• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM - kolej miejska czy wiejska?

Wojciech
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak. Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak.

Szybka Kolej Miejska staje się bardziej koleją "regionalną" niż miejską. Czy nie powinna skupić się na obsłudze Trójmiasta, zamiast dalszych tras? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Wojciech.



Mieszkam w okolicach stacji SKM - Gdynia Leszczynki. Posiadam bilet metropolitarny SKM+ZKM Gdynia i często korzystam z przesiadek. Niestety, mogą to robić jedynie w szczycie porannym lub popołudniowym, gdyż pociągi SKM, poza godzinami szczytów, kończą swój bieg na stacji Gdynia Główna. W godzinach 9-14 pozostaje jedynie trolejbus i autobus, bo nie ma sensu czekać 15 minut na SKM.

Kiedy w gęsto zabudowanym Trójmieście pociągi kursują rzadko, część z nich wyjeżdża do Słupska czy Lęborka. Gdyby ten sam pociąg skierować na krótszą trasę Wejherowo-Gdańsk (lub Pruszcz Gdański), można by zapewnić normalną częstotliwość SKM w terenie zabudowanym - czyli tylko do Wejherowa (maksymalnie Luzino jako stacja końcowa). Słupsk, Lębork - one powinny być obsługiwane przez PKP lub prywatnego przewoźnika. Niech SKM zapewni odpowiednią częstotliwość na linii 250 (Gdańsk - Rumia), a nie bawi się w przetargi na obsługę miast, odległych o ponad 100 km. SKM to Szybka Kolej Miejska - no właśnie - miejska - a nie regionalna.

Druga sprawa, którą chciałbym poruszyć - integracja SKM z ZTM i ZKM. A może raczej ich brak. Wspólny bilet SKM+ZKM/ZTM w sensownej cenie oraz akceptowanie przez kolej miejską zniżek i przejazdów bezpłatnych jak w komunikacji miejskiej, pozwoli zaoszczędzić wiele kilometrów pokonywanych przez pojazdy.

Jest wiele linii autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych dublujących się z SKM. Konieczna jest odpowiednia częstotliwość kursowania SKM oraz budowa węzłów integracyjnych, ale zyski były by o wiele większe. "Wolne" autobusy, trolejbusy i tramwaje mogłyby obsługiwać inne, bardziej zapełnione lub oddalone od komunikacji miejskiej trasy. Ważne role mogłyby spełniać stacje Chylonia (ruch z Pustek i Demptowa oraz część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Grabówek (część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Oliwa (przejęcie pasażerów z linii 169,171,179), Wrzeszcz (niestety tu jest problem z doprowadzeniem tramwajów, ale Gdańsk jest dużym miastem i stać go na jakieś trudniejsze rozwiązania). Podoba mi się wizja węzła "Czerwony Most", który obsługiwałby cały ruch z południa Gdańska.

Także kolej metropolitarna przez górny taras powinna być zrealizowana wraz z węzłami przesiadkowymi. Jest ona budowana "od nowa" więc nie ma większych przeszkód w integracji systemów komunikacyjnych na Wielkim Kacku, Osowej itd.

Mam nadzieję, że Trójmiasto rozwinie transport kolejowy w mieście. Może metra się nie doczekamy, ale na pewno można lepiej wykorzystać SKM. Trolejbusy i tramwaje są idealną komunikacją dla centrów miast (widziałbym tramwaj na Podwalu Staromiejskim i Łąkowej) oraz osiedli tuż przy nich. Pomagać mogą też w dojazdach do stacji kolejek (trolejbus z Pustek Cisowskich na Chylonię).

Życzę lepszej komunikacji w trójmieście!
Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • hmmm (6)

    Jest ladna pogoda trzeba stawiac na spacery a nie komunikacje ;)

    • 89 10

    • (2)

      zgadzam sie w zupełności ale spacerek do Słupska z gdańska to by był juz chyba niezły wyczyn :)

      • 22 1

      • Ze Słupska tylko PKP! (1)

        SKM tylko do Wejherowa!

        • 14 5

        • a ja proponuje SKM od gdanska glownego do gdyni glownej .. co wy na to?

          sam mieszkam w oliwie i badzmy szczerzy .. chcecie skm to prosze bardzo. gdansk gł. - gdynia cisowa. wtedy bedzie to SKM .. po co obslugiwac wejherowo? tak jak jest .. jest dobrze. i nie trzeba nic zmieniac...ja to bym dodal trase na hel jeszcze SKM-ką tak w ogole

          • 4 5

    • Spacerek Grunwaldzką

      Powodzenia...

      • 2 0

    • tia..

      specerek z Gdyni Głównej na Leszczynki. Powodzenia. To nie spacer tylko wdychanie spalin.

      • 2 1

    • Twoje serce przypomina, piechotą zdrowiej

      !!!

      • 0 1

  • (12)

    nie zgodzilabym sie ze skróceniem trasy skm tylko do wejherowa....Nie można zostawić podróżnym tylko pospiesznych pociagów na tą trasę. Jakby spojrzeć na koszty to jest spora różnica w podróży skmka do słupska a pospiechem. poza tym nieliczne eskami jezdza do słupska z normlanych podmiejskich torów. Skłanaiłabym się bardziej w stronę bardziej przystępnych cen biletów metropolitalnych łączonych.
    Pozdrawiam

    • 28 11

    • narzekanie cecha narodowa (9)

      Widac ze niektorzy kiedy nie ma co robic, poprostu narzekaja. Nie jezdze zbyt czesto skmka ale ostatnio mialem okazje i jezdzi ona w szczycie co 7 minut. Poza szczytem tez nie jest najgorzej a to ze dojezdza do Tczewa czy Leborka to raczej plus a nie minus. Ciekawe co by drogi rozgoryczony autore tekstu powiedzial jakby bylby powiedzmy z Luzina. Z pewnoscia wtedy byloby ok ze SKM jezdzi az do Leborka. Nie zapominajmy ze w Trojmiescie pracuja ludzie ktorzy musza troche dojechac bo u nich z praca gorzej i cieszmy sie ze SKM potrafi o nich pomyslec zupelnie inaczej niz zdegustowany autor tekstu.

      • 14 2

      • Z Luzina to niech jedzie PKP. Wprowadzić takt w pociągach PKP co godzinę i będzie dobrze

        • 2 4

      • (7)

        w szczycie co 7 minut może i jeżdżą, ale pomyśl o tym, że nie wszędzie; do leszczynek masz w szczycie co 15 minut, a po za co 30...

        • 3 0

        • no i co narzekasz? (3)

          ciesz się, że co 30,a nie tylko 5 razy w ciągu dnia.

          • 2 1

          • (1)

            co 30 minut jeździ do wiosek ;]]]
            a gdynia nie jest wioską, tak samo jak gdańsk i sopot; TRÓJMIASTO a nie obrzeża (słupsk, wejherowo, rumia itp)

            • 3 5

            • Spadaj

              egoisto.

              • 0 2

          • pola wez zamknij pape juz

            • 0 1

        • Egoista jakiś to pisał. (2)

          Do Leszczynek to powinny pociągi SKM jeździć co 5 minut, a do Tczewa wcale. Przestań widzieć tylko czubek swojego nosa. PKP zmniejsza z każdym rokiem ilość połączeń zwłaszcza osobowych (chyba nie myślisz, że ludzie będą jeździli do Gdańska pośpiechami lub IC, bo nikogo na to nie stać). SKM to badzo dobra alternatywa. Ty i twoje Leszczynki nie jesteście pępkiem świata. Kto w ogóle drukuje takie jednostronne i egoistyczne listy. jest tyle istotnych problemów dotyczących wszystkich, nad którymi nalezy się pochylić, państwo redaktorostwo :-/

          • 1 0

          • PKP zmniejsza ioość kursów, bo.... BO SKM na tych trasach jeździ!

            Porządek musi być...

            • 0 1

          • Przecież sama SKMka uznała że w ciągu dnia do Chylonii składy były puste więc jadą co 15 minut jak było.15 minut poza szczytem do Leszczynek starczy.Nie czarujmy się.Co 7 minut jest w godzinach szczytu.A ileż to składów jedzie do Słupska?Najwyżej kilka.Zwiększenie składów o 2 czy 3 nie spowoduje że częstotliwość wzrośnie.To są bzdury pozatym system sterowania nie pozwala na częstsze kursowanie przynajmniej na razie.

            • 1 1

    • (1)

      są jeszcze pociągi osobowe, nie tylko pośpieszne :]

      • 1 4

      • Niestety nie.

        Po wprowadzonych przez PKP zmianach trasę Słupsk - Gdańsk nie obsługują już pociągi osobowe. Wyłącznie pospieszne, IC i SKM.

        • 4 0

  • "Jest wiele linii autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych dublujących się z SKM" (9)

    I w tym nie ma przecież nic dziwnego, skoro główna artyleria Trójmiasta wiedzie wzdłuż torów kolejowych (a może odwrotnie?).

    Chyba nie chce Pan zasugerować, żeby nagle zlikwidować połączenia autobusowe/trolejbusowe/tramwajowe tylko dlatego, że wiodą wzdłuż linii skm? bo jeśli tak, to lepiej niech zlikwidują skm, bo mi ona niepotrzebna, a korzystam właśnie z zkm.

    Inna sprawa, że zkm ma częśniej przystanki niż skm i wielu osobom bardziej odpowiada bliskość przystanków od ich domów. Poza tym skoro linie są rentowne, to nie ma nic do rzeczy, że się dublują.

    • 35 6

    • nie ma sensu czekać 15 min. na SKM - hahaha! (1)

      Lepiej czekać pół godz. na coś innego. 15 min. to ładny takt.

      • 3 4

      • jednym słowem mieszkańcy dzielnic południowych gdańska mają nie wychodzić z domu bo autobus do wrzeszcza co 20 min jeżdzi?? dobre:)
        15 min to i tak mało.

        • 2 4

    • LINIE SĄ RENTOWNE!? Co piszesz anonimie!? (3)

      Chyba nie wiesz nic.... Linia S - miasta dopłacają do niej! Linia 122 - miasta dopłacają! A teraz gdyby ten ruch przejęła SKM:
      te 10 autobusów z S i te z 122 przeznaczymy na linie autobusowe do terenów obecnie dalekich od SKM czy Tramwajów. No to mamy artykuł o Łostowicach. Czytelnik pisał, że brakuje tam autobusów. Sytuacja się poprawi! Skoro SKM to Szybka Kolej Miejska to niech jeździ po mieście. Chcę SKM jako kolej miejską, a nie regionalną! Kolejami regionalnymi niech się zajmuje PKP PR lub Arriva!

      • 1 4

      • (2)

        skoro jest nie rentowna to dlaczego zawsze jest pelna?

        • 0 1

        • chodzi mi o linie s

          • 1 0

        • Że linia jest pełna to nie oznacza, że jest rentowna....

          Widze, że znasz się na komunikacji..... WIększość dopłaca miasto. A w S większość ma bilety ulgowe... i w dodatku miesięczne - policz sobie a potem pisz na forum

          • 0 0

    • dodam jeszcze

      Dodam jeszcze, że stacje SKM są w większości niedostosowane dla osób niepełnosprawnych. Ludzie na wózkach mogą się poruszać właściwie tylko autobusami.
      Likwidacja lini autobsowych "bo można tam pojechać SKMką" to zabranie możliwości przejazdu niepełnosprawnym.

      Pomijając fakt, że osoba na wózku jedzie autobusem za darmo, a za SKMkę musi płacić.

      • 7 1

    • skoro główna artyleria Trójmiasta wiedzie wzdłuż torów kolejowych

      co to jest główna artyleria?

      i co to jest "metropolitarny"?

      • 2 1

    • chyba arteria a nie altyleria...

      • 1 0

  • Czytelnik wizjoner. Widziałby tamwaj na Łąkowej. (4)

    A tytuł nadzwyczaj prymitywny.

    • 33 8

    • Jeszcze lepiej - na Podwalu Staromiejskim! (3)

      Albo pomylił ulice, albo w ogóle się pomylił. Tam jest tak ciasno, że dołożyć do tego jeszcze tramwaj, to już byłaby totalna porażka.

      • 1 3

      • Dokładnie. (1)

        Skąd się biorą ci wszyscy wizjonerzy pozbawieni wyobraźni.

        • 0 1

        • pewnie rodzi je twoja mateczka

          • 1 3

      • miejsca jest dosyć. Zwłaszcza gdyby wypieprzyło się połowę miejsc parkingowych.

        • 1 0

  • Widze ze autorowi we lbie sie poprzewracalo... (13)

    mysli ze mieszka w metropolii a mieszka na jakims za...upiu.... co to wogole jest? Leszczynki? Nie ma pojecia ilu ludzion sluzy skm-a nacodziennie w dojazdach do pracy i szkoly z "dalszych tras"
    Myslenie egoisty co pozabieralby innym zeby samemu miec wiecej.

    • 48 17

    • Nie chcę zabierać innym, ale trasy Słupsk-Trójmiasto powinny obsługiwać pociągi PKP (5)

      SKM to kolej miejska. Wprowadzanie bramek itd. - to krok w stronę stworzenia miejskiej kolejki a'la metro/kolej nadziemna, a nie kolej regionalna. Kolej regionalna to PKP PR!!!

      • 2 3

      • Tak to sobie w domu wprowadzaj bramki.. (2)

        Stary zdewastowany tabor, jedna linia a oni chca bramki wstawiac...
        Co bedzie nastepne?
        Cala linie przykryja tunelem foliowym?
        No i bedziemy mieli metro!
        Podniety takich ludzi jak ty zaspokojone...

        • 1 3

        • A sobie pisz, ale bramki będą ;] (1)

          • 2 0

          • A bede sobie pisal... a tunel foliowy tez bedzie ? ;]

            Pewnie tansze i szybsze w budowie niz np inwestowanie w parkingi w ramach formuly park & ride lub nowy tabor...

            • 2 2

      • metro to metro (1)

        skm to skm.
        Słupsk to też miasto.

        • 3 2

        • Slupsk to miasto?

          a te grabie już do Kobylnicy schowaliście?

          • 2 6

    • (6)

      PKP z Lęborka usprawni dojazd. Pociąg nie będzie się zatrzymywał niepotrzebnie na stacjach takich, jak Reda Pieleszewo czy Gdynia Cisowa. Dojazd dla mieszkańców Pomorza poprawi się!

      CZU NAPISAŁEM CHOCIAŻ SŁOWO O USUNIĘCIU JAKIŚ KURSÓW Z LĘBORKA CZY SŁUPSKA? NIE! Napisałem tylko o tym, że gdyby pociągi z tych miast jeździły bez zatrzymywania się na każdej stacji SKM, wyszło by lepiej DLA KAŻDEGO! Mieszkańcy Małego Trójmiasta mieli by więcej pociągów MIEJSKICH, a mieszkańcy Lęborka czy Słupska mieli by szybszy i częstszy dojazd do Trójmiasta!

      • 3 1

      • Skoro mamy zlikwidowac Gdynie Cisowa to Leszczynki tym bardziej niepotrzebne (4)

        kim ty jestes czlowieku zeby filozofowac ktora stacja bardziej a ktora mnie potrzebna?

        • 6 2

        • CZYTAĆ NIE UMIESZ!? Zlikwidować Cisową dla pociągów REGIONALNYCH! (3)

          SKM ma się zatrzymywać na każdym przystanku! Niech koleje z Lęborka stoją tylko na głównych stacjach (Wejherowo, Reda, Rumia, Chylonia, Gdynia, Orłowo....)

          Błagam. Może jakaś konstruktywna dyskusja. Siejecie tylko panikę i przekręcacie słowa (oczywiście nie wszyscy :) )

          • 3 0

          • A brałeś pod uwagę koszty? (2)

            SKM jest duuuużo tańsze niż PKP(nawet PR). Zwłaszcza, że bilet metropolitalny łączy SKM z autobusami, a jeśli kupimy miecha na PKP PR to trzeba będzie kupić osobno na autobusy.

            • 0 1

            • Niestety znów wypowiedź bez konstruktywnych argumentów (1)

              BILET METROPOLITARNY NIE OBEJMUJE ZASIĘGIEM LĘBORKA! Ludzie, albo piszecie szczerze i konstryktywnie, albo się nie wypowiadajcie!

              • 5 0

              • Ale Luzino obejmuje. A przy obsłudze tej miejscowości przez PKP-PR mieszkańcy mają:
                1) droższy bilet PKP niż teraz SKM
                2) brak możliwości kupienia biletu na kolej i autobus

                • 1 0

      • Mózgowiec jak nic :-/

        "CZU NAPISAŁEM CHOCIAŻ SŁOWO O USUNIĘCIU JAKIŚ KURSÓW Z LĘBORKA CZY SŁUPSKA? NIE! Napisałem tylko o tym, że gdyby pociągi z tych miast jeździły bez zatrzymywania się na każdej stacji SKM, wyszło by lepiej DLA KAŻDEGO" A skad wiesz z jakich stacji ludzie jeżdżą do Lęborka lub do jakich wracają. Rozumiem, że istotne jest abyś ty w Leszczynkach miał optymalne połączenie, a inni jaoś sobie poradzą. O co ci tak właściwie chodzi, wielki architekcie kolejnictwa?

        • 1 2

  • Nie rozumiem... (8)

    "Wrzeszcz (niestety tu jest problem z doprowadzeniem tramwajów, ale Gdańsk jest dużym miastem i stać go na jakieś trudniejsze rozwiązania)."

    Czyli co tramwaje nie jeżdżą we Wrzeszczu?? Widać że gDYNIAnin ma poprzewracane w głowie. I kolejna aluzja do Gdańska, weź pan popatrz na swoje Szczurkowo.

    • 11 17

    • Chodzi mi o węzeł komunikacyjny. Chyba nie znasz swojego miasta! (7)

      Tramwaje mają przystanek za daleko od SKM! Nikt o zdrowych zmysłach nie przejdzie pieszo z Grunwaldzkiej do pętli autobusowej i stacji SKM!

      • 2 3

      • (5)

        Grunwaldzka to bardzo długa ulica.zalezy o jakim odcinku mówisz. jest zaraz obok grunwaldzkiej przystanek koncowy wielu aotobusów, grunwaldzka to zarówno galeria Bałtycka, gdzie do skmki jest blisko jak i Media Markt, skąd do każdego srodka transportu publicznego jest daleko.
        A od przystanku na grunwaldziej vis a vis dworca PKp Wrzeszcz, czyli do skmki jest jakies 5 minut, to daleko?

        • 4 3

        • (3)

          Dokładnie. Mi przejście od tramwaju na Grunwaldzkiej do dworca zajmuje 6 min a chodzę powoli i na wysokich obcasach... Argument, że to daleko jest po prostu śmieszny.

          • 2 2

          • (2)

            chodzi o to, że nikt nie przejdzie w zlej pogodzie ;]

            • 3 0

            • Daj spokój. Co to jest 5 min pod parasolem choćby i w deszczu? To trochę śmieszne, że laska na szpilkach nie robi problemu a wielkim, silnym facetom korona z głowy spadnie jak będą mieli przez 5 min iść.

              • 3 1

            • Skad nie przejdzie? Z przystanku autobusowego pod sama skmka, czy z przystanku tramwajowego niewiele dalej?
              Chcielibyście zeby tramwaj zatrzymywał sie pod samym budynkiem dworca?
              Spacerk 5 czy 10 minut nawet przy nie najpiekniejszej pogodzie nikomu nie zaszkodzi, a wprost przeciwnie.

              • 4 0

        • nie 5 a 3 i to spokojnie,

          • 0 0

      • o losie!

        dzięki Ci człowieku mądry. teraz wiem, że przez wiele lat byłam człowiekiem - jak piszesz nie o zdrowych zmysłach - bo podejście z dworca we Wrzeszczu do tramwaju nie stanowiło dla mnie żadnego problemu i nawet nigdy nie przyszło mi do głowy, żeby oceniać tę drogę jako zbyt długą. normalnie teraz będę mogła się leczyć z tego powodu i odtąd moje życie będzie piękniejsze!

        • 5 0

  • po tytule sądziłem, że artykuł będzie o tym co się dzieje w SKM, a zwłaszcza w przedziałach dla rowerów. szemrane towarzystwo z alkoholem i papierosami, smród porozlewanego piwa i kipów.

    natomiast w temacie skrócenia tras - jak najbardziej, wszak niedawno było głośno o przejęciu PKP PR przez województwo. i takie pociągi powinny obsługiwać te linie. przydałaby się jeszcze integracja wszystkich biletów komunikacji z PKP PR włącznie.

    • 18 2

  • (2)

    a nie prosciej wydłuzyc trase tych co kończa w Gdyni.Co maja do tego pociagi do Słupska.

    • 14 3

    • (1)

      Rzeczywiście niekumaty.

      Skoro wyruszają w 100-kilometrową podróż do Słupska to na parę godzin te składy są zablokowane i niedostępne do ruchu w mieście.

      • 1 1

      • A jechałeś kiedyś tą trasą?

        Pociągi do Słupska i Lęborka nie mają tu nic do częstotliwości kursowania skm. Przecież skm do Lęborka czy Słupska też jadą przez Trojmiasto - włączają sie w normalny ruch. Poza tym na "parkingach" skm w Gdyni stoją w tym czasie wolne składy, więc dalsze kursy (do Sł. i Lb.) nie powodują braku wolnych składów.
        Chodzi o to, że nierentowne jest kursowanie skm co 7 minut poza godzinami szczytu. W tym czasie naprawdę jest mało pasażerów.

        Dalej, człowieku, czy sprawdzałeś ile składów jeździ w dalsze trasy? Zaledwie kilka dziennie! Więc na pewno Ty nie ucierpisz!

        Tobie Wojciechu też chyba odbiło trochę - żeby 15 minut nie poczekać i to w sytuacji, gdy skład ucieknie Ci wprost sprzed nos

        Słowem paranoja i brednie. A redaktor działu wpuścił takiego gniota na stronę!

        • 5 1

  • metropolitaLna a nie metropolitaRna (4)

    drogi panie

    • 10 14

    • Raczej zgłąszać to radze do obsługi portalu, a nie do autora

      • 4 0

    • Obydwie formy są poprawne. (1)

      http://www.sjp.pl/co/metropolitalny
      http://www.sjp.pl/co/metropolitarny

      • 6 0

      • ale dzierlatkę zjechałeś :D

        A co do autora.... no trochę ma racji. ROzumiem potrzeby mieskzańców Pomorza, ale tam powinno jeździć więcej pociągów PKP, a SKM na trasie miejskiej lub SKM jako kolej podmiejska, a kolej miejską jako nową spółkę

        • 3 1

    • metropolitaLna?

      jakoś nienaturalnie to brzmi.

      • 2 1

  • dla info (2)

    to tramawaj jeżdził po łąkowej bo była tam zajezdnia tramwajowa , a resztki torów i budynek zajezdni jest to dziś, przerobiony na parking. i pomysł bez sensu bo obok jeżdzi tramwaj podwalem i to 2 linie w sezonie 3

    • 6 3

    • (1)

      Według planów linia przez Dolna Miasto miała dojeżdżać by dalej, aż do Oruni więc nie wiem czy pomysł autora głupi :)

      • 0 1

      • w jaki sposób do oruni skoro to całkowicie inne kierunki pozatym za dolnym miastem są ogródki działkowe wiec i tak i tak bez sensu by to było, lepiej na morene puścić z pętli siedlce aż na bulońską ( ok KFC morena)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane