• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt najkrótszej trasy tramwajowej wciąż drogi

Michał Brancewicz
12 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (190)
Torowisko ma zostać wpuszczone w nawierzchnię, by nie utrudniać przekraczania go pieszym i rowerzystom w dowolnym miejscu. Wizualizacja pochodzie ze zwycięskiej pracy konkursowej na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Torowisko ma zostać wpuszczone w nawierzchnię, by nie utrudniać przekraczania go pieszym i rowerzystom w dowolnym miejscu. Wizualizacja pochodzie ze zwycięskiej pracy konkursowej na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar.

Miasto zwiększyło budżet na zaprojektowanie 250-metrowego odcinka linii tramwajowej od al. GrunwaldzkiejMapka do dworca we WrzeszczuMapka oraz zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Jednak oferty nadal znacznie go przekraczają.



Powinno powstawać więcej tras tramwajowych prowadzących mniejszymi ulicami i deptakami?

DRMG już po raz drugi poszukuje wykonawcy projektu połączenia tramwajowego al. Grunwaldzkiej z dworcem we Wrzeszczu i zagospodarowania placu Czerwonych Gitar.

Trasa ma mieć zaledwie 250 metrów długości.

Torowisko ma być wpuszczone w nawierzchnię z zachowaniem możliwości przekraczania go przez pieszych w dowolnym miejscu.

Po co budować 250-metrowe torowisko?



Ktoś może zapytać, po co budować krótki odcinek torów właściwie donikąd?

Po pierwsze: tramwaje będą mogły kończyć tam bieg, zamiast dojeżdżać do pętli na Strzyży lub w Oliwie. To szczególnie ważne w kontekście uruchomienia dodatkowych kursów, które będą zjeżdżały z Moreny do Wrzeszcza Nową Politechniczną. Według analiz z odcinka za Galerią Bałtycką korzysta już znacznie mniej pasażerów.

Po drugie: w przyszłości ten niewielki fragment pozwoli pociągnąć linię tramwajową w kierunku al. Legionów przez Hynka lub Kościuszki.



Niestety, po raz kolejny oferty okazały się wyższe niż budżet przeznaczony na zaprojektowanie tej trasy.

  1. Highway z Gdańska - 1 938 480 zł
  2. Green Cities Infrastructure z Gdańska - 2 312 400 zł


Budżet większy o 450 tys., ale wciąż brakuje ponad 700 tys. zł



Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową wzdłuż ul. Klonowej, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową wzdłuż ul. Klonowej, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
Budżet DRMG wzrósł z niecałych 750 tys. zł do 1,2 mln zł. Wciąż jednak brakuje ponad 700 tys. zł do najniższej oferty.

Warto dodać, że obie firmy złożyły też swoje propozycje w pierwszym przetargu, który odbył się wiosną. Oferta pierwszej firmy jest teraz o 490 tys. zł niższa, a drugiej o 344 tys. zł wyższa.

Tym razem zleceniodawca dał 64 tygodnie na wykonanie projektu i zdobycie niezbędnych pozwoleń. Poprzednio były to 72 tygodnie.

Nie wiadomo, czy zamawiający zdecyduje się zwiększyć kwotę zamówienia i rozstrzygnąć przetarg.

Opinie (190) 8 zablokowanych

  • szpachlowanie bledow przebudowy Slowackiego (2)

    Ten tramwaj powinien byc na wiadukcie nad torami oraz nad Zwyciestwa...

    Zamiast tego opinia publiczna jest irytowana urzedniczymi wydumkami typu BGW i tramwaj do dworca...

    • 19 1

    • A z tramwaju na Słowackiego do dworca we Wrzeszczu było by na pewno bliżej, niż z Grunwaldzkiej... (1)

      ... a nie, czekaj, jednak nie :D

      Tramwaj pokazuje swoją przewagę wtedy, gdy jest blisko generatorów ruchu. A nie w pasie rozdziału miejskiej autostrady.

      • 0 5

      • ten tramwaj nie ma być bliżej dworca

        on ma komunikować dwie strony torów i/lub OBC.

        Chętnych na SKM zabiorą spod "bandyckiej" dziesiątki autobusów, które tam kończą bieg...
        Tylko ten "wspólny bilet"...

        • 0 0

  • Jaka linia będzie skrócona? (3)

    Powstała linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej i Łostowice straciły bezpośrednie połączenia z Przymorzem i Zaspą. Powstanie linia do dworca we Wrzeszczu i jaka dzielnica straci bezpośrednie połączenie? Stogi? Nowy Port? Piecki-Migowo? Tras tramwajowych przybywa, a tabor i liczba linii tramwajowych taka sama. Jak tak to ma wyglądać to ja nie chce takiej rozbudowy komunikacji miejskiej.

    • 35 1

    • Dokładnie, zarządzanie komunikacją w Gdańsku w pigułce

      Nowa trasa = nowe wozokm, a nie przerzucanie między pętlami. To co zrobiono z pętlą Świętokrzyska po otwarciu Nowej Warszawskiej to kpina. Zabrano 2 linie łączące z przymorzem i zaspą, dając w zamian jedną która nie miała prawa zostać wydłużona, gdyż należała do Chełmu, żeby tam też był pusty tramwaj i żeby rozjazdy na Chełm Witosa nie rdzewiały. Ale nasi miejscy decydenci już w tym projekcie na 100% ostrzą zęby na skrócenie 5, 6 lub 9. Oby nigdy nie powstało.

      • 12 1

    • (1)

      Nowych tramwajów nie będzie, dopóki nie powstanie nowa zajezdnia obok pętli na Ujeścisku, gdyż w obecnych zwyczajnie nie ma już miejsca, a pójście śladem Torunia i zostawianie tramwajów na noc na pętlach jest dosyć ryzykowne. Przy rozbudowanym układzie komunikacyjnym nie ma natomiast możliwości, by każda pętla miała bezpośrednie połączenie z każdą inną, chyba że ma być 40 linii, z czego każda jeżdżąca z częstotliwością raz na godzinę lub rzadziej. Narzekanie zresztą na brak bezpośredniości w mieście, gdzie praktycznie wszystkie linie tramwajowe pojawiają się na przystanku Dworzec Główny (wyjątki: 4, 5 i 68) i można się tam szybko przesiąść, jest narzekaniem dla narzekania.

      • 2 9

      • Zajezdnia na Łąkowej

        Szkoda, że została wiele lat temu zlikwidowana...

        • 3 0

  • tramwaj to przeżytek stosowany tylko tam gdzie drogi nie pozwalają na puszczenie autobusow !!!!! (2)

    pomysł godny lat 20 poprzedniego wieku wstyd dla wladz miasta ( zamkniętych myślami w tamtych czasach ) !!!!!

    • 21 26

    • Do transportu szynowego wszelkiej maści powraca się w całej Europie, a autobusy sprowadzane są do roli pojazdów dowożących ludzi z głębi osiedli do węzłów przesiadkowych.

      • 12 2

    • Ty tak...poważnie? Ty to chyba nie zdałes do 2 klasy SP!

      • 1 0

  • Odpuścić

    Realizacja inwestycji na raty zwiększa ogólny koszt, jak przyjdzie moment realizacji połączenia Wrzeszcz -Zaspa wtedy przeprowadzić analizę którędy poprowadzić tramwaj. Budowa odcinka 250 m do samego dworca nie ma najmniejszego sensu

    • 27 5

  • W żadnym stadzie zwierzęta nie pozwalają przewodzić najgłupszemu,

    a tu...

    • 31 3

  • Projekt nie obejmuje tylko torowiska, ale także cały plac Czerwonych Gitar. Do tego dochodzi przebudowa skrzyżowania z Grunwaldzką i modyfikacja pętli autobusowej. Inwestycja bardzo potrzebna, ale spłycanie jej wyłącznie do pytania o 250 metrów torów pokazuje wyłącznie, że autor nie ma zielonego pojęcia o projekcie.

    • 19 22

  • a czy nie mozna w ten projekt wplesc tego tam rydwana wolnosci czy innego diabła?

    • 23 7

  • Wszystkie słoiki pisza

    Smuerdzi na szadolkach. Róbmy nam tramwaj. A auta dalej na nnm i nmr ! I podatków tu nie płacą.

    • 8 12

  • Tak blisko... (1)

    Teraz od przystanku tramwaju jest tak blisko do dworca..... że WY chyba chcecie bardziej bocznicę wybudować i zdenerwować kierowców przecinając grunwaldzką chorym pomysłem.

    • 36 7

    • E tam,

      do denerwowania kierowców używa się odwracania ruchu na potrzebnych, jednokierunkowych skrótach, bo rowerzyści nie potrafią trzymać się przepisów. Grunwaldzka i tak tam ma przejście dla pieszych i wyjazd z bocznej ulicy, tramwaj przejedzie w cyklu dla pieszych.

      • 1 0

  • Teraz idealnie widac jak bardzo kosztowny jest tramwaj w miescie a jednoczeni najgorszy z mozliwychw miescie (2)

    Mozna było by tam zrobic bus pas kosztował by 10razy mniej ale to za tonio władze miasta musza byc najl;epsi w Polsce w marnowaniu setek milionów !!
    Dzien bez awari tramwaju to dzien stracony i naturalnie jeden blokuje wszystkie linie

    • 18 10

    • To samochody wjeżdżają pod tramwaj nie odwrotnie

      Chyba jeździsz tramwajem jak na wycieczki zagraniczne. Wszędzie komunikacja jest priorytetem.

      • 6 4

    • Pisząc te bzdury ujawniasz się jako szofer autobusu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane