• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • fala to temat dla NIKu (1)

    czemu nikt nie zrobil zgłoszenia?

    • 26 1

    • Jak masz taką wiedzę, to się tu nie produkuj, po prostu zgłoś

      • 1 7

  • Skoro system jest zlozony

    To po co Asseco startowało do przetargu? TP jakbyś stawał do matury rozszerzonej i narzekał ze masz więcej do nauczenia. Ale maturzysta pisze mature za darmo i jeszcze wydaje często ma korepetycje, a ci marudzą choć przytulili miliony złotych.

    • 25 0

  • Wielu podwykonawców

    To przyznajcie się ile Hindusów z farm programistów zatrudniliście i nie umiecie ani im przekazać wymagań ani w ogóle się z nimi dogadać.

    Jeśli projekt jest złożony to zanim się go weźmie negocjuje się harmonogram. Wymagania zasadniczo prawie się nie zmieniły więc skala złożoności od początku była jawna i estymowalna.

    Ten projekt to po prostu wałek na naszą kasę

    • 29 1

  • Należy korzystać ze sprawdzonych rozwiazan

    A nie wymyślać ns nowo i wiecznie testować. Zobaczcie jakie systemy ma Warszawa, Kraków, Poznań. Tam to działa... Pewnie są awarie ale sam trzon najważniejsze fundamenty usługi są.

    • 18 0

  • Tłumaczenia Asseco są dziecinne (24)

    Przecież istnienie wielu taryf, które trzeba zintegrować w systemie było wiadome już na etapie podejmowania się zlecenia, a zwalanie winy na własnych podwykonawców świadczy tylko o złej organizacji własnej pracy. Nie bronię Innobaltici, ale wykonawca też słabo realizuje robotę.

    • 261 4

    • Już leci 7. rok projektu fala (1)

      2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024
      Poza tym smiesznie niska kara 900 coś tam tysięcy (a nie milion) co stanowi jakieś 0,7 % wartości projektu...

      • 36 1

      • Ola lala lansiara to lubi

        • 2 1

    • (1)

      Tak to jest janusze biznesu zabierają się za robotę

      • 21 2

      • on może być Januszem, ale wynagrodzenie ma sowite i to wystarcza

        • 12 1

    • pan dyrektor to typowy korpoludek, szuka problemu wszedzie tylko nie u siebie... (2)

      Panie Janusz wziąłeś kasę za coś czego nie zrobiłeś i co gorsza nie umiesz zrobić... Pitu pitu że skomplikowane, że podwykonawcy, że testy, poziom wymówek mało rozgarniętego dziecka. Jesteś dyrektorem czy zamiataczem ulic? Bierzesz za coś odpowiedzialność? Straszne, że tacy ludzie lądują na, wydawać by się mogło, odpowiedzialnych stanowiskach

      • 29 1

      • (1)

        Pracowałem w Asseco przy najważniejszych projektach - tam handlowiec obieca klientów wszystko i na za miesiąc - ważne żeby dostać kontrakt i nie dostała go konkurencja, wtedy słupki się zgadzają i leci premia dla dyrektora. To co dzieje się z projektem jest najmniej ważne. Wiadomo że terminów nie da się dotrzymać, a jak klient nie odpuści terminów to prawnicy będą mieli zajęcie i tyle.

        • 2 0

        • W jakim pionie, bo w firmie pionów jest kilkanaście, a Data Systems to w osobna społka?

          Coś ściemniasz.

          • 0 1

    • Mylisz się, otóż: Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie. LOL. Wszystko jest na czas, spokojnie.

      • 0 4

    • Skoro ludzie na stolkach kierowniczych sa tylko po znajomosci politycznej jak synalek Donka to niema sie co dziwic ze takie sa (8)

      Tu chodzi tylko oto by wyciagac kase mieszkanców !!

      • 10 12

      • Synek donka wygrał w konkursie, w przeciwieństwie do wszelkiej maści Misiewiczów i innych Szafarowiczów. (5)

        Również mogłeś w tym konkursie startować, ale obstawiam brak wykształcenia i kompetencji.

        • 12 11

        • jakim konkursie?

          • 2 2

        • Spokojnie podszedł do konkursu, wiedział że wygra. (1)

          • 5 1

          • tak jak Ty do konkursu na "nowoczesne NGO"

            • 0 0

        • Tak jak Pani z Zamku Książ? (1)

          Zdradzę ci mały sekret PO. Nieważne, czy jest konkurs, ważne, kto go organizuje i rozstrzyga.

          • 4 2

          • Normalnie zabijają się o tą posadę za średnią krajową :D

            • 0 1

      • Asseco jest prywatną firmą.

        • 1 1

      • synalek Jarka spłynął po pośladkach jego kolegi?

        • 2 1

    • Ty oczywiście rozumiesz te taryfy (5)

      A wiesz ze one się wykluczają w zależności od tego czym jedziesz? Są wyjątki, dodatkowe ulgi, dopłaty, wiek klienta, karta dużej rodziny, kolor skarpet.

      • 1 2

      • Czyli problemem są skomplikowane taryfy a nie brak systemu Fala (2)

        Uprośćcie taryfę żeby były jeden tani bilet na wszystko, jak w Warszawie, a żadna Fala nie będzie potrzebna

        • 5 0

        • ale wtedy "krewni i znajomi królika" nie mogli by w tej "mętnej wodzie" łoić takiej nieprzytomnej kasy

          to głęboko korupcyjny, do szpiku patologiczny układ i nigdy nie będzie lepiej
          (chyba że jakieś trzęsienie ziemi, wojna, putin i ping itp)

          • 1 0

        • 3.40 za 20min to jest tanio?

          • 0 0

      • jakdojade jakoś to ogarnia

        I nie za miliony

        • 2 0

      • Nie nie rozumiem (zupełnie serio)

        Ale to nie ja podjąłem się wykonania tego zadania

        • 1 0

    • Opóźnienia są bo oni ciągle Płatnika łatają i połatać od 20 lat nie mogą

      więc nie ma się co dziwić że tyle to kosztuje i to nigdy nie będzie dobrze działało. Polscy programiści niby tacy dobrzy a nie potrafią porządnie żadnej aplikacji stworzyć.

      • 1 0

  • "złożony i ambitny projekt" - prosze sobie nie zartować, bo mam zajady.....

    W 1969 roku ludzie polecieli na ksiezyc korzystajac z mocy obliczeniowej jaka teraz kazdy ma w zegarku albo lokówce do włosów. Jezeli stworzenie systemu poboru oplat za bilety jest ponad wasze umiejetnosci, zajmijcie sie kopaniem rowów albo wozeniem gruzu

    • 32 0

  • Ass eco

    i wszystko w temacie, ta firma nic dobrze jeszcze nie zrobiła, a co dopiero w czasie.

    • 14 0

  • Tym systemem fala straszą już od 2012 roku? Nikt nic nie robił, tylko były kupowane urządzenia do jego obsługi. Teraz to wszystko ma już ponad 10 lat, powinno być wymienione, ciekawe czy będzie działać prawidłowo i czy awaryjność będzie mniejsza, bo jak widać mają problem z samym wdrażaniem. Pieniądze wyrzucone w błoto.
    Jak to było w Gdyni, przy zakupie kilkunastu nowych trolejbusów z całym wyposażeniem pod ten system, można było kupić dodatkowo 2 nowe trolejbusy zamiast tego sprzętu do tych trolejbusów. 10 lat urządzenia niszczeją w trolejbusach i są wyłączone, bo nie działa system.

    • 22 0

  • Te wejaśnienia wszystko wyjaśniają :

    ci ludzie nie maja pojęcia co robią, a projekt na taką skalę ich przerasta. Następny eteap to nie dalsze testy, tylko prokurator do zbadania przetargu.

    • 21 0

  • Podróżnik (1)

    A może po prostu, lećcie do Londynu i zobaczcie jak działa Oyster w autobusach w metrze, a później jedziecie do Essex pociągiem płacąc ta sama karta debetowa. Te rozwiązania już są a Wy wymyślacie słońce na nowo.

    • 26 0

    • Nie muszą nawet tak daleko jechać... w innych miastach polskich już też mają takie systemy Wrocław, Poznań, pewnie jeszcze inne miasta... każe polskie miasto ma swój własny system na który wydano grube miliony, po co? Naprawdę nie można w Polsce zrobić jednolitego systemu dla wszystkich?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane