- 1 Biegli zbadali list Grzegorza B. (125 opinii)
- 2 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (194 opinie)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (323 opinie)
- 4 Paragon grozy za kurs taksówką (458 opinii)
- 5 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (32 opinie)
- 6 W tej bibliotece wypożyczysz narzędzia (24 opinie)
Tramwaju wodnego nie ma, ale zostały przystanki. GOS chce je oddać w dzierżawę
Gdański Ośrodek Sportu chce oddać w dwuletnią dzierżawę trzy przystanki, jakie pozostały po tramwajach wodnych. Jak tłumaczą urzędnicy, powodem oddania ich w prywatne ręce są wysokie koszty ich utrzymania.
Aby uporządkować kwestię cumowania jednostek na przystankach, niezbędne było zawarcie pisemnej umowy z GOS. Dopuszczała ona postój przy przystanku nie dłużej niż 15 minut. Każdorazowe przybicie do przystanku tramwaju wodnego wyceniono na 30 zł. Bezumowne skorzystanie z przystanku (do 15 min) to koszt 100 zł. Za każdą minutę powyżej dozwolonego kwadransa trzeba było zapłacić 20 zł.
- W ubiegłych latach możliwość cumowania do przystanków miały wszystkie podmioty, które zawarły z Gdańskim Ośrodkiem Sportu odpowiednią umowę. Część tych podmiotów korzystała z nich na zasadzie stałego, ustalanego z GOS oraz pozostałymi użytkownikami harmonogramu, pozostałe miały możliwość cumowania tzw. okazjonalnego, ograniczonego miesięczną liczbą przybić - precyzuje Grzegorz Pawelec, rzecznik prasowy Gdańskiego Ośrodka Sportu.
![Ruszają sezonowe rejsy. Na Hel drożej, do przekopu dopiero od wakacji](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3712/150x100/3712731__c_22_0_1305_913__kr.webp)
Zmiana zasad ze względów ekonomicznych
Na początku tego roku podjęto jednak decyzję, by uporządkować kwestię cumowania jednostek przy trzech najpopularniejszych przystankach:
- przy Targu Rybnym na ul. Wartkiej
,
- przy Zielonym Moście na ul. Powroźniczej
- przy Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów
Plan zakłada, by wspomniane trzy przystanki oddać chętnym podmiotom w dwuletnią dzierżawę.
Skąd taka decyzja?
- Oddanie przystanków w dzierżawę na potrzeby tego typu działalności usługowej ma uzasadnienie przede wszystkim ekonomiczne - podkreśla Pawelec. - Obecnie GOS ponosi wysokie koszty bieżącego utrzymania infrastruktury. Te zobowiązania dotyczące eksploatacji i utrzymania stanu technicznego przystanków przejmą podmioty wyłonione w przetargu. Ma to przede wszystkim uzasadnienie na poziomie operacyjnym. Regularna obecność jednostek pływających oraz pracowników firm przewozowych umożliwi im bieżące dbanie o stan infrastruktury, ograniczając jednocześnie konieczność pośrednictwa GOS w tych działaniach.
Zapytaliśmy, więc jak wysokie są koszty utrzymania przystanków i ile wynosiły wpływy z cumowania przy nich jednostek. Danych jednak nie otrzymaliśmy.
- Ze względu na trwające postępowanie przetargowe nie możemy ujawnić tych kwot - usłyszeliśmy.
Według ostrożnych szacunków na jednym przystanku dziennie może cumować średnio ok. 20 jednostek. Przy stawce 30 zł za postój daje to kwotę 600 zł dziennie. W sezonie jeden przystanek może generować ponad 10 tys. zł przychodu miesięcznie.
Dzierżawa ograniczy dostępność?
W branży wodniaków pojawiły się głosy, że zmiana zasad korzystania z przystanków może mieć negatywny wpływ na firmy przewożące pasażerów i przyczynić się do ograniczenia dostępu do istniejącej infrastruktury.
GOS nie podziela jednak tych obaw.
- Wprowadzane zmiany w zakresie funkcjonowania infrastruktury przystanków nie wpłyną na lokalny rynek wodnych przewozów pasażerskich - zapewnia nasz rozmówca. - Przyczynią się natomiast do najbardziej efektywnych możliwości wykorzystania miejskiej infrastruktury przez lokalnych przedsiębiorców, co przełoży się na rzecz realizacji usług dla mieszkańców i turystów oraz rozwoju turystyki. Możliwość zawarcia umów na dłuższy okres sprawia, że przewoźnicy mają możliwość planowania strategii i działań rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej.
Najcenniejszy przystanek przy Targu Rybnym
Minimalne stawki miesięczne netto czynszu za dzierżawę następujących przystanków tramwaju wodnego wynoszą:
- Przystanek Targ Rybny przy Wartkiej - 5 349,92 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 16.049,76 zł
- Przystanek Zielony Most przy ul. Powroźnicza - 1 949,39 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 5 848,17 zł
- Przystanek Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów - 397,47 zł/mc
- Wadium w wysokości: 1 192.41 zł
- Umowy, które zostaną zawarte z przyszłymi dzierżawcami, regulować będą precyzyjnie zakres ich obowiązków. GOS będzie nadzorować poprawność wykonywania postanowień umów, w tym w szczególności dbałości o infrastrukturę oraz ograniczeń związanych z prowadzeniem działalności, w tym w szczególności przestrzegania porządku czy działań reklamowych - dodaje Pawelec.
Ustna licytacja stawek odbędzie się w poniedziałek, 13 maja, o godz. 10:00 w Gdańsku przy ul. Traugutta 29
Miejsca
Opinie (105)
-
2024-05-10 06:52
W myśl zarobić ale się nie narobić!
Tak działa się w Gdańsku!
- 6 0
-
2024-05-10 07:05
Jest to zwykły dil " wysokie koszty utrzymania..." he he
A dzierżawcy nie przeszkadzają wysokie koszty ....
Nie zdziwię się gdy za chwilę usłyszymy, że miasto dopłaca dzierżawcy by ten " utrzymywał " obiekt he he- wyborca zachwycony!
Len, zostanie leniem na koszt mieszkańców! Gdańszczanie sie5nie zmienia w swojej głupocie!- 7 0
-
2024-05-10 07:28
Proponuję wydzierżawić też przystanki tramwajowe i autobusowe (1)
Chętnie zdejmę z miasta koszty...
...a następnie ustalę stawkę 1000zl za jednorazowe zatrzymanie się tramwaju/autobusu na przystanku - a jak nie chce płacić to niech jedzie prosto, do zajezdni, albo wysadza ludzi w polu.
Takiej infrastruktury się nie oddaje w najem żeby nie dochodziło do sytuacji jak powyżej ale urzędnicy teraz będą głusi albo będą przekonywać że tak się nie stanie a za pół roku będą się zastanawiać co zrobić z tym pasztetem.
Naprawdę urzędnicy czy politycy najlepiej jak nic nie robią bo jak coś robią to tylko spier popsują. Nie ma się zresztą czemu dziwić - to w większości przypadków ludzie którzy nie nadawali się do pracy w sektorze prywatnym gdzie efektywność podlega ocenie więc rynek ich zweryfikował i wypluł - nie pozostaje wtedy nic innego jak tylko zostać politykiem albo urzędnikiem- 10 0
-
2024-05-10 07:36
W ślad za tym podniesiemy ceny biletów bo " się nie oplaca"
Tylko pasażerom SIĘ " opłaca "! He he
Sprytne strzyżenie!- 2 0
-
2024-05-10 07:52
Kochani Developerzy i Biznes
zadbam dla was o Kochanym Gdańszczan i Gdańszczanki
- 4 0
-
2024-05-10 08:18
Ten, kto podpisał ten projekt powinien stanąć pr,ed sądem
Zmarnowane pieniądze podatników polskich i z innych krajów Unii. Pieniądze wzięte, ktoś zarobił, projekt zaorano. A terazzastanawiają się, jak zjeść tę żabę. Ale widać gdańszczanki i hdańszczanie lubią takie wałki, bo wciąż głosują na tą samą ekipę. Więc wszystko w porządku.
- 6 0
-
2024-05-10 09:10
A może tak przy okazji załatwić ławki na plaży ?
- 5 0
-
2024-05-10 10:10
O jakich kosztach oni mówią jak tam nic przy nich nie było robione od momentu budowy?
- 6 0
-
2024-05-10 10:25
a propos urzędników
byłem ostatnio w Chmielnie, i nie mogłem uwierzyć oczom swoim - naprzeciwko Urzędu Gminy stoi - bezpłatna toaleta automatyczna, czyli jak się chce to można.
- 6 0
-
2024-05-10 10:56
W Chorwacji
od lat jest firma jadrolinija obsługuje stateczki, statki, promy małe i wielkie na bliższe i dalsze dystanse. I nie ma dyskusji kto kogo wynajmuj i jak płaci. Przyjeżdża turysta, zagląda do cennika i rozkładu jazdy, płaci za siebie, ew. za samochód, i jest OK. A w Gdańsku się będą spierać a i tak turystę lub mieszkańca wewnętrzne sprawy w urzędach nie interesują.
- 4 0
-
2024-05-10 12:03
Niegospodarność?
Ludzie z pomysłami i zagospodarowaniem terenu jakoś nie mają szans w starciu z samorządem, radą miasta i magistratem tu leży przyczyna niepowodzenia Wszyscy chcą tego tramwaju ale kiedy ktoś ma wyłożyć pieniądze to marzenia się kończą.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.