• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • (10)

    Ale jakie testy?Przecież ten system to bubel,a można było ewentualnie te zwykłe biletomaty upgrejdować a nie wdrażać system z którego skorzysta 2% pasażerów.

    • 93 11

    • Juz 20 marca pisali o wnioskach po testach, heh zreszta testowanie na produkcji jest niezgodne ze sztuka

      • 16 4

    • Oho, głos dał wybitny ekspert ds. informatyki,

      który niejedną już klawiaturę zalał kawą albo chińską zupką.

      • 12 13

    • Kwicz prosiaku oderwany od koryta, kwiiiiiiicz... (7)

      Jak tam 1.6mld zł dla hezbollah od sołtysa Pcimia?

      • 14 18

      • Powtarzasz peowską propagandę. (6)

        Różne cuda usłyszałeś.

        • 10 17

        • Jest i mój ulubiony PiSowiecki troll - Kaszub. (4)

          Co Rachoń ci w TV Ruspublika nie powiedział o tym wałku? Może był zbyt zajęty skomleniem o wpłaty od widzów, bo im kurek z milionami złotych polskiego podatnika za reklamy Spółek Skarbu Państwa zakręcili?

          • 15 6

          • Przeciez to wyborcy tuska wspieraja muzułmański terroryzm (1)

            Wczoraj nawet zrobiliście wiec poparcia dla palestyny na długiej.

            • 10 11

            • Jak wy wszystko lubicie mieć czarno-białe

              Tylko potem nikt wam nie będzie mówić, że czarne jest czarne

              • 1 1

          • A co ci powiedzieli w reżimowej TVP o zamachu (1)

            na Konstytucję, demokrację i praworządność dokonanym przez ekipę 13 Grudnia ?

            • 6 6

            • Zamach to ty zrobiłeś, ale na resztki mózgu swojego mózgu.

              Wracaj słuchać skomlenia Rachonia w TV Russpublika PiSowiecki szczurze.

              • 7 5

        • propagandę rozsiewasz ty

          pokaż faktury za studio u Anki

          • 2 3

  • "zabrali głos" (2)

    A powinni zabrać swoje zabawki i wrócić do piaskownicy, bo najwyraźniej tam uczyli się prowadzić projekty informatyczne.

    • 90 6

    • oni wiedzieli doskonale, że ten projekt jest nierealny

      ale chodzi o to by robić i brać pieniądze a nie zrobić i zakończyć wystawianie faktur :)
      Jakby odmówili bo nierealny termin i budżet to na 99% wzięłaby to inna firma, pewnie jeszcze gorsza.

      • 10 2

    • Wybory już były, Dla przypomnienia w Gdańsku 58% w I turze dla Pani Przewodniczącej co nam ten system załatwiła. Mieszkańcom

      • 3 0

  • Jeszcze 152 mln kar i Fala się zwróci? (5)

    Jak to jest że przetarg wygrywa znana firma i okazuje się że nie potrafi sobie poradzić z projektem? Ile będą jeszcze trwały testy? Czy firma przeszacowała swoje możliwości i teraz nie wie jak informatycznie sobie z tym poradzić?

    • 100 3

    • (1)

      Asseco wcześniej robiło podobny system ŚKUP (Śląskiej Karty Usług Publicznych) i były spore problemy. Więc skopiowali to samo, zmienili logo i zaskoczenie że też nie działa. Co ciekawsze na Śląsku po kilku latach od uruchomienia został ogłoszony przetarg na modernizację tegoż systemu i znów przetarg wygrał Asseco. Ciekawe czy czeka nas podobny los

      • 31 2

      • a pamiętacie, gdy się jeszcze jako Prokom brali za informatyzację ZUSu?

        ta firma to kpina - ale "narodowy czempion" więc uciąć nie wolno

        • 6 0

    • Dopóki głównym kryterium wygrania przetargu będzie cena, dopóty będą takie akcje. (1)

      • 10 3

      • bzdura kompletna juz tak nie jest oddawna

        • 1 7

    • Koszt tego systemu to przychody ze sprzedaży biletów dla takiego np. Olsztyna

      na 5 lat! A do tego jeszcze koszty utrzymania ileś tam baniek rocznie. Jakim więc cudem to ma być rentowne? A chodzi tylko o sprzedaż/dystrybucję biletów, jaki sens budować system sprzedaży czegoś gdy 90% kosztów to koszty samego systemu? To ile musiałby wtedy kosztować bilety? 10 PLN za przejazd z czego 6 PLN to koszt sprzedaży samego biletu, przecież to absurdalne, bilet to tania rzecz więc musiano by sprzedawać milion sztuk dziennie by opłacało się tworzyć taki system.

      • 7 2

  • Nie chcemy tej fali!

    • 93 7

  • Z Fali to nawet już śmiać mi się nie chce. (2)

    • 120 5

    • gdyby tak działali dla prywatnej firmy to by zbankrutowali od kar !!Bo zadna firma prywatna nie moze sobie pozwolic na takie (1)

      Ale w Gdańsku to miejska spolka i maja wszystkich gdzies w szczegulnosci mieszkanców ,do tego trzeba dodac jeszcze czołgi elektryczne mewo który nazywaja rowerami

      • 6 2

      • Czy Orlen zbankrutował po wywaleniu miliardów na propagandowe projekty?

        • 1 3

  • Przypominam (4)

    "Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej"

    Rozumiecie, taniej jest zafundować komunikację z podatków niż płacić na Falę.

    • 181 5

    • Szczególnie że falomaty mają w Tczewie.

      • 7 0

    • W Tczewie były prezydent zniszczył komunikację zbiorową (2)

      Były już prezydent Tczewa przez ostatnie lata zniszczył komunikację zbiorową w tym mieście likwidując bilety miesięczne oraz o połowę zmniejszył kursowanie autobusów. Doszło do tego że wpływy z biletów były tak małe że wolał wprowadzić bezpłatne przejazdy bo to populistycznie ładniej brzmi a autobusy dalej mają marną częstotliwość w porównaniu z tym co było kilka lat temu.

      • 9 12

      • Takie czasy, a kierowców brak.

        • 3 3

      • Teraz peowski prezydent wprowadzi fale

        I wysokie ceny biletów

        • 8 4

  • Bubel i skok na kasę. (1)

    Zdobywa się władzę, koledzy są z tej samej opicji politycznej. Zakłada się spółkę, albo znajomi już czekają w blokach startowych. Piszę się grant na dofinansowanie unijne , na rzekomo inowacyjny projekt.
    Znajomi przyklepują i następuje redystrybucja środków. Po wymaganym okresie karencji, następuje zamknięcie i rozliczenie projektu.
    Podobnie jak było z:
    System Tristar (pisany przez studentów, pod szyldem jakiegoś profesora , profesora z małej litery).
    System tramwajów wodnych, gdzie po okresie karencji, miasto nie jest w stanie utrzymać systemu.
    Pewnie takich przykładów jest na pęczki.
    Szkoda że finalnie na tych zabawach, jednak tracimy.

    Jakkolwiek jest to nasz Miś i nie jest to nasze ostatnie słowo.

    • 97 4

    • Miś

      To jest także brak darmowej i nowoczesnej komunikacji miejskiej .. tymczasem wolimy wysłać do europarlamentu posłów którzy za nasze pieniądze mają wszystko za darmo Tzn..zarabiają i nie muszą wydawać ze swoich mistrzostwo świata oficjalnie..

      • 7 0

  • Asseco (1)

    Pewnie jak wszystkie polskie firmy z tej branży żyje tylko dzięki zamówieniom z publicznej kasy. W normalnej konkurencji są bez szans.

    • 105 5

    • Poprzednio prali kasę dla SB

      • 12 1

  • Pomijajac wszystko. Te biletomaty sa za wolne (3)

    Kupienie biletu to jakieś 30s, a jedyne co trzeba zrobić to przyłożyć kartę. Przy chętnych 10 osobach na jednym przystanku ...

    • 100 6

    • Nie przesadzaj, to się kręci ok. 5 sek (ale to i tak za długo) (1)

      • 5 6

      • Potwierdzam - ok. 4, 5 sekund. A wymagane jest 0,5 sek.

        • 1 0

    • Ok, ja wiem jak przyłożyć kartę.

      Ale skąd falomat wie jaki ja bilet chcę kupić (normalny, ulgowy, jednoprzejazdowy czy 75minutowy czy 24godzinny)? Tam jest jakiś wybór na ekranie? Szczerze to mam wrażenie, że nigdzie nie zostało dokładnie wyjaśnione jak te falomaty mają działać.

      • 5 1

  • Jak to w Polsce (2)

    Gdzie nic się od lat nie zmieniło . Bez przewałów interes zwyczajnie nie idzie. Politycy w tym brylują

    • 93 8

    • Mieszkancom to nie przeszkadza ponownie zagłosowali na te same władze i yurzedników (1)

      • 9 0

      • Skoro opozycja wystawiła takie niemoty, to skąd zdziwienie?

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane