• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaju wodnego nie ma, ale zostały przystanki. GOS chce je oddać w dzierżawę

Maciej Korolczuk
9 maja 2024, godz. 20:00 
Opinie (105)
Gdański Ośrodek Sportu chce uporządkować chaos na trzech najpopularniejszych przystankach, jakie pozostały po tramwajach wodnych. Gdański Ośrodek Sportu chce uporządkować chaos na trzech najpopularniejszych przystankach, jakie pozostały po tramwajach wodnych.

Gdański Ośrodek Sportu chce oddać w dwuletnią dzierżawę trzy przystanki, jakie pozostały po tramwajach wodnych. Jak tłumaczą urzędnicy, powodem oddania ich w prywatne ręce są wysokie koszty ich utrzymania.



Czy nabrzeża tramwajów wodnych powinny być zarządzane przez miasto?

Przystanki tramwaju wodnego służyły pasażerom na Motławie przez osiem lat (2012-2020). Gdy w czasie pandemii władze miasta zrezygnowały z dalszego finansowania połączeń wodnych, z powstałej infrastruktury korzystali za opłatą wnoszoną do Gdańskiego Ośrodka Sportu prywatni armatorzy świadczący komercyjne przewozy pasażerskie i usługi przewozowe.

Aby uporządkować kwestię cumowania jednostek na przystankach, niezbędne było zawarcie pisemnej umowy z GOS. Dopuszczała ona postój przy przystanku nie dłużej niż 15 minut. Każdorazowe przybicie do przystanku tramwaju wodnego wyceniono na 30 zł. Bezumowne skorzystanie z przystanku (do 15 min) to koszt 100 zł. Za każdą minutę powyżej dozwolonego kwadransa trzeba było zapłacić 20 zł.


  • Od lipca 2023 z przystanku przy ul. Wiosny Ludów kursują jednostki z Muzeum II Wojny Światowej na Westerplatte. Bilet w obie strony kosztuje 60 zł.
  • Od lipca 2023 z przystanku przy ul. Wiosny Ludów kursują jednostki z Muzeum II Wojny Światowej na Westerplatte. Bilet w obie strony kosztuje 60 zł.
  • Od lipca 2023 z przystanku przy ul. Wiosny Ludów kursują jednostki z Muzeum II Wojny Światowej na Westerplatte. Bilet w obie strony kosztuje 60 zł.

- W ubiegłych latach możliwość cumowania do przystanków miały wszystkie podmioty, które zawarły z Gdańskim Ośrodkiem Sportu odpowiednią umowę. Część tych podmiotów korzystała z nich na zasadzie stałego, ustalanego z GOS oraz pozostałymi użytkownikami harmonogramu, pozostałe miały możliwość cumowania tzw. okazjonalnego, ograniczonego miesięczną liczbą przybić - precyzuje Grzegorz Pawelec, rzecznik prasowy Gdańskiego Ośrodka Sportu.
Ruszają sezonowe rejsy. Na Hel drożej, do przekopu dopiero od wakacji Ruszają sezonowe rejsy. Na Hel drożej, do przekopu dopiero od wakacji

Zmiana zasad ze względów ekonomicznych



Na początku tego roku podjęto jednak decyzję, by uporządkować kwestię cumowania jednostek przy trzech najpopularniejszych przystankach:


Plan zakłada, by wspomniane trzy przystanki oddać chętnym podmiotom w dwuletnią dzierżawę.

Skąd taka decyzja?

- Oddanie przystanków w dzierżawę na potrzeby tego typu działalności usługowej ma uzasadnienie przede wszystkim ekonomiczne - podkreśla Pawelec. - Obecnie GOS ponosi wysokie koszty bieżącego utrzymania infrastruktury. Te zobowiązania dotyczące eksploatacji i utrzymania stanu technicznego przystanków przejmą podmioty wyłonione w przetargu. Ma to przede wszystkim uzasadnienie na poziomie operacyjnym. Regularna obecność jednostek pływających oraz pracowników firm przewozowych umożliwi im bieżące dbanie o stan infrastruktury, ograniczając jednocześnie konieczność pośrednictwa GOS w tych działaniach.
Zapytaliśmy, więc jak wysokie są koszty utrzymania przystanków i ile wynosiły wpływy z cumowania przy nich jednostek. Danych jednak nie otrzymaliśmy.

- Ze względu na trwające postępowanie przetargowe nie możemy ujawnić tych kwot - usłyszeliśmy.
Według ostrożnych szacunków na jednym przystanku dziennie może cumować średnio ok. 20 jednostek. Przy stawce 30 zł za postój daje to kwotę 600 zł dziennie. W sezonie jeden przystanek może generować ponad 10 tys. zł przychodu miesięcznie.



Dzierżawa ograniczy dostępność?



W branży wodniaków pojawiły się głosy, że zmiana zasad korzystania z przystanków może mieć negatywny wpływ na firmy przewożące pasażerów i przyczynić się do ograniczenia dostępu do istniejącej infrastruktury.

GOS nie podziela jednak tych obaw.

- Wprowadzane zmiany w zakresie funkcjonowania infrastruktury przystanków nie wpłyną na lokalny rynek wodnych przewozów pasażerskich - zapewnia nasz rozmówca. - Przyczynią się natomiast do najbardziej efektywnych możliwości wykorzystania miejskiej infrastruktury przez lokalnych przedsiębiorców, co przełoży się na rzecz realizacji usług dla mieszkańców i turystów oraz rozwoju turystyki. Możliwość zawarcia umów na dłuższy okres sprawia, że przewoźnicy mają możliwość planowania strategii i działań rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej.
  • Tablice na przystankach tramwaju wodnego obecnie wykorzystują komercyjni przewoźnicy, by reklamować swoje usługi.
  • Tablice na przystankach tramwaju wodnego obecnie wykorzystują komercyjni przewoźnicy, by reklamować swoje usługi.


Najcenniejszy przystanek przy Targu Rybnym



Minimalne stawki miesięczne netto czynszu za dzierżawę następujących przystanków tramwaju wodnego wynoszą:

  • Przystanek Targ Rybny przy Wartkiej - 5 349,92 zł/mc,
  • Wadium w wysokości: 16.049,76 zł
  • Przystanek Zielony Most przy ul. Powroźnicza - 1 949,39 zł/mc,
  • Wadium w wysokości: 5 848,17 zł
  • Przystanek Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów - 397,47 zł/mc
  • Wadium w wysokości: 1 192.41 zł

- Umowy, które zostaną zawarte z przyszłymi dzierżawcami, regulować będą precyzyjnie zakres ich obowiązków. GOS będzie nadzorować poprawność wykonywania postanowień umów, w tym w szczególności dbałości o infrastrukturę oraz ograniczeń związanych z prowadzeniem działalności, w tym w szczególności przestrzegania porządku czy działań reklamowych - dodaje Pawelec.
Ustna licytacja stawek odbędzie się w poniedziałek, 13 maja, o godz. 10:00 w Gdańsku przy ul. Traugutta 29Mapka (pokój nr 12).


  • Jednym z trzech przystanków przewidzianych do dwuletniej dzierżawy jest przystanek przy Zielonym Moście.
  • Jednym z trzech przystanków przewidzianych do dwuletniej dzierżawy jest przystanek przy Zielonym Moście.
  • Jednym z trzech przystanków przewidzianych do dwuletniej dzierżawy jest przystanek przy Zielonym Moście.

Miejsca

Opinie (105)

  • Jak zwyklw w Gdansku ...marnotrawstwo

    • 14 1

  • Wszystko zalezy od karysu urzednika który jest najwiekszym szkodnikiem w Gdańsku Ale mieszakcy zdecydowali ze tak jest dobrze

    Oddadza wszystko co sie da w prywatne rece a potem mieszkancy beda za wszystko placic 10 razy wiecej i oto własnie chodzi.Ewentualnie za 10 lat sie je odkupi .albo gdy beda wymagaly remontu to naturalnie zaplaca tez mieszkancy!
    To taka prosta zasada Płacz i płac !~I kolejna Powska zasada okradamy was dla waszego dobra :)

    • 19 1

  • Miasto nad wodą (10)

    A tak od tej wody odwrócone - albo się nie opłaca, albo ceny z kosmosu. Niewykorzystywanie tego potencjału to jak lizanie lizaka przez witrynę sklepową.

    • 178 3

    • Ta decyzja dobije (3)

      Ideę transportu wodnego w Gdańsku! Dlaczego istnieje taki z powodzeniem w Sztokholmie czy Kopenhadze? A u nas nie ma szans? Nie tylko pieniądze ale brak wizji i organizacji zintegrowanego transportu miejskiego! Dlaczego przystankami tramwaju (komunikacji!!!!) zarządza GOS a nie ZTM???? porażka!!!!

      • 13 1

      • Oni nie są w stanie dogadać się jak ma wiata przystankowa wyglądać albo kosz na śmieci w centrum za jakieś chore sumy

        • 3 1

      • Gdy patrzę na mapę Gdańska i Amsterdamu to widzę wyraźne różnice (1)

        w szczególności np taką że na całej mapie Gdańska widzę dokładnie trzy miejsca gdzie połączenie promowe może mieć dla mieszkańców sens: zlikwidowany Nowy Port - Wisłoujście, istniejący Świbno - Mikoszewo (szkoda że tylko w sezonie) i nigdy nie funkcjonujący Górki Zachodnie - Wschodnie, gdy się popatrzy na mapę Amsterdamu to widać znacznie więcej miejsc gdzie promy są potrzebne i stąd znaczące różnice w funkcjonowaniu transportu wodnego

        • 3 0

        • Nowy Port O promie wróć

          Nabrzeża wyremontowane i przystanek tramwaju wodnego,tylko promu brak.

          • 2 0

    • Nowy Port Kiedyś była taka akcja w Nowym Porcie --O promie wróć (4)

      Nawet małego promu nie ma od lat.

      • 9 1

      • Po co?? (3)

        Jest tunel.

        • 1 9

        • nie każdy lubi (1)

          jeździć samochodem

          • 4 0

          • Nie mam samochodu,a promem popłynąć z NP to była fajna wycieczka.

            • 3 0

        • Tylko dla samochodów.

          • 3 0

    • AMEN ! lepiej bym tego nie ujeła

      wstyd ze gdansk nie umie wykorzystac atutu jakim jest dostep do wody

      • 13 1

  • zbudowane za Nasze pieniądze (1)

    chwile poużywane i zlikwidowane żeby teraz oddać prywaciarzom... olka spadaj na grzyby, Gdańsk ma cie dość. jedno co umie to kombinować jak oskubać gdańszczan na swoje wymyślne akcje dobroci

    • 34 2

    • ty trolu nie jesteś Gdańsk, jesteś onuca

      • 0 6

  • Jak tak dużego miasta nie stać na utrzymanie, to widzę tłum chętnych by to przejąć

    Opłacalność jedynie z dopłatami, albo jakby użyć tratwy z opon do przewozu turystów. Taki kraj. Może zagraniczny Uber by wykupił, ma doświadczenie w utrzymywaniu działalności przy wykazywanej stracie.

    • 22 1

  • (1)

    ciekawe czy ktoś poniósł konsekwencje za wyrzucenie hajsu w błoto.

    zróbmy projekt z dofinansowaniem, X milionów z budżetu, Y milionów z unii, przy czym z tego Y to przynajmniej połowa to nasz wkład.

    po kilku latach wychodzi, że bez sensu, nie warto utrzymywać, niech sobie ktoś sprywatyzuje te przystanki, okaże się że na nadbrzeżu w fajnych miejscach można fajnie zarabiać.

    normalnie kryminał sam się pisze.

    • 30 0

    • Masz na myśli Budynia? Nie poniósł i już raczej nie poniesie

      Jeszcze go potem Gdańszczanki i Gdańszczanie wybierali na kolejne kadencje zachwyceni jego gospodarnością i roztropnością (w nabywaniu mieszkań od wdzięcznych deweloperów z rabatami szczególnie)

      • 4 0

  • W Goeteborgu promy wodne wlaczone sa w siec komunikacyjna (3)

    Oczywiscie jeden bilet na tramwaj kolowy czy wodny, czeste kursy, nowoczesne jednostki. U nas bedzie tak moze za 200lat

    • 36 0

    • (2)

      Tak samo w Hamburgu. U nas tak nie będzie nigdy.

      • 8 0

      • W Bydgoszczy też tak było. Tramwaj wodny jako komunikacja miejska. (1)

        Nie wiem, czy dalej jest. Dawno tam nie byłem.

        • 0 0

        • W Bydgoszczy tylko w sezonie letnim, czyli maj - sierpień

          Potem nie bo zimno, mokro, od wody wieje, kto to widział pływać

          • 0 0

  • Przetarg dla fra je rów. Kto normalny będzie płacił ponad 5 tysięcy miesięczny na dzierzawe przystanku przy zielonym moście (plus dodatkowe koszty na naprawy i utrzymanie) jak tam prawie nic nie pływa i te wyliczone 10 tysięcy miesięcznego dochodu zobaczą tylko na jak se napiszą na kartce

    XD

    • 14 1

  • Niedługo w dzierżawę pójdą przystanki autobusowe. (1)

    • 28 0

    • Tak,w Nowej Letnicy.Atrapy wiat autobusowych co stały nieczynne też ukradli.

      • 0 0

  • Tusk chce dac Gdansk Niemcom ! (2)

    PO jest za.

    • 13 12

    • Zniszczą jak Niemcy Westerplatte

      ...a nie, czekaj...

      • 0 0

    • No w sumie kto nie chciałby mieszkać w niemieckim porządku

      Przejedz się za odre to pozazdrościsz, ruska szujo

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane