- 1 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (74 opinie)
- 2 Biegli zbadali list Grzegorza B. (160 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (358 opinii)
- 4 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (282 opinie)
- 5 Paragon grozy za kurs taksówką (473 opinie)
- 6 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (61 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę
GIK musi jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę w przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą - uznała Krajowa Izba Odwoławcza. Termin rozpoczęcia budowy opóźni się co najmniej o kilka tygodni.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uwzględniła tym samym odwołanie konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction, w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, który ma powstać w ramach budowy Trasy Sucharskiego.
- Rozstrzygnięcie nakazuje zamawiającemu powtórzyć ocenę oferty złożoną przez m.in. Hydrobudowę w przetargu na budowę tunelu - wyjaśnia Agnieszka Trojanowska, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie.
Przypomnijmy: konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A - zwycięzca przetargu - jest gotowe wybudować tunel pod Martwą Wisłą za 885 mln zł. Grupa firm, które złożyły odwołanie, to: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wydrążyć tunel za 1,16 mld zł. Kosztorys inwestorski przygotowany przez GIK wynosił ok. 1 mld zł.
Teraz miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie musiała jeszcze raz ocenić, czy oferta m.in. Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny. W tym celu GIK będzie musiała zwrócić się do konsorcjum o złożenie wyjaśnień w określonym przez siebie terminie. Jeśli wykonawca nie odpowie lub nie wykaże w dostateczny sposób skąd wzięła się tak niska cena oferty, miejska spółka będzie musiała odrzucić ofertę Hydrobudowy i wybrać kolejną, czyli konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction.
Termin rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisła z tego powodu odsuwa się o kolejnych kilka tygodni.
Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, w odwołaniu zakwestionowano nie tylko niską cenowo ofertę robót, ale też możliwość budowy przez zwycięzce obiektu niezgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.
O co dokładnie chodzi? Konsorcjum składające odwołanie przekonuje, że zwycięzcy przetargu chcą użyć maszyny-kreta, która już drążyła tunel w Hiszpanii. Problem w tym, że ta konkretna maszyna TBM (od Tunel Boring Machine) jest nieco szersza, niż powinna być w Gdańsku. Jej użycie sprawiłoby, że wydrążony tunel znajdowałby się o niemal metr bliżej lustra Martwej Wisły. Taka sytuacja wymagałoby zmian w projekcie budowlanym i w pozwoleniu na budowę.
Władze GIK kategorycznie odrzucają taką możliwość. - Nie mamy zamiaru zmieniać projektu, ani specyfikacji warunków zamówienia. Nie wiem skąd w odwołaniu do KIO pojawiła się tego rodzaju teza - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.
Oznacza to, że wykonawca musi się trzymać wytycznych postawionych w przetargu i dostarczyć taką maszynę, które wywierci tunel zgodnie z projektem budowlanym.
Władze spółki GIK zamierzają zaskarżyć werdykt KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku, a także wnieść wniosek do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zaskarżenie wyroku KIO.
W czwartek zgodnie z wyrokiem KIO spółka miejska GIK wezwie konsorcjum do złożenia stosownych wyjaśnień. Termin złożenia wyjaśnień GIK wyznaczył na 5 sierpnia.
Miejsca
Opinie (182) 5 zablokowanych
-
2011-07-28 13:49
Większy tunel i taniej - logika
Czyli jeśli dobrze przeczytałem,sugeruje się, że Konsorcjum które złożyło najniższą ofertę na tunel o większej średnicy. Konkurencja chce za tunel o mniejszej średnicy więcej o ponad 200mln. Chociażby dlatego odrzuciłbym ofertę konkurencji.... Jak może być droższe wywiercenie dziury o mniejszej średnicy?
- 5 5
-
2011-07-28 13:51
A wycieczke do Chin już fundneli komu trzeba?
Bo jak nie, to nic z tego nie bedzie...........
- 2 2
-
2011-07-28 13:52
1 metr (2)
bliżej lustra wody? Przecież ten jeden metr więcej można puścić metr niżej w dół i wtedy odległość tunelu od lustra wody będzie taka sama a oferta tańsza o 300 mln złotych.
- 10 0
-
2011-07-28 13:55
I do tego tunel szerszy
Same plusy, że TBM większy :) A ciekawe czy uwzględnią, że Hydrobudowa wywiezie więcej wybranego gruntu. I to wszystko dalej dużo taniej niż konkurencja.
- 5 0
-
2011-07-28 14:04
To za proste rozwiązanie dla naszych wysoce kwalifikowanych decydentów.
- 1 0
-
2011-07-28 13:54
Dlaczego tak drogo (1)
Jak szeroka jest ta Martwa Wisła w tym miejscu. Dlaczego nie pogłebic tego miejsca na tunel. Tunel prefabrykować na lądzie w postaci sekcji, zatapiać i łączyć pod wodą. Stocznie miałyby pracę i wielu innych podwykonawców. Tak robią w USA.
- 1 3
-
2011-07-28 16:03
bo trzeba by bylo zamknac port i stocznie
- 0 0
-
2011-07-28 14:30
Ta maszyna to żaden kret! Facet, co ją wymyślił, wzorował się na dżdżownicy.
Maszyna-dżdżownica. Zasada działania identyczna. Wystarczy otworzyć oczy. Udławcie się tym kretem.
- 0 5
-
2011-07-28 14:34
zproście COVEC
zrobią za 300 milionów i jeszcze zatrudniią znajomków i mkolesi
- 0 1
-
2011-07-28 14:55
A w ECS dla pana Kerskiego wszystko w porządku?
- 4 1
-
2011-07-28 15:19
(1)
Ciekaw ile tam bursztynu?
- 1 0
-
2011-07-28 17:25
A ile niewybuchow..?
Jak cos pierdyknie to bedziemy mieli nowa marine.
- 0 0
-
2011-07-28 15:23
opoznienie...
trzeba u nas zmienic prawojesli firma sklada BEZSKUTECZNY wniosek do przetargu niepowinna miec mozliwosci brania udzialu w nastepnych przetargach przez np 3 lata... i skonczyly by sie protesty po to by dowalic konkurencji...tak samo powinno byc gdy firma błędnie szacuje kosztyinwestycji a pozniej jest wymyslanie ANEKSÓW do umowy...tak samo brak mozliwosci brania udzialow w przetargach...jak myslicie ucywilizowalo by to przetargi u nas...?
- 2 0
-
2011-07-28 15:38
Oczekuję informacji od osoby, która się zna. (2)
Czy nie taniej byłoby zamiast "maszyny-kreta" po prostu wykopać na dnie motławy rów, a następnie do przykryś i uszczelnić? Czy gdzieś stosuje się takie metody, czy jest to możliwe?
- 2 1
-
2011-07-29 03:05
jest możliwe
ale tunel budowany odkrywkowo kosztowałby razem z odszkodowaniami dwa razy tyle.
- 0 0
-
2011-07-29 03:54
Można inaczej
Jak szeroka jest ta Martwa Wisła w tym miejscu. Dlaczego nie pogłebic tego miejsca na tunel. Tunel prefabrykować na lądzie w postaci sekcji, zatapiać i łączyć pod wodą. Stocznie miałyby pracę i wielu innych podwykonawców. Tak robią w USA.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.