• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tajemnice Podwala Grodzkiego

Michał Stąporek
7 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Tunel pod Podwalem Grodzkim został wykonany w zupełnie innej technologii, niż to zapisano w dokumentacji budowlanej... Tunel pod Podwalem Grodzkim został wykonany w zupełnie innej technologii, niż to zapisano w dokumentacji budowlanej...
...natomiast w kanale Raduni znalazł się nie ujęty w żadnych spisach średniowieczny murek. ...natomiast w kanale Raduni znalazł się nie ujęty w żadnych spisach średniowieczny murek.
Coraz więcej niespodzianek zaskakuje drogowców w czasie remontu Podwala Grodzkiego w Gdańsku.

Choć remont Podwala Grodzkiego i Huciska, rozpoczęty w połowie lipca przebiega zgodnie z harmonogramem, drogowcy nie mogą powiedzieć, że wszystko przebiega po ich myśli. Najwięcej niespodzianek sprawia im ponadczterdziestoletnia dokumentacja techniczna, która niestety niedokładnie odzwierciedla to, co robotnicy znajdują pod ziemią.

- Jak dotąd zaskoczyły nas trzy odkrycia - opowiada inż. Andrzej Rogowicz, dyrektor gdańskiego oddziału firmy Skanska, która prowadzi prace remontowe. - W kanale Raduni, tuż obok budynku prokuratury odkryliśmy kamienny murek, który nie był zaznaczony na żadnym z planów. W innym miejscu zamiast pięciu kabli energetycznych odkryliśmy ich siedem. Dwa dni minęły zanim ustaliliśmy dokąd biegną i do kogo należą niezaznaczone nigdzie dwa kable. Jednak największym problemem okazał się tunel na wysokości Dworca Głównego PKP.

Podziemne przejście zostało wykonane w zupełnie innej technologii, niż wynika to z dokumentacji budowalnej. Zamiast więc jedynie sprawdzić czy konstrukcja jest nienaruszona i w dobrym stanie, inżynierowie musieli zdobyć jej prawdziwą dokumentację. Na szczęście okazało się, że tunel został wykonany w prawidłowy sposób, a jego strop dodatkowo wzmocniono betonową wylewką. - Gdyby okazało się, ze cały tunel jest do wymiany znacznie wydłużyłoby to remont i utrudniło komunikację z dworcem kolejowym - oddycha z ulgą Andrzej Rogowicz.

Czy jednak przystępowanie do tak ważnego remontu z dokumentacją techniczną liczącą sobie niemal pół wieku, nie było poważnym błędem w sztuce? Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska przekonuje, że nie było innego wyjścia. - Musieliśmy polegać na dokumentacji, ponieważ nie było innego sposobu by ustalić, co naprawdę kryje się pod ziemią - tłumaczy. Jego zdaniem, urządzenia działające na zasadzie georadaru nie sprawdziłyby się w terenie, w którym jest tak duże zagęszczenie kabli energetycznych i teletechnicznych. Emitowane przez nie pole całkowicie zniekształciłoby uzyskany obraz.

Pomimo opisanych problemów prace na Podwalu Grodzkim przebiegają zgodnie z harmonogramem, choć drogowcy liczą się z tym, że niespodzianek będzie jeszcze więcej.
Harmonogram prac na Podwalu Grodzkim i Hucisku
lipiec 2006 - kwiecień 2007
- roboty drogowe na odcinku Hucisko - Wały Jagiellońskie (prawa jezdnia)
- remont torowiska tramwajowego Hucisko - Błędnik
- remont tunelu
- remont mostu na Raduni

kwiecień - lipiec 2007
- roboty drogowe na odcinku Hucisko - Wały Jagiellońskie (lewa jezdnia)
- remont torowiska tramwajowego Hucisko - Błędnik
- remont tunelu dla pieszych
- remont mostu na Raduni

15 lipca - 31 sierpnia 2007
- roboty drogowe na jezdni lewej na wys. Ratusza i Huciska
- remont torowiska tramwajowego na Hucisku i w obrębie mostu na kanale Raduni
- roboty drogowe i przebudowa torowiska tramwajowego na Hucisku
- remont mostu na kanale Raduni

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • re Fukułoka

    ... poza tym nie wiem czy problem oświetlenia dotyczy inwestycji w miastach, które jak wiadomo są oświetlone

    • 0 0

  • oswietlenie miejskie

    To sobie, Kasai, kop w wykopie glebokim na 4 metry, spawaj rure niosaca wiazki swiatlowodow, wbijaj sie kilofem miedzy dwa kable wysokiego napiecia - wszystko to noca, przy swietle lampy sodowej na slupie przy drodze. Powodzenia! :)
    Ja nie pisze sie na to.

    Rece opadaja, jacy tu sa specjalisci...

    • 0 0

  • re hydraulik

    Trzeba tak zorganizowac prace, by prace 'uciazliwe w nocy' robione byly za dnia.

    • 0 0

  • Do "rebecca"

    No to mamy nadzorcę i bulteriera tego forum, który zwie sie "rebecca", ubodło go te 150 000 zł ? Chodzi o to koleś, że jeszcze tak faktycznie Błednika nie skończono a juz odtrabiono jego wyremontowanie i skończenie remontu jego. Spójrz i przeczytaj artykuły na tymze portalu, tak przyznaje że po przeczytaniu paru archiwalnych opinii
    autorów artykułów na tymze forum, okazało sie że prace na Błedniku mają byc zakończone w pażdzierniku 2006 - zobaczymy, oby.
    Co do remontu bieżącego Podwala Grodzkiego to:
    1. Niewątpliwie inwestycja konieczna.
    2. Źle zaplanowana (roboty powinny zacząć się wczesną wiosną tak aby ukończyc przed zimą jedną jezdnię i tor tramwajowy, przez co w zimę aż do kolejnej wiosny mamy przejezdny odcnek w dwie strony, a druga jezdnia od przyszłej wiosny znowu do zimy)
    3. Źle przygotowana i oznakowana nowa organizacja ruchu.
    4. Słabe tempo robót (poczytaj forum).
    5. Utrudnienia w dojazdach (może nie ?)

    Tak poza tematem wstap do Policji, CBŚ, UOP czy jeszcze wiele innych instytucji na ciebie czeka w IV RP.
    I to jest gościu moja opinia na ten temat, jak chcesz to odpisz, mogę zmienić nick ile razy chcę, nie robię tego aby wdawac się z toba w polemikę, szpiclu!!

    • 0 0

  • Jak jest karzdy widzi.....

    ....szefowie firmy narzekają na trudności,władze miasta profilaktycznie przepraszają za kłopoty.A ja widzę , że robotników jest za mało i prace się będą ciągneły w nieskończoność.I tak jak na Spacerowej przed terminem oddania gotowej drogi będzie "pospolite ruszenie" robotników z całego Pomorza.Jakie to Polskie!!!!!

    • 0 0

  • Pani Julu, opiekunie gdańskich partaczy drogowych

    Pani wjeżdżała lexusemn na Błędnik, choć mozna go było zostawić choćby na trawniku przy Placu Zebrań Ludowych.
    Za 48mln to brylantową autostradę powinna Pani zbudować. Cóż stoi na przeszkodzie zbudowanie nowej w miejsce niopłacalnego bo droższego i długiego remontu. Liczy sie cena bo jest to procent prowizji dla urzedasów, którzy wszystkie knoty akceptują. Prosze pokazać w Gdańsku choć jeden km jezdni prawidłowo wykonanej co przetrwał rok bez poprawek. Czy może łaskawie podać pani frime wykonujacą nadzór i zakres jej obowiązków wraz z kosztorysem na 150000zł/miesięcznie .
    A kiedy remont Podwala Przedmiejskiego i które ulice zamkniecie, którymi zrobicie objazd?? Na Podwalu przy budynku UB koleiny siegają do kolan.

    • 0 0

  • do Joli

    Jolu a kiedy ostatnio-jeśli w ogóle Ty swoje "ciężkie dupsko" przewiozłaś komunikacją miejską, gdybys to zrobiła choć raz to byś wiedziała, że na prosty przejazd np z Kowal na żabiankę musisz poświęcić pół dnia. Nie drażnij ludzi swoimi mądrościami..............

    • 0 0

  • schizofrenia ekstremalna

    Kolega Andrzej ma schizofrenie ekstremalna. Wymyslil sobie jakiegos "rebecca" i z nim polemizuje. Nie daj sie, bierz go! Aport! Hau, hau!
    Choc przyznam ze to twoje alter-ego calkiem sensownie gada. Panie "150tys."...
    A co mowia lekarze???

    • 0 0

  • Witam szanownych specjalistów!!!

    Kasai, Andrzej, naćpany mądrala zwany Kartoflisko i inni wszechwiedzący wypowiadający się na tym forum, a nie czytający wczesniejszych wypowiedzi, zwłaszcza pod artykułami o Podwalu z przed kilku dni.

    Jesteście bandą kretynów i aferzystów. Nóż w kieszeni się otwiera jak się czyta wypowiedzi takich jak Wy.

    Ileż razy można pisać, że w przetargach od kilku lat liczy sie tylko i wyłącznie kasa!!!
    Inwestorzy chcą zrobić jak najwięcej za jak najmniej, więc nie będą wymagali szybkich terminów realizacji, bo to znacznie podraża inwestycje. A dla tych którzy twierdzą, że praca w nocy nie kosztuje więcej - mam pytanie... ile będziecie chceili za prace w godzinach nocnych? pewnie zgodnie z kodeksem pracy jak nadgodziny płatne 100%!!!???

    Andrzej... co byś jeszcze zmienił w tej organizacji ruchu? bo poza poważnymi zmianami w układzie drogowym miasta (przebudowy -Łostowicka, skrzyżowanie W-Z z Okopową, Słowackiego, Obwodnica Południowa, które kosztują duzo więcej niż remont Podwala)) nic więcej nie da się zrobić, chyba że chciałbyś jeszcze dostawić parę tablic kierunkowych, drogowskazów dla ŚLEPYCH uzytkowników dróg, którzy wyjechali na drogi, ale co to znaki drogowe to nie bardzo kumają.
    A może by tak wyedukować palantów za kółkiem? bo jedynie co dziesiąty wie, że na skrzyżowanie nie wolno wjechać, jeśli nie można go opuścić, a dla większości znak z ograniczeniem prędkości to tylko biało czerwone kółko z zestawem cyfr!!!

    Zapraszam do firm drogowych z takim potencjałem wiele zdziałacie!!! a te umiejetności!!! Uuuuuaaaa dalibyście niezły opór!!!! Pracowników w drogownictwie brakuje, tylko z waszymi mikromózgami, to strach byłoby Was postawić przy łopacie!!!!

    ŻENADA!!!!

    • 0 0

  • do MassAttack

    Zostaw, nie trafisz do nich, oni maja w tym biznes by tak szczekac. A z pieniedzmi nie wygrasz.
    Pewnie nawet nie wierza sami w to co pisza, ale tak im kazano. To takie bezwolne stadko...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane