- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (39 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę
GIK musi jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę w przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą - uznała Krajowa Izba Odwoławcza. Termin rozpoczęcia budowy opóźni się co najmniej o kilka tygodni.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uwzględniła tym samym odwołanie konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction, w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, który ma powstać w ramach budowy Trasy Sucharskiego.
- Rozstrzygnięcie nakazuje zamawiającemu powtórzyć ocenę oferty złożoną przez m.in. Hydrobudowę w przetargu na budowę tunelu - wyjaśnia Agnieszka Trojanowska, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie.
Przypomnijmy: konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A - zwycięzca przetargu - jest gotowe wybudować tunel pod Martwą Wisłą za 885 mln zł. Grupa firm, które złożyły odwołanie, to: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wydrążyć tunel za 1,16 mld zł. Kosztorys inwestorski przygotowany przez GIK wynosił ok. 1 mld zł.
Teraz miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie musiała jeszcze raz ocenić, czy oferta m.in. Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny. W tym celu GIK będzie musiała zwrócić się do konsorcjum o złożenie wyjaśnień w określonym przez siebie terminie. Jeśli wykonawca nie odpowie lub nie wykaże w dostateczny sposób skąd wzięła się tak niska cena oferty, miejska spółka będzie musiała odrzucić ofertę Hydrobudowy i wybrać kolejną, czyli konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction.
Termin rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisła z tego powodu odsuwa się o kolejnych kilka tygodni.
Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, w odwołaniu zakwestionowano nie tylko niską cenowo ofertę robót, ale też możliwość budowy przez zwycięzce obiektu niezgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.
O co dokładnie chodzi? Konsorcjum składające odwołanie przekonuje, że zwycięzcy przetargu chcą użyć maszyny-kreta, która już drążyła tunel w Hiszpanii. Problem w tym, że ta konkretna maszyna TBM (od Tunel Boring Machine) jest nieco szersza, niż powinna być w Gdańsku. Jej użycie sprawiłoby, że wydrążony tunel znajdowałby się o niemal metr bliżej lustra Martwej Wisły. Taka sytuacja wymagałoby zmian w projekcie budowlanym i w pozwoleniu na budowę.
Władze GIK kategorycznie odrzucają taką możliwość. - Nie mamy zamiaru zmieniać projektu, ani specyfikacji warunków zamówienia. Nie wiem skąd w odwołaniu do KIO pojawiła się tego rodzaju teza - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.
Oznacza to, że wykonawca musi się trzymać wytycznych postawionych w przetargu i dostarczyć taką maszynę, które wywierci tunel zgodnie z projektem budowlanym.
Władze spółki GIK zamierzają zaskarżyć werdykt KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku, a także wnieść wniosek do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zaskarżenie wyroku KIO.
W czwartek zgodnie z wyrokiem KIO spółka miejska GIK wezwie konsorcjum do złożenia stosownych wyjaśnień. Termin złożenia wyjaśnień GIK wyznaczył na 5 sierpnia.
Miejsca
Opinie (182) 5 zablokowanych
-
2011-07-28 15:40
???
czy my dożyjemy tego tunelu???
- 2 1
-
2011-07-28 16:09
Wcześcniej p. Tyrosko łgał w sprawie budowy stadionu na Letnicy
('elastyczny harmonogram' i inne brednie), teraz łże jako prezes GIKu.
- 4 3
-
2011-07-28 16:10
Nie taniej zrobić most wzwodzony? (3)
...
- 6 5
-
2011-07-28 17:18
tak samo trafiony pomysł, jak kładka przy Ołowiance..
- 0 0
-
2011-07-28 18:12
Chodzi o to by tak pojazdy wodne jak i lądowe mogły dla siebie wzajemnie nie istnieć.
Tunel w przeciwieństwie do mostu zwodzonego jest przejezdny nawet kontenerowiec jest nad nim.
- 1 0
-
2011-07-28 18:33
"most wzwodzony" a co to za nowy typ mostu ?! :)))
- 3 0
-
2011-07-28 17:15
MOST WYSTARCZY
MOST WYSTARCZY
- 1 4
-
2011-07-28 17:21
No i mamy kreta... (3)
Specyfikacje i podstawianie nogi firmie dajacej najlepsza propozycje.Ciekawe kto za tym naprawde stoi,bo nie wierze ,ze firma startujaca w przetargu na miliony posluguje sie maszyna lamiaca projekt budowlany.
- 5 2
-
2011-07-28 18:09
Ten wynalazek wzorowano na dżdżownicy, wy ślepe kiszki. (2)
Nie osłabiać.
- 1 2
-
2011-07-29 04:40
Nie zakumales tytulu mojego komenta. (1)
Kret nie jako nazwa wlasna przypisana maszynie,wiec jakie moze byc inne odniesienie Stary satyrze....hmm?
- 1 1
-
2011-07-29 14:12
Ani "kret" ani "dżdżownica" nie są nazwami oficjalnymi.
Ale jak już używać potocznych, to z tych dwóch pasuje tylko "dżdżownica". Facet co wymyślił to cacko po prostu przyjrzał się przyrodzie. Dżdżownice go olśniły. Zasada działania właściwie taka sama.
- 0 0
-
2011-07-28 17:30
Trzeba wstrzymac tunel aby starczylo urzednikom na ECS.
- 4 4
-
2011-07-28 17:54
Używka? (1)
To chyba nawet lepiej jeśli będzie metr większy za tę samą kasę? Mało mnie interesuje wiercenie kretem nie spod igły. A 0,3 mld piechotą nie chodzi. Powinni się raczej zająć nadzorem, żeby zminimalizować ilość budowlanych 'baboli'.
- 4 0
-
2011-07-28 19:05
jak im przeszkadza większe świało tunelu, to się je zmniejsza
jest wiele "sztuczek".
- 0 0
-
2011-07-28 18:51
tunel (1)
Nie rozumiem dlaczego ma być opisaną maszyną wydrążonytunel " za wysoko" o 1m ( bliżej dna rzeki ) ? Przecież możnadrążyć o 1m niżej i chyba się to opłaci w stosunku do nowej maszyny?
- 3 2
-
2011-07-28 19:03
nie można
dokumentacja projektowa określa dokładnie rzędne drążenia tunelu i wszelkie odstępstwa wymagają zamiennego pozwolenia na budowę;dodatkowo średnica TBM również jest dokładnie określona w projekcie.;.
- 1 0
-
2011-07-28 21:01
Czas nauczyć się Polsko....
W końcu ktoś się dobiera do pupy fajansowi co zaniża cenę aby mieć robotę,przez takich jak oni wiele firm stoi lub upada bo przyjdzie taki szmundak za śmieszną kasę się sprzeda a potem mamy doświadczenia jak z Autostradą A2.
- 0 2
-
2011-07-28 22:38
TRASA SŁOWACKIEGO TO NIE TO ALE TEZ NIE DALEKO
PROPONUJE ZAPOZNAĆ SIĘ Z MAPĄ BO TRASA SŁOWACKIEGO TO JEST WE WRZESZCZU A NIE LETNIEWO CZY LETNICA PRAWIDŁOWA NAZWA TO TRASA SUCHARSKIEGO
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.