• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się przebudowa torów dalekobieżnych. Będą utrudnienia na kolei

Maciej Naskręt
15 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście. Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście.

Rusza przebudowa 38-kilometrowej magistrali kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM są nieuniknione, ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h.



Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni.
We wtorek rozpoczyna się przebudowa magistrali kolejowej na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni. Władze gdańskiego oddziału spółki Polskie Linie Kolejowe przekażą wykonawcy plac budowy.

- Aby nie potęgować utrudnień w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM, wykonawcy przystąpią najpierw do remontu torowiska w jednym kierunku. Pociągi będą więc poruszać się wahadłowo po drugiej linii dla składów dalekobieżnych. W czasie dużego natężenia ruchu będziemy wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Czy to niepokoi władze SKM? - Nie wyobrażamy sobie, żeby nie wpuścić innych przewoźników na nasze tory, bowiem zmodernizowanej linii do Warszawy kolej potrzebuje niczym zmotoryzowani autostrad. Poprzez nasze działania Trójmiasto, a nawet szerzej województwo pomorskie, uniknie dużych trudności komunikacyjnych. Stąd kolejowa solidarność i związane z tą decyzją zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów - mówi Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM.

Korzystanie z linii SKM wiąże się ze zmianami w ruchu i ewentualnymi opóźnieniami. Kolejarze chcą zapobiec tym perturbacjom i zmienią nieco plan kursowania pociągów. - Na czas przebudowy torów przygotujemy nowy rozkład jazdy dla przewoźników, w tym SKM. Wcześniej jednak wykonawca musi nam dostarczyć harmonogram prac, bowiem na jego podstawie zostanie zmodyfikowany plan jazdy pociągów. O zmianach będziemy informować pasażerów - mówi Lewiński.

Inwestycja torowa jest realizowana w ramach przebudowy linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. Ma ona charakter rewitalizacyjny. W Trójmieście inwestycja została podzielona ze względu na organizację ruchu na dwa tzw. Lokalne Centra Sterowania - Gdańsk i Gdynię. Przebudowę pierwszego odcinka torowiska od stacji Gdyni Chyloni do przystanku Gdańsk-Żabianka (LCS Gdynia) przeprowadzi konsorcjum firm Feroco z Poznania i Torpol. Spółki za realizację inwestycji dostaną ok. 453 mln zł..

Modernizację drugiego odcinka od gdańskiej Żabianki do Pruszcza Gdańskiego (LCS Gdańsk) wykonają te same firmy. Kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

- Przebudowa magistrali w Trójmieście i na całej linii w kierunku Warszawy sprawi, że podróż do stolicy będzie trwała ok. dwie godziny i 40 minut, bowiem umożliwi ona poruszanie się nowym składom pasażerskim z prędkością nawet 200 km/h. [w Trójmieście na gdańskiej Oruni przyp. red.] Przebudowa przyczyni się też do zwiększenia liczby pociągów pokonujących magistralę w ciągu doby - mówi Lewiński.

Projekt przebudowy obu LCS-ów zakłada modernizację wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Na gdańskiej Oruni pod magistralą zostaną wykonane podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska. Na całej magistrali wiodącej przez Orunię pojawią się też ekrany akustyczne. Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo. W jej miejsce pojawi się nowa, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Przebudowa głównej magistrali kolejowej ma potrwać do wiosny 2014 r.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania, tzw. LCS-y.

Opinie (219) 4 zablokowane

  • (11)

    No cóż, żadna nowość :) utrudnienia już zawsze będą.

    • 72 19

    • pociągi dalekobieżne na szczęście nie jeżdżą co 7-8minut jak SKM

      • 4 8

    • jak wybuchnie reaktor w Japonii to już niczego nie będzie (3)

      • 6 13

      • trzeba odnalezc ten artykul o lobby atmomowym w Gdansku. Szkoda tylko, ze i ci rozsadni przeciwnicy beda w razie czego napromieniowani, a nie tylko i wylacznie zwolennicy. Tak to mozna byloby mowic o naturalnej selekcji: glupi, pazerni i zli sami sie zalatwiaja.

        • 2 6

      • Technicznie i zgodnie z prawami fizyki reaktor jądrowy nie może wybuchnąć. (1)

        Nie jest w stanie.

        • 6 3

        • no to niech będzie ,że będzie poważna awaria i pierdut

          • 1 0

    • A będzie linia ekspresowa ,,Proszę nie wsiadać''?

      • 11 1

    • (2)

      I jeszcze te sk$#% z Przewozów Regionalnych zaczną puszczać pojedyńcze składy i będzie zarąbiście

      • 3 3

      • w Japoniii rodziny dobytek tracą i nie sieją takiej paniki jak tu przy modernizacji (1)

        • 11 0

        • Bo w Japonii malkontenci robią seppuku, a u nas pierdu-pierdu.

          • 2 1

    • te remonty ach, a gdzie specjaliści od badań operacyjnych-zagadnień transportowych

      • 3 2

    • 3 lata? Tragedia. Nie mogą każdego z tych odcinków remontować z dwóch

      stron? I od środka?

      • 10 0

  • Jestem za tym, by przywrócić system spójności organizacyjnej i finansowej PKP (11)

    Polacy wymieniają tory kolejowe. Niedługo po tych torach (przez Polskę utrzymywanych) będą jeździć niemieckie pociągi... i wtedy "wreszcie będzie dobrze".

    • 74 35

    • niektórym widać płacą za siedzenie na portalu trojmiasto (4)

      • 21 17

      • (3)

        tobie?

        • 10 13

        • widać mało domyślny komu płacą, chodzi o To Ja a nie o mnie (2)

          • 8 4

          • nareszcie!!!! (1)

            Juz myslalem, ze To Ja zamilkl na zawsze - a jednak jest - witamy wsrod zywych! Czyzby nie zaplacilo sie za neostrade, bo nie bylo Cie na forum dluzszy czas?

            • 1 1

            • pensji nie zapłacili w terminie za siedzenie 24h na trojmiescie

              • 0 0

    • DB akurat wejdą do nas - zeby im polska patologia rozkładła co się da i zniszczyła

      polnische bahn - neinnnnnnn !!!

      • 8 8

    • Po częsci się zgadzam... (1)

      jednakowoż myślę, że lepiej by było, gdyby państwo miało nadzór nad infrastrukturą, a przewozami zajął się odpowiedzialny, prywatny biznes.

      • 12 2

      • Bo tak właśnie jest.

        Ale wiadomo, w internecie sami znawcy.

        • 3 5

    • ale tory dalej będą Polskie!

      Poza tym nikt nie broni polskim prywatnym przewoźnikom korzystania z tych torów!

      • 8 4

    • Ale na czym polega problem? Przecież każdy przewoźnik musi wnosić opłaty za korzystanie z infrastruktury PKP PLK. Dla nas, jako pasażerów, będzie lepiej, ponieważ w końcu będzie zdrowa konkurencja na polskich torach. Jak dotychczas jest kilku przewoźników towarowych i nikt z tego powodu nie płacze. W kujawsko-pomorskim poza PKP funkcjonuje dodatkowo Arriva, której właścicielem jest DB i użytkownicy chwalą sobie jakość świadczonych usług.

      • 9 3

    • ta, niemiecki wagony do hoteli z piętrowymi pryczami, znamy to, znamy.

      nie rzucim ziemi, skąd nasz ród...

      • 1 7

  • prosimy aby nas nie czarować (19)

    200 km/h między pruszczem a gdynią to chyba jakieś żarty

    • 219 14

    • (7)

      Niby czemu? Masz może jakieś konkrety a nie jedynie domysły z domieszką marudzenia?

      • 10 33

      • Według projektu od Oruni do Gdyni ma być bodajże 120 km/h. (5)

        Szybciej być nie może, bo raz, że bezpieczeństwo (teren silnie zabudowany), a dwa - małe dystanse pomiędzy poszczególnymi stacjami (pociąg nie zdąży się rozpędzić, a już będzie musiał hamować).

        • 46 0

        • Ciekawe, jakby wyglądał Wrzeszcz, gdyby pociąg wyskoczył z torów jak ostatnio, ale przy 200 m/h. Myślę, że zatrzymałby się (3)

          gdzieś koło Kościuszki albo przy Galerii.

          • 15 0

          • Kupa trupów by była i zaraz ograniczenie prędkości do 50km/h by się pojawiło

            • 10 0

          • I Fotoradar by postawili !!! (1)

            Na pewno:)

            • 18 0

            • i kontrola alkomatem maszynisty na każdej stacji :D

              • 8 0

        • Istotnie.

          Z tym, że na odcinku G.Główny - Gdynia Gł. ma być 120 (teraz jest 100 km/h), ale na Oruni 160.

          • 1 1

      • wysiadłbyś porzygany gdybyś się przejechał takim ustrojstwem które stawało by w Gdańsku, Wrzeszczu, Oliwie, Sopocie i Gdyni rozpędzając się w międzyczasie do 200 km/h

        • 28 1

    • pruszcz - orunia tylko 200 km/h dla tiltow (5)

      bo tor jest tam prosty:)

      • 10 4

      • co to jest tilt? (4)

        • 4 3

        • polski zespol rockowy

          • 5 3

        • (2)

          wachadełko?

          • 3 2

          • (1)

            tak

            • 1 2

            • nie

              nachylenie, przechylenie.
              tylko na torach bez skretow/nachylen, czyli "bo tor jest prosty"

              • 0 0

    • (4)

      proponuję sięgnąć do innych informacji.... gdybyś się interesował tym projektem to wiedziałbyś/wiedziałbyś, że 200 km to pociąg będzie jeździł na całej trasie między Gdańskiem, a Warszawą ....stąd wymiana torów w Trójmieście :)

      • 1 3

      • Jakie 200?! (2)

        200 to miało być tylko na ok. 50% trasy do Warszawy i tylko dla wychylnych składów. Teraz nie wiadomo czy będą wychylne więc nawet tych 50% może nie być. Żeby było 200 to dodatkowo potrzebna jest sygnalizacja kabinowa, która na razie nie jest robiona. Robieni to jesteśmy my w bambuko.

        • 10 2

        • 200 km/h można między bajki włożyć. PKP ogłaszając przetarg na wagony zapomniało zaznaczyć że mają być wychylne (1)

          i będziemy jeździć pendolino max 120 km/h. No chyba że Niemcy wjadą na tą trasę swoimi pociągami.

          • 6 0

          • to zabrać PKP masło! Od tego jest skleroza i potem

            zapominają wpisać do przetargu wychylne wagony. Poza tym nie ma sensu 200km/h między Gdynią a Gdańskiem. I co? Może jeszcze będzie się zatryzmywał w Sopocie, potem w Oliwie, we Wrzeszczu? Po co tam robić takie tory? Pociąg nie zdąży się rozpędzić a już trzeba bedzie hamować!

            • 0 0

      • Oczywiście, że to wszystko nieprawda

        Nie będzie pociągów z wychylnym pudłem. Nie będzie kolei wielkich prędkości (niepotrzebna). Jeżeli z Gdyni do Warszawy centralnej za 4 lata będziemy jeździć w 4 godziny to wszystkim z tego forum stawiam piwo.

        • 2 1

  • No to kibice na euro bedą mieli ubaw (4)

    A może od razu zróbmy jakieś telebimy na dworcach i szczerze powiedzmy, że koleją nie dojadą.

    • 114 7

    • kolej stoi, drogi stoją, tylko samoloty na tym skorzystają (2)

      • 14 1

      • Drogi nie stoją (1)

        • 3 6

        • wiele dróg nie zostanie wybudowalnych,albo będą jak ser szwajcarski, widać z domu nie wychodzisz

          • 8 2

    • będą mieli ubaw ze śmierdziela Gdańsk Główny

      • 10 10

  • ja to rozumiem te przedbudowy , (4)

    unowocześnianie , ale się normalnie w tym mieście nie daje powoli żyć wszędzie rozkopane, rozwlaone , w trakcie , czemu wszystko w jednym momencie na ostatnią chwilę .....
    ile lat zmarnowano na przebudowe słowackiego ..miało być na euro na bank ..obiecywał Budyń
    na łostowickiej rok w plecy ..bo nic rok temu nie zrobiono ....
    i tak by mozna pewnie wymieniac

    • 70 12

    • utrudnienia na SKMce są od 6lat (1)

      • 18 0

      • od kiedy jest obecny prezes

        • 15 0

    • ludzie sami sobie wybieraja rzadzacych... (1)

      a na zdjeciu fajne widly - powodzenia z taka robota :)

      • 1 0

      • Rencami majom rozrzucać?

        No jak??

        • 3 0

  • (1)

    Między gdynią a sopotem 150 jest realne, i teraz wzdłuż drogi czerwonej spokojnie 90 jeżdżą. Między wrzeszczem a Oliwą - już raczej nie.

    Czy faktycznie zniknie większość rozjazdów? Czy węglarki do EC w Gdańsku też będą po tej linii wjeżdżać? Czy może przy budowie Gdańska Śródmieście będzie możliwość wjazdu na tory SKM gdzieś dalej?

    • 20 3

    • ....

      200 km pociągi będą osiągały na całej trasie z Gdańska do Warszawy, a nie na odcinku od Pruszcza do Gdyni.... ludzie .... macie neta sięgnijcie czasem do informacji :)

      • 0 1

  • Polska kolej wygląda jak polskie państwo. (4)

    Zacofana tracąca dystans do reszty świata, brudna i zapyziała.

    • 91 23

    • materialnie to my dogonilismy europe, mentalnie nie, jak widac po twoim komentarzu (2)

      zreszta np w niemczach wstyd nieposprzatac kupy po swoim psie, a u nas wsyt posprzatac.. to jest dopiero mentalny zascianek intelektualno-kulturowy

      • 18 5

      • jak mozesz mowic tajie bzdury (1)

        przy cenach jak w angli albo i wiekszych zarobki 3-4 razy mniejsze ,np. krawcowa w polsce 1300 zl w angli ponad 1000 funtow miesiecznie .oswiec mnie gdzie tu jest tak samo

        • 5 2

        • To wyjedz buraku oswiecony.

          dziekujemy irlandczykom.

          • 2 3

    • skoro wygląda jak Polskie państwo

      to powiedz mi Pan, gdzie w polskiej kolei płynie Wisła a gdzie Odra ?

      • 2 1

  • (2)

    Słabo to widzę, nie było mszy. Guślarze niezadowoleni, kopert nie dostali.

    • 31 20

    • (1)

      Ale jestes glupi.

      • 8 8

      • ty bardziej

        • 2 2

  • Czyli rozkład pociągów zostaje taki jaki jest?.Czy jakieś obsówy w minutach będą? (4)

    • 12 1

    • obsuwy* :) przepraszam za błąd

      • 7 0

    • no właśnie nie (1)

      Będzie nowy rozkład, ale nie wiadomo kiedy. Dzisiaj mają zaczynać kopać, a nie ma harmonogramu robót. Bez harmonogramu - rozkładu niet.

      Pieknie, k.. pięknie. Jak zwykle.

      • 1 0

      • kiedy bedzie nowy rozklad?

        to proste, drogi Watsonie, bedzie on za późno, za późno jak zawsze.

        • 1 0

    • Nie, wszystkie terminy będą dotrzymane

      Tak jak napisano w artykule. Czyli tylko 200 miesięcy i będziemy śmigać 36 km/h.

      • 2 0

  • Przepraszamy za utrudnienia w utrudnieniach ruchu kolejowego... (6)

    Zmodernizują tory tak że i 200km/h godzinę poleci... Ale gdzie? W obrębie metropolii? Jaaasne... :)

    • 36 6

    • Hahahahah, w obrębie metropolii? Jakiej metropolii! (5)

      800 tys. to według was metropolia?! Toć całe Trójmiasto jest mniejsze niż Łódź czy Kraków, nie mówiąc o waszej stolicy. A w pojedynkę jesteście zwykłymi miasteczkami, zapyziałą prowincją. Pozdrowienia ze stolicy! Ha!

      • 4 16

      • Pozdrawiamy kmiota z zapyziałej wsrszawki

        • 9 2

      • (2)

        denna prowokacja - ale fakt faktem, trójmiasto z metropolią ma tyle wspólnego co kozia kupa z lodami waniliowymi.

        • 5 5

        • (1)

          Wg listy największych obszarów metropolitalnych w Polsce, zamieszczonego w Wikipedii, Trójmiasto jest na 5 miejscu.

          To może jednak metropolia?

          • 4 1

          • Na 4. miejscu.

            Po GOP, Warszawce i Krakowie. Wg innych źródeł przed Krakowem. I nie 800 tys. tylko ponad 1,2 mln. To już metropolia, chciał nie chciał.

            • 3 0

      • ale to ulubione słówko mesje prezidęta budyniaaa, więc trzeba go uzywać:)

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane