

      • Ja mam (1)

        Całkowita separacja ruchu samochodów, pieszych i rowerów. Najbezpieczniejsze drogi to autostrady i drogi ekspresowe, mimo że samochody jeżdżą tam znacznie szybciej niż w terenie zabudowanym. Dlaczego? Bo jest całkowita separacja i nikt nie ma głupich pomysłów typu przejścia naziemne obok tuneli.

        • 20 20

        • też jestem za zakazem ruchu dla transportu indywidualnego w miastach

          tylko autostrady i ekspresówki

          • 20 18

      • lepszy pomysł

        tak, ja mam. odcinkowe pomiary prędkości - jak juz zaczynaja na początku jechać 50km/h to jada tak do końca rozglądając się dookoła.

        • 9 6

      • Też mam

        Radar połączony z sygnalizatorem, który zatrzymuje na chwilę auto przy przekroczeniu prędkości. Jest kilka takich w okolicach Gdańska.

        • 4 1

      • Żaden próg nie pomoże

        Pieszy przechodzący przez przejście bez odwrócenia nawet głowy i krokiem ślimaka bulwarowego to sam się prosi o wypadek.

        • 2 0

    • O matko ileż wy możecie jeszcze takich mądrości wygenerować

      Najbezpieczniej jest wtedy, gdy kierowcy przealtują 80 przez przejście. Wtedy jest czas na skupienie się na pieszym i w ogóle.

      • 18 19

    • Nieprawda. Jest dokładnie odwrotny skutek.

      Patrzysz na próg a to wymusza koncentrację także wokół progu.

      • 13 21

    • Jeśli kierowca nie jest w stanie ogarnąć progu i przejścia, to czy powinien mieć uprawnienia do kierowania?

      Jak nie będę w stanie napisać zdania poprawnie, to powinienem być zwolniony z j.polskiego na egzaminie maturalnym?

      • 18 11

    • To o czym piszesz, to problem z kompleksową obserwacją drogi i pojazdu, który prowadzisz. W trakcie dużego ruchu miejskiego odbieramy z drogi 200 sygnałów na sekundę. A Ty ledwie ogarniasz dwa?!

      • 4 4

    • Ile to trzeba się nakombinować, żeby wymyślić argumenty za jazdą szybko ale bezpiecznie

      • 4 2

    • A guzik prawda, niech progi będą, bo w strefie 30 to 30 jeżdżą jedynie rowerzyści

      Jedyna uwaga - niech to nie będą te plastikowe progi, które w obecnych warunkach zimowych powodują, że auto ma małe szanse wyhamować i po prostu ślizga się po oblodzonym plastiku.

      • 2 2

  • Odbieram je jak karę zbiorową

    Może jakiś zbiorowy pozew niech wypieprzą takie stolec i radary postawia.

    • 22 5

  • stalowe płyty te nie są żadne progi zwalniające (1)

    to jest extra biznes dla wykonawcy, a katastrofa dla zawieszeń aut

    • 43 4

    • i biznes dla warsztatów samochodowych

      a kierowcę zawsze stać na naprawę

      • 9 0

  • Na zdjęciu najgorszy model "progu", kanciaste małe g... (5)

    Po pierwsze - małym autem zawsze tam tłucze, choćbym jechał 15 km/h a nie przepisowe 30.
    Po drugie - ciężarówki i autobusy i tak w tym miejscy nie zwalniają (szerszy rozstaw kół) , jednoślady podobnie.
    Po trzecie - po kilku miesiącach i tak trzeba montować nowy.

    • 75 7

    • Yess (2)

      W krajach zachodnich da sie zrobic prog ktory skutecznie ogranicza predkosc nie niszczac podzespolow auta w Polsce wszystko jakies takie na odpier..sie Panie.

      • 14 0

      • (1)

        Bo najtańsze - wygrała najtańsza oferta w przetargu ale za naprawę swoich aut to już my zapłacimy.

        • 8 0

        • ale urzednik moze w przetargu wpisac ze prog ma miec ksztalt sinusoidalny. to urzednika wina ze nie potrafi zrobic zapytania ofertowego

          • 4 0

    • właśnie o to chodzi żeby autobusy nie zwalniały (1)

      po co ma zwalniać pojazd jadący bezpiecznie i przepisowo? te progi są typowo na zakompleksionych bandytów w osobówkach

      • 1 7

      • autobus bezpiecznie i przepisowo buhahahaha

        widać to w strefie tempo 30
        jeszcze nie widziałam autobusu jadącego tam 30 km /h

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane