• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaju wodnego nie ma, ale zostały przystanki. GOS chce je oddać w dzierżawę

Maciej Korolczuk
9 maja 2024, godz. 20:00 
Opinie (105)
Gdański Ośrodek Sportu chce uporządkować chaos na trzech najpopularniejszych przystankach, jakie pozostały po tramwajach wodnych. Gdański Ośrodek Sportu chce uporządkować chaos na trzech najpopularniejszych przystankach, jakie pozostały po tramwajach wodnych.

Gdański Ośrodek Sportu chce oddać w dwuletnią dzierżawę trzy przystanki, jakie pozostały po tramwajach wodnych. Jak tłumaczą urzędnicy, powodem oddania ich w prywatne ręce są wysokie koszty ich utrzymania.



Czy nabrzeża tramwajów wodnych powinny być zarządzane przez miasto?

Przystanki tramwaju wodnego służyły pasażerom na Motławie przez osiem lat (2012-2020). Gdy w czasie pandemii władze miasta zrezygnowały z dalszego finansowania połączeń wodnych, z powstałej infrastruktury korzystali za opłatą wnoszoną do Gdańskiego Ośrodka Sportu prywatni armatorzy świadczący komercyjne przewozy pasażerskie i usługi przewozowe.

Aby uporządkować kwestię cumowania jednostek na przystankach, niezbędne było zawarcie pisemnej umowy z GOS. Dopuszczała ona postój przy przystanku nie dłużej niż 15 minut. Każdorazowe przybicie do przystanku tramwaju wodnego wyceniono na 30 zł. Bezumowne skorzystanie z przystanku (do 15 min) to koszt 100 zł. Za każdą minutę powyżej dozwolonego kwadransa trzeba było zapłacić 20 zł.


  • Od lipca 2023 z przystanku przy ul. Wiosny Ludów kursują jednostki z Muzeum II Wojny Światowej na Westerplatte. Bilet w obie strony kosztuje 60 zł.
  • Od lipca 2023 z przystanku przy ul. Wiosny Ludów kursują jednostki z Muzeum II Wojny Światowej na Westerplatte. Bilet w obie strony kosztuje 60 zł.
  • Od lipca 2023 z przystanku przy ul. Wiosny Ludów kursują jednostki z Muzeum II Wojny Światowej na Westerplatte. Bilet w obie strony kosztuje 60 zł.

- W ubiegłych latach możliwość cumowania do przystanków miały wszystkie podmioty, które zawarły z Gdańskim Ośrodkiem Sportu odpowiednią umowę. Część tych podmiotów korzystała z nich na zasadzie stałego, ustalanego z GOS oraz pozostałymi użytkownikami harmonogramu, pozostałe miały możliwość cumowania tzw. okazjonalnego, ograniczonego miesięczną liczbą przybić - precyzuje Grzegorz Pawelec, rzecznik prasowy Gdańskiego Ośrodka Sportu.
Ruszają sezonowe rejsy. Na Hel drożej, do przekopu dopiero od wakacji Ruszają sezonowe rejsy. Na Hel drożej, do przekopu dopiero od wakacji

Zmiana zasad ze względów ekonomicznych



Na początku tego roku podjęto jednak decyzję, by uporządkować kwestię cumowania jednostek przy trzech najpopularniejszych przystankach:


Plan zakłada, by wspomniane trzy przystanki oddać chętnym podmiotom w dwuletnią dzierżawę.

Skąd taka decyzja?

- Oddanie przystanków w dzierżawę na potrzeby tego typu działalności usługowej ma uzasadnienie przede wszystkim ekonomiczne - podkreśla Pawelec. - Obecnie GOS ponosi wysokie koszty bieżącego utrzymania infrastruktury. Te zobowiązania dotyczące eksploatacji i utrzymania stanu technicznego przystanków przejmą podmioty wyłonione w przetargu. Ma to przede wszystkim uzasadnienie na poziomie operacyjnym. Regularna obecność jednostek pływających oraz pracowników firm przewozowych umożliwi im bieżące dbanie o stan infrastruktury, ograniczając jednocześnie konieczność pośrednictwa GOS w tych działaniach.
Zapytaliśmy, więc jak wysokie są koszty utrzymania przystanków i ile wynosiły wpływy z cumowania przy nich jednostek. Danych jednak nie otrzymaliśmy.

- Ze względu na trwające postępowanie przetargowe nie możemy ujawnić tych kwot - usłyszeliśmy.
Według ostrożnych szacunków na jednym przystanku dziennie może cumować średnio ok. 20 jednostek. Przy stawce 30 zł za postój daje to kwotę 600 zł dziennie. W sezonie jeden przystanek może generować ponad 10 tys. zł przychodu miesięcznie.



Dzierżawa ograniczy dostępność?



W branży wodniaków pojawiły się głosy, że zmiana zasad korzystania z przystanków może mieć negatywny wpływ na firmy przewożące pasażerów i przyczynić się do ograniczenia dostępu do istniejącej infrastruktury.

GOS nie podziela jednak tych obaw.

- Wprowadzane zmiany w zakresie funkcjonowania infrastruktury przystanków nie wpłyną na lokalny rynek wodnych przewozów pasażerskich - zapewnia nasz rozmówca. - Przyczynią się natomiast do najbardziej efektywnych możliwości wykorzystania miejskiej infrastruktury przez lokalnych przedsiębiorców, co przełoży się na rzecz realizacji usług dla mieszkańców i turystów oraz rozwoju turystyki. Możliwość zawarcia umów na dłuższy okres sprawia, że przewoźnicy mają możliwość planowania strategii i działań rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej.
  • Tablice na przystankach tramwaju wodnego obecnie wykorzystują komercyjni przewoźnicy, by reklamować swoje usługi.
  • Tablice na przystankach tramwaju wodnego obecnie wykorzystują komercyjni przewoźnicy, by reklamować swoje usługi.


Najcenniejszy przystanek przy Targu Rybnym



Minimalne stawki miesięczne netto czynszu za dzierżawę następujących przystanków tramwaju wodnego wynoszą:

  • Przystanek Targ Rybny przy Wartkiej - 5 349,92 zł/mc,
  • Wadium w wysokości: 16.049,76 zł
  • Przystanek Zielony Most przy ul. Powroźnicza - 1 949,39 zł/mc,
  • Wadium w wysokości: 5 848,17 zł
  • Przystanek Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów - 397,47 zł/mc
  • Wadium w wysokości: 1 192.41 zł

- Umowy, które zostaną zawarte z przyszłymi dzierżawcami, regulować będą precyzyjnie zakres ich obowiązków. GOS będzie nadzorować poprawność wykonywania postanowień umów, w tym w szczególności dbałości o infrastrukturę oraz ograniczeń związanych z prowadzeniem działalności, w tym w szczególności przestrzegania porządku czy działań reklamowych - dodaje Pawelec.
Ustna licytacja stawek odbędzie się w poniedziałek, 13 maja, o godz. 10:00 w Gdańsku przy ul. Traugutta 29Mapka (pokój nr 12).


  • Jednym z trzech przystanków przewidzianych do dwuletniej dzierżawy jest przystanek przy Zielonym Moście.
  • Jednym z trzech przystanków przewidzianych do dwuletniej dzierżawy jest przystanek przy Zielonym Moście.
  • Jednym z trzech przystanków przewidzianych do dwuletniej dzierżawy jest przystanek przy Zielonym Moście.

Miejsca

Opinie (105)

  • W myśl zarobić ale się nie narobić!

    Tak działa się w Gdańsku!

    • 6 0

  • Jest to zwykły dil " wysokie koszty utrzymania..." he he

    A dzierżawcy nie przeszkadzają wysokie koszty ....
    Nie zdziwię się gdy za chwilę usłyszymy, że miasto dopłaca dzierżawcy by ten " utrzymywał " obiekt he he- wyborca zachwycony!
    Len, zostanie leniem na koszt mieszkańców! Gdańszczanie sie5nie zmienia w swojej głupocie!

    • 7 0

  • Proponuję wydzierżawić też przystanki tramwajowe i autobusowe (1)

    Chętnie zdejmę z miasta koszty...
    ...a następnie ustalę stawkę 1000zl za jednorazowe zatrzymanie się tramwaju/autobusu na przystanku - a jak nie chce płacić to niech jedzie prosto, do zajezdni, albo wysadza ludzi w polu.

    Takiej infrastruktury się nie oddaje w najem żeby nie dochodziło do sytuacji jak powyżej ale urzędnicy teraz będą głusi albo będą przekonywać że tak się nie stanie a za pół roku będą się zastanawiać co zrobić z tym pasztetem.

    Naprawdę urzędnicy czy politycy najlepiej jak nic nie robią bo jak coś robią to tylko spier popsują. Nie ma się zresztą czemu dziwić - to w większości przypadków ludzie którzy nie nadawali się do pracy w sektorze prywatnym gdzie efektywność podlega ocenie więc rynek ich zweryfikował i wypluł - nie pozostaje wtedy nic innego jak tylko zostać politykiem albo urzędnikiem

    • 10 0

    • W ślad za tym podniesiemy ceny biletów bo " się nie oplaca"

      Tylko pasażerom SIĘ " opłaca "! He he
      Sprytne strzyżenie!

      • 2 0

  • Kochani Developerzy i Biznes

    zadbam dla was o Kochanym Gdańszczan i Gdańszczanki

    • 4 0

  • Ten, kto podpisał ten projekt powinien stanąć pr,ed sądem

    Zmarnowane pieniądze podatników polskich i z innych krajów Unii. Pieniądze wzięte, ktoś zarobił, projekt zaorano. A terazzastanawiają się, jak zjeść tę żabę. Ale widać gdańszczanki i hdańszczanie lubią takie wałki, bo wciąż głosują na tą samą ekipę. Więc wszystko w porządku.

    • 6 0

  • A może tak przy okazji załatwić ławki na plaży ?

    • 5 0

  • O jakich kosztach oni mówią jak tam nic przy nich nie było robione od momentu budowy?

    • 6 0

  • a propos urzędników

    byłem ostatnio w Chmielnie, i nie mogłem uwierzyć oczom swoim - naprzeciwko Urzędu Gminy stoi - bezpłatna toaleta automatyczna, czyli jak się chce to można.

    • 6 0

  • W Chorwacji

    od lat jest firma jadrolinija obsługuje stateczki, statki, promy małe i wielkie na bliższe i dalsze dystanse. I nie ma dyskusji kto kogo wynajmuj i jak płaci. Przyjeżdża turysta, zagląda do cennika i rozkładu jazdy, płaci za siebie, ew. za samochód, i jest OK. A w Gdańsku się będą spierać a i tak turystę lub mieszkańca wewnętrzne sprawy w urzędach nie interesują.

    • 4 0

  • Niegospodarność?

    Ludzie z pomysłami i zagospodarowaniem terenu jakoś nie mają szans w starciu z samorządem, radą miasta i magistratem tu leży przyczyna niepowodzenia Wszyscy chcą tego tramwaju ale kiedy ktoś ma wyłożyć pieniądze to marzenia się kończą.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane