• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt najkrótszej trasy tramwajowej wciąż drogi

Michał Brancewicz
12 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (190)
Torowisko ma zostać wpuszczone w nawierzchnię, by nie utrudniać przekraczania go pieszym i rowerzystom w dowolnym miejscu. Wizualizacja pochodzie ze zwycięskiej pracy konkursowej na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Torowisko ma zostać wpuszczone w nawierzchnię, by nie utrudniać przekraczania go pieszym i rowerzystom w dowolnym miejscu. Wizualizacja pochodzie ze zwycięskiej pracy konkursowej na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar.

Miasto zwiększyło budżet na zaprojektowanie 250-metrowego odcinka linii tramwajowej od al. GrunwaldzkiejMapka do dworca we WrzeszczuMapka oraz zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Jednak oferty nadal znacznie go przekraczają.



Powinno powstawać więcej tras tramwajowych prowadzących mniejszymi ulicami i deptakami?

DRMG już po raz drugi poszukuje wykonawcy projektu połączenia tramwajowego al. Grunwaldzkiej z dworcem we Wrzeszczu i zagospodarowania placu Czerwonych Gitar.

Trasa ma mieć zaledwie 250 metrów długości.

Torowisko ma być wpuszczone w nawierzchnię z zachowaniem możliwości przekraczania go przez pieszych w dowolnym miejscu.

Po co budować 250-metrowe torowisko?



Ktoś może zapytać, po co budować krótki odcinek torów właściwie donikąd?

Po pierwsze: tramwaje będą mogły kończyć tam bieg, zamiast dojeżdżać do pętli na Strzyży lub w Oliwie. To szczególnie ważne w kontekście uruchomienia dodatkowych kursów, które będą zjeżdżały z Moreny do Wrzeszcza Nową Politechniczną. Według analiz z odcinka za Galerią Bałtycką korzysta już znacznie mniej pasażerów.

Po drugie: w przyszłości ten niewielki fragment pozwoli pociągnąć linię tramwajową w kierunku al. Legionów przez Hynka lub Kościuszki.



Niestety, po raz kolejny oferty okazały się wyższe niż budżet przeznaczony na zaprojektowanie tej trasy.

  1. Highway z Gdańska - 1 938 480 zł
  2. Green Cities Infrastructure z Gdańska - 2 312 400 zł


Budżet większy o 450 tys., ale wciąż brakuje ponad 700 tys. zł



Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową wzdłuż ul. Klonowej, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową wzdłuż ul. Klonowej, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
Budżet DRMG wzrósł z niecałych 750 tys. zł do 1,2 mln zł. Wciąż jednak brakuje ponad 700 tys. zł do najniższej oferty.

Warto dodać, że obie firmy złożyły też swoje propozycje w pierwszym przetargu, który odbył się wiosną. Oferta pierwszej firmy jest teraz o 490 tys. zł niższa, a drugiej o 344 tys. zł wyższa.

Tym razem zleceniodawca dał 64 tygodnie na wykonanie projektu i zdobycie niezbędnych pozwoleń. Poprzednio były to 72 tygodnie.

Nie wiadomo, czy zamawiający zdecyduje się zwiększyć kwotę zamówienia i rozstrzygnąć przetarg.

Opinie (190) 8 zablokowanych

  • Kiedy w Gdyni pociagi beda na skwerze!

    Przystanek Gdynia Square! A na 10lutego np. Gdyniami Downtown.

    Zeby ludzie z apartamentowcow mieli srodki transportu kolejowego.

    • 7 0

  • (4)

    To miasto zamiast rozwiązywać problemy tworzy kolejne.... tramwaje w wąskich uliczkach nie są rozwiązaniem, to nie jest przyjazne miasto. Do tego w Gdańskim wydaniu gdzie nikt nic nie utrzymuje bo nie ma pieniędzy...

    • 21 4

    • (3)

      W calym Wiedniu tramwaje jezdza w waskich uliczkach i nadal budowane sa nowe linie. We wszystkich rankingach Wieden zajmuje pierwsze miejce na swiecie pod wzgledem jakosci zycia. Wskazuje sie glownie na dobra komunikacje miejska. W Wiedniu jest 37 samochodow na 100 mieszkancow, w Gdansku ponad dwukrotnie wiecej.

      • 2 6

      • " W Wiedniu jest 37 samochodow na 100 mieszkancow, w Gdansku ponad dwukrotnie wiecej." (1)

        I co z tego wynika? Pytanie. Dlaczego jest mniej samochodów niż w Gdańsku? Może przejazd komunikacją miejską nie jest znacząco dłuższy niż samochodem? Może ludzie nie jadą upchnięci jak w wagonach bydlęcych?
        "W całym Wiedniu tramwaje jezdza w wąskich uliczkach" Po chodnikach też? Bo jak widać tu tramwaj ma jechać po chodniku wśród pałętających się tam ludzi. Duża część z tych ludzi będzie w słuchawkach i to takich odcinających od bodźców zewnętrznych, duża część zapatrzona w ekranik.

        • 6 0

        • W Chorzowie tramwaj też jeździ po deptaku i jakoś nie ma codziennie wypadku z pieszym czy rowerzystą.

          • 1 4

      • "W calym Wiedniu tramwaje jezdza w waskich uliczkach"

        A mają inne wyjście? Jaka alternatywa?
        Zapominasz też wspomnieć o schowaniu innego ruchu niż tramwajowy pod centrum miasta.

        Widzisz takie przedsięwzięcia w Trójmieście.

        • 1 0

  • Od tej inwestycji głupszy jest tylko przepis o pierwszeństwie pieszych przed pojazdami na ulicy.

    • 11 6

  • Tu nie chodzi o tramwaj ale o... (1)

    ...planowaną w miejscu przystanków autobusowych "dominantę". Powstania projekt, który nagle "zmutuje" - tak jak nowa "Do studzienki",która zamiast dwupasmowej jezdni będzie miała apartamentowce.

    • 20 1

    • która to "dominanta" dziwnym zrządzeniem losu...

      ...zniknęła z wizek dołączonych do tego artykułu...

      • 0 0

  • Tory tramwajowe

    łączące Havla i nową Łódzką w kierunku pętli Łostowice Świetokrzyska rdzewieją z powodu braku połączenie tramwajowego. Lepiej przeznaczyć wydatki miasta na zwiększenie taboru istniejących linii!

    • 13 0

  • 250 metrów totalnej głupoty

    Trzeba tych ludzi jak najszybciej odsunąć od władzy!

    • 24 3

  • Tramwaj mógłby zawracać przy wysepce (9)

    przed Bałtycką. Przy dworcu PKP też nie będzie pełnego koła. widać, że to mydlenie oczu by przed dworcem oddać teren deweloperom

    • 97 25

    • Jedyny trafny komentarz

      • 9 4

    • (2)

      Tramwaj nie potrzebuje "pełnego koła", żeby zawrócić, a w zasadzie zmienić kierunek jazdy - w Gdańsku mamy tramwaje dwukierunkowe ;).

      • 10 1

      • To tym bardziej ;)

        • 7 0

      • W latach 60-70 z Jelitkowa do Oliwy jedził tramwaj,1 wagon.Motorniczy przechodził w Oliwie na tył pojazdu i wracał z powrotem.Takie były pomysłowe wagony,z przodu i z tyłu można było kierować.

        • 0 0

    • Tramwaje nie potrzebują pętli do zawracania.

      Na Lawendowym Wzgórzu linia się po prostu kończy i tramwaje zwyczajnie się tam zatrzymują i robią przerwę (nie wiem czy z wymianą kierowcy czy tak po prostu), po czym zwyczajnie rusza w drugą stronę.

      Więc dzięki temu ludzie z okolic Hallera będą mieli dostęp do sieci tramwajowej a i w przyszłości zostanie to pociągnięte dalej. Całkiem dobry plan.

      • 5 0

    • Tramwaj nie musi zawracać - jest dwukierunkowy

      • 6 0

    • przypominam jedynie, że kiedyś była pętla przy skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego, mniej więcej w tym miejscu gdzie jest pomnik Piłsudskiego i tramwaj nie musiał tak daleko zawracać jak przy zajezdni czy w Oliwie.

      • 1 0

    • Bocznica do zawracania zmieści się na wysepce

      więc argument, że muszą ciągnąć do dworca PKP to ściema

      • 2 1

    • Zamysł projektu

      Inwestycja ta ma przede wszystkim służyć skróceniu trasy przejazdów tramwajów, które do Strzyży/Oliwy jeżdżą puste. Oszczędność na wozokilometrach. Dodatkowo fajna obsługa SKM/tramwaj. Ale prawda, że nie będzie to tanie.

      • 1 0

  • projekt najgłupszej trasy tramwajowej wciąż drogi

    ...i całe szczęście dla nas.

    • 16 3

  • (1)

    świat oszalał, 250m to przejdzie w dwie minuty matka z wózkiem i trójką dzieci, po co tam robić sztuczne ułatwienia? lepiej przyjazny ludziom chodnik z wygodnymi przyłączami i zielenią

    • 20 3

    • A przeczytałeś w ogóle coś więcej niż nagłówek?

      • 4 4

  • Lepiej Osowę ucywilizujcie w kwestii dojazdów z Przymorza (2)

    Są większe potrzeby np.Osowa

    • 11 2

    • Nowa Letnica też jest wykluczona komunikacyjnie....

      • 3 0

    • sorry, ale Osowa to inny świat

      geograficznie i komunikacyjnie to nie powinien być już Gdańsk tylko odrębna wioska

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane