• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • (4)

    Po przyłożeniu karty do terminala w autobusie nie ma żadnej informacji zwrotnej - żadnego wydruku, informacji, komunikatu, nic. Ludzie nie wiedzą czy już kupili bilet czy nie i w kółko przykładają kartę.
    Pytanie czy wówczas ściąga im kilka razy za bilet?
    Kompletnie nieczytelne dla większości osób.
    Nie wiadomo czy dany terminal w ogóle działa czy nie.
    Cały czas niepewność, ze jak przyjdzie kontroler to znajdzie mój bilet na odczycie czy się okaże, ze nic nie działało i nieświadomie jadę "na gapę".

    • 16 2

    • Przecież masz komunikat na terminalu (2)

      ,,Twoja podróż się rozpoczęła"

      • 1 3

      • I nic więcej się nie dzieje.

        • 2 0

      • jak jest w jadącym pojeździe to raczej

        się rozpoczęła. A potem wożenie się z kanarami?

        • 0 1

    • Zgłoś się do wróżki kiedy bilet w Fali skasowany a kiedy nie inaczej mandacik 300 :)

      • 1 0

  • Terminal płatniczny (1)

    Nie można było zamontować zwykłych terminali płatniczych w pojazdach?
    Machasz kartą 5 zł schodzi z konta, Do widzenia....

    • 9 3

    • To przecież tak działa...

      • 2 2

  • Pozytywne opinie piszą chyba sami urzędnicy,

    którzy nigdy z tego urządzenia nie korzystali.

    • 22 2

  • Drodzy urzędnicy :)

    Ten system kosztuje miliony złotych, a nie rozwiązuje żadnego realnego problemu :D

    Dzięki, spadam stąd

    • 22 0

  • Po pierwsze

    Niech ten psuudo system za grube miliony najpierw zacznie poprawnie dziąłać w tramwajach i autobusach bo nieustannie są z tym spore problemy...

    • 9 0

  • (1)

    Cały ten system to absolutne dno. Zamiast stworzenia prostego systemu biletowego w całym województwie, który integrowałby KAŻDY środek transportu (w tym m.in. Mevo i PKS-y) oraz jednej sensownej i spójnej taryfy biletowej, władze poszły w kierunku stworzenia najbardziej przekombinowanego i nieintuicyjnego potworka w historii, który w dodatku ledwo działa. Osoby odpowiedzialne za ten bubel, w tym Borawski, powinny stracić stanowiska, bo ile lat ten cyrk może się ciągnąć? Tristar też się tak przeciągał, bo przecież skomplikowany system, ale przyniesie rewolucję. W Gdańsku skończyło się na minimalnej liczbie skrzyżowań wpiętych do systemu, braku zapowiadanego priorytetu dla komunikacji miejskiej i czerwonej fali dla kierowców.

    • 15 0

    • Miał być taki system, za który odpowiedzialny miał być Marszałek i Wojewoda

      Niestety, posłowie PiS postarali się, żeby ramy prawne umożliwiające jego powstanie wypadły z obiegu prawnego.

      • 0 0

  • (2)

    Czy przy wyjściu z autobusu tez trzeba przyłożyć kartę?

    • 3 1

    • Nie

      • 0 1

    • NIc to nie da.

      • 0 0

  • Osoby odpowiedzialne za falę powinny zapłacić z własnych pieniędzy za ten bubel. My mieszkańcy nie potrzebujemy tego systemu!!! Wchodzi rządowy projekt wspólnego biletu w całej Polsce i FALA wyląduje w koszu, zobaczycie.

    • 13 0

  • Nie

    zamierzam korzystać z tego badziewia

    • 9 0

  • Trzeba powołać komisję

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane