• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po karach za opóźnienia we wdrożeniu systemu Fala jego twórcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (258)
System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo. System Fala wciąż nie jest gotowy, by działać na kolei. Kiedy będzie to możliwe? Na razie nie wiadomo.

Po tym, jak spółka Innobaltica nałożyła prawie 1 mln zł kar na Asseco Data Systems za opóźnienia przy wdrożeniu systemu Fala, głos w sprawie zabrali przedstawiciele ukaranej spółki. Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający w Asseco Data Systems tłumaczy, że system Fala to złożony i ambitny projekt, wymagający w realnym środowisku długotrwałych testów. Kiedy system będzie gotowy, by uruchomić go także na kolei? - Po zakończeniu wewnętrznych testów.



Który sposób kupowania biletów jest dla ciebie najwygodniejszy?

O tym, że tempo przygotowania i wdrażania systemu Fala idzie jak po grudzie wiedzą władze województwa i poszczególnych gmin uczestniczących w projekcie, wie spółka nadzorująca te prace i wie sam wykonawca - spółka Asseco Data Systems. To na nią Innobaltica nałożyła niedawno prawie 1 mln zł kar, o czym informowaliśmy jako pierwsi na początku maja.

Teraz głos w sprawie zabrali przedstawiciele Asseco. Jak przyznaje Paweł Barnaś, dyrektor zarządzający z pionu Smart City w Asseco Data Systems, kary rzeczywiście zostały naliczone, ale obecnie trwa ich analiza i weryfikacja.

Fala to jakiś zart (12 opinii)

Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?
Postanowiłem dac szansę - ani w autobusie, ani tramwaju falomaty nie złapały karty (telefonu).
To po co one ram wiszą, żeby się stresować czy się uda, czy nie?


- W trakcie trwającej obecnie fazy testowej Systemu Fala spółka Innobaltica zwróciła się do nas z listą zgłoszeń i informacją o naliczonych karach. Nie dotyczą one jednak stricte opóźnień, a czasu obsługi incydentów w systemie - podkreśla Banaś. - Obecnie jesteśmy w trakcie weryfikacji tych zgłoszeń i szczegółowo analizujemy każde z nich. W projekt jest zaangażowanych wielu podwykonawców, trwa ciągły dialog i wspólna praca nad systemem. Nieustannie działamy, by przekazać mieszkańcom województwa narzędzie, które ułatwi podróżowanie na Pomorzu.

Najważniejsze, by zakończyć testy



Problem w tym, że system nadal działa w trybie testowym i nie jest gotowy, by udostępnić pasażerom jego wszystkie funkcjonalności np. optymalizację biletów (przy zakupie kilku jednorazowych system sam zamienia je na korzystniejszy cenowo jeden bilet dobowy). Fala nie jest obecna też na kolei. Kiedy będzie to możliwe?

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



- System Fala jest w pełni wdrożony u wszystkich organizatorów transportu miejskiego w miastach województwa pomorskiego tj. Lęborku, Chojnicach, Pucku, Słupsku, Władysławowie, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Ostatnim etapem wdrożenia systemu będzie udostępnienie go przewoźnikom kolejowym: Polregio i SKM. W chwili obecnej najważniejszą kwestią pozostaje zakończenie wewnętrznych testów poprzedzających uruchomienie systemu u przewoźników kolejowych - dodaje Banaś.
Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie. Pod koniec lipca minie rok od zapowiedzi, że system Fala oficjalnie ruszy 15 grudnia 2023 roku. System zimą ruszył, ale tylko testowo i do dziś działa w tym trybie.

Złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów



Jednoznacznej deklaracji, kiedy zakończą się testy, a system będzie w pełni gotowy nadal jednak nie uzyskaliśmy. Twórcy informatycznego wkładu do systemu Fala tłumaczą, że to "niezwykle złożony i ambitny projekt, który integruje ponad 100 taryf dostępnych w województwie pomorskim i dotyczy wielu organizatorów transportu, operatorów i ich pracowników".

- Poza wykonaniem samego systemu, wymaga przygotowania organizacyjnego wszystkich uczestników oraz potwierdzenia ich gotowości do korzystania z niego. Co istotne, wdrożenie tej klasy rozwiązań informatycznych niesie za sobą zmiany w dotychczasowych sposobach funkcjonowania zaangażowanych instytucji, które się od siebie różnią. Tak złożone projekty informatyczne wymagają długotrwałych testów w realnym środowisku. W tym czasie obserwujemy reakcje systemu, wdrażamy działania optymalizacyjne i dostrajamy go do bieżących potrzeb odbiorców. Takie zmiany stanowią nieodzowną część tego typu przedsięwzięć. Trwa proces weryfikacji wprowadzanych zmian, natomiast decyzje dotyczące harmonogramu udostępniania poszczególnych funkcjonalności podejmuje spółka Innobaltica w porozumieniu z organizatorami transportu - dodaje dyrektor zarządzający Asseco Data Systems.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • System jest tak złożony i ambitny

    Że przerósł nawet ich twórców. Kupa pieniędzy wywalona w błoto

    • 42 0

  • Wydać prawie 0,2 mld zł na coś co nie działa... (1)

    Gratuluję! Macie rozmach sk.....

    Powinni powołać komisję śledczą, wtedy kilka osób z samej góry w pomorskim miałoby mokro.

    Skandal dekady!

    • 51 0

    • prawie 3 sasiny!

      i to na województwo a nie cały kraj. Komisja by się przydała taka cyrkowa......

      • 0 5

  • Tylko głupek płaci w tym dziadostwie kartą

    • 27 2

  • Zamiast fali potrzebna jest integracja (7)

    Połączyć ztm, mzkzg, zkm itd, dać prostą jednolitą taryfę. Może ustawa metropolitalna?
    Wykupić od PKP udziały w SKM, włączyć kolejkę do tego organizmu i umożliwić jazdę na tym samym bilecie. Politycy do roboty! Macie teraz władzę, to działajcie! Pieniądze publiczne będą o wiele lepiej zainwestowane a mieszkańcy będą szczęśliwi.

    • 138 5

    • Jakby to miało chodzić o zadowolonych mieszkańców i lepsze inwestowanie publicznych pieniędzy, to by już dawno było zrobione. Ale chodzi o co innego

      • 25 2

    • A stanowiska i pensje dla politykow to z czego?

      Do roboty mają isc?

      • 15 0

    • To już było

      Tak już kiedyś było i nazywało się WPKGG (Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk Gdynia), ale bez udziału PKP. Zmiany w Polsce po 1989 roku spowodowały masowe podziały i powstanie osobnych firm przewozowych w Trójmieście co niektórym na dobre nie wyszło i znowu mówi się o ponownym ich połączeniu? Nie da rady, za dużo rad nadzorczych i prezesów, a tam pracują ludzie, którzy po połączeniu stracą pracę.

      • 12 0

    • Patrz na Warszawę. Karta mieszkańca (meldunek, pit) I wtedy masz taniej. Bez drożej. Dwie strefy 1-2, gminy ościenne z opłatami. Parlinkngi park ride. Warszawa pewnie to opracowała przez wiele lat a niedawno ogłosiła, że ponownie unowoczesna system...

      • 10 1

    • Co to niby znaczy jazda na tym samym bilecie? (2)

      Bo jeśli chodzi o jednorazowy to chyba absurd żeby tyle samo kosztowała jazda z Wrzeszcza do Oliwy co z Pruszcza do Wejherowa? Każdy logicznie myślący się z tym zgodzi więc ciężko mówić o jednym bilecie w tym sensie. Oczywiście jednorazowy na autobus w Gdyni powinien być taki sam jak w Gdańsku ale nie może być taki sam jak na kolej, to jest oczywiste. Natomiast jeśli chodzi o miesięczne i dobowe to już od kilkunastu lat istnieją bilety na wszystko, tyle że są dość drogie ale zmiana ceny nie wymaga żadnej rewolucji. W zasadzie brakuje biletów czasowych na dowolny środek transportu w dość elastycznych przedziałach np 0,5h, 1h, 1,5h, 2h.

      • 0 15

      • Chodzi o to, że

        Po pierwsze, kasując bilet 75 minut jadę 75 minut czymkolwiek SKM/PKP/ZTM/MZK/Gryf/PKS
        W szczególności w ramach tego samego biletu mogę przesadać się między powyższymi podmiotami.
        W wieu miastach, gdzie postawiono na komunikację zbiorową tak jest.

        A z centrum Gdańska do Pruszcza jest tyle, co na Żabiankę, nie widzę powodu, dla którego taryfa miałaby być inna.

        • 12 0

      • Dlaczego absurd? Jak jedziesz na jednorazowym to za te sama cenę możesz jechać jeden przystanek albo od pętli do pętli

        • 4 0

  • Fale to my mamy czesto w Zatoce (1)

    i zadnej innej nam nie trzeba. Bilety mozna kupic w wielu aplikacjach bez problemu. Potrzebny wspolny tanszy bilet i juz. W Warszawie 72h tanszy niz w Trojmiescie!!!! Paranoja. Potem zdziwko ze nie korzystaja ludzie ze zbiorkomu.

    • 40 0

    • Siatka połączeń też o niebo lepsza - bez jeżdzenia

      nie wiadomo po co do dworca, żeby po chwili wracać w powrotem do równoległej dzielnicy inną linią. Ale pewnie warszawiacy mają za to mniej festynów i serdeczności.

      • 8 0

  • ech

    No i dobrze, lepiej bez inwigilacji.

    • 4 0

  • Czyli tak jak pisałem-naliczyli jakąś karę pod (1)

    oburzenie plebsu, a za chwilę się ją po cichu anuluje lub wyrówna jakimś aneksikiem na lewiznę typu konsultacje lub szkolenia. Bzdury o skomplikowaniu systemu ten menago może opowiadać swojej żonie-podobne systemy działają w wielu miastach na świecie (chociażby Londyn, Zurych czy Singapur) i wystarczyło kupić sprawdzone rozwiązanie a nie powierzać partaczom wynajdywanie koła na nowo. Zakładam że koszt też byłby niższy-ale tutaj przecież płacą mieszkańcy, więc po co się ograniczać. Biurwom zawsze dobrze idzie wydawanie nie swojej kasy, a odpowiedzialność zerowa.

    • 44 0

    • Standardowa procedura

      Założę się że Aseco ma o wiele lepszych prawników, niż informatyków.

      • 8 0

  • Zauważ! W całym artykule nie ma dat!

    • 27 0

  • (1)

    Asseco to totalna porażka.

    • 22 1

    • "woda jest mokra" ;)

      • 0 0

  • Ile czasu i ilu ludzi żyje na nasz koszt? Gdzie jest ok 200 milionow?

    • 27 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane