- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (429 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (49 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (86 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
Tramwaju wodnego nie ma, ale zostały przystanki. GOS chce je oddać w dzierżawę
Gdański Ośrodek Sportu chce oddać w dwuletnią dzierżawę trzy przystanki, jakie pozostały po tramwajach wodnych. Jak tłumaczą urzędnicy, powodem oddania ich w prywatne ręce są wysokie koszty ich utrzymania.
Aby uporządkować kwestię cumowania jednostek na przystankach, niezbędne było zawarcie pisemnej umowy z GOS. Dopuszczała ona postój przy przystanku nie dłużej niż 15 minut. Każdorazowe przybicie do przystanku tramwaju wodnego wyceniono na 30 zł. Bezumowne skorzystanie z przystanku (do 15 min) to koszt 100 zł. Za każdą minutę powyżej dozwolonego kwadransa trzeba było zapłacić 20 zł.
- W ubiegłych latach możliwość cumowania do przystanków miały wszystkie podmioty, które zawarły z Gdańskim Ośrodkiem Sportu odpowiednią umowę. Część tych podmiotów korzystała z nich na zasadzie stałego, ustalanego z GOS oraz pozostałymi użytkownikami harmonogramu, pozostałe miały możliwość cumowania tzw. okazjonalnego, ograniczonego miesięczną liczbą przybić - precyzuje Grzegorz Pawelec, rzecznik prasowy Gdańskiego Ośrodka Sportu.
![Ruszają sezonowe rejsy. Na Hel drożej, do przekopu dopiero od wakacji](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3712/150x100/3712731__c_22_0_1305_913__kr.webp)
Zmiana zasad ze względów ekonomicznych
Na początku tego roku podjęto jednak decyzję, by uporządkować kwestię cumowania jednostek przy trzech najpopularniejszych przystankach:
- przy Targu Rybnym na ul. Wartkiej
,
- przy Zielonym Moście na ul. Powroźniczej
- przy Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów
Plan zakłada, by wspomniane trzy przystanki oddać chętnym podmiotom w dwuletnią dzierżawę.
Skąd taka decyzja?
- Oddanie przystanków w dzierżawę na potrzeby tego typu działalności usługowej ma uzasadnienie przede wszystkim ekonomiczne - podkreśla Pawelec. - Obecnie GOS ponosi wysokie koszty bieżącego utrzymania infrastruktury. Te zobowiązania dotyczące eksploatacji i utrzymania stanu technicznego przystanków przejmą podmioty wyłonione w przetargu. Ma to przede wszystkim uzasadnienie na poziomie operacyjnym. Regularna obecność jednostek pływających oraz pracowników firm przewozowych umożliwi im bieżące dbanie o stan infrastruktury, ograniczając jednocześnie konieczność pośrednictwa GOS w tych działaniach.
Zapytaliśmy, więc jak wysokie są koszty utrzymania przystanków i ile wynosiły wpływy z cumowania przy nich jednostek. Danych jednak nie otrzymaliśmy.
- Ze względu na trwające postępowanie przetargowe nie możemy ujawnić tych kwot - usłyszeliśmy.
Według ostrożnych szacunków na jednym przystanku dziennie może cumować średnio ok. 20 jednostek. Przy stawce 30 zł za postój daje to kwotę 600 zł dziennie. W sezonie jeden przystanek może generować ponad 10 tys. zł przychodu miesięcznie.
Dzierżawa ograniczy dostępność?
W branży wodniaków pojawiły się głosy, że zmiana zasad korzystania z przystanków może mieć negatywny wpływ na firmy przewożące pasażerów i przyczynić się do ograniczenia dostępu do istniejącej infrastruktury.
GOS nie podziela jednak tych obaw.
- Wprowadzane zmiany w zakresie funkcjonowania infrastruktury przystanków nie wpłyną na lokalny rynek wodnych przewozów pasażerskich - zapewnia nasz rozmówca. - Przyczynią się natomiast do najbardziej efektywnych możliwości wykorzystania miejskiej infrastruktury przez lokalnych przedsiębiorców, co przełoży się na rzecz realizacji usług dla mieszkańców i turystów oraz rozwoju turystyki. Możliwość zawarcia umów na dłuższy okres sprawia, że przewoźnicy mają możliwość planowania strategii i działań rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej.
Najcenniejszy przystanek przy Targu Rybnym
Minimalne stawki miesięczne netto czynszu za dzierżawę następujących przystanków tramwaju wodnego wynoszą:
- Przystanek Targ Rybny przy Wartkiej - 5 349,92 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 16.049,76 zł
- Przystanek Zielony Most przy ul. Powroźnicza - 1 949,39 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 5 848,17 zł
- Przystanek Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów - 397,47 zł/mc
- Wadium w wysokości: 1 192.41 zł
- Umowy, które zostaną zawarte z przyszłymi dzierżawcami, regulować będą precyzyjnie zakres ich obowiązków. GOS będzie nadzorować poprawność wykonywania postanowień umów, w tym w szczególności dbałości o infrastrukturę oraz ograniczeń związanych z prowadzeniem działalności, w tym w szczególności przestrzegania porządku czy działań reklamowych - dodaje Pawelec.
Ustna licytacja stawek odbędzie się w poniedziałek, 13 maja, o godz. 10:00 w Gdańsku przy ul. Traugutta 29
Miejsca
Opinie (105)
-
2024-05-10 13:44
Szkoda...
Większość miast czerpie spore korzyści że swojego położenia, niestety Nasze miasto nie potrafi czerpać dochodów że swojego położenia, a wodnych atrakcji u Nas Ci dostatek.
- 6 0
-
2024-05-10 18:04
A gdzie tramwaje wodne?
- 6 0
-
2024-05-10 18:14
Niech władze miasta pojadą pociągiem elektrycznym do Wrocławia
i zobaczą jak miasto śródlądowe rozwija się nad wodą. To przepaść.
- 7 0
-
2024-05-10 19:55
brak tramwajów wodnych w mieście takim jak Gdańsk to wstyd dla zarządzajacych tym miastem
Totalny brak kompetencji po stronie tymczasowych zarządzających miastem - kiedy wreszcie to Miasto doczeka prawdziwego gospodarza który pchnie je ku rozkwitowi ...
- 4 0
-
2024-05-10 20:06
ręce opadają....wciąż brak środków...a miliardy idą w błoto-jak np...na szpitale srovidowe-ściema globalna i inne pierdoły..tak to zarządzają naszymi pieniędzmi...katastrofa!
- 1 0
-
2024-05-10 21:37
Mam świetny i oczywisty pomysł na wykorzystanie tych przystanków.
Zwyczajnie przywróćmy z powrotem promy do Sopotu i Sobieszewa a obecnie nawet do Przegaliny bo to był doskonały wakacyjny pomysł.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.