• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt najkrótszej trasy tramwajowej wciąż drogi

Michał Brancewicz
12 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (190)
Torowisko ma zostać wpuszczone w nawierzchnię, by nie utrudniać przekraczania go pieszym i rowerzystom w dowolnym miejscu. Wizualizacja pochodzie ze zwycięskiej pracy konkursowej na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Torowisko ma zostać wpuszczone w nawierzchnię, by nie utrudniać przekraczania go pieszym i rowerzystom w dowolnym miejscu. Wizualizacja pochodzie ze zwycięskiej pracy konkursowej na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar.

Miasto zwiększyło budżet na zaprojektowanie 250-metrowego odcinka linii tramwajowej od al. GrunwaldzkiejMapka do dworca we WrzeszczuMapka oraz zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Jednak oferty nadal znacznie go przekraczają.



Powinno powstawać więcej tras tramwajowych prowadzących mniejszymi ulicami i deptakami?

DRMG już po raz drugi poszukuje wykonawcy projektu połączenia tramwajowego al. Grunwaldzkiej z dworcem we Wrzeszczu i zagospodarowania placu Czerwonych Gitar.

Trasa ma mieć zaledwie 250 metrów długości.

Torowisko ma być wpuszczone w nawierzchnię z zachowaniem możliwości przekraczania go przez pieszych w dowolnym miejscu.

Po co budować 250-metrowe torowisko?



Ktoś może zapytać, po co budować krótki odcinek torów właściwie donikąd?

Po pierwsze: tramwaje będą mogły kończyć tam bieg, zamiast dojeżdżać do pętli na Strzyży lub w Oliwie. To szczególnie ważne w kontekście uruchomienia dodatkowych kursów, które będą zjeżdżały z Moreny do Wrzeszcza Nową Politechniczną. Według analiz z odcinka za Galerią Bałtycką korzysta już znacznie mniej pasażerów.

Po drugie: w przyszłości ten niewielki fragment pozwoli pociągnąć linię tramwajową w kierunku al. Legionów przez Hynka lub Kościuszki.



Niestety, po raz kolejny oferty okazały się wyższe niż budżet przeznaczony na zaprojektowanie tej trasy.

  1. Highway z Gdańska - 1 938 480 zł
  2. Green Cities Infrastructure z Gdańska - 2 312 400 zł


Budżet większy o 450 tys., ale wciąż brakuje ponad 700 tys. zł



Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową wzdłuż ul. Klonowej, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową wzdłuż ul. Klonowej, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
Budżet DRMG wzrósł z niecałych 750 tys. zł do 1,2 mln zł. Wciąż jednak brakuje ponad 700 tys. zł do najniższej oferty.

Warto dodać, że obie firmy złożyły też swoje propozycje w pierwszym przetargu, który odbył się wiosną. Oferta pierwszej firmy jest teraz o 490 tys. zł niższa, a drugiej o 344 tys. zł wyższa.

Tym razem zleceniodawca dał 64 tygodnie na wykonanie projektu i zdobycie niezbędnych pozwoleń. Poprzednio były to 72 tygodnie.

Nie wiadomo, czy zamawiający zdecyduje się zwiększyć kwotę zamówienia i rozstrzygnąć przetarg.

Opinie (190) 8 zablokowanych

  • (1)

    Jeżeli do zamknięcia budzetu brakuje 700tys...to zwiększa się budzet...taniej nie będzie.Bo tak to nigdy nie powstanie.A jeśli brakuje kasy w miejskim skarbcu to od tego właśnie sa włodarze aby te pieniendze znaleźć ,mądrze inwestować i rozwijać miasto ku chwale Rzeczypospolitey.

    • 28 18

    • Nie bedziemy tyle płacić pisowskim firmom

      W gdansku tez maja pisiaki swoich szpiegow. Dziwne, ze tylko 2 firmy sie zgłosiły.

      • 3 5

  • (3)

    Zaiste dziwy...nie można w pół milionowy mieście wybudować 250 metrów torów tramwajowych...to już nawet 100 lat temu wiedzieli jak to robić.Ehhh komedyi ciąg dalszy.

    • 33 13

    • wybudowac to pol biedy

      Jednak wybudowac je z sensem jest calkowicie poza zasiegiem umyslowym obecnej ekipy...

      • 12 0

    • Umiesz czytać?

      Tu na razie chodzi o pieniądze na zaprojektowanie. Budowa to całkiem inna sprawa.

      • 6 2

    • Io, io, to pajacuje kłapouchy!

      • 0 0

  • Słabe te analizy (8)

    Bardzo dużo osób dojeżdża z moreny do pracy w biurowcach w oliwie. Z tym ze jeżdżą samochodem wiec te ich analizy uwzględniają desperatów co jeżdżą 199

    • 51 10

    • (1)

      199 to chyba najbardziej zatłoczona linia.

      • 13 1

      • To chyba nigdy nie jechałeś 213 , tam niedługo to na dachu będą jeździć

        • 12 0

    • 142 (2)

      Wroc!!!

      Przez Chrzanowskiego do OBC.

      • 7 3

      • 142 nigdy nie jeździła do OBC xd (1)

        • 5 1

        • a co mu przeszkadza

          aby zaczął?

          Nawet w wariancie z przesiadką przy "bandyckiej" jest lepszym rozwiązaniem niż to co jest planowane...

          • 2 1

    • (1)

      Lepsza analiza niż twoja - jeżdżącego samochodem. Nie wiem ale się wypowiem xd

      Nie ma co ukrywać, że tramwaje od galerii sąjuz w połowie puste. Linia 199 owszem jest tłoczna, bo jedzie dalej, do oliwy, centralnie przy biurowcach, a tramwaj jedzie wita stwosza

      • 3 5

      • Dlatego tramwaj powinien iść z Brętowa

        Słowackiego, dalej przy galerii, aż do Rzeczypospolitej.
        Druga opcja to tramwaj z Brętowa do okolic Strzyży, Abrahama lub Bażyńskiego i dalej Kołobrzeską

        • 2 0

    • 162/262 - SKM

      Ja tam jeżdżę SKM na Oliwę z Moreny. Wcześniej zjeżdżam 162 lub 262 w dół na Wrzeszcz. Z powrotem nawet SKM-PKM i jestem w domu w 20/25 minut

      • 3 0

  • (30)

    Szkoda że jak 10 lat temu zbudowano nową słowackiego to nikt nie wpadł na pozostawienie rezerwy terenowej dla tramwaju. Wszystko w tym mieście postawione jest na głowie.

    • 180 13

    • (6)

      Bo w Gdańsku jest myślenie nie przyszłościowe, nie myśli się co będzie za 20 lat, tak jest z wieloma inwestycjami np nowa świetokrzyska, miały być po 2 pasy + tramwaj, później 2 pasy + bus pas następnie 1 pas + bus pas a wybudują chodnik

      • 23 5

      • (5)

        Nowa Świętokrzyska uległa zwężeniu, bo obok niej będzie poprowadzone przedłużenie SKM ze Śródmieścia.

        • 4 8

        • zwezona zostanie...

          Ale nic nie bedzie przedluzone.
          Bo kasy na to nie ma i nie bedzie.
          Bo z czego?
          W pozyskiwaniu centralnej kasy na pewno z ta ekipa nie wygramy, bo gorale, slazaki i poleszczuki sa lepiej ustawieni w kolejce.

          • 13 3

        • Bo w latach 70 zeszłego wieku już był plan skm

          Ale sprzedali wszystko deweloperom. A na metro bankrut nie ma. Fajny będzie jarmark w tym roku. Pod nazwą zablokowane miasto pełne serdeczności.

          • 11 3

        • (2)

          To nie jest argument, to że kiedyś będzie albo nie będzie szła SKM to nie znaczy że trzeba zwężać pasy ruchu

          • 3 0

          • To jest argument i to sluszny (1)

            Mamy bardzo wiele problemów w Polsce z planowaniem miast, ale budowanie tras dojazdowych/przelotowych nie jest rozwiązaniem

            Rozwiązaniem jest dobre planowanie.

            • 3 3

            • Nowy Port,wyprzedaż rezerwy na obwodnicę dzielnicy?

              Jakie planowanie?Wszystkie grunty dla developerów idą.Miał być dojazd do potu gdańskiego?Gdzie Nowa Wyzwolenia?

              • 4 0

    • Tramwaj i tak powinien iść przez Garnizon i starą Słowackiego (5)

      • 31 0

      • To byloby ciekawie, jestem za

        • 12 0

      • Przekroczyć nową Słowackiego tam gdzie obecnie i wjechać na nasyp PKM i włączyć się na przystanku Brętowo PKM w linię na Morenę (1)

        Pomarzyć dobra rzecz

        • 15 3

        • To byłoby piękne

          • 0 0

      • Nie, tramwaj, jako tram-bus pas powinien iść w śladzie ŻW (1)

        Patrzeć na mapę - od PKM bretowo do Cmentarze Srebrzysko ulicami Ogrodową i Srebrniki, potem równolegle do ŻW - Róży Ostrowskiej, a następnie przelot nad skrzyżowaniem Partyzantów - ŻW i już w śladzie 2 pasów ŻW jako tram-bus pas. Przelot nad Grunwaldzką lekko skorygowany i wykorzystany tylko dla tramwajów i autobusów (plus samochodów na sygnale).

        Tak, zmniejszyć do 2 pasów, z rozbudowanym skrzyżowaniem przy Partyzantów ŻW. Do tego dorobić ile się da buspasow na Jaśkowej Dolinie i puścić tramwaje i autobusy w bardzo dużej częstotliwości (co najmniej co 5 min, albo częściej).

        Tu należy jeszcze poprawić skomunikowanie biurowców w Oliwie. Dodatkowe wyjścia z SKM. Wiecej pociągów, wspólne bilety na pociąg i ZKM. Przedłużyć SKM do co najmniej Lipiec i tam duży P&R. Dodatkowy P&R przy Kielnienskiej w ramach PKM. Tramwaj od Wita Stwosza wzdłuż Bazynskiejgo i Kołobrzeskiej do Rzeczpospolitej. Zmiana Kołobrzeskiej w biznesowe centrum, a nie w wylot na Wejherowo.

        Nie wepchnięty więcej samochodów na Grunwaldzką. Nie że złośliwości mojej czy rowerzystów. A z ograniczeń przestrzeni 3D. Każda złotówka wydana na poprawę przepustowości dróg dla samochodów w dużym mieście jest zmarnowana.

        Poczytać o ruchu indukowanym czy paradoksie optymalizacji Jovensa. Ludzie, istnieje cała dziedzina nauki nazwana urbanistyką (nauka techniczna, oparta o badania, dowody i recenzowane publikacje). Nie musimy niczego wymyślać na nowo - to już jest opracowane.

        • 0 5

        • jak kazda teoria, ma ona swoje uwarunkowania

          A te w Trojmiescie nie sa spelnione.

          • 3 0

    • (3)

      Może i nie ma tramwaju, ale za to dzięki Nowej Słowackiego mamy jeszcze większe potoki samochodów w centrum Wrzeszcza oraz całkowicie nowy węzeł, gdzie przesiadki między liniami komunikacji miejskiej to koszmar (każdy przystanek oddalony od drugiego o kilkaset metrów), a istniejące torowisko na Grunwaldzkiej jest wiecznie zastawione przez kierowców. W Gdańsku tramwaj jest zresztą zawsze jedynie pretekstem do rozbudowania dróg pod samochody i zwiększenia świętej przepustowości, czego najlepiej dowodzi fakt, że przy bardzo wysokim udziale torowisk wydzielonych z jezdni tramwaje i tak są niemiłosiernie wolne, bo na żadnym skrzyżowaniu nie posiadają one priorytetu.

      • 25 10

      • Klamstwo na klamstwie

        • 7 9

      • Takie bzdury o Słowackiego może pisac tylko ktoś, (1)

        kto nigdy nie stał w korku na starej Słowackiegozjazd od ronda la salle do grunwaldzkiej trwał ponad 40 minut i wtedy dopiero były korki na skrzyżowaniu z Grunwaldzkąnic nie mogło przejechać w żadna stronę przez trzy cykle świateł jak się jakiś głupek wpakował tam, gdzie nie powinien

        • 6 7

        • Czyli otylemu pacjentowi pan proponuje kupić szersze spodnie

          • 5 3

    • Nowa Arbahama (9)

      Tramwaj ma być w Nowej Abrahama stanowiąc tym samym skrót między Pieckami-Migowem wprost do centrum biurowego i uniwersytetu. Jest to uwzględnione w dokumentach miasta i wynika z planowania przyszłościowego. Tramwaj w Słowackiego w przypadku powstania N.Abrahama byłby nieekonomicznym rozwiązaniem. Rezygnacja z tramwaju w Nowej Abrahama na rzecz tramwaju w Słowackiego wydłuży znacząco czas jazdy między Pieckami-Migowem, Jasieniem itd., a "OBC" i UG. Proszę pamiętać, że Piecki-Migowo będą także połączone z Wrzeszczem przez trasę GPW.
      Nie jest to postawione na głowie, jedynie problem jest z funduszami, co jest zależne od wielu czynników, w tym krajowych.

      • 4 11

      • Nowa Abrahama tylko dubluje PKM (7)

        Wycinka lasu, prace ziemne w ciężkim terenie, a więc i ogromne koszta, tylko po to by dojechać z Brętowa do Strzyży tramwajem zamiast pociągiem? Z kolei tramwaj przez Słowackiego obsłużyłby wszystkie osiedla wzdłuż tej ulicy i byłby świetną alternatywą dla okrężnej trasy GPW

        • 17 2

        • Ile masz tych osiedli na Slowackiego? (6)

          Niedzwiednik, potem na wysokosci Wspolczesnej i juz Galeria Baltycka, a ciagniecie na sile tramwaju do Matarni nie ma najmniejszego sensu, skoro jest PKM. Problemem jest czestotliwosc PKM i brak biletu miejskiego czasowego na dowolny srodek zbiork komu. Dzis dojazd np z Petli Ujescisko to 50min do Strzyza PKM/Zajezdnia. Przy dobrej koordynacji, tramwaj np z Lostowic, dojechalby do Bretowa tam max 5min czekania i zjazd do PKM Strzyza i np dalej do biurowcow czy na UG. Max 30min. I to przekonuje wtedy do zbior komu - dzis jesli mialbym zaplacic za sporadyczny przejazd 6 (ZTM)+6(PKM)zł i to samo powrot (razem 24zl) to jade autem.

          • 7 6

          • Byłeś tam kiedyś w ogóle? (1)

            W okolicy starej Słowackiego jest mnóstwo bloków, do tego duży cmentarz, urząd miasta, szkoła. Do tego ludzie z Moreny czy nawet Adamowicza/Ujeściska mieliby dobry dojazd bez korków w okolice GB. Znacznie lepsza trasa niż Nowa Abrahama przez las. Co do Matarni to tam tramwaj rzeczywiście nie ma sensu. Chodzi tylko o odcinek Brętowo PKM - Stara Słowackiego - Hemara/Norwida - GB

            • 10 0

            • Ale ludzie nie potrzebują dostać się do GB

              Tylko do pracy w Oliwie, bo pracują tam tysiące osób, które robią korki na Słowackiego i Grunwaldzkiej.
              Bezpośredni tramwaj jest po prostu potrzebny

              • 1 1

          • Kup sobie bilet miesięczny (3)

            ZTM/SKM/PKM w granicach miasta masz w cenie. Nie musisz dziękować. A PKM prędzej czy później będzie mieć takt 15 min jak pkp plk w końcu zelektryfikuje swój odcinek.

            • 0 4

            • Mam taki bilet i co? Nic (2)

              Pracuję w Oliwie. Dojazd z Moreny komunikacją to koszmar.
              Do PKM trzeba dojść - to jakieś 10-15min z centrum Moreny. Do Strzyży jedzie się niecałe 10min. Można wsiąść w tramwaj i podjechać 2 przystanki do Bażyńskiego, a później znowu dreptanie z 10min. Razem jakieś 40min, ale tylko jeśli uda się to xgrać czasowo. Można też wysiąść z PKM i od razu iść z buta, tyle że tym razem to spacer 20min. A więc razem ok 45-50min.
              Można też jechać busem do Wrzeszcza i tam przesiadać się w tramwaj lub autobus. Kwestia 45-50min, jeśli uda się zdążyć na autobus bez długiego czekania.
              Rozkłady są fatalnie skoordynowane.
              PKM dojeżdża na Strzyże i trzeba czekać na tramwaj. Dojedziesz do Bałtyckiej - czekaj na 199 lub 122, których jest jak na lekarstwo.

              • 2 0

              • A nie mozna (1)

                tramwajem z Moreny do koncowego przystanku podjechac, tam przesiasc sie na PKM, a potem na Strzyzy znow na tramwaj i w strone Oliwy podjechac? Serio pytam.

                • 0 2

              • serio się tego nie da przyjąć

                Teoretycznie można...
                Praktycznie wolę jeździć Gdynia - Gdańsk.

                • 0 0

      • Morena potrzebuje bezpośredniego dojazdu do Oliwy i tyle

        • 3 0

    • Gdy ją robili, właśnie wtedy o tym myślałam (1)

      Gadali wtedy, że tramwaje nie dadzą rady pod górkę.
      Ale to zawsze jest tak krótkowzroczne. Technologia zawsze się zmienia i można by coś dobudować. Ale u nas się leje beton i tyle

      • 4 0

      • Gdy budowano Aleję Armii Krajowej, to tramwaje też nie były w stanie pokonywać takich nachyleń terenu, ale jednak pozostawiono rezerwę terenową wraz z infrastrukturą przystankową na ewentualną linię tramwajową, która kilkadziesiąt lat później w końcu powstała.

        • 2 0

    • wpadł, wpadł...

      ale zupełnie inaczej je wykorzystał...

      Chociażby "bandycka"...
      I ta sama ekipa nadal chce uprawiać urbanistyczną bandyterkę...

      • 0 1

  • (1)

    Bardzo dobry pomysł

    • 10 48

    • Dobry pomysł to pociśnięcie wzdłuż Słowaka na Niedźwiednik

      a potem w lewo na Morenę by utworzyć kolejną pętlę zamiast ślepej odnogi.
      Wydawanie fortuny by pchać tramwaj na deptak nie ma sensu, to jest dobre dla turystów a nie komunikacji.
      I najpierw trzeba było planować trasy komunikacyjne a potem sprzedawać grunty deweloperom.

      • 5 1

  • odpuśćmy sobie tę inwestycję (19)

    przynajmniej na razie, skoro nie ma pieniędzy nawet na projekt nie mówiąc pewnie o wybudowaniu najlepiej od razu z dalsza częścią do Rzeczpospolitej. Budowa tylko tych 250 metrów nie ma sensu, tyle to każdy sobie dojdzie do dworca od przystanku na Grunwaldzkiej. A i pomysł z możliwością przekraczania torowiska przez pieszych i rowerzystów w dowolnym miejscu jest kontrowersyjny - oby nie dochodziło do wypadków!

    • 282 99

    • kontrowersyjne... (5)

      Jedyne 100 km stąd mamy pierwszy taki przykład (Grudziądz) i jakoś nie ma tam masowego grobu ofiar tramwajów ;)

      • 38 23

      • Nie kontrowersyjny a wrecz głupi i koszmarnie kosztowny jak widac (2)

        • 29 19

        • 2 mln za projekt to koszmarnie drogi?

          • 12 18

        • Piszesz o sobie?

          • 4 6

      • (1)

        to może inny przykład? Na Reja jest przejście przez tory kolejowe i też nie ma wypadków - czemu wiec uparcie robi się tunele i kładki po to by dostać się na SKM? W Oliwie też mamy dworzec - czemu nie pociągną tam torów tramwajowych? Pętle można było zrobić w okolicach Wojska Polskiego - jest tam sporo miejsca.

        • 4 2

        • człowieku, właśnie po co znowu do Strzyży/Oliwy, tam macie multum tramwajów i pętli?

          • 1 0

    • W Europie w wielu mistach tak jest i niema problemu. (4)

      A no tak tu Słoiki mogą się potłuc :)

      • 23 16

      • (3)

        ostatnio sporo osób ginie pod kołami tramwajów a tutaj zamiast zwiększyć bezpieczeństwo pozwala się spacerować ludziom po torowisku?

        • 4 6

        • No no, ładne łgarstwo. (1)

          Ile to jest te twoje "sporo" i jak się ono ma do ilości zgonów od wypadków samochodowych w tym samym okresie?

          • 2 6

          • A ile zginęło na COVID? Co ma tramwaj jeżdżący po chodniku do wypadków samochodowych. Nie pluj jadem na około.

            • 5 0

        • Głównie giną pod kołami samochodów

          • 1 1

    • Jakie to kontrowersyjne? (2)

      Multum miast korzysta z takiego rozwiązania w tym także te w Polsce i jakoś ludzie żyją

      • 21 12

      • masz rację

        jakoś...

        • 11 2

      • ..jakie to kontrowersyjne...

        ....multum miast a w nim ludzi żyje z szankrami w kroczu (w tym zapewne ty) w tym także w Polsce i jakoś ludzie żyją ;P

        • 1 0

    • Za miliard biliardów i odstępienie mi Oliwy jako prywatnej siedziby zrobię to ze szwagrem w trymiga, czyli za pięć, może dziesięć lat.

      • 2 1

    • Mowy nie ma! Właśnie takie inwestycje są prawdziwymi inwestycjami których potrzebujemy. (1)

      Alternatywą jest poszerzanie dróg i betonowanie trawników pod parkingi, a to nie dość że zwyczajnie paskudny pomysł to jeszcze wyjdzie znacznie drożej. Każda złotówka wydana na przemyślany zbiorkom to złotówka dobrze wydana.

      • 10 4

      • Ale ten nie jest przemyślany.

        • 2 0

    • Dobrym przykładem na twoje ostatnie zdanie

      jest Oslo, a dokładnie wielki plac dla pieszych w centrum przed charakterystycznym architektonicznie ratuszem. Przez jego środek od dawna prowadzi nieogrodzona linia tramwajowa.

      I gdyby mieli tam z jej powodu wypadki to albo zostałaby ogrodzona lub wręcz zlikwidowana.

      I nie tylko w Oslo przebiegają przez podobne miejsca linie tramwajowe.

      • 6 2

    • W katowicach

      W centrum dali radę połączyć tramwaje,ulice,ruch pieszy...mało tego jest to centrum miasta i działa elegancko.trzeba się ruszyć trochę dalej niż pomorskie i podpatrzyć sasiadow

      • 1 2

  • (4)

    W tym mieście nikt nic nie ogarnia, serio po pierwsze powinno się skupić na połączeniu tramwajowym z Migowa do Wrzeszcza, po drugie południe Gdańska pod względem komunikacyjnym to leży i kwiczy, miasto pcha się w tramwaje tam zamiast budować buspassy które są dużo tańsze niż tramwaj który może pojawi się tam za 10 czy 15 lat lub budowa szumnie zapowiadanej PKM. Włóż AK aż się prosi o jakiś szybki autobus co by kursował z kokoszek na chełem z możliwością przesiadki na tramwaj. Naprawdę brak tu jakiej kowiek wizji na lata

    • 46 9

    • Połączenie z Migowa do Wrzeszcza jest liniami 12 i 127 (1)

      Nowa Politechniczna oby nigdy nie powstała, bo to dublowanie istniejących tras

      • 4 5

      • 12 jedzie dookoła a 127 ciągle w korku

        Potrzebujemy buspasy!

        • 6 2

    • ....i znajomości ortografii.

      • 0 1

    • Mam nadzieję

      że buspasy będą dobudowywane, a nie domalowane na istniejących drogach

      • 4 0

  • I tańszy, dzięki pisim rządom (7)

    na razie nie będzie. Oni przecież realizują program "Polska w ruinie+" i trzeba przyznać, wychodzi im to znakomicie.

    • 23 39

    • Wróci ryży to wszystko bedzie o połowę tańsze. (1)

      Bo nie będą płacić podwykonawcą ha ha....

      • 16 12

      • Tjam,to hahaha

        to przejaw wyjątkowej,raczkującej inteligencji.Pasuje na wiece wyborcze pisu i tylko tam.

        • 7 8

    • Najniższe bezrobocie w UE i najwyzszy przyrost PKB na głowę (4)

      Faktycznie, Polska w ruinie?! Skąd się biorą tacy "myśliciele". To chyba produkt wolnych(od prawdy) mediów z TVN i GW na czele

      • 7 6

      • poza tym zero nowych poważnych inwestycji.... (3)

        ...no i drobiazg, kreatywna ksiegowość mająca na celu ukrycie dodatkowych miliardów zł długu publicznego.. Co poradzić, jak kłamstwo, fałsz, obłuda malwersacje i złodziejstwo rzadzi tym krajem. Prawdę poznasz po wyborach....i przestaniesz być takim optymistą.

        • 5 7

        • "poza tym zero nowych poważnych inwestycji"

          - Większej bzdury dawno nie czytałem XDDD

          • 4 3

        • Przekop Mierzei, VIA carpatia i tysiące km dróg (1)

          Porty w Trójmieście, Świnoujście zakopianka itp, miliardowe inwestycje w zbrojenia, infrastrukturę - nie było o tym w TVN? To może pojedzie towarzysz na trasę kaszubską czy S7 i coś zobaczy?!

          • 5 5

          • No tak, bo przekop Mierzei to zwrócił się już przynajmniej w 2137% a w Rotterdamie drżą na myśl przed konkurencją z Elbląga.

            • 1 4

  • Pan redaktor zapomniał o tym, że Strzyża i Oliwa nie są już w stanie przyjąć większej liczby tramwajów, a na rozbudowę nie ma miejsca.

    • 33 5

  • No ale co z autobusami? (3)

    Przecież już teraz tam jest ciasno

    • 56 12

    • A na parkingu obok dworca przy torach? Tam zdaje sie ze jest rezerwa terenowa. Ewentualnie tramwaj może iść w zagłębieniu pod drogą.

      • 1 2

    • Niema nic gorszego niz tramwaj w miescie i to własnie potwierdza jak bardzo jest kosztowny i to przez nich mamy najgorsza

      • 3 16

    • Przy takim torowisku

      wszystko jedzie razem: tramwaje, autobusy, samochody i rowery.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane