• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • Gdy czytam o wdrażaniu Fali

    to bardzo się cieszę, że jestem osobą, która nie musi kupować biletów komunikacji miejskiej, bo mogę z niej korzystać za darmo, a tych kilka przejazdów koleją mi nie stanowi

    • 4 0

  • Jakby adomicz wiedzial ze, jest jeszcze

    Jeden przewal do zrobienia to be wrocil z daleka.

    • 0 3

  • Kidy w Londynia otwierali pierwsza linie metra.

    To w Polsce wybuchlo powstanie listopadowe. Polska miala 200 lat na testy.

    • 2 2

  • Czy ja dobrze rozumiem, że Pan Barnaś narzeka na złożoność systemu mimo, że wcześniej jego firma deklarowała się, że jest w stanie dopiąć inwestycję (i to w dużo krótszym terminie - które to już przełożenie daty startu)?

    • 3 0

  • Fala

    Kto za to odpowiada nie jesteście bezkarni to że nikt nie złożył wniosku do prokuratury to nie znaczy że tak będzie zawsze

    • 1 0

  • evv

    kilka dni temu nie mogłam kupic biletu w aplikacji telefonu, wiec postanowiłam kupic w autobusie...zadowlona odklikałam karte i pojechałam do pracy...pozniej sprawdzam ze pobrało mi z konta 1zł a chciałam bilet za 6zł ten 75min...dobrze ze nie było kontroli bo by były jaja....

    • 0 0

  • Bezsens

    Mamy przecież aplikacje takie jak jakdojadę czy ebilet które nie wymagają budowy zadnej infrastruktury.

    • 1 0

  • Projekt niezwykle złożony więc realizacja się spóźnia

    Trzeba przyznać rację, jest to złożony projekt, tyle że to było wiadomo od samego początku. Jak się za coś takiego bierze, to trzeba realnie dopasować ilość developerów, testerów i pracowników wsparcia zamiast wziąć projekt na hura a potem płacić kary i dłubać przy niesprawnym bublu "na żywca". Za takie podejście powinno być zerwanie kontraktu + kara + ogłoszony przetarg na nowego, solidnego wykonawcę, tymczasem milion kary zapłacą, i tak zarobią wystarczająco, a system bublem jest i długi czas pozostanie, więc stracą na tym wyłącznie podróżni niemogący z tego korzystać, choć gdyby zrobił to ktoś solidny to by już działało od grudnia albo jeszcze wcześniej. Smutne to.

    • 0 0

  • moment

    Pamiętam że to InnoBaltica miała ten system tworzyć,ona zainkasowała potężne jak na taki system pieniądze ,a czemu cisza że InnoBaltica to zbieranina teoretyków i ludzi lokalnych władz, nic praktyki. teraz że to nie oni a inna firma, czyli InnoBaltica to zwykle miejsce teorii/wykładowcy/ i polityki, zero doświadczenia ,pralnia kasy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane