- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (40 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę
GIK musi jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę w przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą - uznała Krajowa Izba Odwoławcza. Termin rozpoczęcia budowy opóźni się co najmniej o kilka tygodni.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uwzględniła tym samym odwołanie konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction, w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, który ma powstać w ramach budowy Trasy Sucharskiego.
- Rozstrzygnięcie nakazuje zamawiającemu powtórzyć ocenę oferty złożoną przez m.in. Hydrobudowę w przetargu na budowę tunelu - wyjaśnia Agnieszka Trojanowska, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie.
Przypomnijmy: konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A - zwycięzca przetargu - jest gotowe wybudować tunel pod Martwą Wisłą za 885 mln zł. Grupa firm, które złożyły odwołanie, to: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wydrążyć tunel za 1,16 mld zł. Kosztorys inwestorski przygotowany przez GIK wynosił ok. 1 mld zł.
Teraz miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie musiała jeszcze raz ocenić, czy oferta m.in. Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny. W tym celu GIK będzie musiała zwrócić się do konsorcjum o złożenie wyjaśnień w określonym przez siebie terminie. Jeśli wykonawca nie odpowie lub nie wykaże w dostateczny sposób skąd wzięła się tak niska cena oferty, miejska spółka będzie musiała odrzucić ofertę Hydrobudowy i wybrać kolejną, czyli konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction.
Termin rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisła z tego powodu odsuwa się o kolejnych kilka tygodni.
Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, w odwołaniu zakwestionowano nie tylko niską cenowo ofertę robót, ale też możliwość budowy przez zwycięzce obiektu niezgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.
O co dokładnie chodzi? Konsorcjum składające odwołanie przekonuje, że zwycięzcy przetargu chcą użyć maszyny-kreta, która już drążyła tunel w Hiszpanii. Problem w tym, że ta konkretna maszyna TBM (od Tunel Boring Machine) jest nieco szersza, niż powinna być w Gdańsku. Jej użycie sprawiłoby, że wydrążony tunel znajdowałby się o niemal metr bliżej lustra Martwej Wisły. Taka sytuacja wymagałoby zmian w projekcie budowlanym i w pozwoleniu na budowę.
Władze GIK kategorycznie odrzucają taką możliwość. - Nie mamy zamiaru zmieniać projektu, ani specyfikacji warunków zamówienia. Nie wiem skąd w odwołaniu do KIO pojawiła się tego rodzaju teza - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.
Oznacza to, że wykonawca musi się trzymać wytycznych postawionych w przetargu i dostarczyć taką maszynę, które wywierci tunel zgodnie z projektem budowlanym.
Władze spółki GIK zamierzają zaskarżyć werdykt KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku, a także wnieść wniosek do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zaskarżenie wyroku KIO.
W czwartek zgodnie z wyrokiem KIO spółka miejska GIK wezwie konsorcjum do złożenia stosownych wyjaśnień. Termin złożenia wyjaśnień GIK wyznaczył na 5 sierpnia.
Miejsca
Opinie (182) 5 zablokowanych
-
2011-07-28 11:28
Szkoda kasy na ten tunel,przecież w tamtych rejonach mało kto mieszka (44)
- 21 393
-
2011-07-28 11:31
bredzisz, tunel dla tysięcy tirów i nie tylko (10)
- 71 3
-
2011-07-28 11:51
Słabo widzę wykorzystanie tego tunelu,szczególnie jak będzie płatny raz na pół godziny przejedzie samochód i to wszystko (6)
a tak przez reszte czasu będzie tam hulał wiatr a po paru latach zamkną go z powodu nieopłacalności i tyle pieniędzy wyda se tylko po to aby podbudować czyjeś Ego
- 8 99
-
2011-07-28 12:16
~M (5)
Widzę, że znasz się na potrzebach tego miasta jak świnia na gwiazdach.
- 66 4
-
2011-07-28 13:24
Potrzeba 900 tys. na przejście dla pieszych we Wrzeszczu (4)
Za to będzie tunel za nieomal miliard złotych.
- 3 33
-
2011-07-28 13:35
h. z tym przejsciem (3)
- 39 3
-
2011-07-28 14:49
chyba ch. (2)
- 27 0
-
2011-07-28 16:00
ale h. bardziej podnosi ekspresję (1)
rażącym, ale i oczywistym błędem ortograficznym autor chciał podkreślić swoje wzburzenie
- 43 0
-
2011-07-28 19:24
LOL
dobre
- 12 0
-
2011-07-28 12:16
skąd te TIRy, ze stoczni? Bo te wyjeżdżające z portu obsłuży POG
- 4 31
-
2011-07-28 13:06
Tirów "umilających" życie (1)
mieszkańców lewobrzeżnych dzielnic Gdańska?
- 5 0
-
2011-07-28 13:42
Żeby nie musiały te tiry jechać przez lewobrzeżną część miasta?
- 10 0
-
2011-07-28 11:33
Dlatego... (3)
...władze chcą puścić tamtędy tranzyt, ażeby ciężarówki i samochody dostawcze nie jeździły przez miasto, gdzie mieszkają ludzie - proste :)
- 60 1
-
2011-07-28 12:21
tranzyt przez Przymorze i Żabiankę do Spacerowej? (2)
j.w.
- 8 10
-
2011-07-28 13:13
Tranzyt do Portu i Marynarki Polskiej
Tak to nam tiry walą przez samo centrum aby dostać się do Portu, bo póki co u nas port leży po obu stronach.
- 18 0
-
2011-07-28 15:21
do spacerowej, ale potrzebny drugi tunel pod lasem na początku Czyżewskiego.
- 3 0
-
2011-07-28 11:37
(5)
Tu chodzi nie o mieszkańców a o TIRy które jeżdżą to portu kolego
- 32 3
-
2011-07-28 12:18
(4)
Po jaką cholerę ciężarówki wyjeżdżające z portu mają przejeżdżać na drugą stronę Wisły?
- 4 22
-
2011-07-28 12:32
Aby dotrzeć do stolycy... (2)
... a także do A1 poprzez południową obwodnicę i dalej w Polskie. Ciężarówki z osobówkami z WOCu, z owocami i innymi towarami, także z WOCu. Ciężarówki z GTK, ale także tunel obsłuży mieszkańców NP, Brzeźna, Zaspy, Przymorza, Żabianki, części Wrzeszcza, jadących z/na A1 i z/do Wawy.
- 27 1
-
2011-07-28 13:27
Tylko po co? (1)
Do stolicy to mamy tory kolejowe. Nie szkoda wam - piszę do kierowców osobówek - że tiry rozjeżdżają drogi?
- 4 24
-
2011-07-28 14:52
A tobie nie szkoda że pociągi rozjeżdżają tory. Taki sam durny argument.
Jakoś nie zauważyłem żeby kolej miała przystanek przy każdej firmie w gdańsku co by można sobie załadować towar. Jakoś nie zauważyłęm żeby pociągi mogły sie wyprzedzać na trasie itd. itp.
- 16 3
-
2011-07-28 17:51
po to idioto żeby dostać się do Warszawy
- 6 1
-
2011-07-28 11:44
co za dekiel (16)
Piszesz to z ironią czy jesteś aż tak wielkim kretynem? A czy obwodnice budowali dla mieszkańców którzy mieszkają dziś przy niej czy dla ludzi jadących z południa na północ np Łódź - Szczecin? Tak samo ta trasa bardzo pomoże ludziom jadącym np z Warszawy do Wrzeszcza, Sopot itd.. i bardzo mieszkańcom Gdańska którzy aby dostać się do północnej części miasta nie będą musieli stać w mega korkach jakie tworzą się dzień w dzień na Podwalu Przedmiejskim bo poprostu korki znikną!
- 34 4
-
2011-07-28 12:04
smigło (14)
co to znaczy "do sopot"? nie znam takiego miejsca
- 5 22
-
2011-07-28 12:09
(5)
Gdyż przyjezdny jesteś a nie autochton
- 17 5
-
2011-07-28 13:29
(4)
Autochtoni próbowali wypłynąć na MS Wilhelm Gustloff, ale teraz tu jest Polska, używa się języka polskiego, który jest językiem fleksyjnym.
- 3 14
-
2011-07-28 14:54
Jestem z Gdańska i też mnie denerwuje jak ktoś mówi że jedzye do Sopot albo z Sopot (3)
Równie dobrze ja moge mówić że jestem z Gdańsk i jade do gdynia przez warszawa bo tam mi wygodna choć nie po droga..
- 8 3
-
2011-07-28 15:48
A ja mówię do Sopotów, w Sopotach itd.
Fersztejen?
- 4 1
-
2011-07-28 19:57
prawda
bo mówi się ich gehen nach Zoppot
- 2 0
-
2011-07-28 22:20
A JA MÓWIĘ GDZIE JESTEŚ - W SOPOTU :)
- 2 0
-
2011-07-28 12:10
?
bo jesteś niezłym cepem
- 5 3
-
2011-07-28 12:11
s ale z Ciebie purysta.... :) (3)
pewnie u mu uciekło, ja to widzę a Ty nie?
- 7 2
-
2011-07-28 12:22
To pewnie jakiś grammar-nazi
- 7 4
-
2011-07-28 13:10
(1)
Nic mu nie uciekło! Nie wszyscy są sprzedajni i starsi mieszkańcy nie Sopot nie odmieniają nazwy jak to robią cepry!
- 3 2
-
2011-07-28 14:05
tylko z jakiego powodu???
przecież po niemiecku jest fonetyczne "copot"więc o co chodzi???
- 0 5
-
2011-07-28 13:43
Sopoty to wieś pod Braniewiem.
- 4 1
-
2011-07-28 14:14
(1)
NIe wiem czy wiesz.. ale wiele starszych ludzi mówi jeszcze "z Sopot:.. albo jade "do Sopot" a nie "do Sopotu" takie przyzwyczajenie jezykowe ze stronn rodzinnych (patrz Za Bugiem, Wilno, Mazowsze)
- 2 0
-
2011-07-28 14:58
Tak wielu ludzi mówi Jo głównie na budowach po są z kaszub.
A ty jak jedziesz do stanów to mówiąc po angielsku używasz polskich odmian ich słów :DTak samo jak Oni mają z ciebie beke to my mamy beke ze starszych ludzi jak mówia jo sopot sztrum czy podej ino.
- 3 1
-
2011-07-28 13:07
poszerzanie dróg nie likwiduje korków
tylko je przesuwa gdzie indziejjeszcze nie kumasz tej prostej prawdy?
- 0 7
-
2011-07-28 11:59
od kiedy to tereny stricte przemysłowo - trensportowe są lub były zamieszkane ?!!?trzeba mieć orientację w temacie, jak widać..
- 1 3
-
2011-07-28 12:59
Faktycznie, pod rzeką jest słabe zaludnienie.
I chyba nikt nie ma samochodu. Po co tam droga?
- 12 2
-
2011-07-28 15:04
nie budować autostrad
jechałem i widziałem - same pola i żadnego miasta po drodze, dla kogo to budują? :)
- 8 4
-
2011-07-28 19:27
samolób
jak ty tam nie mieszkasz to znaczy że nikt nie mieszka?To będzie przecież mała północna obwodnica!!!!
- 1 0
-
2011-07-28 20:00
to przelotówka, a nie droga dojazdowa do "sypialni"
- 0 0
-
2011-07-29 01:33
Banda idiotów
:) Jak można nie rozumieć dlaczego ten tunel jest taki ważny z punktu widzenia gospodarczego miasta? Aż nie chce mi się tracić czasu na próbę wyjaśnienia tego, bo zdaje się to takie oczywiste dla mnie...
- 0 0
-
2011-07-28 11:29
niedobrze, niedobrze... może potem pójdzie gładko? (3)
- 45 2
-
2011-07-28 13:53
do w-wy mało kto jedzie? (2)
Sopot wrzeszcz zaspa przymorze wszyscy tędy pojadą. Popatrz na mapę. To omie stare miasto.
- 3 1
-
2011-07-28 15:34
Raczej Główne
Miasto.
- 1 0
-
2011-07-29 06:41
czy ja pisałem, ze mało kto jedzie?;p
- 0 0
-
2011-07-28 11:31
Może się opóznić,ważne żeby kiedys powstał ,szkoda tylko tych pieniędzy zmarnowanych na MWII i ECS bo za tą zaoszczędzoną kasę (8)
można by odpicować ten tunel
- 107 19
-
2011-07-28 11:32
MW II buduje rząd a nie miasto (4)
do ECS miasto dokłada ok. 140 mln i tych pieniędzy rzeczywiście szkoda
- 23 4
-
2011-07-28 12:02
(2)
do budowy ECS miasto dokłada 90 mlnna stadion miasto wyda ponad 800 mln, dla najbardziej skorumpowanego sportu i najgorszych "kibiców" ale tu nikt nie protestuje, że pieniądze się marnują...Jak dla kogoś ECS i Muzeum II wojny światowej to zmarnowane pieniądze to po prostu nie ma wyobraźni
- 9 8
-
2011-07-28 13:29
jakie dokłada ?? muzeum kosztuje 350 mln, a wiesz jakie są roczne koszta jego utrzymania ?? jaka wyobraźnia o czym ty gadasz? głowa Cię nie boli ??
- 2 2
-
2011-07-28 13:33
Dotacje miasta do ECS, Muzeum II WŚ, rozbudowy kampusu UG i PG to nic w porównaniu do stadionu, a stadion to "zaledwie" 80% przewidzianych kosztów tunelu, który nie zrewolucjonizuje w żadnej mierze komunikacji w naszym mieście.
- 1 4
-
2011-07-28 15:29
ecs
To stadion pochłania najwięcej pieniędzy (a dlaczego drogi w Gdańsku wyglądają jak wyglądają?) Gdańska na to nie stać !!!!!! ECS to pomylony pomysł - jak większość ludzi wie. Natomiast muzeum II wojny myśle że będzie zarabiać na siebie.
- 3 2
-
2011-07-28 13:19
(2)
"zmarnowane pieniądze" na centrum Hrweliusa, MWII ,ECS i Teatr Szekpirowski? lepiej wydać na kościół i ,nieprawdaż? sorry ,po co forty wyremontowali? też zmarnowane pieniądze ,prawda? po co wyremontować fortyfikacje "wisłouście"? lepiej oddać Stoczniowca kosteckiemu i patrzeć ,jak hokej upadł,prawda? lepiej przeznaczyć grunty we wrzeszczu pod kolejne galerie handlowe? lepiej zamykać kameralne kina na rzecz multipleks`ą ,gdzie bilet kosztuje przeszło 20zł? lepiej nie dbać o plaże? bo po co, "lepiej" pozwolić na protest "związkowcom" z solidarności o 15 w dzień powszedni? lepiej pociąć symbol Gdańska ,żurawie stoczniowe, lepiej budować "tylko" drogi, bo po co wybudować muzea ,teatry przecież tutaj turyści nie przyjeżdżają i nie można im zapewnić ,naprawdę ciekawych atrakcji, BO PO CO? lepiej być ciemnogrodem i "j*****" na wszystko ,ludzie ogarnijcie się,dzięki "tej starej SOLIDARNOŚCI" żyjecie w wolnym państwie!!!
- 11 1
-
2011-07-28 16:24
masz rację
Jak władze miasta nie odnawiają i nie wspierają finansowo placówek dziedzictwa kulturowego w Gdańsku to zawsze wtedy wytyka się im błędy i zaniedbania, jak właśnie wspierają i wychodzą z nowymi pomysłami to słychać, że bez sensu i nie ma potrzeby. A ja się cieszę, że mieszkam w Gdańsku i mam nadzieję, że miasto jeszcze bardziej wypięknieje, a ci co wiecznie narzekają niech się wyprowadzą i zostawią Gdańsk dla ludzi uśmiechniętych i optymistycznie nastawionych do świata.
- 5 0
-
2011-07-28 16:53
centrum h., mwII i teatr ok.
ecs to strata pieniędzy i niegospodarność dla zapewnienia ciepłych posadek dla kilku wybranych urzędasów.
- 2 1
-
2011-07-28 11:33
Ciemność widzę,widzę ciemność.
już zaczynają się problemy.pewnie latami będzie ta budowa się ciągnąć niestety.
- 34 16
-
2011-07-28 11:35
hydrobudowa..... (2)
... i wszystko jasne
- 19 14
-
2011-07-28 15:51
...miałem kobitę, co miała obie nogi umyte... (1)
inżynierowie z hydrobudowy
- 2 2
-
2011-08-01 14:57
...petrobudowy
ale to prawie to samo
- 0 0
-
2011-07-28 11:39
(2)
TUNELU nie będzie! Będzie za to 20 pulblikacji omawiających proces jego niepowstawania przez najbliższe 3 lata.
- 48 23
-
2011-07-28 13:36
(1)
Obecnie budowanych odcinków Słowackiego i Sucharskiego czy też POG też miało nie być.
- 3 0
-
2011-07-28 19:44
I nie ma.
- 0 0
-
2011-07-28 11:40
no to pierwsza mała porażka GIKE (7)
do tej pory nie popełniali żadnych błędów. Oby udało się zadowolić KIO, inaczej od nowa przetarg, bo miasto nie znajdzie więcej kasy na ten tunel, a ta by była potrzebna gdyby musieli wybrać 2 ofertę.
- 20 3
-
2011-07-28 12:02
(2)
Mała porażka dla GIKE, ale poteżna porażka miasta i.. regionu.Bo jeśli KIO nie uzna wyjaśnień GIKE, to z tunelem można się przegnać.I tylko wyjątkowy ignorant lub grzeczniej - niezorientowany, mógłby się cieszyć.ODPUKAĆ !!!
- 8 0
-
2011-07-28 22:21
Ale jaka jest wina Giku/Miasta (1)
że następna oferta jest dużo droższa.Co mieli zrobić? odrzucić tę kwestionowaną?
- 1 0
-
2011-08-01 14:58
jeżeli jest kwestionowana to tak
- 0 0
-
2011-07-28 13:58
(1)
"no to pierwsza mała porażka GIKE""do tej pory nie popełniali żadnych błędów" - dobry żart!
- 2 6
-
2011-07-28 20:21
Wymień kolejne....dalej.
- 2 0
-
2011-07-28 14:43
Jaka pierwsza porażka ? (1)
A opóznienie otwarcia stadionu,nie powiem o przełożeniu meczu Polska-Francja i rozpoczęciu sezonu przez Lechię na Traugutta.
- 0 7
-
2011-07-28 18:09
do kibic
nie wiedziałem, że GIK budował stadion... Ciekawe...
- 4 0
-
2011-07-28 11:43
"czy oferta Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny." (12)
To raczej dobrze, że można zaoszczędzić kilka set tysięcy złotych ? O co im chodzi ? Chyba o opóźnienie wszystkiego dla "Zabawy" tak to już w Polsce bywa.
- 29 26
-
2011-07-28 11:45
Tanio nie zawsze znaczy dobrze. (1)
Skoro GIK wycenił to na 1mld, to koszt 200mln mniejszy powinien zostać bardzo szczegółowo sprawdzony.
- 7 5
-
2011-07-28 13:41
GIK wycenił to na 510 mln!
Czyli przeszło 300 mln taniej niż oferta Hydrobudowy.
- 4 0
-
2011-07-28 12:59
Polskie przysłowie (1)
Sam nie zje i drugiemu nie da
- 5 1
-
2011-07-29 03:00
raczej morał starej, greckiej bajki
- 1 0
-
2011-07-28 13:03
Chcą wybudować o metr szerszy tunel - zmieści się ścieżka rowerowa (5)
W dodatku za mniejsze pieniądze - to w czym problem?
- 1 8
-
2011-07-28 13:47
Ścieżka rowerowa w długim tunelu pełnym TIRów? (2)
To miał być dowcip tak? Nigdzie na świecie się takich rozwiązań nie stosuje. Przecież nikt normalny by z takiej ścieżki nie korzystał. Rowerzyści powinni mieć możliwość swobodnego przedostania się z rowerami na drugą stronę Martwej Wisły ale na pewno nie w formie ścieżki w tunelu.
- 3 2
-
2011-07-28 16:55
tak, (1)
najlepiej jadąc po wodzie...
- 1 0
-
2011-07-28 18:41
rower wodny, juz ktos cos takiego wymyslil ;P
- 1 0
-
2011-07-28 17:01
(1)
Najlepiej walnąć tą ścieżkę między dwoma pasami ruchu. Żeby rowerzyści mieli trochę adrenalinki przejeżdżając koło rozpędzonych tirów.
- 0 1
-
2011-07-28 22:22
W tunelu ma być ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Tirów to nie dotyczy?
- 0 0
-
2011-07-28 13:27
Polska już ma oszczędności
Na budowie autostrady przez kitajców. Też była niska cena, ale za niską cenę nie ma autostrady.
- 6 2
-
2011-07-31 11:44
chodzi prawdopodobnie o to
aby uniknąć sytuacji takich jak np z budową autostrady przez chińczyków. wiesz, wyskoczyć z ceną z kapelusza jest łatwo, ale żeby potem w tej cenie dało się inwestycję zrealizować.
- 0 0
-
2011-07-28 11:43
I bardzo dobrze, że pozostałe firmy złożyły odwołanie (1)
przynajmniej teraz dokładnie sprawdzi się, czy faktycznie tak tanio=pewnie i dobrze, czy może skończylibyśmy jak z autostradą z Chińczykami.
- 38 12
-
2011-07-29 07:58
chińczyki
nie wierz mediom w sprawie chińczyków, zrobił się szum bo nagle się okazało, że można taniej budować autostrady...a w Polsce przecież tanio się nie da, ile firm zaczęło by mniej zarabiać, a tak wszystko wróciło do normy
- 0 1
-
2011-07-28 11:44
Kosztorys inwestorski 1 mld zł ? (4)
To czemu ja pamiętam cały czas sumę koło 500 mln zł i szukanie tych brakujących 300 mln, a tu jeszcze odwołanie że za tanio wyszło...
- 73 3
-
2011-07-28 11:48
(1)
Koszt inwestorski 1 mld - pieniądze w budżecie 510 mln zł - zdecydowali sie budować nie mając pokrycia co w tym złego?
- 0 8
-
2011-07-28 19:39
Specjalnie cofnąłem się do tematu z rozstrzygnięciem przetargu:
"Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto."
- 5 0
-
2011-07-28 12:10
bo miś musi być duży
- 7 1
-
2011-07-28 12:26
Kosztorys inwestorski 1 mld zł ?
Nie sztuką jest rozpocząć inwestycje , ale ją zakończyć. Bez tych 200 mln może okazać się to nie realne
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.