• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę

Maciej Naskręt
28 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 13:42 (28 lipca 2011)
Maszyna-kret - TBM (Tunnel Boring Machine) ma wydrążyć tunel pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret - TBM (Tunnel Boring Machine) ma wydrążyć tunel pod Martwą Wisłą.

GIK musi jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę w przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą - uznała Krajowa Izba Odwoławcza. Termin rozpoczęcia budowy opóźni się co najmniej o kilka tygodni.



Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uwzględniła tym samym odwołanie konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction, w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, który ma powstać w ramach budowy Trasy Sucharskiego.

- Rozstrzygnięcie nakazuje zamawiającemu powtórzyć ocenę oferty złożoną przez m.in. Hydrobudowę w przetargu na budowę tunelu - wyjaśnia Agnieszka Trojanowska, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie.

Przypomnijmy: konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A - zwycięzca przetargu - jest gotowe wybudować tunel pod Martwą Wisłą za 885 mln zł. Grupa firm, które złożyły odwołanie, to: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wydrążyć tunel za 1,16 mld zł. Kosztorys inwestorski przygotowany przez GIK wynosił ok. 1 mld zł.

Teraz miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie musiała jeszcze raz ocenić, czy oferta m.in. Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny. W tym celu GIK będzie musiała zwrócić się do konsorcjum o złożenie wyjaśnień w określonym przez siebie terminie. Jeśli wykonawca nie odpowie lub nie wykaże w dostateczny sposób skąd wzięła się tak niska cena oferty, miejska spółka będzie musiała odrzucić ofertę Hydrobudowy i wybrać kolejną, czyli konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction.

Termin rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisła z tego powodu odsuwa się o kolejnych kilka tygodni.

Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, w odwołaniu zakwestionowano nie tylko niską cenowo ofertę robót, ale też możliwość budowy przez zwycięzce obiektu niezgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.

O co dokładnie chodzi? Konsorcjum składające odwołanie przekonuje, że zwycięzcy przetargu chcą użyć maszyny-kreta, która już drążyła tunel w Hiszpanii. Problem w tym, że ta konkretna maszyna TBM (od Tunel Boring Machine) jest nieco szersza, niż powinna być w Gdańsku. Jej użycie sprawiłoby, że wydrążony tunel znajdowałby się o niemal metr bliżej lustra Martwej Wisły. Taka sytuacja wymagałoby zmian w projekcie budowlanym i w pozwoleniu na budowę.

Władze GIK kategorycznie odrzucają taką możliwość. - Nie mamy zamiaru zmieniać projektu, ani specyfikacji warunków zamówienia. Nie wiem skąd w odwołaniu do KIO pojawiła się tego rodzaju teza - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

Oznacza to, że wykonawca musi się trzymać wytycznych postawionych w przetargu i dostarczyć taką maszynę, które wywierci tunel zgodnie z projektem budowlanym.

Stanowisko GIK w sprawie uwzględnienia odwołania przez KIO

Władze spółki GIK zamierzają zaskarżyć werdykt KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku, a także wnieść wniosek do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zaskarżenie wyroku KIO.

W czwartek zgodnie z wyrokiem KIO spółka miejska GIK wezwie konsorcjum do złożenia stosownych wyjaśnień. Termin złożenia wyjaśnień GIK wyznaczył na 5 sierpnia.

Miejsca

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • Większy tunel i taniej - logika

    Czyli jeśli dobrze przeczytałem,sugeruje się, że Konsorcjum które złożyło najniższą ofertę na tunel o większej średnicy. Konkurencja chce za tunel o mniejszej średnicy więcej o ponad 200mln. Chociażby dlatego odrzuciłbym ofertę konkurencji.... Jak może być droższe wywiercenie dziury o mniejszej średnicy?

    • 5 5

  • A wycieczke do Chin już fundneli komu trzeba?

    Bo jak nie, to nic z tego nie bedzie...........

    • 2 2

  • 1 metr (2)

    bliżej lustra wody? Przecież ten jeden metr więcej można puścić metr niżej w dół i wtedy odległość tunelu od lustra wody będzie taka sama a oferta tańsza o 300 mln złotych.

    • 10 0

    • I do tego tunel szerszy

      Same plusy, że TBM większy :) A ciekawe czy uwzględnią, że Hydrobudowa wywiezie więcej wybranego gruntu. I to wszystko dalej dużo taniej niż konkurencja.

      • 5 0

    • To za proste rozwiązanie dla naszych wysoce kwalifikowanych decydentów.

      • 1 0

  • Dlaczego tak drogo (1)

    Jak szeroka jest ta Martwa Wisła w tym miejscu. Dlaczego nie pogłebic tego miejsca na tunel. Tunel prefabrykować na lądzie w postaci sekcji, zatapiać i łączyć pod wodą. Stocznie miałyby pracę i wielu innych podwykonawców. Tak robią w USA.

    • 1 3

    • bo trzeba by bylo zamknac port i stocznie

      • 0 0

  • Ta maszyna to żaden kret! Facet, co ją wymyślił, wzorował się na dżdżownicy.

    Maszyna-dżdżownica. Zasada działania identyczna. Wystarczy otworzyć oczy. Udławcie się tym kretem.

    • 0 5

  • zproście COVEC

    zrobią za 300 milionów i jeszcze zatrudniią znajomków i mkolesi

    • 0 1

  • A w ECS dla pana Kerskiego wszystko w porządku?

    • 4 1

  • (1)

    Ciekaw ile tam bursztynu?

    • 1 0

    • A ile niewybuchow..?

      Jak cos pierdyknie to bedziemy mieli nowa marine.

      • 0 0

  • opoznienie...

    trzeba u nas zmienic prawojesli firma sklada BEZSKUTECZNY wniosek do przetargu niepowinna miec mozliwosci brania udzialu w nastepnych przetargach przez np 3 lata... i skonczyly by sie protesty po to by dowalic konkurencji...tak samo powinno byc gdy firma błędnie szacuje kosztyinwestycji a pozniej jest wymyslanie ANEKSÓW do umowy...tak samo brak mozliwosci brania udzialow w przetargach...jak myslicie ucywilizowalo by to przetargi u nas...?

    • 2 0

  • Oczekuję informacji od osoby, która się zna. (2)

    Czy nie taniej byłoby zamiast "maszyny-kreta" po prostu wykopać na dnie motławy rów, a następnie do przykryś i uszczelnić? Czy gdzieś stosuje się takie metody, czy jest to możliwe?

    • 2 1

    • jest możliwe

      ale tunel budowany odkrywkowo kosztowałby razem z odszkodowaniami dwa razy tyle.

      • 0 0

    • Można inaczej

      Jak szeroka jest ta Martwa Wisła w tym miejscu. Dlaczego nie pogłebic tego miejsca na tunel. Tunel prefabrykować na lądzie w postaci sekcji, zatapiać i łączyć pod wodą. Stocznie miałyby pracę i wielu innych podwykonawców. Tak robią w USA.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane