• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą. Kiedy budowa?

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (198)
W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej. W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej.

Trzy lata temu zostały przerwane prace nad koncepcją drugiego etapu Nowej Wałowej, której elementem ma być tunel pod MotławąMapka wraz z linią tramwajową. Miasto nie wybrało nowego wykonawcy dokumentacji. Inwestycja nadal pozostaje w planach, ale realizacja odbędzie się dopiero po 2030 r.



Nowa Politechniczna czy Nowa Wałowa - która inwestycja jest bardziej potrzebna?

O budowie tunelu, który zepnie brzegi Motławy, mówi się już od przeszło dekady. Według wstępnych założeń przeprawa miałaby mieć ok. 140 m długości. W przeciwieństwie do tunelu pod Martwą Wisłą nie ma być drążona, lecz powstać z zatapianych prefabrykatów.

Niedokończone prace nad wariantami Nowej Wałowej



Pod koniec 2020 r. wybrano firmę BPBK, która miała opracować wielowariantową koncepcję programowo-przestrzenną. Prace jednak zostały przerwane.


- W lipcu 2021 roku, z uwagi na niewypłacalność projektanta, odstąpiono od umowy z biurem projektowym, które miało opracować koncepcję programowo-przestrzenną dla zadania pn. Nowa Wałowa w Gdańsku - etap II. Nie podjęto wówczas decyzji o ponownym ogłoszeniu przetargu na opracowanie koncepcji - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej. Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej.
Tuż przed wypowiedzeniem umowy BPBK przygotowało trzy warianty z podwariantami przewidującymi etapowanie robót. Prac nigdy nie dokończono i nie wybrano ostatecznej koncepcji.

Więcej o wariantach przeczytacie tutaj:

Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej

Budowa tunelu po 2030 r.



Miasto jednak deklaruje, że wciąż jest zainteresowane realizacją tej inwestycji, która znalazła się w Strategii Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus.

- Liczymy, że realizacja tego projektu będzie możliwa po 2030 r. Umieszczenie w tunelu nitki tramwaju pozwoli miastu Gdańsk starać się o środki na realizację tego projektu z budżetu Unii Europejskiej - mówił niedawno Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Będzie drogo - tak jak w przypadku Nowej Politechnicznej



Jak pokazuje przykład Nowej Politechnicznej, odwlekanie w czasie dużych inwestycji nie służy niczemu dobremu, a już z pewnością zwiększa koszty realizacji.

Projektowanie Nowej Politechnicznej trwa już 9 lat. Niedawno miasto poinformowało, że szacunkowy koszt budowy to 800 mln zł. Kilka lat temu mowa była o 200 mln zł. W ramach tej inwestycji też powstanie tunel dla tramwaju.

Podobnie będzie z Nową Wałową i tunelem pod Motławą. Kilka lat temu jego budowę szacowano na 150 mln zł. Teraz tak "tanio" już by nie było, a za kilka lat ta kwota będzie z pewnością jeszcze wyższa.

Opinie (198) 5 zablokowanych

  • maszyna wiercąca już by z pod pachołka wracała

    ta co kosztowała 80 milionów i wywierciła 2 tunele. Bogate miasto wy złomowało. Przez tyle lat to nawet metro by było.

    • 4 1

  • Nowa Wałowa I - II i przejście przez Motławę

    To obraz gdańskiej niekompetencji, pogubienia i niemożności. 20 lat temu było przesądzone to co nie zostało przytomnie przesądzone: dojście z obu stron do Motławy i przeprawa przez rzekę. Minęło lat 20, minie mnóstwo kolejnych i nic nie będzie poza urojeniami. Miasto jest pogubione, ale nie ma o tym pojęcia.

    • 4 0

  • i pomyśleć, że mała Dania buduje 18 km tunelu pod cieśniną Fehrman

    aby skrócić o 30 minut drogę między Niemcami a Danią i Kopenhagą...

    • 2 1

  • Grzelak

    Znowu ten nazista ma coś do powiedzenia

    • 2 2

  • Banda nieporadnych urzędników miejskich

    Każcie Dulkiewicz namalować pasy na rzece. Za inwestycje ta miernota nie weźmie się. Nie wierzę że cokolwiek zrobi banda bylejakich z UM. Choć za samo planowanie te gamonie wypłaca sobie i znakomitym wysokie kwoty. Dulkiewicz powinna wrócić do tego co lubi, pisania na Facebook a urzędowanie w UM Gdańsk powinie się zająć ktoś fachowy, kto potrafi zaplanować inwestycje a nie tylko wpis w internecie. Strasznie szkoda że mieszkańcy wybrali tak miałkiego prezydent. Choć trzeba przyznać że pozostali kandydaci też byli słabi. Paweł Adamowicz to był ciekawy i była to silna osobowość.

    • 2 0

  • dopłata dla deweloperów (1)

    Ten tunel postrzegam jako wykładanie kasy mieszkańców na to, by wzrosła atrakcyjność nieruchomości na dawnych parcelach portowych i stoczniowych. Dużo bardziej przydałby się tunel pod Pachołkiem, który odciążyłby ulicę Spacerową bez niszczenia TPK. To by uspokoiło ruch na Spacerowej dając szansę bezpiecznej jazdy rowerami na trasie Osowa - Oliwa. Oczywiście można jeździć i teraz, ale to ani komfortowe, ani bezpieczne. Poza tym samochody tam grzęzną w potężnych korkach trując okolicę i marnując czas i pieniądze podróżujących.

    • 9 3

    • Tu mowa o milionach. Tunel pod pachołkiem to sci-fi projekt za miliardy. Jak ktoś kiedyś policzył (FRAG) taniej byłoby wybudować nowe mieszkania dla wszystkich mieszkańców Osowej i za różnice dokupić im jeszcze po dwa auta.

      • 0 0

  • Tu chyba nie powinno być pytań!

    Połączenie południa miasta gdzie nawet nie wile dziesiąt tysiecy ludzi mieszka jest ważniejsze niż kilkanaście mieszkań za miliony żeby im sie do centrum dobrze dojeżdżało

    • 0 0

  • Obecna władza myśli jak tutaj uprzykrzać życie kierowcom a nie jak udrażniać drogi. Wiec zero zdziwienia

    • 1 0

  • Dla mnie się ten pomysł podoba

    Będzie łatwiej prze jechać

    • 0 1

  • Trzeba budować drugi tunel koniecznie !

    Gdy nadejdzie czas remontu tunelu w letnicy będzie paraliż gdańska na długie miesiące, ktoś w ogóle myśli do przodu ? Wystarczy spojrzeć co się dzieje gdy jest wypadek w tunelu i co się dzieje w całym mieście.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane