• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza śledztwo w sprawie tunelu pod Martwą Wisłą. Nasze informacje potwierdzone

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
23 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem. CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem.

Gdańska Prokuratura Okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie możliwej niegospodarności gdańskich urzędników podczas wyboru metody drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Potwierdziły się więc wszystkie nasze informacje z wtorku.



Jeśli urzędnicy nagięli procedury, by przeforsować budowę tunelu metodą TBM, to:

Śledztwo wszczęto w środę przed południem. Wcześniej zawiadomienie o możliwości popełniania przestępstwa złożyło Centralne Biuro Antykorupcyjne, które kontrolowało inwestycję między 20 grudnia 2010 roku a 22 września 2011 roku.

Wszczynając postępowanie prokuratura ujawniła nieco szczegółów dotyczących zastrzeżeń CBA. Oficjalnie potwierdzają one to wszystko, o czym napisaliśmy we wtorkowym artykule pt. Tunel pod Martwą Wislą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?.

- W następstwie kontroli powzięto podejrzenie, iż doszło do popełnienia przestępstwa przez członków [pracowników - wyj. red]Gdańskich Inwestycji Komunalnych oraz jednego z członków zarządu miasta Gdańska [zastępcę prezydenta - wyj. red.]. Osoby te wydały bowiem polecenie przedstawicielom spółki Europrojekt Gdańsk wykonania projektu tunelu pod Martwą Wisłą w technologii TBM, mając świadomość, że "Analiza wariantów budowy tunelu" sporządzona przez spółkę jest nierzetelna, a wykonanie projektu tunelu w tej technologii jest niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia - tłumaczy Grażyna Wawryniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

W swoim zawiadomieniu CBA zaznacza, że urzędnicy zlecili na koszt gminy sporządzenie dodatkowych badań geologicznych, które powinny być wykonane przez wykonawcę w ramach umowy podstawowej. Łącznie miasto miało stracić w ten sposób nie mniej niż 67 mln zł.

Warto tu przypomnieć, że w listopadzie 2010 r., czyli na miesiąc przed rozpoczęciem kontroli CBA w gdańskim ratuszu, Biuro zatrzymało w Lublinie Piotra Dańkę. Prokuratura postawiła mu potem zarzut, że gdy pracował na wysokim stanowisku w Lublinie, przyjął 20 tys. zł łapówki.

Zanim jednak trafił do Lublina, Piotr Dańko kierował Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska. Stanowisko to pełnił także od kwietnia 2008 do czerwca 2009, a więc w okresie, który badało CBA.

Przypomnijmy: na początku 2008 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozpisała przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego przeprawy pod Martwą Wisłą dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów (więcej dowiesz się o nich tutaj). Przetarg wygrała firma Europrojekt Gdański.

Na podstawie analizy w DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów. Jednak latem 2008 r. powstała spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, której przekazano nadzór nad tą inwestycją. Krótko po tym, projektanci z firmy Europrojekt Gdański zaproponowali, a władze miasta to zaakceptowały (aneks do umowy podpisał zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski), by tunel wybudowano jeszcze inną metodą, z użyciem maszyny wiercącej TBM.

Prokuratura i CBA nie negują idei budowy tunelu metodą TBM. Twierdzą jednak, że zlecenie projektu takiego tunelu firmie Europrojekt było "niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia".

O komentarz poprosiliśmy Romualda Nietupskiego, który w latach 2008-2010 był prezesem spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. Nie zgodził się. Wypowiedzi odmówił także Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw inwestycji.

Jeżeli prokuratura postawi urzędnikom zarzuty, grozić może im od 1 do 10 lat więzienia.

Roman Nowosielski Roman Nowosielski
Czy wszczęcie śledztwa może sprawić, że budowa tunelu pod Martwą Wisłą, największa w historii Gdańska inwestycja drogowa, zostanie wstrzymana?


Opinia mecenasa Romana Nowosielskiego

Prokuratura dysponuje narzędziami prawnymi, aby wstrzymać realizację inwestycji. Nie zastosowała ich jednak, nie ma więc prawdopodobnie przesłanek, aby, przynajmniej teraz, podejmować takie kroki. Moim zdaniem realizacja inwestycji nie powinna być wstrzymywana. Tak naprawdę wszystko musi być przeanalizowane w oparciu o opinie biegłych, które potwierdzą bądź zanegują ustalenia CBA.

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • (8)

    jeden przekręt z tysiąca...

    • 135 17

    • (1)

      Zamknąć gnoi.

      • 13 8

      • Eee tam, zaraz tak ostro.

        Stukając codziennie młotkiem pisz jedynie w niedzielę, gdy mózg się trochę uspokoi.

        • 1 4

    • rusza śledztwo (1)

      ale rusza też budowa...

      • 13 0

      • i pewnie jak będzie na ukończeniu zostanie wszystko wstrzymane i zmarnowane tak jak z elektrownią atomową w Żarnowcu

        • 3 0

    • zwolnic szefa CBA...ale nie cicho...to ten nasz...hmmm...dobra jest...to przeciez wina jego poprzednika...

      • 5 2

    • Dlatego tak Ziobry nienawidzą i Kamińskiego

      bo są nieprzekupni.

      • 6 5

    • kolesie z pisu aż nogami przebierają (1)

      udają świętszych od papieża...

      • 3 3

      • wszyscy patrzą na PO

        mogę iść spokojnie podpalić zajezdnię

        • 1 1

  • gdzie coś ma się zacząć,jakaś wielka inwestycja (9)

    już od razu jakieś przekręty - oto Polska właśnie....

    • 96 15

    • Obywatelu, (8)

      • 0 3

      • Obywatelu, (7)

        "Polska właśnie" to Ty i reszta Polaków, więc zacznij jej zmianę od siebie: zamiast wygłaszać swoje frustracje na forach donoś na cwaniaków do prokuratury i będzie czyściej. A jak nie masz nic do poprawienia do nie oskarżaj ludzi, których nie znasz.
        (Żeby Cię uspokoić - nie mam ze sprawą nic do czynienia.)

        • 6 11

        • Idę jutro powiedziec pracodawcy żeby podniósł mi pensje, więcej zarobię, więcej wydam, koniunkture napędze więc Polska (3)

          będzie lepsza. Ciekawe czy podniesie

          • 1 1

          • Genialnie obaliłeś mój naiwny idealizm, (2)

            tylko, że do pracy nikt Cię nie zmusza.

            • 1 1

            • Głód mnie zmusza do pracy, wbrew pozorom bardzo mobilizujacy czynnik (1)

              Zmusza jeszcze kredyt mieszkaniowy, opłaty, wyżywienie rodziny itd.
              No ale "przecież nie muszę jeść"

              • 1 1

              • I to wszystko też przez spisek rządzących?

                Naturalnie, 3000 brutto, ale kredyt, dwójka dzieci, samochód i upc muszą być na miejscu. Trudno się dziwić, że winisz za wszystko otoczenie, jeśli nawet nie potrafisz liczyć.

                • 0 1

        • (2)

          ryba psuje sie od glowy...a nie od d.u.p.y...zmienic trzeba glowe...

          • 1 1

          • Zmienić głowę?

            Głowa jest znakomita, co widać po rozmachu i realizacji inwestycji. Najgorsza jest jednak d... . Spadaj do związkowców, lebiego.

            • 0 0

          • Rewolucjonisto,

            jeśli tak nisko cenisz siebie, że uważasz się za du-pę, to dlaczego radzisz innym co robić?

            • 0 0

  • Najlepsza metoda z możliwych wybrana! (11)

    Wiercenie tunelu przy pomocy TBM to najlepsze rozwiązanie które nie spowoduje start w gospodarce morskiej jakie by powstały przy zastosowaniu innych metod budowy tunelu. CBA szuka nie wiadomo czego hehe zobaczymy co tam wywęszą hihi

    • 57 49

    • Powtórzę, bo chyba niedokładnie przeczytałeś (3)

      "Osoby te wydały bowiem polecenie przedstawicielom spółki Europrojekt Gdańsk wykonania projektu tunelu pod Martwą Wisłą w technologii TBM, mając świadomość, że "Analiza wariantów budowy tunelu" sporządzona przez spółkę jest nierzetelna, a wykonanie projektu tunelu w tej technologii jest niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia"

      • 21 3

      • I jeszcze mechanizm możliwego przekrętu (1)

        Ogłasza się przetarg na daną robotę, przykładowo może to być: "Ogłosiliśmy przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów. Zamówienie wygrała firma Europrojekt Gdańsk", wygrywa oczywiście oferta najtańsza (np. naszych znajomych), następnie kompletnie zmienia się cały sens tej roboty zmieniając na przykład technologię lub zakres prac, podpisuje się aneksy jeżeli znajdzie się odpowiednia osoba (przykładowo: "Ponieważ Dańko odmówił zgody na zmianę umowy, aneks podpisał Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska") i leci nasza kasa do kieszeni "ludzi biznesu". Normalnie powinien być ogłoszony przetarg na wykonanie metodą TBM i wtedy mogłoby się okazać, że Europrojekt Gdańsk nie jest najtańszy i najlepszy.

        • 31 2

        • Wspaniale

          Od razu widać, że dobrze znasz mechanizm robienia przekrętów.

          • 7 13

      • GDY POWSTAWAŁO TO PRAWO TO DO BUDOWY TUNELU WYSTARCZAŁ KILOF I ŁOPATA. PRAWO JEST DLA LUDZI A NIE ODWROTNIE.

        • 0 5

    • (1)

      Nie ma to jak czytać bez zrozumienia

      • 10 1

      • Naprawdę czytacie bez zrozumienia. Tu chodzi żeby zarobił znajomek Pisuaru lub Rydzyk. I żeby mógł się Pisuar chwalić tym , a nie żeby inwestycja była najlepsza i w miarę najtańsza. Bez względu jaka to firma ma wykonać.

        • 1 5

    • Jakby ktoś nie zrozumiał wszystkiego to może podkreślę ten akapit: (2)

      "W swoim zawiadomieniu CBA zaznacza, że urzędnicy zlecili na koszt gminy sporządzenie dodatkowych badań geologicznych, które powinny być wykonane przez wykonawcę w ramach umowy podstawowej. Łącznie miasto miało stracić w ten sposób nie mniej niż 67 mln zł."

      6 7 MLN !!!! na nasz koszt przej...li !!!!! Tu jest pewnie przekręt. A nie w metodzie

      • 14 0

      • Teraz wystarczy tę kwotę porównać z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy i zobaczy się ile można osiągnąć dobrego dzięki takim funduszom. Wszystkie pieniądze skradzione lub zmarnowane z budżetu miasta to nasze pieniądze, które nie zostały wydane na lepsze nawierzchnie, parki, boiska, place zabaw, przedszkola, zabytki (o historycznych rzeczach w tym mieście aż ciężko się pisze od kiedy prywatni dzięki urzędasom niszczą XIX wieczne "latarnie", zajezdnie i dwory a inwestuje się w Lenina).

        • 4 2

      • w metodzie też jest wał, gdyż z 3 pasów w jedną stronę mamy dostać 2 i to droższe o 35% od zakładanych 3.

        • 2 3

    • szerszy tunel był potrzebny dla tranzytu

      www . osowa . com / images / news / w_4492_big . jpeg

      • 0 0

    • nn

      i zamiast 3 pasów ruchu będą 2!! panie mądralo.

      • 2 1

  • Co to za przekręt???? (3)

    Zmienili technologie i tyle. W okolicy jest duzo wiecej przekrętów, tylko zdaje się CBA nie potrafi ich znaleźć

    • 37 32

    • Przekręt na grube pieniądze - nasze pieniądze

      Zmienili technologię, to powinno się rozpisać nowy przetarg.

      • 11 3

    • (1)

      zmiana technologi nas kosztowala 67 mln, plus zamiast 3 pasow bedziesz mial 2...

      • 3 1

      • zwężenie trasy wcale nie wynika z użytej technologii

        • 0 0

  • i czemu to śledztwo? (4)

    komu potrzebne ono, skoro jeszcze niczego nie wiadomo? nie musiało wcale być nic przekrętu?!!

    • 11 29

    • CBA, podobnie jak urzędnicy, też musi udawać, że jest do czegoś potrzebne.

      • 10 7

    • a jak się przekonać, czy był przekręt, bez wszczęcia śledztwa?

      • 12 2

    • Skoro jesteś myślacy to zacznij najpierw od przemyślenia swojej wypowiedzi "nie musiało wcale być nic przekrętu?!!"

      • 2 4

    • Ludzie oni zmienili technologie na etapie projektu, a nie wykonywania prac. Czyli wyjaśniając w bardzo uproszczony sposób rysując i wykonując obliczenia. Gdzie tu przekręt?????? Do czego tu nowy przetarg????

      • 0 0

  • Strach sie bac. (11)

    Wybrano metode budowy drogi gorszej, bo dwupasmowej, bez sciezek i chodnikow. Wybrano metode drozsza o 20 mln zlotych. I jak tu ufac wladzy? Przeciez nie dosc, ze tunel bylby lepszy, bo szerszy, to jeszcze za zaoszczedzone 20mln zl moznaby budowac np mieszkania komunalne, czy remontowac drogi, ktore w Gdansku sa budyniowo-fatalne. Czy jesli sledztwo doprowadzi do ujecia winnych, to odpowiedza oni ze swojego majatku? Czuje, ze jedynie podatnicy po d...znowu dostana.

    • 49 19

    • wcale nie gorszej (3)

      gdy projektowano zatapiany tunel, miała nim biec międzynarodowa autostrada, natomiast POG miała nigdy nie powstać. Ponieważ jednak budowę POG rozpoczęto, zdecydowano się nie sprowadzać autostrady do miasta i tak szeroki tunel nie był już potrzebny. okazało się natomiast, że wysokość odszkodowań za szkody przy budowie tunelu zatapianego przekroczyłaby różnicę w wartości projektów. Ścieżek i chodników w kilometrowych tunelach zwyczajnie się nie umieszcza.

      • 15 3

      • tak a Grunwaldzka jest 3 pasmowa i nie jest autostradą przez miasto (1)

        • 3 2

        • projektowana trasa miała być głównie autostradą

          zmieniono założenia projektowe i powstanie w tym śladzie miejska aleja 2x2

          • 5 0

      • Wreszcie jakaś rozsądna wypowiedź.

        Szkoda, że do pieniaczy wszechwiedzących nie dotrze. No, ale w jaki sposób ma się przedrzeć przez skorupę kokosa?

        • 2 0

    • (1)

      a czytałeś całość. Wybrano metodę 20 mln droższą, ale nie trzeba zamykać dzięki temu drogi wodnej na pół roku, co spowodowałoby wielokrotnie większe straty. Myśląc jak CBA to w ogóle można by postawić most i się nie przejmować.

      • 14 3

      • A czego oczekiwać po CBA?

        Wiedzy techniczno- ekonomicznej? No nie żartuj. Prowokacje, intrygi, zabawa w chowanego, to z pewnością ich specjalność. Ale tunel, straty firm, nie przerwana praca... . Litości.

        • 1 0

    • (2)

      Troper , najpierw pomysl, pozniej wypowiadaj sie.
      POszukaj dokladnie informacji w internecie o tbm, a o kosztach i ryzyku przy metodach konstrukcji zatapialnych.
      Powiem tobie tylko tak: Przy metodzie zatapialnej:
      koszt przerycia nowej bazy Orlenu, koszt nabrzezy,
      koszt zamkniecia toru wodnego na 9 miesiecy - to ponad 800mln PLN.
      A jak nasi eksperci cos by spie__lili przy tej metodzie elementow zatapialnych,
      to koszt zamkniecia toru wodnego na Bog wie jak dlugo - kosmiczny,
      plus upadek podwykonawcow Remontowej. Dlatego mysl chlopie , mysl.

      • 13 2

      • hahah z tymi kosztami nie żartuj

        zamknięcie toru wodnego na 1 miesiąc

        • 1 6

      • można było nie ryć bazy paliwowej

        wystarczyło położyć te 300 metrów zatapialnego tunelu i - uwaga - resztę wydrążyć TBM. Tyle, że mając TBM, po co w ogóle coś zatapiać?

        • 0 1

    • po to była potrzebna przeprawa 2x3 pasy

      no links allowed

      • 1 0

    • jak policzysz koszty zamknięcia portu i inne utrudnienia to raptem te 20mln będzie niczym.

      • 3 1

  • To już wiemy gdzie podziały się pieniądze na most w Sobieszewie (2)

    Niech CBA przejrzy projekt mostu w Sobieszewie. Dlaczego tak drogo ? Ile kosztują obecnie ciągłe remonty starego pontoniaka ? To dopiero jest niegospodarność.

    • 50 7

    • Ogólnie mogli by kontrolnie przyjrzeć się zleceniom dla Europrojektu

      • 3 0

    • 120 ml za most w Sobieszewie?????

      Jest to koszt jaki przedstawił Budyń mieszkańcom Wyspy Sobieszewskiej. Koszty podobnych inwestycji wynoszą 1/4 tej sumy. Ile kosztował most w Przegalinie i w Drewnicy na tym samym szlaku wodnym ? Trzeba sprawdzić ile miasto wydało kasy na różne ekspertyzy i projekty związane z tą przeprawą przez Wisłę w ostatnim dziesięcioleciu. A mostu jak nie ma tak .....
      Budyń robi następny konkurs na projekt kładki na Ołowiankę -widocznie kupił mieszkanie z drugiej strony Motławy.

      • 4 1

  • Były dwie możliwe metody budowy tunelu (13)

    Zatapianie prefabrykanty albo metoda górnicza. Wybrano tą drugą bo jest dużo tańsza - metoda zatapianych prefabrykantów spowodowałaby konieczność wypłaty wielkich odszkodowań właścicielom firm na nabrzeżu i zablokowałaby cały gdański port na długo. To są straty liczone w miliardach. CBA w tym wypadku szuka dziury w całym.

    • 41 40

    • były dwie metody, ale zupełnie inne (9)

      tymczasem bez przetargu wybrano trzecią. I to jest problem, bo złamano tu prawo

      • 16 6

      • Niby jaką? (7)

        • 1 1

        • (6)

          pierwsza metoda: głęboki wykop
          druga metoda: zatapiane prefabrykaty

          na te metody ogłoszono przetrag. Po nim zdecydowano się - już bez przetargu - na:

          trzecią metodę: wiercony tunel

          i w tym tkwi problem

          • 12 3

          • jak przetarg był klepnięty za jego unieważnienie trzebaby zapłacić sporą kasę (4)

            wybrano mniejsze zło.

            • 3 1

            • nie (3)

              Europrojekt powinien dostać kasę za analizę, projhketu już nie powinien był robić. Na projket faktycznie trzeba było rozpisać nowy przetarg. co pewnie wydłużyłoby procedurę o pół roku. Ale pamiętaj, że to się działo trzy lata temu, czyli półroczne opóxnienie nie miałoby znaczenia. Budowa nie ruszyła do dziś, ma się rozpocząć jesienię

              • 2 5

              • (2)

                kolego
                przejdź się na Wielopole a później na stronę Ku Ujściu zobacz co się dzieje za płotem i edytuj swój komentarz, że budowa nie ruszyła do dziś. ha!

                • 2 1

              • nie liczy się metoda ale zmniejszenie ilości pasów ruchu (1)

                za jakiś czas nikt nie będzie pamiętał jaką metodą wybudowano ten tunel, ale będzie klął na przewężenie ruchu. Nowoczesna czy stara metoda co za różnica jeśli liczy się kasa. W przypadku tunelu budowanego według założeń policzono ewentualne koszty bo był projekt. Mniejszy tunel wiercony maszyną wygeneruje dodatkowe koszty w przyszłości w korkach. Czy nie możemy mieć w końcu szerokich tras przecinających miasto i nie zwężających się?

                • 2 5

              • nie będzie takiej konieczności

                dlaczego planowane były 3 pasp w każdą stronę - patrz Via Hanseatica.

                • 0 0

          • bo 3. opcja okazała się najlepsza biorąc pod uwagę funkcjonowanie stoczni i innych firm.

            • 5 2

      • i tutaj jest problem, ze zrobili cos z glowa, ale z pominieciem przepisow

        W najgorszym wypadku cos takiego powinno sie skonczyc pogrozeniem paluszkiem przez NIK, nagana, obcieciem premii itp. a nie sprawa prokuratorska. To tez jest niegospodarnosc bo tym wszystkim agentom CBA, ekspertom, rzeczoznawcom i prokuratorom tez trzeba placic za ich prace.

        • 1 1

    • Jak zwykle!

      Jak zwykle w polskim prawie brak jest wpisów o nowoczesnym budownictwie tylko łopata i robótki ręczne się liczą! Nie rozumiem jak można sie ograniczać do niby dwóch metod skoro na świecie jest dużo więcej metod budowy tunelów! Straty spowodowane zamknięciem lub ograniczeniem ruchu statków w porcie były na pewno większe niż wartość całej tej inwestycji! No i nikt nie myśli ile ludzi by pracy nie miało gdyby zamknęli kanał portowy!

      • 5 0

    • Były dwie możliwe....

      kto mówi o odszkodowaniach firmy owe doprowadzone by były do bankructwa /patrz budowa autostrad/

      • 1 1

    • Się znalazł...

      prefabryKANT. :DDD

      • 1 0

  • (1)

    Za dobrze było - i banda nierobów musiała się wykazać, że coś robią...chory kraj. A zatruty grunt/susz/sól to już jest w porządku.

    • 19 11

    • Adamowicz do więzienia ze swoja całą bandą !!!

      Było dobrze? człowieku oni za nasze pieniądze przepuszczają takie inwestycje przepłacając że nie masz pojęcia!! ponad 10letnie układy prezydenta miasta swoje robią!

      • 1 0

  • Kogoś utopią... (3)

    ... przy tym śledztwie...

    • 20 4

    • Ale

      pewnie ci najbardziej umoczeni są niezatapialni, jak zwykle...

      • 9 0

    • tak... TUNEL

      • 1 1

    • Samo życie

      Kowal zawinił cygana powiesili

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane