• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę

Maciej Naskręt
28 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 13:42 (28 lipca 2011)
Maszyna-kret - TBM (Tunnel Boring Machine) ma wydrążyć tunel pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret - TBM (Tunnel Boring Machine) ma wydrążyć tunel pod Martwą Wisłą.

GIK musi jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę w przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą - uznała Krajowa Izba Odwoławcza. Termin rozpoczęcia budowy opóźni się co najmniej o kilka tygodni.



Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uwzględniła tym samym odwołanie konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction, w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, który ma powstać w ramach budowy Trasy Sucharskiego.

- Rozstrzygnięcie nakazuje zamawiającemu powtórzyć ocenę oferty złożoną przez m.in. Hydrobudowę w przetargu na budowę tunelu - wyjaśnia Agnieszka Trojanowska, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie.

Przypomnijmy: konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A - zwycięzca przetargu - jest gotowe wybudować tunel pod Martwą Wisłą za 885 mln zł. Grupa firm, które złożyły odwołanie, to: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wydrążyć tunel za 1,16 mld zł. Kosztorys inwestorski przygotowany przez GIK wynosił ok. 1 mld zł.

Teraz miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie musiała jeszcze raz ocenić, czy oferta m.in. Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny. W tym celu GIK będzie musiała zwrócić się do konsorcjum o złożenie wyjaśnień w określonym przez siebie terminie. Jeśli wykonawca nie odpowie lub nie wykaże w dostateczny sposób skąd wzięła się tak niska cena oferty, miejska spółka będzie musiała odrzucić ofertę Hydrobudowy i wybrać kolejną, czyli konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction.

Termin rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisła z tego powodu odsuwa się o kolejnych kilka tygodni.

Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, w odwołaniu zakwestionowano nie tylko niską cenowo ofertę robót, ale też możliwość budowy przez zwycięzce obiektu niezgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.

O co dokładnie chodzi? Konsorcjum składające odwołanie przekonuje, że zwycięzcy przetargu chcą użyć maszyny-kreta, która już drążyła tunel w Hiszpanii. Problem w tym, że ta konkretna maszyna TBM (od Tunel Boring Machine) jest nieco szersza, niż powinna być w Gdańsku. Jej użycie sprawiłoby, że wydrążony tunel znajdowałby się o niemal metr bliżej lustra Martwej Wisły. Taka sytuacja wymagałoby zmian w projekcie budowlanym i w pozwoleniu na budowę.

Władze GIK kategorycznie odrzucają taką możliwość. - Nie mamy zamiaru zmieniać projektu, ani specyfikacji warunków zamówienia. Nie wiem skąd w odwołaniu do KIO pojawiła się tego rodzaju teza - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

Oznacza to, że wykonawca musi się trzymać wytycznych postawionych w przetargu i dostarczyć taką maszynę, które wywierci tunel zgodnie z projektem budowlanym.

Stanowisko GIK w sprawie uwzględnienia odwołania przez KIO

Władze spółki GIK zamierzają zaskarżyć werdykt KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku, a także wnieść wniosek do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zaskarżenie wyroku KIO.

W czwartek zgodnie z wyrokiem KIO spółka miejska GIK wezwie konsorcjum do złożenia stosownych wyjaśnień. Termin złożenia wyjaśnień GIK wyznaczył na 5 sierpnia.

Miejsca

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • ???

    czy my dożyjemy tego tunelu???

    • 2 1

  • Wcześcniej p. Tyrosko łgał w sprawie budowy stadionu na Letnicy

    ('elastyczny harmonogram' i inne brednie), teraz łże jako prezes GIKu.

    • 4 3

  • Nie taniej zrobić most wzwodzony? (3)

    ...

    • 6 5

    • tak samo trafiony pomysł, jak kładka przy Ołowiance..

      • 0 0

    • Chodzi o to by tak pojazdy wodne jak i lądowe mogły dla siebie wzajemnie nie istnieć.

      Tunel w przeciwieństwie do mostu zwodzonego jest przejezdny nawet kontenerowiec jest nad nim.

      • 1 0

    • "most wzwodzony" a co to za nowy typ mostu ?! :)))

      • 3 0

  • MOST WYSTARCZY

    MOST WYSTARCZY

    • 1 4

  • No i mamy kreta... (3)

    Specyfikacje i podstawianie nogi firmie dajacej najlepsza propozycje.Ciekawe kto za tym naprawde stoi,bo nie wierze ,ze firma startujaca w przetargu na miliony posluguje sie maszyna lamiaca projekt budowlany.

    • 5 2

    • Ten wynalazek wzorowano na dżdżownicy, wy ślepe kiszki. (2)

      Nie osłabiać.

      • 1 2

      • Nie zakumales tytulu mojego komenta. (1)

        Kret nie jako nazwa wlasna przypisana maszynie,wiec jakie moze byc inne odniesienie Stary satyrze....hmm?

        • 1 1

        • Ani "kret" ani "dżdżownica" nie są nazwami oficjalnymi.

          Ale jak już używać potocznych, to z tych dwóch pasuje tylko "dżdżownica". Facet co wymyślił to cacko po prostu przyjrzał się przyrodzie. Dżdżownice go olśniły. Zasada działania właściwie taka sama.

          • 0 0

  • Trzeba wstrzymac tunel aby starczylo urzednikom na ECS.

    • 4 4

  • Używka? (1)

    To chyba nawet lepiej jeśli będzie metr większy za tę samą kasę? Mało mnie interesuje wiercenie kretem nie spod igły. A 0,3 mld piechotą nie chodzi. Powinni się raczej zająć nadzorem, żeby zminimalizować ilość budowlanych 'baboli'.

    • 4 0

    • jak im przeszkadza większe świało tunelu, to się je zmniejsza

      jest wiele "sztuczek".

      • 0 0

  • tunel (1)

    Nie rozumiem dlaczego ma być opisaną maszyną wydrążonytunel " za wysoko" o 1m ( bliżej dna rzeki ) ? Przecież możnadrążyć o 1m niżej i chyba się to opłaci w stosunku do nowej maszyny?

    • 3 2

    • nie można

      dokumentacja projektowa określa dokładnie rzędne drążenia tunelu i wszelkie odstępstwa wymagają zamiennego pozwolenia na budowę;dodatkowo średnica TBM również jest dokładnie określona w projekcie.;.

      • 1 0

  • Czas nauczyć się Polsko....

    W końcu ktoś się dobiera do pupy fajansowi co zaniża cenę aby mieć robotę,przez takich jak oni wiele firm stoi lub upada bo przyjdzie taki szmundak za śmieszną kasę się sprzeda a potem mamy doświadczenia jak z Autostradą A2.

    • 0 2

  • TRASA SŁOWACKIEGO TO NIE TO ALE TEZ NIE DALEKO

    PROPONUJE ZAPOZNAĆ SIĘ Z MAPĄ BO TRASA SŁOWACKIEGO TO JEST WE WRZESZCZU A NIE LETNIEWO CZY LETNICA PRAWIDŁOWA NAZWA TO TRASA SUCHARSKIEGO

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane