- 1 Biegli zbadali list Grzegorza B. (125 opinii)
- 2 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (178 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (314 opinii)
- 4 Paragon grozy za kurs taksówką (456 opinii)
- 5 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (30 opinii)
- 6 W tej bibliotece wypożyczysz narzędzia (22 opinie)
Tramwaju wodnego nie ma, ale zostały przystanki. GOS chce je oddać w dzierżawę
Gdański Ośrodek Sportu chce oddać w dwuletnią dzierżawę trzy przystanki, jakie pozostały po tramwajach wodnych. Jak tłumaczą urzędnicy, powodem oddania ich w prywatne ręce są wysokie koszty ich utrzymania.
Aby uporządkować kwestię cumowania jednostek na przystankach, niezbędne było zawarcie pisemnej umowy z GOS. Dopuszczała ona postój przy przystanku nie dłużej niż 15 minut. Każdorazowe przybicie do przystanku tramwaju wodnego wyceniono na 30 zł. Bezumowne skorzystanie z przystanku (do 15 min) to koszt 100 zł. Za każdą minutę powyżej dozwolonego kwadransa trzeba było zapłacić 20 zł.
- W ubiegłych latach możliwość cumowania do przystanków miały wszystkie podmioty, które zawarły z Gdańskim Ośrodkiem Sportu odpowiednią umowę. Część tych podmiotów korzystała z nich na zasadzie stałego, ustalanego z GOS oraz pozostałymi użytkownikami harmonogramu, pozostałe miały możliwość cumowania tzw. okazjonalnego, ograniczonego miesięczną liczbą przybić - precyzuje Grzegorz Pawelec, rzecznik prasowy Gdańskiego Ośrodka Sportu.
![Ruszają sezonowe rejsy. Na Hel drożej, do przekopu dopiero od wakacji](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3712/150x100/3712731__c_22_0_1305_913__kr.webp)
Zmiana zasad ze względów ekonomicznych
Na początku tego roku podjęto jednak decyzję, by uporządkować kwestię cumowania jednostek przy trzech najpopularniejszych przystankach:
- przy Targu Rybnym na ul. Wartkiej
,
- przy Zielonym Moście na ul. Powroźniczej
- przy Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów
Plan zakłada, by wspomniane trzy przystanki oddać chętnym podmiotom w dwuletnią dzierżawę.
Skąd taka decyzja?
- Oddanie przystanków w dzierżawę na potrzeby tego typu działalności usługowej ma uzasadnienie przede wszystkim ekonomiczne - podkreśla Pawelec. - Obecnie GOS ponosi wysokie koszty bieżącego utrzymania infrastruktury. Te zobowiązania dotyczące eksploatacji i utrzymania stanu technicznego przystanków przejmą podmioty wyłonione w przetargu. Ma to przede wszystkim uzasadnienie na poziomie operacyjnym. Regularna obecność jednostek pływających oraz pracowników firm przewozowych umożliwi im bieżące dbanie o stan infrastruktury, ograniczając jednocześnie konieczność pośrednictwa GOS w tych działaniach.
Zapytaliśmy, więc jak wysokie są koszty utrzymania przystanków i ile wynosiły wpływy z cumowania przy nich jednostek. Danych jednak nie otrzymaliśmy.
- Ze względu na trwające postępowanie przetargowe nie możemy ujawnić tych kwot - usłyszeliśmy.
Według ostrożnych szacunków na jednym przystanku dziennie może cumować średnio ok. 20 jednostek. Przy stawce 30 zł za postój daje to kwotę 600 zł dziennie. W sezonie jeden przystanek może generować ponad 10 tys. zł przychodu miesięcznie.
Dzierżawa ograniczy dostępność?
W branży wodniaków pojawiły się głosy, że zmiana zasad korzystania z przystanków może mieć negatywny wpływ na firmy przewożące pasażerów i przyczynić się do ograniczenia dostępu do istniejącej infrastruktury.
GOS nie podziela jednak tych obaw.
- Wprowadzane zmiany w zakresie funkcjonowania infrastruktury przystanków nie wpłyną na lokalny rynek wodnych przewozów pasażerskich - zapewnia nasz rozmówca. - Przyczynią się natomiast do najbardziej efektywnych możliwości wykorzystania miejskiej infrastruktury przez lokalnych przedsiębiorców, co przełoży się na rzecz realizacji usług dla mieszkańców i turystów oraz rozwoju turystyki. Możliwość zawarcia umów na dłuższy okres sprawia, że przewoźnicy mają możliwość planowania strategii i działań rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej.
Najcenniejszy przystanek przy Targu Rybnym
Minimalne stawki miesięczne netto czynszu za dzierżawę następujących przystanków tramwaju wodnego wynoszą:
- Przystanek Targ Rybny przy Wartkiej - 5 349,92 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 16.049,76 zł
- Przystanek Zielony Most przy ul. Powroźnicza - 1 949,39 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 5 848,17 zł
- Przystanek Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów - 397,47 zł/mc
- Wadium w wysokości: 1 192.41 zł
- Umowy, które zostaną zawarte z przyszłymi dzierżawcami, regulować będą precyzyjnie zakres ich obowiązków. GOS będzie nadzorować poprawność wykonywania postanowień umów, w tym w szczególności dbałości o infrastrukturę oraz ograniczeń związanych z prowadzeniem działalności, w tym w szczególności przestrzegania porządku czy działań reklamowych - dodaje Pawelec.
Ustna licytacja stawek odbędzie się w poniedziałek, 13 maja, o godz. 10:00 w Gdańsku przy ul. Traugutta 29
Miejsca
Opinie (105)
-
2024-05-09 20:47
Jak zwyklw w Gdansku ...marnotrawstwo
- 14 1
-
2024-05-09 20:49
Wszystko zalezy od karysu urzednika który jest najwiekszym szkodnikiem w Gdańsku Ale mieszakcy zdecydowali ze tak jest dobrze
Oddadza wszystko co sie da w prywatne rece a potem mieszkancy beda za wszystko placic 10 razy wiecej i oto własnie chodzi.Ewentualnie za 10 lat sie je odkupi .albo gdy beda wymagaly remontu to naturalnie zaplaca tez mieszkancy!
To taka prosta zasada Płacz i płac !~I kolejna Powska zasada okradamy was dla waszego dobra :)- 19 1
-
2024-05-09 21:01
Miasto nad wodą (10)
A tak od tej wody odwrócone - albo się nie opłaca, albo ceny z kosmosu. Niewykorzystywanie tego potencjału to jak lizanie lizaka przez witrynę sklepową.
- 178 3
-
2024-05-10 06:58
Ta decyzja dobije (3)
Ideę transportu wodnego w Gdańsku! Dlaczego istnieje taki z powodzeniem w Sztokholmie czy Kopenhadze? A u nas nie ma szans? Nie tylko pieniądze ale brak wizji i organizacji zintegrowanego transportu miejskiego! Dlaczego przystankami tramwaju (komunikacji!!!!) zarządza GOS a nie ZTM???? porażka!!!!
- 13 1
-
2024-05-10 10:13
Oni nie są w stanie dogadać się jak ma wiata przystankowa wyglądać albo kosz na śmieci w centrum za jakieś chore sumy
- 3 1
-
2024-05-10 11:03
Gdy patrzę na mapę Gdańska i Amsterdamu to widzę wyraźne różnice (1)
w szczególności np taką że na całej mapie Gdańska widzę dokładnie trzy miejsca gdzie połączenie promowe może mieć dla mieszkańców sens: zlikwidowany Nowy Port - Wisłoujście, istniejący Świbno - Mikoszewo (szkoda że tylko w sezonie) i nigdy nie funkcjonujący Górki Zachodnie - Wschodnie, gdy się popatrzy na mapę Amsterdamu to widać znacznie więcej miejsc gdzie promy są potrzebne i stąd znaczące różnice w funkcjonowaniu transportu wodnego
- 3 0
-
2024-05-10 12:10
Nowy Port O promie wróć
Nabrzeża wyremontowane i przystanek tramwaju wodnego,tylko promu brak.
- 2 0
-
2024-05-10 07:25
Nowy Port Kiedyś była taka akcja w Nowym Porcie --O promie wróć (4)
Nawet małego promu nie ma od lat.
- 9 1
-
2024-05-10 08:21
Po co?? (3)
Jest tunel.
- 1 9
-
2024-05-10 10:52
nie każdy lubi (1)
jeździć samochodem
- 4 0
-
2024-05-10 12:07
Nie mam samochodu,a promem popłynąć z NP to była fajna wycieczka.
- 3 0
-
2024-05-10 12:07
Tylko dla samochodów.
- 3 0
-
2024-05-10 08:48
AMEN ! lepiej bym tego nie ujeła
wstyd ze gdansk nie umie wykorzystac atutu jakim jest dostep do wody
- 13 1
-
2024-05-09 21:03
zbudowane za Nasze pieniądze (1)
chwile poużywane i zlikwidowane żeby teraz oddać prywaciarzom... olka spadaj na grzyby, Gdańsk ma cie dość. jedno co umie to kombinować jak oskubać gdańszczan na swoje wymyślne akcje dobroci
- 34 2
-
2024-05-09 21:41
ty trolu nie jesteś Gdańsk, jesteś onuca
- 0 6
-
2024-05-09 21:04
Jak tak dużego miasta nie stać na utrzymanie, to widzę tłum chętnych by to przejąć
Opłacalność jedynie z dopłatami, albo jakby użyć tratwy z opon do przewozu turystów. Taki kraj. Może zagraniczny Uber by wykupił, ma doświadczenie w utrzymywaniu działalności przy wykazywanej stracie.
- 22 1
-
2024-05-09 21:07
(1)
ciekawe czy ktoś poniósł konsekwencje za wyrzucenie hajsu w błoto.
zróbmy projekt z dofinansowaniem, X milionów z budżetu, Y milionów z unii, przy czym z tego Y to przynajmniej połowa to nasz wkład.
po kilku latach wychodzi, że bez sensu, nie warto utrzymywać, niech sobie ktoś sprywatyzuje te przystanki, okaże się że na nadbrzeżu w fajnych miejscach można fajnie zarabiać.
normalnie kryminał sam się pisze.- 30 0
-
2024-05-09 23:10
Masz na myśli Budynia? Nie poniósł i już raczej nie poniesie
Jeszcze go potem Gdańszczanki i Gdańszczanie wybierali na kolejne kadencje zachwyceni jego gospodarnością i roztropnością (w nabywaniu mieszkań od wdzięcznych deweloperów z rabatami szczególnie)
- 4 0
-
2024-05-09 21:14
W Goeteborgu promy wodne wlaczone sa w siec komunikacyjna (3)
Oczywiscie jeden bilet na tramwaj kolowy czy wodny, czeste kursy, nowoczesne jednostki. U nas bedzie tak moze za 200lat
- 36 0
-
2024-05-09 21:44
(2)
Tak samo w Hamburgu. U nas tak nie będzie nigdy.
- 8 0
-
2024-05-10 09:07
W Bydgoszczy też tak było. Tramwaj wodny jako komunikacja miejska. (1)
Nie wiem, czy dalej jest. Dawno tam nie byłem.
- 0 0
-
2024-05-10 14:52
W Bydgoszczy tylko w sezonie letnim, czyli maj - sierpień
Potem nie bo zimno, mokro, od wody wieje, kto to widział pływać
- 0 0
-
2024-05-09 21:29
Przetarg dla fra je rów. Kto normalny będzie płacił ponad 5 tysięcy miesięczny na dzierzawe przystanku przy zielonym moście (plus dodatkowe koszty na naprawy i utrzymanie) jak tam prawie nic nie pływa i te wyliczone 10 tysięcy miesięcznego dochodu zobaczą tylko na jak se napiszą na kartce
XD- 14 1
-
2024-05-09 21:29
Niedługo w dzierżawę pójdą przystanki autobusowe. (1)
- 28 0
-
2024-05-10 12:15
Tak,w Nowej Letnicy.Atrapy wiat autobusowych co stały nieczynne też ukradli.
- 0 0
-
2024-05-09 21:46
Tusk chce dac Gdansk Niemcom ! (2)
PO jest za.
- 13 12
-
2024-05-10 02:13
Zniszczą jak Niemcy Westerplatte
...a nie, czekaj...
- 0 0
-
2024-05-10 14:53
No w sumie kto nie chciałby mieszkać w niemieckim porządku
Przejedz się za odre to pozazdrościsz, ruska szujo
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.