• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tajemnice Podwala Grodzkiego

Michał Stąporek
7 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Tunel pod Podwalem Grodzkim został wykonany w zupełnie innej technologii, niż to zapisano w dokumentacji budowlanej... Tunel pod Podwalem Grodzkim został wykonany w zupełnie innej technologii, niż to zapisano w dokumentacji budowlanej...
...natomiast w kanale Raduni znalazł się nie ujęty w żadnych spisach średniowieczny murek. ...natomiast w kanale Raduni znalazł się nie ujęty w żadnych spisach średniowieczny murek.
Coraz więcej niespodzianek zaskakuje drogowców w czasie remontu Podwala Grodzkiego w Gdańsku.

Choć remont Podwala Grodzkiego i Huciska, rozpoczęty w połowie lipca przebiega zgodnie z harmonogramem, drogowcy nie mogą powiedzieć, że wszystko przebiega po ich myśli. Najwięcej niespodzianek sprawia im ponadczterdziestoletnia dokumentacja techniczna, która niestety niedokładnie odzwierciedla to, co robotnicy znajdują pod ziemią.

- Jak dotąd zaskoczyły nas trzy odkrycia - opowiada inż. Andrzej Rogowicz, dyrektor gdańskiego oddziału firmy Skanska, która prowadzi prace remontowe. - W kanale Raduni, tuż obok budynku prokuratury odkryliśmy kamienny murek, który nie był zaznaczony na żadnym z planów. W innym miejscu zamiast pięciu kabli energetycznych odkryliśmy ich siedem. Dwa dni minęły zanim ustaliliśmy dokąd biegną i do kogo należą niezaznaczone nigdzie dwa kable. Jednak największym problemem okazał się tunel na wysokości Dworca Głównego PKP.

Podziemne przejście zostało wykonane w zupełnie innej technologii, niż wynika to z dokumentacji budowalnej. Zamiast więc jedynie sprawdzić czy konstrukcja jest nienaruszona i w dobrym stanie, inżynierowie musieli zdobyć jej prawdziwą dokumentację. Na szczęście okazało się, że tunel został wykonany w prawidłowy sposób, a jego strop dodatkowo wzmocniono betonową wylewką. - Gdyby okazało się, ze cały tunel jest do wymiany znacznie wydłużyłoby to remont i utrudniło komunikację z dworcem kolejowym - oddycha z ulgą Andrzej Rogowicz.

Czy jednak przystępowanie do tak ważnego remontu z dokumentacją techniczną liczącą sobie niemal pół wieku, nie było poważnym błędem w sztuce? Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska przekonuje, że nie było innego wyjścia. - Musieliśmy polegać na dokumentacji, ponieważ nie było innego sposobu by ustalić, co naprawdę kryje się pod ziemią - tłumaczy. Jego zdaniem, urządzenia działające na zasadzie georadaru nie sprawdziłyby się w terenie, w którym jest tak duże zagęszczenie kabli energetycznych i teletechnicznych. Emitowane przez nie pole całkowicie zniekształciłoby uzyskany obraz.

Pomimo opisanych problemów prace na Podwalu Grodzkim przebiegają zgodnie z harmonogramem, choć drogowcy liczą się z tym, że niespodzianek będzie jeszcze więcej.
Harmonogram prac na Podwalu Grodzkim i Hucisku
lipiec 2006 - kwiecień 2007
- roboty drogowe na odcinku Hucisko - Wały Jagiellońskie (prawa jezdnia)
- remont torowiska tramwajowego Hucisko - Błędnik
- remont tunelu
- remont mostu na Raduni

kwiecień - lipiec 2007
- roboty drogowe na odcinku Hucisko - Wały Jagiellońskie (lewa jezdnia)
- remont torowiska tramwajowego Hucisko - Błędnik
- remont tunelu dla pieszych
- remont mostu na Raduni

15 lipca - 31 sierpnia 2007
- roboty drogowe na jezdni lewej na wys. Ratusza i Huciska
- remont torowiska tramwajowego na Hucisku i w obrębie mostu na kanale Raduni
- roboty drogowe i przebudowa torowiska tramwajowego na Hucisku
- remont mostu na kanale Raduni

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • Czy zima czy lato ciagle tylko jeden tekst

    "..... zaskoczyła naszych drogowców !!"

    Czy jest cos co ich nie zaskakuje czy poprostu mają strasznie ograniczona wyobraźnie ?!

    • 0 0

  • kto mi wytłumaczy...

    kto mi wytłumaczy to:

    "lipiec 2006 - kwiecień 2007
    - roboty drogowe na odcinku Hucisko - Wały Jagiellońskie (prawa jezdnia)
    - remont torowiska tramwajowego Hucisko - Błędnik
    - remont tunelu
    - remont mostu na Raduni

    kwiecień - lipiec 2007
    - roboty drogowe na odcinku Hucisko - Wały Jagiellońskie (lewa jezdnia)
    - remont torowiska tramwajowego Hucisko - Błędnik
    - remont tunelu dla pieszych
    - remont mostu na Raduni"

    pierwszy etap od drugiego sie nie różni praktycznie niczym, więc skąd te różnice w czasie planowanych prac? nie wiem jak to wytlumaczyc, tłumaczę sobie ze po prawej stronie bedzie sciezka rowerowa itd i prace beda dluzsze niz po lewej stronie, ale czemu az takie??

    • 0 0

  • dwa kable

    " do kogo należą niezaznaczone nigdzie dwa kable"
    no właśnie do kogo, może ustalenie kiedy zostały położone naprowadzi drogowców na beneficjentów darmowej elektryki
    aha

    Poza tym jednak żałuję, że się nie okazało iż "cały tunel jest do wymiany". Może w końcu powstałoby w tym miejscu coś sensownego i drugi równoległy z wyjściem na Elżbietańską. A wszystko przestrzenne z galerią butików i oczywiście bez staników i majtek.
    A propos majtek to dzisiaj były po 2 zł sztuka !!! Normalnie szok czyli mamy już deflację a Balcerowicz nadal przestrzega przed groźbą nacisków społecznych w celu podniesienia zarobków.

    • 0 0

  • burdel totalny... jak to w Gdańsku

    • 0 0

  • 5 dni na ustalenie właściciela.

    Nie lepiej było przeciąć te dwa kable? Po paru godzinach właściciel sam przyszedł by do drogowców.

    • 0 0

  • skadnal

    roboty będą prowadzone prawie przez półtora roku, a znając życie przedłużą się jeszcze o pare miesiecy, a korki przez to są niesamowite (jadąc od akademii medycznej stoimy w korku do samego urzędu miejskiego, a przejazd tej trasy zajmuje średnio 30 min.). Roboty prowadzone są tylko przez 8 godzin dziennie, zamiast wprodzadzic 3 zmiany po 8 godzin, poszło by to 3 razy szybciej i zamiast półtora roku trwało by to tylko pół. Ale po co.

    • 0 0

  • Ciekawe

    Prawie rok ma trwać remont torowiska tramwajowego na odcinku około 1 kilomerta.Tempo pracy jak przy budowie autostrad.Brawo!!!

    • 0 0

  • wzorowa ekipa

    jednak można.W Gdyni Dąbrowej remontowano krótki odcinek drogi, napewno nie chcę porównywać skali robót, ale organizację pracy napewno. Ekipa, która wykonywała remont pracowała od 4 rano do zmierzchu, w ciągu kilku dni wymienili asfalt, teraz kończa chodniki, aż miło patrzeć na postęp robót, zaznaczć watro, że remont nie specjalnie był uciązliwy dla mieszkańców, przyznaję duża piątkę ekipie z gdyni.

    • 0 0

  • re Stefan

    Zaqdales bardzo dobre pytanie. Dlaczego w Gdansku ekipy remeontowe nie moga pracowac w systemi 3-zmianowym ?

    • 0 0

  • masakra

    masakra totalna- wstyd mi ze tu mieszkam

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane