• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycje zmian przy SKM Redłowo: biurowiec i rozbudowa dróg

Patryk Szczerba
16 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na tej działce w najbliższych latach może powstać biurowiec. Na tej działce w najbliższych latach może powstać biurowiec.

Trwają prace nad planem zagospodarowania okolic stacji SKM Redłowo w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. W głównych założeniach ma on poprawić funkcjonowanie układu komunikacyjnego i pozwolić na budowę biurowca przy skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Stryjskiej. zobacz na mapie Gdyni. Zdaniem opozycyjnych radnych, nowa inwestycja może sparaliżować ruch w okolicy. Urzędnicy nie widzą takiego zagrożenia.



Czy okolice SKM Redłowo to dobre miejsce na zabudowę biurową?

O rozpoczęciu prac nad projektem planu pisaliśmy w maju 2016 roku. Wtedy radni dali planistom zielone światło do wprowadzenia nowych rozwiązań drogowych przy stacji SKM i umożliwili zabudowę działki o powierzchni 6,3 tys. m kw., w okolicach ul. Stryjskiej. To teren pomiędzy stacją benzynową i torami kolejowymi, obecnie niezagospodarowany.

Nowe wieżowce w Redłowie: będą biura i usługi



Planiści mieli pracować nad zmianami parametrów wysokościowych. Dziś pozwalają one zabudować tę działkę do 15 metrów. W planach jest podniesienie ich do 25 metrów (7 pięter) w przypadku bryły głównej oraz do 55 metrów (17 pięter) dla dominanty.

Głównym argumentem przemawiającym za tak radykalnymi zmianami było sąsiedztwo kompleksu Altus.

Zgodnie z intencją ówczesnego właściciela działki zabudowane miało być 75 proc. działki, a więc około 4,7 tys m kw. 60 proc. powierzchni użytkowej nowych budynków miało być przeznaczone na ok. 600 mieszkań.

Te plany jednak uległy zmianom. Obecnie nie ma planów budowy mieszkań, ale mają zostać utrzymane proponowane wcześniej gabaryty budynków. W biurze planowania przestrzennego trwają prace dopuszczające w tym miejscu budowę biurowca o przewidywanej przez miasto powierzchni użytkowej blisko 25 tys m kw.

Miasto rozmawia teraz o szczegółach z firmą Torus, znaną z budowy kompleksów biurowych AlchemiaArkońska Business Park w Gdańsku.

- Jesteśmy na wstępnym etapie projektowania, a dalszy postęp prac uzależniony będzie od szczegółowych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - komentuje Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus.

Konieczna rozbudowa skrzyżowania al. Zwycięstwa i Stryjskiej



Plany inwestycyjne wzbudziły zaniepokojenie wśród miejskich radnych już blisko dwa lata temu. Kilka miesięcy temu zaczęli dopytywać władze miasta o konkretne rozwiązania drogowe w miejscu przyszłej inwestycji.

W planie założono konieczność stworzenia przez inwestora 400 miejsc postojowych, rozbudowę ul. Stryjskiej, zmianę geometrii skrzyżowania z al. Zwycięstwa i budowę dodatkowych pasów. Uzytkownicy biurowca mają do niego dojeżdżać ul. Stryjską i al. Zwycięstwa, przy relacjach w prawo.

Urzędnicy proponują następującą geometrię na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa - Stryjska

  • al. Zwycięstwa, wlot północny - trzy pasy ruchu o relacjach na wprost, na wprost, na wprost i w prawo;
  • al. Zwycięstwa, wlot południowy - trzy pasy ruchu o relacjach w lewo, na wprost, na wprost i w prawo;
  • ul. Stryjska, wlot zachodni - trzy pasy ruchu o relacjach w lewo, na wprost, w prawo;
  • ul. Stryjska, wlot wschodni - jeden pas ruchu z dopuszczonymi wszystkimi relacjami.


To rozwiązanie nie satysfakcjonuje jednak radnych.

- Dlaczego zakłada się, że większość pracowników będzie korzystała z transportu publicznego, skoro wiadomo, że większość porusza się samochodami i pokazują to przykłady. Obawy mieszkańców dotyczą liczby miejsc postojowych, którą przyjmuje się na 400, a to może nie wystarczyć. Dodatkowo planuje się dojazd oprócz ul. Stryjskiej, także drogami wewnętrznymi od al. Zwycięstwa - piszą w interpelacji do władz miasta radni Dorota PłotkaPaweł Stolarczyk (PiS).

Analizy ZDiZ w Gdyni wykorzystane w projekcie



Władze miasta odpowiadają, że założenia opierają się na rzetelnych analizach przeprowadzonych przez ZDiZ i przekonują, że zatoru po powstaniu inwestycji nikt nie powinien się obawiać.

Jak wyjaśniają, przewidywana zabudowa biurowa będzie miała niewielki dodatek w postaci części handlowej, a mała liczba miejsc postojowych i bliskość środków transportu pozwolą pracownikom na dojazd komunikacją miejską.

- Bardzo dobre warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Zakłada się przyjęcie wskaźnika miejsc postojowych dla samochodów na poziomie min. 2 miejsca parkingowe na 100 m kw. powierzchni użytkowej podstawowej. Uwzględniając powyższe założenia liczba miejsc postojowych wymagana dla planowanego budynku będzie wynosiła ok. 400-500 - odpowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Na stacji w Redłowie nie będzie natomiast prawdopodobnie osobnego peronu dla wsiadających i wysiadających - czyli rozwiązania znanego z Wrzeszcza. Pracownicy biurowca będą przechodzili do budynku wiaduktem.

Oprócz zmian na ul. Stryjskiej planowana jest budowa dodatkowych dróg rowerowych i zejścia na peron SKM w postaci osobnej kładki - o konieczności jej powstania pisaliśmy dwa lata temu.

Czytaj: SKM Redłowo: potrzebna nowa kładka dla pieszych

Nie wiadomo, kiedy zakończą się prace planistów.

Miejsca

Opinie (164) 3 zablokowane

  • radni to chyba niepełnosprawni umysłowo - a dlaczego niby większość pracowników ma jeździć samochodami? (19)

    gdyby w ten sposób myślano w NYC (nota bene tam większość MIESZKAŃCÓW nie ma samochodu) czy jakimkolwiek innym dużym mieście w USA i w Kanadzie, to każdy biurowiec musiałby posiadać kilkanaście do kilkudziesięciu TYSIĘCY miejsc parkingowych

    tymczasem jak ktoś tam kiedykolwiek był, to wie jak wygląda koniec pracy, gdy tłumy idą do najbliższej stacji metra lub kolejowej (i to często parę kilometrów a nie 10 metrów)

    • 20 10

    • to opinia dotycząca tylko niektórych radnych (1)

      Budowa miejsc pracy w bezpośredniej bliskości stacji SKM to sensowny kierunek rozwoju miasta.

      Dlaczego autor artykułu robi wrażenie człowieka mającego trudności w odróżnieniu komunikacji miejskiej od SKM?

      SKM w dobrze z dobrze rozwiązanymi systemami dostępu pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej to przyszłość systemu mobilności w całej aglomeracji 3miasta.

      • 7 0

      • SKM to rak, syf i malaria

        • 1 0

    • gdyby w ten sposób myślano w NYC (2)

      jakos w city(centrum londynu) wiekszosc potrafi dojechac srodkami komunikacji!

      • 6 2

      • (1)

        tym bardziej że tam wjazd do centrum samochodem jest płatny :))

        • 3 2

        • do nawiedzonego PISowca minusuj - ale to nie zmieni faktu że wjazd jest płatny

          • 2 1

    • w NY jest metro!!!!!! i nigdy w życiu nie przyszło mi na myśl , by kupować samochód , gdy tam mieszkałam ,przez 5 lat

      • 6 0

    • (5)

      wszystko pięknie cacy, tylko nasza siatka połączeń w porównaniu z londyńską czy nowojorską wygląda nieco licho. Mamy skm, pkm, jednak częstotliwość kursów, zwłaszcza tej drugiej pozostawia wiele do życzenia. No, ale metro w Londynie powstało 150 lat temu, może nasi przewoźnicy po takim czasie też osiągną lepsze wyniki:P

      • 5 0

      • to prawda, ale to nie zmienia faktu, że po miescie ma się poruszac komunikacja miejską a nie samochodem (4)

        poza tym to kwestia podejścia - dobrej woli

        rozkłady można zmienić i to natychmiast, SKM jest i stanowi kręgosłup mobilności

        wystarczy wprowadzić jeden bilet, linie autobusowe dostosować do dowożenia do SKM (i PKM) i wszystko gra

        w Toronto nie ma 50 tysiecy linii metra, przez lata były 2 (teraz są 3) ale komunikacja jest wspaniała i opiera sie przede wszystkim na metrze

        • 0 2

        • Znów samobój (3)

          Toronto: 57,5% dojazdów do pracy odbywa się własnym samochodem. Dziękuję, dobranoc.

          • 0 2

          • odezwał sie wirtualny turysta :)) (2)

            ciekawe GDZIE zostawiają te swoje samochody, skoro w całym centrum są parkometry a parkingi są płatne po kilkanaście czy kilkadziesiąt dolarów za 8 godzin pracy

            pewnie że w 5 milionowym mieście o średnicy circa about 60 kilometrów na przedmieściach można sobie jeździć samochodami, ale przecież tylko taki idiota jak ty uważa, że 'statystyka' dla całości dotyczy centrum - na zasadzie razem z psem mamy po 3 nogi

            masz jakies stare dane ok. 27% mieszkanców NYC (razem z Brooklynem i innymi przedmieściami) dojeżdza samochodami do pracy

            doczytałeś o Manhattanie - ile osób tam mieszka ciołku i jakiej wielkosci jest ta wyspa?

            • 1 1

            • Statystyki dotyczą tylko work commuters (1)

              Nie pytali się, czym ludzie jeżdżą do sklepu po bułki. To przykre, gdy rzeczywistość wywołuje ból d*py.

              • 0 1

              • jak ktos jest głupkiem, to nim pozostanie jak ty

                • 0 2

    • Tymczasem w rzeczywistym świecie (5)

      30% mieszkańców Nowego Jorku dojeżdża własnym samochodem. A to jest wyjątkowa sytuacja jak na USA, bo nawet w miastach z dobrze rozwiniętą siecią komunikacji miejskiej (np. Seattle) ten wskaźnik jest bliższy 60%. Brednie o Kanadzie z litości pominę.

      • 1 2

      • sam bredzisz do tego bez sensu (4)

        prawie 80% mieszkańców Manhattanu NIE posiada samochodu

        w całym NYC (a to także przedmieścia) nie ma ich około 60%

        nawet w Baltimore czy Dallas (to jest bardziej szokujące) ok 10-20% nie posiada samochodu.

        czego nie zrozumiałeś z Kanadą? dziecko...?

        • 0 3

        • He he he (2)

          Popłacz jeszcze, dziecko...
          "Specifically, 74.0% of commuters, or 11.4 million workers drove a vehicle to work."

          • 1 1

          • Widzę, że nie lubisz statystyk

            To normalne u niezrównoważonych miłośników zrównoważonego transportu.

            • 1 1

          • czy ty rozumiesz cokolwiek po polsku?

            • 0 2

        • Samochodu nie posiada 55% mieszkańców NYC

          Ale cały czas trzeba podkreślać, że w USA to absolutny wyjątek.

          • 0 2

    • oczywiście, a już najchętniej wszyscy skorzystają

      z PKM jeżdżącej co 1,5h

      • 2 0

  • wysiadka z skm

    Niech zrobią wyjście z skmki z drugie strony, to nie trzeba będzie co sekundę ustępować pieszym!!

    • 19 0

  • 6 klatek po 7pięter i 10 mieszkań na piętrze+ dominanta 17 pięter . Super falowiec

    To się ma tam zmieścić ???

    • 7 0

  • zlikwidować te badziewne ogródki działkowe w samym centrum!!!

    strefa palonych smieci!!!

    • 15 8

  • "konieczna rozbudowa skrzyzowania Zwycięstwa- Stryjska"

    skrzyżowanie z Wielkopolską też by się przydało

    • 11 5

  • Jeśli gdzieś w Trójmieście warto budować miejsca pracy (3)

    To właśnie w pobliżu stacji SKM, która ma duże rezerwy przewozowe.

    Tylko w miarę gęsto zabudowane miasto wokół stacji szybkiej kolei miejskiej ma szanse osiągnięcia wysokiej jakości życia.

    Samochód naprawdę nie musi być jedynym ani głównym rodzajem transportu w mieście, zwłaszcza jeśli chodzi o dojazdy do pracy.

    Można tylko czekać na poprawę dostępu do wszystkich stacji SKM (brakuje np. tunelu dla pieszych przy stacji SKM Gdańsk Oliwa od strony południowej), przy Redłowie warto także przemyśleć i zainstalować wygodniejszy dostęp dla pieszych i rowerzystów.

    • 11 6

    • Mądrze prawisz, choć....

      Problem polega na usytuowaniu tych biurowcòw: dokładnie w ciągu drogowym Trojmiasta. To utrudnia życie okolicznym mieszkańcom.

      • 4 3

    • Nie musi

      Ale może.

      • 0 2

    • Wkurzony

      Rezerwy przewozowe na SKM polegają na tym, że zawsze w godzinach szczytu po 6,00 rano i około 15-16 puszczane są stare, lekko zmodernizowane składy EN 57.... złożone tylko z 4 wagonów zamiast 6.

      • 0 1

  • Ci radni PiS są jednak niezłymi idiotami :) (2)

    Oni nic nie pojmują. No naprawdę.

    • 5 11

    • ale jakieś zdziwienie :))

      • 2 2

    • ty za to masz łeb jak sklep

      • 2 1

  • Niskie czy wysokie

    co za różnica, budujmy domy na miarę naszej Gdyni, bez parkingów, bez infrastruktury drogowej.... Niech będzie 20 pięter , albo 50, co ja mówię może być nawet milion pięćset. Co Gdynia ma byc gorsza od Dubaju?

    • 9 3

  • Biura, biura, biura, biura, biura, biura, biura, biura, biura, biura, biura, ...

    • 7 3

  • (2)

    czy w gdyni są potrzebne biurowce ?

    • 13 1

    • nie nie nie i nie

      • 3 1

    • Nic nie jest potrzebne

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane