• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę

Maciej Naskręt
28 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 13:42 (28 lipca 2011)
Maszyna-kret - TBM (Tunnel Boring Machine) ma wydrążyć tunel pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret - TBM (Tunnel Boring Machine) ma wydrążyć tunel pod Martwą Wisłą.

GIK musi jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę w przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą - uznała Krajowa Izba Odwoławcza. Termin rozpoczęcia budowy opóźni się co najmniej o kilka tygodni.



Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uwzględniła tym samym odwołanie konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction, w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, który ma powstać w ramach budowy Trasy Sucharskiego.

- Rozstrzygnięcie nakazuje zamawiającemu powtórzyć ocenę oferty złożoną przez m.in. Hydrobudowę w przetargu na budowę tunelu - wyjaśnia Agnieszka Trojanowska, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie.

Przypomnijmy: konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A - zwycięzca przetargu - jest gotowe wybudować tunel pod Martwą Wisłą za 885 mln zł. Grupa firm, które złożyły odwołanie, to: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wydrążyć tunel za 1,16 mld zł. Kosztorys inwestorski przygotowany przez GIK wynosił ok. 1 mld zł.

Teraz miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie musiała jeszcze raz ocenić, czy oferta m.in. Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny. W tym celu GIK będzie musiała zwrócić się do konsorcjum o złożenie wyjaśnień w określonym przez siebie terminie. Jeśli wykonawca nie odpowie lub nie wykaże w dostateczny sposób skąd wzięła się tak niska cena oferty, miejska spółka będzie musiała odrzucić ofertę Hydrobudowy i wybrać kolejną, czyli konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction.

Termin rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisła z tego powodu odsuwa się o kolejnych kilka tygodni.

Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, w odwołaniu zakwestionowano nie tylko niską cenowo ofertę robót, ale też możliwość budowy przez zwycięzce obiektu niezgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.

O co dokładnie chodzi? Konsorcjum składające odwołanie przekonuje, że zwycięzcy przetargu chcą użyć maszyny-kreta, która już drążyła tunel w Hiszpanii. Problem w tym, że ta konkretna maszyna TBM (od Tunel Boring Machine) jest nieco szersza, niż powinna być w Gdańsku. Jej użycie sprawiłoby, że wydrążony tunel znajdowałby się o niemal metr bliżej lustra Martwej Wisły. Taka sytuacja wymagałoby zmian w projekcie budowlanym i w pozwoleniu na budowę.

Władze GIK kategorycznie odrzucają taką możliwość. - Nie mamy zamiaru zmieniać projektu, ani specyfikacji warunków zamówienia. Nie wiem skąd w odwołaniu do KIO pojawiła się tego rodzaju teza - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

Oznacza to, że wykonawca musi się trzymać wytycznych postawionych w przetargu i dostarczyć taką maszynę, które wywierci tunel zgodnie z projektem budowlanym.

Stanowisko GIK w sprawie uwzględnienia odwołania przez KIO

Władze spółki GIK zamierzają zaskarżyć werdykt KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku, a także wnieść wniosek do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zaskarżenie wyroku KIO.

W czwartek zgodnie z wyrokiem KIO spółka miejska GIK wezwie konsorcjum do złożenia stosownych wyjaśnień. Termin złożenia wyjaśnień GIK wyznaczył na 5 sierpnia.

Miejsca

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • Tunel tylko dla samochodów bez pasa dla rowerów to DNO (10)

    nasi wszystko potrafią spartolić.A jeszcze te problemy wieczne jakby kopali pod La Manche...

    • 11 29

    • (1)

      Dno będzie trochę wyżej.

      • 5 0

      • Jechałem pod LaManche rowerem. Mają tam fajny skrót, w 10 minut jesteś na drugim brzegu. Powaga!!!

        • 4 2

    • Tak jasne. Dodać kilkadziesiąt milionów do ceny, to powstanie ścieżka rowerowa. (4)

      Naturalnie, chcesz aby była bezpłatna, a tiry płaciły jak za przelot na orbitę?

      • 1 2

      • ścieżka rowerowa mogłaby powstać zamiast chodnika awaryjnego. (3)

        a raczej nie tyle ścieżka, co ciąg pieszo-rowerowy (oraz rowerowo-pieszy po drugiej stronie tunelu). w ten sposób prawie dwa metry szerokości każdego z tuneli byłyby wykorzystywane na codzień, a nie tylko podczas pożarów.

        • 1 2

        • Nie lekceważy się perspektywy pożaru. A w tunelach są szczególnie groźne i prawdopodobne. (2)

          O!

          • 0 1

          • są prawdopodobne (1)

            ale w razie pożaru ścieżka rowerowa może się stać chodnikiem awaryjnym. Co to za problem?

            • 1 1

            • W czasie ewakuacji najdrobniejsza rzecz może spowodować zator. A zator to śmierć w strasznych męczarniach.

              O rowery wszyscy się będą potykać. Pożar w tunelu jest przeokropny.

              • 0 0

    • (2)

      A może w tym tunelu zrobić scieżkę dla matek z dziećmi? Gdzie rowery do tunelu,żeby się rowerowcy podusili spalinami?

      • 2 1

      • Nie zapomnij o rolkarzach. Także umniejszają CO2, oszczędzają ropę i takie tam...

        Emitują z grubsza identyczną woń... Ale za to w trajtku są o niebo mniej groźni.

        • 0 0

      • nie poduszą się

        przy użytej mechanicznej wentylacji to mało prawdopodobne.

        • 0 0

  • (1)

    gdyby oferta najwyższa i najniższa były odrzucane z automatu, problemu by nie było... ale jeszcze troche wody w Wiśle uplynie nim ktoś zrozumie, że chytry dwa razy traci...

    • 10 4

    • Szablon?

      Dlaczego miałaby obowiązywać taka reguła? Moim zdaniem warto zawsze zainteresować się wszystkimi ofertami, w tym najtańszą i najdroższą. Wcale nie muszą być złe. Wszystko zależy od tego, co chcemy uzyskać. Czasem decydujący jest szybki i jakościowo wysoki sposób realizacji. To musi kosztować. Kto mówił, że te nowoczesne inwestycje łatwo przyjdzie nam zrealizować. Ważne, że wszystko zmierza w dobrym kierunku.Pozdrawiam serdecznie.

      • 0 0

  • (1)

    "Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę" , ocenić to należy pracę pana Trykosko i reszty tej budyniowej ekipy. Do Agencji Rozwoju Pomorza już weszło ABW , czekamy na kolejne wizyty.

    • 10 6

    • weszło - a kiedy miało wejść jak nie przed wyborami?

      • 1 0

  • a może Hydrobudowa zatrudnia Chińczyków za michę ryżu dziennie - stąd ta cena i jakość po wykonaniu

    • 5 1

  • Nie będę płakał, jeżeli ta inwestycja nie dojdzie do skutku (6)

    Naprawdę jest wiele innych miejsc w Gdańsku, które wymagają inwestycji, w tym również (a może przede wszystkim) drogowych.

    • 5 20

    • pewno - kolejne świątynie, pałace dla Głodzia, pomniki,

      • 6 3

    • A ja będę (4)

      Bo to oznacza jedno część tirów i tak będzie walić przez Gdańsk, a także brak innego połączenia niż przez Centrum dla mieszkańców Gdańska.

      • 3 1

      • (3)

        TIR-y obsłuży południowa obwodnica

        • 1 1

        • A do Portu i do firm znajdujących się na MP (2)

          To pewnie jeżdzą samochody osobowe. nic tylko ręce załamać.

          • 0 0

          • TIR-y będą mieć dojazd z portu przez most wantowy do obwodnicy południowej, i dalej na S7, S6 i A1

            Jeśli TIR-y miałyby jechać przez tunel - to dokąd dalej? Przez Zaspę, centrum Wrzeszcza (jednopasmowym wiaduktem nad Grunwaldzką) do obwodnicy. A może przez Sopot do Gdyni? Czy naprawdę o to chodzi?

            • 1 1

          • Nic tylko ręce załamać jak się czyta ludzi, którzy geografii własnego miasta nie znają: spójrz sobie na mapę i odpowiedz na pytanie: po jaką cholerę ciężarówki wyjeżdżające z portu miałby korzystać z tego tunelu?

            • 2 0

  • 1 metr bliżej?

    no to będzie przeciekać......i znów będzie jak zwykle, czyli lipnie....

    • 1 2

  • porąbane rozumowanie !

    Jeżeli sa podane ścisłe warunki budowy tunelu określone parametrami - to przyjęcie oferty MUSI sie opierać na tych warunkach. Nie może być, że wykonawca narzuca swoje parametry np. że będzie wiercił tunel pod ul. Grunwaldzką w Sopocie i to pare metrów bliżej powierzchni jezdni. Tak się dzieje gdy wiceprezydent B. stwarza złudzenia inwestorom, że miasto zmieni warunki inwestycji według życzenia inwestora. Konkretnie mówie o dziurze przy budynku NOT na Rajskiej.

    • 10 2

  • za czepialstwo KIO podziękujmy Chińczykom:)

    • 3 2

  • Rozwiązanie jest bardzo proste: zbudować w tym miescu most ruchomy (2)

    otwarty dla ruchu samochodowego będzie za dnia a dla statków w nocy i tyle - dostęp do stoczni nie będzie zablokowany, a za oszczędzone pieniądze zrewitalizuje się żółty most i zbuduje porządny most na Wyspę Sobieszewską.

    • 7 9

    • oszczędzone?

      wykup teren od terminala rzecznego, fosforów oraz innych podmiotów w tym rejonie. Za tę kasę zbudowałbyś nie dwie, a cztery nitki tunelu.

      • 1 1

    • Tunel gwarantuje przejezdność przez Wisłę bez wzlędu na to czy jest nad nim statek czy nie.

      A most? No cóż...

      • 1 0

  • czytaj - nie mamy kasy trezba odłozyć obietnice to nasza mocna strona i tylko obietnice.

    czytaj - nie mamy kasy trzeba odłozyć projekt, obietnice to nasza mocna strona i tylko obietnice. Obietnice czyli kłamstwa dla zdobycia władzy. Cel uświęca środki w polityce szczególnie.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane