• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • Kto

    Ten cały system wsadźcie sobie w buty.

    • 8 0

  • Dorośli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym

    To bubel.Dla nas nie ma w tym systemie żadnych ulg.

    • 5 0

  • a jak sie smialem z FALI

    to slyszalem wyzwiska

    • 4 0

  • Taryfy jak w tym stand. pie

    A ci muszą to zrozumieć aby to działało. Nie dziwne ze maja problemy. To taryfy i ich zawiłości są problemem, to urzędnicy są problemem. Nic by nie było potrzebny gdyby wszyscy (bez ulg) płacili za jednej przejazd czymkolwiek 5zl niezależnie gdzie jadą. Albo 200zl na miesiąc i jeżdżą gdzie chcą jak daleko chcą. Statystyki mówią że i tak by na tym lepiej wyszli.
    Nie potrzebne kasy, bilety, fala, urzędnicy, kontrolerzy, Oszczędność że 100 mln rocznie +zysk oglnego rozrachunku wszystkich przewoźników. Musieli by tylko spółkę wspólna założyć.

    • 6 0

  • (1)

    Wiecie co, Fala Falą, ale że w 2024 roku prawie 20% respondentów uważa, że najwygodniej kupić bilet "w kiosku"...

    • 6 1

    • Kogo obchodza stare dziady z mentalnoscia z PRLu.

      • 0 1

  • Sprawa dla prokuratury.

    To jest gruby wałek, tragicznie zaprojektowany i zbędny system. Monstrualne marnotrawstwo publicznych środków.

    • 8 0

  • Dzieci i starsi jeżdzą za darmo,pracujący w więkrzości mają miesięczne to dla kogo ta,, fala,, . W Warszawie bilety znacznie tańsze i kupić można w kiosku i w automatach.

    • 3 0

  • Ludzie by chcieli żeby wszystko działało od razu. (1)

    To skomplikowany system, wprowadzenie go może potrwać wiele lat, cierpliwości.

    Sebastian

    • 0 11

    • a dożyjemy?

      • 0 0

  • Skandal

    Aplikacja przyjmuje pieniądze do elektronicznego portfela i nie można z nich skorzystać. Wygląda to jak naciąganie frajerów, którzy nie rozumieją tego skomplikowanego systemu i nie wiedzą, że właściwie to nie działa.

    • 5 1

  • Biletomaty (1)

    Wystarczy wziąć przykład z Włocławka, tam mają o wiele prostszy biletomat i łatwo kupić bilety na MPK

    • 3 2

    • Włocławek ma jednego organizatora przewozów

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane