• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • (4)

    ...a jak to było... :D - każdego nawet najlepszego programistę można zastąpić skończoną ilością studentów/ juniorów... Ciekawe co porabia dyrektor który zaczął wprowadzać w życie tą maksymę ;]]]]

    • 9 1

    • (1)

      Zaraz go nie będzie lub już go nie ma :)

      • 0 0

      • ...hi, hi, hi na ten pomysł wpadł nowy dyrektor jeszcze w prokom... nim wynikły problemy odszedł w glorii sławy i znaczącego zmniejszenia kosztów osobowych... :P

        • 1 0

    • Nie ta firma człowieku. To był Comarch. A jego prezesa już z nami nie ma. (1)

      • 0 0

      • Ciekawe iloma studentami go zastąpili?

        • 0 0

  • Ona jest bardzo dobra ta koncepcja,

    ale co z osobami nie posiadających karty płatniczej ani smartfonu?

    • 4 3

  • fala jest skomplikowana, bo taryfy są skomplikowane

    więc zamiast robić falę, lepiej uprościć taryfy i po sprawie, ale na to nie ma dofinansowania UE

    • 9 0

  • Ja wolę sobie doładować kartę miejską w biletomacie

    niż korzystać z jakiś aplikacji czy broń Boże z tej fali. Ale mam stopień znaczny i nie jeżdżę komunikacja miejską za darmo. Ciekawi mnie czy w Gdyni osoby ze stopniem znacznym maja darmową komunikację? Moz ktoś mi odpowie. Dzięki z góry

    • 2 0

  • Powiedz mi, po co jest ta fala?

    - Właśnie, po co?
    - Otóż to. Nikt nie wie po co i nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten Miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa Ta fala jest na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tą falą? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest fala prywato społeczna, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije do jesieni na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi?
    - Protokół zniszczenia.
    - Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach!

    • 10 2

  • Chcemy bilet jak w Warszawie

    Wspólny jednorazowy na wszystko. Chcemy dojechać z Gd do Gdy na 1 bilecie. Miał być wspólny bilet. Jest Fala. Okłamaliście nas. Oh wait, Gdańsk i tak na was zagłosował... Czas swoje podatki przenieść gdzie indziej.

    • 9 1

  • taka ciekawostka z Torunia (3)

    do sprawdzenia na stronach miasta. Jedziesz samochodem, parkujesz w park&ride. Płacisz i jeździsz komunikacją cały dzień w cenie parkingu. Dwie osoby 6.9 zł do 6 osób coś koło 12 złotych.

    • 4 1

    • te minusy to z zazdrosci? Z cennika miejskiego zarządu dróg w Toruniu. (2)

      Czas parkowania Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania Podstrefa A Podstrefa B Parkingi P&R
      Doba (24h)65,90 zł37,20 zł17,00 zł 6,80 zł (2 osoby)11 zł (6 osób)
      Trzy doby (72h)197,70 zł111,60 zł 51 zł 45 zł (do 6 osób)
      to z tabeli 3 strefy i PR na końcu

      • 0 0

      • (1)

        Parę dni temu miałem okazję korzystać z komunikacji miejskiej w Toruniu. Aplikacja "jak dojadę" nie pozwala zakupić biletu. Są biletomaty w tramwajach i autobusach - ale... w jednym tramwaju biletomat po prostu nie działał, w drugim był starego typu - wyłącznie na monety (a ja akurat nie miałem bilonu w wystarczającej ilości), w trzecim... było tylko puste miejsce po biletomacie. Więc z chwaleniem komunikacji w Toruniu bym uważał.

        • 1 0

        • czyli uważasz ze za 6 złotych dla 2 albo 11 dla 6 osób na cały dzień

          to taka obiecanka bo komunikacji i tak nie ma?

          • 0 0

  • Ankieta

    Wolę jeździć za darmo, niż opłacać system Fala.

    • 7 0

  • żeby takie projekty robić na czas to trzeba mieć dobrze opłacanych specjalistów, którzy znają się na rzeczy a nie stado stażystów

    • 2 0

  • (1)

    Mam nadzieję, że ktoś kiedyś pójdzie siedzieć za tę zafajdana falę.

    • 8 0

    • a na kogo głosowałeś?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane