- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (428 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (49 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (163 opinie)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (83 opinie)
Tramwaju wodnego nie ma, ale zostały przystanki. GOS chce je oddać w dzierżawę
Gdański Ośrodek Sportu chce oddać w dwuletnią dzierżawę trzy przystanki, jakie pozostały po tramwajach wodnych. Jak tłumaczą urzędnicy, powodem oddania ich w prywatne ręce są wysokie koszty ich utrzymania.
Aby uporządkować kwestię cumowania jednostek na przystankach, niezbędne było zawarcie pisemnej umowy z GOS. Dopuszczała ona postój przy przystanku nie dłużej niż 15 minut. Każdorazowe przybicie do przystanku tramwaju wodnego wyceniono na 30 zł. Bezumowne skorzystanie z przystanku (do 15 min) to koszt 100 zł. Za każdą minutę powyżej dozwolonego kwadransa trzeba było zapłacić 20 zł.
- W ubiegłych latach możliwość cumowania do przystanków miały wszystkie podmioty, które zawarły z Gdańskim Ośrodkiem Sportu odpowiednią umowę. Część tych podmiotów korzystała z nich na zasadzie stałego, ustalanego z GOS oraz pozostałymi użytkownikami harmonogramu, pozostałe miały możliwość cumowania tzw. okazjonalnego, ograniczonego miesięczną liczbą przybić - precyzuje Grzegorz Pawelec, rzecznik prasowy Gdańskiego Ośrodka Sportu.
![Ruszają sezonowe rejsy. Na Hel drożej, do przekopu dopiero od wakacji](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3712/150x100/3712731__c_22_0_1305_913__kr.webp)
Zmiana zasad ze względów ekonomicznych
Na początku tego roku podjęto jednak decyzję, by uporządkować kwestię cumowania jednostek przy trzech najpopularniejszych przystankach:
- przy Targu Rybnym na ul. Wartkiej
,
- przy Zielonym Moście na ul. Powroźniczej
- przy Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów
Plan zakłada, by wspomniane trzy przystanki oddać chętnym podmiotom w dwuletnią dzierżawę.
Skąd taka decyzja?
- Oddanie przystanków w dzierżawę na potrzeby tego typu działalności usługowej ma uzasadnienie przede wszystkim ekonomiczne - podkreśla Pawelec. - Obecnie GOS ponosi wysokie koszty bieżącego utrzymania infrastruktury. Te zobowiązania dotyczące eksploatacji i utrzymania stanu technicznego przystanków przejmą podmioty wyłonione w przetargu. Ma to przede wszystkim uzasadnienie na poziomie operacyjnym. Regularna obecność jednostek pływających oraz pracowników firm przewozowych umożliwi im bieżące dbanie o stan infrastruktury, ograniczając jednocześnie konieczność pośrednictwa GOS w tych działaniach.
Zapytaliśmy, więc jak wysokie są koszty utrzymania przystanków i ile wynosiły wpływy z cumowania przy nich jednostek. Danych jednak nie otrzymaliśmy.
- Ze względu na trwające postępowanie przetargowe nie możemy ujawnić tych kwot - usłyszeliśmy.
Według ostrożnych szacunków na jednym przystanku dziennie może cumować średnio ok. 20 jednostek. Przy stawce 30 zł za postój daje to kwotę 600 zł dziennie. W sezonie jeden przystanek może generować ponad 10 tys. zł przychodu miesięcznie.
Dzierżawa ograniczy dostępność?
W branży wodniaków pojawiły się głosy, że zmiana zasad korzystania z przystanków może mieć negatywny wpływ na firmy przewożące pasażerów i przyczynić się do ograniczenia dostępu do istniejącej infrastruktury.
GOS nie podziela jednak tych obaw.
- Wprowadzane zmiany w zakresie funkcjonowania infrastruktury przystanków nie wpłyną na lokalny rynek wodnych przewozów pasażerskich - zapewnia nasz rozmówca. - Przyczynią się natomiast do najbardziej efektywnych możliwości wykorzystania miejskiej infrastruktury przez lokalnych przedsiębiorców, co przełoży się na rzecz realizacji usług dla mieszkańców i turystów oraz rozwoju turystyki. Możliwość zawarcia umów na dłuższy okres sprawia, że przewoźnicy mają możliwość planowania strategii i działań rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej.
Najcenniejszy przystanek przy Targu Rybnym
Minimalne stawki miesięczne netto czynszu za dzierżawę następujących przystanków tramwaju wodnego wynoszą:
- Przystanek Targ Rybny przy Wartkiej - 5 349,92 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 16.049,76 zł
- Przystanek Zielony Most przy ul. Powroźnicza - 1 949,39 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 5 848,17 zł
- Przystanek Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów - 397,47 zł/mc
- Wadium w wysokości: 1 192.41 zł
- Umowy, które zostaną zawarte z przyszłymi dzierżawcami, regulować będą precyzyjnie zakres ich obowiązków. GOS będzie nadzorować poprawność wykonywania postanowień umów, w tym w szczególności dbałości o infrastrukturę oraz ograniczeń związanych z prowadzeniem działalności, w tym w szczególności przestrzegania porządku czy działań reklamowych - dodaje Pawelec.
Ustna licytacja stawek odbędzie się w poniedziałek, 13 maja, o godz. 10:00 w Gdańsku przy ul. Traugutta 29
Miejsca
Opinie (105)
-
2024-05-09 23:59
No ale przystanki działają i jest kasa za dzierżawę
No i nie ma kosztów. To chyba jest rozsądne.
- 0 4
-
2024-05-10 00:45
Rydwan sprzedajcie to będzie na utrzymanie przystanków :)
- 6 2
-
2024-05-10 01:10
I co tramwaje wodne też się dulkiewicz nie opłacają? Tylko przejścia naziemne?. To może choć prom dla rowerów i pieszych taki mały w nowym porcie do twierdzy? Też nie warto?
- 10 2
-
2024-05-10 01:26
Ola wygralas wybory ale w tym temacie ekipa szogunki dala ciala jak umiala. Wstyd.
- 5 0
-
2024-05-10 05:01
ale lipa
nie tylko excel .......
- 3 0
-
2024-05-10 05:28
To miejsce powinno być zabezpieczone żeby nie wpaść spacerując blisko przy mostku stateczki są na morzu ryby w morzu okręty pływają po Oceanie rybkę chce się zjeść to trzeba sobie kupić w super markecie Gdzie ten nasz códowny Gdańsk i te super kultury Nadmorskie istnieją chyba tylko z nazwy Pani Oleńko do dzieła
- 4 1
-
2024-05-10 06:26
i tu widac bezradnosc urzednikow nie radza sobie z takimi problemami najlepiej odac w prywatne rece i spokoj
- 11 0
-
2024-05-10 06:28
Jak by sprzedać rydwan Dulkiewicz to starczyło by na 2 lata dzierżawy wszystkich trzech przystanków
- 11 0
-
2024-05-10 06:35
co za głupi pomysł
Ta prowizorka powinna zostać rozebrana.
Kto będzie trzymał człowieka zbierającego opłaty przez miesiąc, którego utrzymanie będzie kosztowało z 15 tys a potencjalny zysk z tego badziewia to 10 tys. Jakiś absurd z tym pomysłem. Typowy urzędnik bez wyczucia rynku.
Te przystanki powinny być zlikwidowane, są po prostu tandetne i brzydkie !!!- 1 4
-
2024-05-10 06:37
az trudno mi uwierzyć w głupotę urzędniczą i pazerność miasta
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.