• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • Jeżeli jest to złożony i ambitny projekt, to dlaczego do tego projektu Assecco dołączyło kilku Junior Developerów?

    Bo jak inaczej ma być, że po tylu miesiącach nadal występują szkolne Bugi. Czyżby liczyli na szybki i łatwy zarobek? Albo miejska kasa to łatwa kasa?

    • 13 0

  • Skomplikowany, rozbudowany system?

    Czyli nie wiedzieli, na jaki zakres prac podpisują umowę? To po co się za to brali?

    • 17 0

  • Chcę większej ilości kursów SKM, a przede wszystkim PKM z Gdyni

    I wspólnego biletu dla Trójmiasta. Chcę biletu tygodniowego i weekendowego. Nie chcę nieudolnego systemu, który został stworzony tylko dla tych, którzy dzieki niemu zarabiają. Na całym świecie można, tylko w Trójmieście nie da rady?!

    • 57 0

  • Pracujcie spokojnie

    Kilka tygodni temu pomysłodawcy Fali dostali 70% poparcia, więc nic się nie dzieje. Pośpiech zbędny.

    • 15 2

  • Asseco jest slynne z niskiej jakosci rozwiazan. Zatrudniaja oni w wiekszosci juniorow na niskich stawkach. Oczywiscie to nie wina juniorow tylko archaicznej organizacji spolki ktora zyje z glownie zamowiem publicznych ktore dostaje po znajomosci.

    • 19 0

  • OSoby starsze tego systemu nie ogarniają. Nie można było zrobić automatów jak ma Białystok, Olsztyn czy Kraków. (26)

    Dla mnie jest to wyrzucenie pieniędzy z w błoto. Czemu nie skorzystano z doświadczeń innych miast.
    WYbrano drogi skomplikowany system którey do tego będzie drogi w utrzymaniu.
    Kto za to ponosi odpowiedzialność?

    • 298 10

    • Kto ponosi za to odpowiedzialność?

      Nikt - przecież minione wybory samorządowe dają klarowną odpowiedź.

      • 36 3

    • Czego mam nie ogarniać? (14)

      Przykładam kartę i bilet skasowany.

      Starszy

      • 11 31

      • Skąd wiesz? (10)

        Drukuje ci jakiś bilet czy wysyła mejla albo SMSa? Jaki masz dowód, że bilet został skasowany i że wciąż jest ważny na trasie, którą jedziesz? Na co możesz się powołać, jak przyjdzie kanar i akurat nie będzie internetu?

        • 31 6

        • A w aplikacji, jak nie będzie internetu lub rozładuje ci się bateria (3)

          To na co się powołasz?

          • 3 11

          • A ty nie boisz się, że bateria może się rozładować? (2)

            Zapukasz wtedy do Fali?

            • 4 2

            • Wyjmę kartę płatniczą, która była podpięta do telefonu.

              Chciałbym zobaczyć jak robisz to samo z aplikacją :)

              • 0 5

            • Jaka bateria?

              Ja przykładam do czytnika kartę...

              • 2 4

        • Co znaczy "akurat nie będzie internetu"? (4)

          Mamy 2024, nie 1995...

          • 2 25

          • (1)

            Orange na Przymorzu i w Brzeżnie cały czas ma brak zasięgu internetu LTE i nic z tym nie robią.

            • 14 0

            • Ale mają dalej HSPA.

              Nie ma w Trójmieście miejsc gdzie wcale nie ma internetu.

              • 0 9

          • praktycznie każdy dostawca ma przynajmniej jedną awarje w roku

            • 4 0

          • może i 2024 ale masz dziury zasięgu np. na słowackiego i na obwodnicy

            • 9 0

        • Hahaha

          Przecież pojawia się info na terminalu - Twoja podróż się rozpoczęła, to oznacza że jest internet i bilet został skasowany. Dowód jakby się pojawił problem z kanarem? Wystarczy zrobić wydruk z konta

          • 3 19

      • Pewnie nawet nie wiesz, że jeździsz ciągle na gapę. (2)

        • 21 3

        • A od czego jest konto w banku (1)

          Tam wszystko widać.

          • 2 16

          • Za parę dni widać

            • 1 0

    • Gdańska ma najdroższa i najgorsza komunikacje miejska i tak ma byc własnie urzednicy berkarni tego pilnuja! (4)

      • 45 7

      • I czemu kłamiesz? (3)

        Gdańsk ma jedną z tańszych komunikacji w Polsce.

        • 1 31

        • porównaj i dio to (1)

          Stolicę, Wrocław albo Tczew do Gdańska

          • 9 5

          • Porównaj Łódź, Poznań, czy Rzeszów, a najlepiej Pcim.

            • 5 3

        • ten dzban zawsze wszystkie fakty oskarża o klamstwo tak ma najdzozsza komunikacje i takie sa fakty

          to mozna szybko sprawdzic ale POkemon mózgu niema tylko sie pluje

          • 8 4

    • (2)

      Czemu wybrano jakąś dziwną spółeczkę Inno coś tam która nie ma zielonego pojęcia o takich systemach i zleca prace innym podwykonawcom?

      • 25 3

      • kasia misiu kasia

        • 10 0

      • Jeszcze swoją nieudolnosc zwalaja na wykonawce.

        Innobaltica to zamawiała i tam powinien wejsc Nik.

        • 5 0

    • Wybory już były, Dla przypomnienia w Gdańsku 67% w I turze dla Pani Przewodniczącej co nam ten system załatwiła. Więc o komon??? (1)

      • 35 1

      • Oleńka nasza,

        Lansing Queen was kocha

        • 17 2

  • Bubel straszny (6)

    Samo logowanie kierowcy trwa kilka minut, do tego manualne ustawianie kursów no i brak podtrzymania tj. po przerwie na wc logowanie od nowa. Dojdzie sprzedaż biletów no i wydruk raportu przy zmianie czyli na przystanku.

    • 164 3

    • Weź nie kłam. (3)

      Ani słowa prawdy nie napisałeś.

      • 3 48

      • Dobrze napisal

        • 38 2

      • Prawdę napisał. (1)

        Durne hasło wymagające co chwila przerzucania klawiatury z wielkich liter na małe litery i na cyfry.
        Potem to nadawanie PINu - na wuj tam PIN jak jest hasło, nadasz PIN, wywala cię znowu do logowania.

        • 26 0

        • A jak za długo zwlekasz...

          to logowanie od nowa, bo "logowanie zajęło zbyt dużo czasu". A poza tym, po co robić takie tajemne logowania, skoro... każdy pasażer może sobie nagrać twoje tajemne znaki, gdyż urządzenie jest w takim miejscu zamontowane, że trzeba by było nakryć się peleryną, aby zachować sekret dla siebie.

          • 3 0

    • Ciekawe ile lat byśmy mogli jeździć za darmo jakby podliczyć kasę wydaną na falę i jej utrzymanie

      No ale miasto bogate jak widać to można szaleć no i do tego jakiegoś geniusza pomysły że trzeba się odbijać przy wejściu i wyjściu z pojazdu. W niemczech za 10 euro na miesiąc mogę jeździć prawie wszystkim: pociągami podmiejskimi, tramwajami i autobusami i nie trzeba nic kasować a jeden bilet ważny na całe niemcy.

      • 22 1

    • fala to prawdziwa katastrofa

      • 10 0

  • Ledwo milion kary za system, ktory nie dziala? Ciekawe

    • 11 0

  • Mialo mnie rozliczac od przejwchanego dystansu, a nic sie nie zmielilo. Nadal musze kupowac bilety jednorazowe

    • 12 0

  • Mial byc wspolny bilet, a sa biletomaty za grube miliony

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane