• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • Nie działa

    Wczoraj próbowałam w dwóch czytnikach kupić bilet jednorazowy, przykładając kartę - nie zadziałało. Ekran falomatu nie zareagował na dotyk. Autobus 186. Oczywiście napisałam maila ze zgłoszeniem problemu. Porażka, niepotrzebny stres i zasilanie konta w skycashu, by szybko kupić bilet.

    • 23 0

  • to tłumaczenie, to dorabianie d***ie uszu

    • 24 0

  • Długotrwałe testy (1)

    Testy na prodzie zawsze są w modzie

    • 20 0

    • taaa

      klienci lubią to XD

      • 1 0

  • FALA jest zbędna (1)

    • 31 0

    • Jest potrzebna ale na ta chwile nie spelnia zalozen

      • 0 1

  • Gdzie jest prokurator? (2)

    Za taką niegospodarność powinni falować pod celą.

    • 39 0

    • za mevo też nie ma

      a ciemnogród przedłużył cwaniakom dostęp do koryta :(

      • 10 2

    • dokładnie

      • 3 0

  • (2)

    zacznijcie słuchać ludzi, nie chcemy tego bubla!

    • 37 2

    • Inaczej

      Ty nie chcesz, ja chcę i korzystam

      • 1 12

    • Ja chce. Ale jako wspolny bilet. Wsiadam w autobus w Gdansku potem SKM i autobus w Gdyni i sciaga mi z konta za przejwchany dystans

      • 2 0

  • Po tylu latach to już nawet nie jest śmieszne, żenada i wstyd.

    • 25 0

  • Fala czyli przekręt

    • 24 0

  • Kierowca gait (8)

    Ci to za system,gdzie kierowca musie pamiętać,by na końcowym przerzucić ręcznie w systemie fala kierunek jazdy lub/i zmianę linii?Co to za system gdzie po 2-3 zrobionych kursach system fala się wylogowuje i wszystko trzeba wklepywac od nowa.A nie jest to takie proste.Hasla i loginy są długie i bezsensowne.Tylko dodaje kierowcom pracy.Zadnej automatyzacji,wszystko trzeba robić ręcznie.Juz nie wspomnę o tym,że po zmroku monitory fali świeca kierowca po oczach i psują nam wzrok .To bubel i tandeta.Jak najgorsze mam o fali zdanie.

    • 149 5

    • Ale musisz osobno to robić? Nie jest w żaden sposób zintegrowane z systemem wyświetlacza? (3)

      Tak by było dużo łatwiej dla was.

      • 2 1

      • a kogo to obchodzi co by bylo lepsze dla kierowcy? urzednicy maja w nosie. projekt zakonczony, nagrody rozdane.

        • 27 0

      • Nie jest. To juz trzeci ekran w kabinie kierpwcy, ktory swieci po oczach i wymaga uwagi, logowania itp

        • 9 0

      • Oczywiście, że nie jest. Tristar też nie jest zintegrowany z komputerem pokładowym, bo po co.

        • 5 0

    • Redakcjo trójmiasto.pl (1)

      Przyjrzyjcie się temu wpisowi kierowcy. Jeśli tak jest to grzejcie temat bo to jakoś żart, a nie żadna fala

      • 60 0

      • Tak jest, potwierdzam

        • 11 0

    • Może programisci

      pracują nad rozwiązaniem...

      • 2 4

    • świecą wściekle na biało

      wszystkie urządzenia fali. Czasami przed pasażerem siedzącym, jeśli są obrócone. Regulacja tła,mocy podświetlenia - to chyba wykracza poza możliwości twórców Fali. Prawdopodobnie nie były w ogóle testowane w zakresie ochrony wzroku.

      • 14 0

  • Skomplikowany projekt, wymagający długich testów - normalnie lot w kosmos, poza układ słoneczny.

    Nie potraficie, to po co się za to zabieracie?

    • 39 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane