• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • Taki bałagan taryfowy

    Jaki nam zaoferowano w aglomeracji trójmiasta nie ma nigdzie. Teraz próbują pudrować trupa wielomilionowym projektem zwanym Fala. Dlaczego? Ujednolicenie i uroszczenie systemu taryfowego, wymagałoby powiązania przeróżnych spółek komunikacji. W tle są duże pieniądze i wpływy, a ich podział musiałby być jakoś rozdysponowany, co wiązałoby się często z redukcją etatów i przeniesieniem środków. Potrzeby pasażera nie mają tutaj żadnego znaczenia.

    • 6 1

  • W dobie aplikacji to tylko strata publicznych pieniędzy

    • 3 1

  • Nie wierzę, że jest problem z optymalizacją biletów ...

    Znana jest liczba przewoźników. Znane są wszystkie wszystkie przystanki. Znany jest czas przejazdu (rozkładowy) między przystankami. Znane są ulgi i.t.d. W każdym razie tych zmiennych jest na tyle mało, że nawet stosując najmniej optymalny algorytm do tego celu, czyli "brutal force", system powinien w ciągu kilku sekund przedstawić najniższą cenę za przejazd i wygenerować odpowiedni bilet.

    • 1 1

  • Takich przewałów jest w Polsce trochę (1)

    Ale unikalność tego tutaj polega na tym że osoby odpowiedzialne za niego są nagradzane głosami na wyborach. Pod tym wzglądem nie wiem czy pomorze to bardziej polska Sycylia czy polski Sztokholm.

    • 59 1

    • Ta innobaltika to ponury zart

      • 2 0

  • Kupowałam w kiosku

    teraz ciężko kupić gdzieś bilet a dla osób które przyjeżdżają na kilka dni nikt nie będzie załatwiał miesięcznego więc do kiosku powinny wrócić bilety dajcie sobie spokój z tą falą widziałam jak facet się męczył coś kręciło się w koło bluzgał nie wiem czy doczekał się tego biletu czy nie bo po kilku przystankach wysiadłam

    • 1 1

  • Bilet całodobowy w Bydgoszczy to 12zł. Bilet miesięczny dużo poniżej 100zł

    Bilet miesięczny w Warszawie (dla osób spoza Warszawy) to 110zł na wszystko. Dla "swoich" 98zł

    • 3 0

  • Czy dobrze rozumiem z tego belkotu, ze Asseco Data Systems poswiadczalo nieprawde w podpisanej umowie o pelnej gotowosci do wdrozenia tego systemu?
    Co za durni oni tam zatrudniaja, ktorzy sami siebie podkladaja takimi wypowiedziami.

    • 3 0

  • Gościu, ja jestem pro...

    ...szę mi powiedzieć czy ten bilet 24-godzinny kolejowo-komunalny dwóch organizatorów w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej jest ważny w Sopocie w autobusie Zakładu Transportu Miejskiego Gdańsk po trasie autobusu Zakładu Komunikacji Miejskiej Gdynia jak mam bilet kupiony na Zakład Komunikacji Miejskiej Gdynia. Bo ja czytam te regulaminy i dalej nie wiem

    • 2 1

  • Panie Pawle Barnaś

    Jest takie powiedzenie:
    - jeśli nie potrafisz, nie pchaj się na afisz

    Nie dajecie rady, brakuje wiedzy i umiejętności. Czas to przyznać. Słabiutko... słabiutko.

    • 5 0

  • Gghhu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane