- 1 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (73 opinie)
- 2 Biegli zbadali list Grzegorza B. (160 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (357 opinii)
- 4 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (281 opinii)
- 5 Paragon grozy za kurs taksówką (472 opinie)
- 6 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (60 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę
GIK musi jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę w przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą - uznała Krajowa Izba Odwoławcza. Termin rozpoczęcia budowy opóźni się co najmniej o kilka tygodni.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uwzględniła tym samym odwołanie konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction, w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, który ma powstać w ramach budowy Trasy Sucharskiego.
- Rozstrzygnięcie nakazuje zamawiającemu powtórzyć ocenę oferty złożoną przez m.in. Hydrobudowę w przetargu na budowę tunelu - wyjaśnia Agnieszka Trojanowska, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie.
Przypomnijmy: konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A - zwycięzca przetargu - jest gotowe wybudować tunel pod Martwą Wisłą za 885 mln zł. Grupa firm, które złożyły odwołanie, to: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wydrążyć tunel za 1,16 mld zł. Kosztorys inwestorski przygotowany przez GIK wynosił ok. 1 mld zł.
Teraz miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie musiała jeszcze raz ocenić, czy oferta m.in. Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny. W tym celu GIK będzie musiała zwrócić się do konsorcjum o złożenie wyjaśnień w określonym przez siebie terminie. Jeśli wykonawca nie odpowie lub nie wykaże w dostateczny sposób skąd wzięła się tak niska cena oferty, miejska spółka będzie musiała odrzucić ofertę Hydrobudowy i wybrać kolejną, czyli konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction.
Termin rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisła z tego powodu odsuwa się o kolejnych kilka tygodni.
Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, w odwołaniu zakwestionowano nie tylko niską cenowo ofertę robót, ale też możliwość budowy przez zwycięzce obiektu niezgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.
O co dokładnie chodzi? Konsorcjum składające odwołanie przekonuje, że zwycięzcy przetargu chcą użyć maszyny-kreta, która już drążyła tunel w Hiszpanii. Problem w tym, że ta konkretna maszyna TBM (od Tunel Boring Machine) jest nieco szersza, niż powinna być w Gdańsku. Jej użycie sprawiłoby, że wydrążony tunel znajdowałby się o niemal metr bliżej lustra Martwej Wisły. Taka sytuacja wymagałoby zmian w projekcie budowlanym i w pozwoleniu na budowę.
Władze GIK kategorycznie odrzucają taką możliwość. - Nie mamy zamiaru zmieniać projektu, ani specyfikacji warunków zamówienia. Nie wiem skąd w odwołaniu do KIO pojawiła się tego rodzaju teza - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.
Oznacza to, że wykonawca musi się trzymać wytycznych postawionych w przetargu i dostarczyć taką maszynę, które wywierci tunel zgodnie z projektem budowlanym.
Władze spółki GIK zamierzają zaskarżyć werdykt KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku, a także wnieść wniosek do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zaskarżenie wyroku KIO.
W czwartek zgodnie z wyrokiem KIO spółka miejska GIK wezwie konsorcjum do złożenia stosownych wyjaśnień. Termin złożenia wyjaśnień GIK wyznaczył na 5 sierpnia.
Miejsca
Opinie (182) 5 zablokowanych
-
2011-07-28 11:45
Tunel tylko dla samochodów bez pasa dla rowerów to DNO (10)
nasi wszystko potrafią spartolić.A jeszcze te problemy wieczne jakby kopali pod La Manche...
- 11 29
-
2011-07-28 14:04
(1)
Dno będzie trochę wyżej.
- 5 0
-
2011-07-28 16:02
Jechałem pod LaManche rowerem. Mają tam fajny skrót, w 10 minut jesteś na drugim brzegu. Powaga!!!
- 4 2
-
2011-07-28 17:01
Tak jasne. Dodać kilkadziesiąt milionów do ceny, to powstanie ścieżka rowerowa. (4)
Naturalnie, chcesz aby była bezpłatna, a tiry płaciły jak za przelot na orbitę?
- 1 2
-
2011-07-28 18:38
ścieżka rowerowa mogłaby powstać zamiast chodnika awaryjnego. (3)
a raczej nie tyle ścieżka, co ciąg pieszo-rowerowy (oraz rowerowo-pieszy po drugiej stronie tunelu). w ten sposób prawie dwa metry szerokości każdego z tuneli byłyby wykorzystywane na codzień, a nie tylko podczas pożarów.
- 1 2
-
2011-07-28 19:01
Nie lekceważy się perspektywy pożaru. A w tunelach są szczególnie groźne i prawdopodobne. (2)
O!
- 0 1
-
2011-07-29 03:03
są prawdopodobne (1)
ale w razie pożaru ścieżka rowerowa może się stać chodnikiem awaryjnym. Co to za problem?
- 1 1
-
2011-07-29 14:16
W czasie ewakuacji najdrobniejsza rzecz może spowodować zator. A zator to śmierć w strasznych męczarniach.
O rowery wszyscy się będą potykać. Pożar w tunelu jest przeokropny.
- 0 0
-
2011-07-28 21:12
(2)
A może w tym tunelu zrobić scieżkę dla matek z dziećmi? Gdzie rowery do tunelu,żeby się rowerowcy podusili spalinami?
- 2 1
-
2011-07-28 21:53
Nie zapomnij o rolkarzach. Także umniejszają CO2, oszczędzają ropę i takie tam...
Emitują z grubsza identyczną woń... Ale za to w trajtku są o niebo mniej groźni.
- 0 0
-
2011-07-29 03:03
nie poduszą się
przy użytej mechanicznej wentylacji to mało prawdopodobne.
- 0 0
-
2011-07-28 11:55
(1)
gdyby oferta najwyższa i najniższa były odrzucane z automatu, problemu by nie było... ale jeszcze troche wody w Wiśle uplynie nim ktoś zrozumie, że chytry dwa razy traci...
- 10 4
-
2011-07-28 17:52
Szablon?
Dlaczego miałaby obowiązywać taka reguła? Moim zdaniem warto zawsze zainteresować się wszystkimi ofertami, w tym najtańszą i najdroższą. Wcale nie muszą być złe. Wszystko zależy od tego, co chcemy uzyskać. Czasem decydujący jest szybki i jakościowo wysoki sposób realizacji. To musi kosztować. Kto mówił, że te nowoczesne inwestycje łatwo przyjdzie nam zrealizować. Ważne, że wszystko zmierza w dobrym kierunku.Pozdrawiam serdecznie.
- 0 0
-
2011-07-28 11:58
(1)
"Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę" , ocenić to należy pracę pana Trykosko i reszty tej budyniowej ekipy. Do Agencji Rozwoju Pomorza już weszło ABW , czekamy na kolejne wizyty.
- 10 6
-
2011-07-28 12:07
weszło - a kiedy miało wejść jak nie przed wyborami?
- 1 0
-
2011-07-28 12:02
a może Hydrobudowa zatrudnia Chińczyków za michę ryżu dziennie - stąd ta cena i jakość po wykonaniu
- 5 1
-
2011-07-28 12:06
Nie będę płakał, jeżeli ta inwestycja nie dojdzie do skutku (6)
Naprawdę jest wiele innych miejsc w Gdańsku, które wymagają inwestycji, w tym również (a może przede wszystkim) drogowych.
- 5 20
-
2011-07-28 12:12
pewno - kolejne świątynie, pałace dla Głodzia, pomniki,
- 6 3
-
2011-07-28 12:15
A ja będę (4)
Bo to oznacza jedno część tirów i tak będzie walić przez Gdańsk, a także brak innego połączenia niż przez Centrum dla mieszkańców Gdańska.
- 3 1
-
2011-07-28 12:19
(3)
TIR-y obsłuży południowa obwodnica
- 1 1
-
2011-07-28 13:01
A do Portu i do firm znajdujących się na MP (2)
To pewnie jeżdzą samochody osobowe. nic tylko ręce załamać.
- 0 0
-
2011-07-28 13:10
TIR-y będą mieć dojazd z portu przez most wantowy do obwodnicy południowej, i dalej na S7, S6 i A1
Jeśli TIR-y miałyby jechać przez tunel - to dokąd dalej? Przez Zaspę, centrum Wrzeszcza (jednopasmowym wiaduktem nad Grunwaldzką) do obwodnicy. A może przez Sopot do Gdyni? Czy naprawdę o to chodzi?
- 1 1
-
2011-07-28 13:10
Nic tylko ręce załamać jak się czyta ludzi, którzy geografii własnego miasta nie znają: spójrz sobie na mapę i odpowiedz na pytanie: po jaką cholerę ciężarówki wyjeżdżające z portu miałby korzystać z tego tunelu?
- 2 0
-
2011-07-28 12:08
1 metr bliżej?
no to będzie przeciekać......i znów będzie jak zwykle, czyli lipnie....
- 1 2
-
2011-07-28 12:08
porąbane rozumowanie !
Jeżeli sa podane ścisłe warunki budowy tunelu określone parametrami - to przyjęcie oferty MUSI sie opierać na tych warunkach. Nie może być, że wykonawca narzuca swoje parametry np. że będzie wiercił tunel pod ul. Grunwaldzką w Sopocie i to pare metrów bliżej powierzchni jezdni. Tak się dzieje gdy wiceprezydent B. stwarza złudzenia inwestorom, że miasto zmieni warunki inwestycji według życzenia inwestora. Konkretnie mówie o dziurze przy budynku NOT na Rajskiej.
- 10 2
-
2011-07-28 12:11
za czepialstwo KIO podziękujmy Chińczykom:)
- 3 2
-
2011-07-28 12:14
Rozwiązanie jest bardzo proste: zbudować w tym miescu most ruchomy (2)
otwarty dla ruchu samochodowego będzie za dnia a dla statków w nocy i tyle - dostęp do stoczni nie będzie zablokowany, a za oszczędzone pieniądze zrewitalizuje się żółty most i zbuduje porządny most na Wyspę Sobieszewską.
- 7 9
-
2011-07-28 18:57
oszczędzone?
wykup teren od terminala rzecznego, fosforów oraz innych podmiotów w tym rejonie. Za tę kasę zbudowałbyś nie dwie, a cztery nitki tunelu.
- 1 1
-
2011-07-28 19:00
Tunel gwarantuje przejezdność przez Wisłę bez wzlędu na to czy jest nad nim statek czy nie.
A most? No cóż...
- 1 0
-
2011-07-28 12:18
czytaj - nie mamy kasy trezba odłozyć obietnice to nasza mocna strona i tylko obietnice.
czytaj - nie mamy kasy trzeba odłozyć projekt, obietnice to nasza mocna strona i tylko obietnice. Obietnice czyli kłamstwa dla zdobycia władzy. Cel uświęca środki w polityce szczególnie.
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.