• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjaśniamy, jak działają Falomaty i czytniki Systemu Fala

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (489)

Po wakacjach system Fala ma ruszyć na kolei, tymczasem wciąż jest wiele osób, które chciałyby korzystać z systemu, ale nie wiedzą jak. Przypominamy więc podstawowe zasady Fali i wyjaśniamy, czym jest falomat, czym zwykły czytnik, jak przebiega kontrola biletów w systemie Fala i dlaczego po kupnie biletu nie możemy go wydrukować i nie widzimy transakcji na swoim bankowym koncie.



Czy wiesz jak korzystać z systemu Fala?

- Z komunikacji miejskiej korzystam od czasu do czasu, być może dlatego system Fala wciąż jest dla mnie, ale też chyba dla wielu innych osób zagadką - mówi pani Agnieszka, nasza czytelniczka. - Już kilka razy widziałam, jak inne osoby próbują kupić bilet w urządzeniach zainstalowanych w autobusie czy tramwaju, ale albo nie wiedzą, jak to zrobić, albo posłuszeństwa odmawiają te czytniki. Czy redakcja mogłaby jeszcze raz przypomnieć zasady korzystania z tego systemu, bo wydaje się, że jego założenia są słuszne, ale poziom wiedzy i świadomości wśród pasażerów wciąż jest bardzo mały.
No to wyjaśnijmy.

Czym są falomaty i czytniki Fali?



Najprościej mówiąc, to urządzenia systemu Fala służące pasażerom do zakupu biletów. Każde urządzenie oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz systemu Fala.

Z urządzeń mogą korzystać zarówno osoby posiadające konto Fala, jak i te, które nie mają kont w systemie.

FALOMATY - te większe urządzenia Fali



To duże urządzenie z ekranem dotykowym, znajdujące się zazwyczaj w połowie długości pojazdu, czyli w przestrzeni dla wózków. Umożliwia przede wszystkim:

kupno jednego biletu na jeden przejazd - poprzez zbliżenie karty Fala lub dowolnej karty płatniczej. Cena biletu zgodna jest z cennikiem obowiązującym w danym mieście.

kupno kilku dowolnie wybranych biletów z wykorzystaniem ekranu dotykowego:

  • posiadacze konta Fala mogą kupić bilet kartą Fala, płacąc środkami z ePortmonetki, poprzez przycisk "Kup bilet z kontem Fala". Jeśli chcą za bilet zapłacić kartą płatniczą, muszą skorzystać z przycisku "Kup bilet kartą płatniczą".
  • osoby nieposiadające konta Fala kupią bilet płacąc kartą płatniczą, poprzez przycisk "Kup bilet kartą płatniczą", a następnie wskazanie jakiego rodzaju biletu potrzebują


W Falomacie można też sprawdzić swoje środki dostępne w ePortmonetce lub posiadane bilety (poprzez przycisk "Twoje Konto Fala").

Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą. Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą.
W każdym przypadku pasażerowie kupują bilet elektroniczny, który się nie drukuje oraz nie generuje się potwierdzenie zakupu. Oznacza to, że bilet jest przypisany do posiadanego konta Fala lub do karty płatniczej, którą dokonano zakupu.

W przypadku kontroli okazujemy kontrolerowi kartę systemu Fala lub kartę płatniczą.

CZYTNIKI - mniejsze urządzenia, których jest kilka w pojeździe



Znajdują się zazwyczaj przy każdych drzwiach pojazdu. Umożliwiają kupno biletu na jeden przejazd - poprzez zbliżenie karty Fala lub dowolnej karty płatniczej.

Można w nich kupić wyłącznie bilet jednoprzejazdowy dla jednej osoby.

WAŻNE: kupując bilet kartą płatniczą, czy to w FALOMACIE, czy to w CZYTNIKU, nie dostaniemy informacji z konta bankowego z potwierdzeniem transakcji. Dlaczego? O tym poniżej.

Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala. Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala.

Częste pytania dotyczące systemu Fala



Jak wygląda kontrola biletów w systemie Fala?

Podczas kontroli biletów, pasażer powinien przyłożyć do urządzenia kontrolerskiego identyfikator, którym dokonał zakupu biletu np. kartę Fala lub kartę płatniczą, - przypisaną jako identyfikator w Systemie Fala, zegarek obsługujący płatności zbliżeniowe, smartfon (z Google Pay lub Apple Pay), smartfon z aplikacją Fala (wyświetlając kod QR z aplikacji dostępny w lewym górnym rogu lub QR kod kupionego biletu - dostępny w zakładce Twoje bilety). Wówczas na urządzeniu kontrolerskim pojawi się informacja, o rodzaju biletu, jaki został zakupiony oraz o ulgach przypisanych do danego konta.

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta Fala odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego, czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

Dlaczego nie widzę na koncie bankowym obciążenia za bilety?

Po zakupie biletu kartą płatniczą poprzez falomat lub czytnik (urządzenia systemu Fala) opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu. Wynika to z tego, że system najpierw zlicza wszystkie transakcje z danego dnia, a następnie są one wysyłane do banku w celu rozliczenia. W zależności od banku czas pojawienia się obciążenia za bilet na koncie bankowym wynosi od jednego do nawet kilku dni.

Czy pasażer z biletem miesięcznym musi przykładać kartę do czytnika?

Nie, posiadacze biletów miesięcznych powinni mieć przy sobie jeden z identyfikatorów systemu Fala lub aplikację wyłącznie na potrzeby kontroli biletów. Nie obowiązuje ich zbliżanie karty do urządzeń zarówno przed rozpoczęciem, jak i na zakończenie podróży.

Jeśli pasażer posiadający bilet miesięczny chce dokonać zakupu biletu dla współpasażera, może go nabyć poprzez jednokrotne przyłożeniu karty Fala lub płatniczej do czytnika lub falomatu. Aby kupić więcej niż jeden bilet, pasażer powinien skorzystać z falomatu, określając na ekranie dotykowym tego urządzenia rodzaj i liczbę biletów, a następnie zapłacić kartą.

Czy mogę jedną kartą płatniczą zapłacić za bilety moje i mojej rodziny?

Aby kupić kilka biletów, należy skorzystać z falomatu (urządzenia znajdującego się w połowie pojazdu), wybierając na ekranie dotykowym konkretne rodzaje biletów. Kilkukrotne przyłożenie karty płatniczej nie spowoduje zakupu kilku biletów.

Miejsca

Opinie (489) ponad 10 zablokowanych

  • wiele razy widziałam jak ludzie (1)

    próbowali skorzystać i biegali po autobusie - od fali do kierowcy by dowiedzieć się " o co chodzi"? w tym cwanym systemie

    • 44 1

    • jak już kupili bilet to biegli znowu z jednego końca na drugi koniec autobusu żeby krzyczeć na koerowcę że niby kupili bilet ale nie zabrało nic im z konta bo nie mają potwierdzenia w aplikacji banku i się niewinnym kierowcom obrywa xd

      • 10 0

  • (6)

    Ile razy kupowałem tyle razy działał. Największym problemem przy zakupie jest to są kartę trzeba chwilę przytrzymać. Większość macha karta jak przy terminalu w sklepie a potem gadanie że nie działa

    • 9 42

    • (5)

      Należy więc zrobić tak żeby to działało, jak terminal sklepowy. Co do zasady niczym się nie różnią. A nie potem gadać, że działa znakomicie i krytykować pasażerów, którym jednak nie działa. Taki system powinien działać szybko. A nie, że trzeba przykładać i czekać nie wiadomo ile żeby odczytał dane. To Fala jest dla pasażerów, nie pasażerowie dla Fali.

      • 18 1

      • Brednie jakieś, włącz pan myśenie (4)

        To ma tak działać, kartę trzeba przytrzymać.
        Nie może być tak, że przechodzisz z plecakiem w którym masz kartę, dotykasz niechcący czytnika i ściąga ci kasę z karty za bilet którego nie chcesz.

        • 1 10

        • właśnie włącz myślenie dzieciaczku (3)

          czekasz w sklepie przy terminalu czy przykładasz i po sprawie???

          • 7 2

          • W sklepie nie ma możiwości przypadkowego dotknięcia terminala plecakiem (w którym noszę kartę) (2)

            Nic nie zrozumiałeś dziadku, włącz myślenie

            • 3 3

            • To przypadkiem nie dotykaj.

              Wiele razy zdarzyło ci się coś, czymś tak przypadkiem dotknąć? Włącz myślenie młodzieńcze. Nic nie zrozumiałeś. Na szczęście za tydzień do szkoły pójdziesz.

              • 1 1

            • Czekaj, a ty za bilety płacisz?

              Przecież jako uczeń jeździsz za darmo

              • 1 1

  • Ten system to porażka. Mozna było wprowadzić prosty jak (2)

    w Londynie. Po ankiecie widać że ludzie go nie ogarniają.

    Magda

    • 65 1

    • (1)

      Przecież on tak samo działa. Więc w czym problem?

      • 2 13

      • tygodniowy metropolitalny prosze - ile - 30 zlotych. to kawal z urzedu miasta czy swiety gral inteligentnych z pokoji wyzaej

        • 1 0

  • Najgorsza komunikacja w EU (11)

    Komunikacja miejska w Gdańsku jest jedną z najsłabszych w miastach europejskich od ok.0.5mln mieszkańców wzwyż... dziwne i skomplikowane dla mieszkańca i turysty taryfy i ich nazwy ( polecam np. PKM ), wolne tramwaje, brak logicznych bus pasów realnie poprawiających szybkość autobusów, połączenia głównie dolnego i górnego tarasu, brak wykorzystania wody do połączenia... itp itd... Jako mieszkaniec mam poważne opory by korzystać z tego tworu na codzień...

    • 107 10

    • Skoro nie korzystasz to znasz tylko z opowieści.

      • 4 12

    • (2)

      "dziwne i skomplikowane dla mieszkańca i turysty taryfy"

      I właśnie Fala jest po to, by nie trzeba było analizować taryf.

      • 2 19

      • (1)

        Jakie ty masz taryfy? W Kopenhadze to masz rozbudowany system podziału na strefy.

        • 6 1

        • Ale to nie ja narzekam na taryfy, misiu.

          • 1 1

    • Nie korzystam ale wszystko wiem najlepiej. Jakie to typowe.

      • 6 9

    • Nie no, nie w EU (1)

      Najgorsza w EU to chyba w Rzymie jest. Trójmiasto nie jest takie złe - przydałoby się tylko wywalić taryfy miejskie, a zostawić metropolitalne. I dać możliwość przejazdu pociągami IC na metropolitalnych. I już, śmigamy :)

      • 1 5

      • Szczerze mówiąc wolę system z Rzymu.

        Mam jeden bilet na wszystko, metrebus, metro, tramwaj, autobus i niektóre pociągi treni regionali. . nie ma potrzeby kombinowania. Bilet jest ważny 100 minut od skasowania, są tam pewne wyłączenia na metrze, ale w przypadku autobusów i tramwajów sprawa jest prosta. Bilet kosztuje tylko 1,5 euro. Kilkukrotnie korzystałem z biletu tygodniowego i to był dobry wybór. Oczywiście jak się zamieszka w centrum, to wystarczą bilety pojedyncze.

        • 7 0

    • To kiedy zajmiemy się Januszami blokującymi tramwaj na BGW i dziadkami blokującymi Nową Abrahama?

      • 0 3

    • Co się dziwić jak tym od lat zajmuje się beton

      Ich interesuje jak sprzedać zajezdnie pod deweloperkę a nie czas jazdy...

      • 3 0

    • Mimo mojego negatywnego stosunku do komunikacji miejskiej w Trójmieście sugerowałbym jednak skorzystać z podobnych usług w innych państwach UE. Bo w w paru miastach w Unii komunikacja jest na pewno gorsza.

      • 0 4

    • Pseudo rankingi tworzone pod zamawiającego temu przeczą.

      Jest super!

      • 1 0

  • Tego typu rzeczy powinny być intuicyjne i proste jak budowa cepa (1)

    by każdy bez konieczności przeszkolenia potrafił z tego korzystać !!! a tu nie dośc że muszą puszczać filmy instruktarzowe to przypomnę zakupili za kilkasety tysięcy złota specjalny pojazd który ma jeździć i ludzi edukować, i tu swoją drogą dobrze by było by ktoś przeprowadził audyt z racjonalności i efektywności tego przedsięwzięcia skoro po tych wielu miesiącach wracacie z informacją, że jednak ludzie nie wiedza jak z tego korzystać, ktoś powinien za to beknąć

    • 73 1

    • powinien ale nie beknie... sorry, taki mamy klimat

      • 10 0

  • WTF (3)

    Dlaczego nie można przy czytniku kupić innego biletu niż normalny?

    • 50 1

    • Mozna. Ale w dedykowanym czytnikj. Ale o tym zadnego info nie ma

      • 0 4

    • Przecież napisali, że inne bilety kupujesz w urządzeniu o nazwie Falomat (1)

      Spójrz na obrazek Falomat (ten środkowy) i przeczytaj co pod nim napisali, to tylko jedno zdanie...
      Trudne?

      • 2 5

      • Trudne.

        Żeby turyści czytali artykuły na trójmiasto.pl o fali,a oni przede wszystkim kupują w takich urządzeniach. Większość mieszkańców ma karty miejskie i wie, że system jestna razie wiecznie w fazie projektowania

        • 3 1

  • fala to niegospodarnośc .

    Chodziło w tym wszystkim o stołki dla swoich w innobaltica. Poszło 200 baniek

    • 62 0

  • Gdzie wartość dodana w stosunku do darmowych aplikacji?

    Nie trzeba było wydawać kilkuset milionów, a i teraz armia urzędników na utrzymaniu była by zbędna?? Kolejne miliony na utrzymanie, serwisowanie i naprawę tych urządzeńczy my jak za komuny umiemy tylko marnować publiczne środki?? Czy to będzie nasz pomorski miś??

    • 69 0

  • (52)

    Taki system miałby sens gdyby wprowadzić opłaty za przejazd przystankowy, a tak to jest tylko wyrzucenie kasy w błoto, trzeba było nie zakazywać sprzedaży biletów u kierowcy.

    • 290 33

    • Sęk w tym, że w Gdyni kierowcy nadal je sprzedają?! (4)

      Poroniony system.

      • 9 4

      • Bardzo dobry pomysł nie wszyscy mają telefony i karty nie ma obowiązku posiadania karty płatniczej i czy jest obowiązek (2)

        Nie ma nie ma ,Hayeka poczytajcie co on pisze drodze zniewolenia,no ale czytają nieliczni a szkoda

        • 18 7

        • Jarek nie jeździ komunikacją, tylko czarną Skodą.

          • 3 6

        • Czemu ktokolwiek miałby uważać za autorytet filozofa ekonomii?

          Może jednak lepiej poczytać coś naukowego, zamiast dyrdymał, których nigdy nie potwierdziła rzeczywistość?

          • 4 7

      • Sprzedaje bilet za 6 zł, normalny w którym są zawarte dwa ulgowe.
        Taryfa 75 minut. Jak nie masz odliczonych pieniędzy to nic nie kupisz

        • 2 1

    • Przeciez nie ma zakazu (2)

      • 4 2

      • (1)

        Jest !

        • 1 2

        • jest...

          Zwiazkowcy wytupali...

          • 1 0

    • Akurat zakup biletów u kierowcy

      To coś, za czym nigdy nie będę tęsknił. Na każdym przystanku czy kolejka czy ktoś szuka drobnych, zawsze opoznia kurs. Kierowca ma kierować a nie być kasjerem.

      • 55 15

    • Jak system będzie działał to będzie można pomyśleć o zmianie taryf. (23)

      Na razie system nie jest w pełni uruchomiony, mówiąc eufemistycznie

      • 4 5

      • (8)

        Biorąc pod uwagę, że prawdziwy wspólny bilet wprowadza się ponad 20 lat, to nie liczyłbym na korzystne zmiany w taryfach. Nie mówiąc o tym, że samo uruchamianie systemu Fala to proces łagodnie mówiąc nieudany i kontrowersyjny

        • 19 0

        • Jaki sens ma wspólny bilet dla kilkunastu miast? (7)

          • 0 13

          • (1)

            Skoro zadajesz takie pytanie to nie zrozumiesz odpowiedzi.

            • 7 1

            • Nie ma to jak trollowe aksjomaty.

              • 0 5

          • (1)

            Problem w tym, że u nas nie ma prawdziwego wspólnego biletu nawet dla trzech miast. A jaki ma to sens? Proponuję pojechać do Warszawy, gdzie te same bilety obowiązują w samej Warszawie i w okolicznych gminach, do tego również w pociągach SKM. Można się wtedy przekonać, jak to ma działać.

            • 10 0

            • Mówisz o tych biletach?

              "Bilet jednorazowy 75-minutowy
              strefa 1
              normalny 4,40 zł
              ulgowy 2,20 zł

              Bilet jednorazowy przesiadkowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów do 75 minut od momentu skasowania biletu albo przejazdu jednym środkiem transportu do ostatniego przystanku/stacji trasy.

              Nie obowiązuje w autobusach linii typu L
              Nie obowiązuje w ofercie Wspólny bilet ZTM-KM-WKD"

              Przeczytaj ostatnią linijkę, powoli :)

              • 0 2

          • bo tak sie robi w swiecie... (1)

            Co jest oczywistoscia.

            Miasta nie musza utrzymywac garba w postaci "miejskich spolek" a przewoznicy dobrowolnie wchodza do wspolpracy.

            Jadrem problemu sa partykularyzmy miast i chec mnozenia stolkow. Nieudolne proby wdrazania jakiejkolwiek optymalizacji wykazuja to jak na dloni.

            Jak kogos faktycznie to interesuje, zapraszam do Czech, gdzie takie cos funkcjonuje na poziomie kraju. Z synchronizacja polaczen...

            • 8 0

            • A wszystko zarządzane jest przez miejską spółkę ROPID...

              • 0 0

          • Nie wiem, w Trójmieście się nie da i tak

            Jakoś na Śląsku ma sens wspólny bilet dla bodajże 43 gmin. W Niemczech w zakresie działania VRR (zagłębie Ruhry) jeździsz na tym samym bilecie w ponad 100 miastach i działa.

            • 7 0

      • A jakie bilety można kupić w falomacie/czytniku? (13)

        można w nich kupić bilet metropolitalny?albo 24godzinny? Jak nie to bez sensu- starata czasu i..

        • 9 0

        • Po pierwsze - można. (12)

          Po drugie, ostatni etap wdrażania systemu sprawi, że nie będziesz miał powodu żeby wybierać konkretny bilet. System zrobi to za Ciebie.

          • 1 6

          • No ja można (6)

            Skoro z artykułu wynika, że nie można, bo w czytniku kupisz tylko jeden bilet na jeden przejazd?

            • 4 0

            • To się zmieni na wiosnę. (5)

              "Optymalizacja biletów gotowa

              Do tego czasu być może uda się uruchomić tzw. optymalizację biletów, a więc automatyczną zamianę np. trzech kupionych biletów jednego dnia na jeden (korzystniejszy cenowo) dobowy. Jak usłyszeliśmy, system został już przetestowany i jest w zasadzie gotowy do użytku. Czeka tylko na akceptację poszczególnych organizatorów transportu w województwie."

              • 0 3

              • (2)

                W tym systemie chyba niczego nie zrobiono w terminie - więc wiara w to, że coś zacznie działać "na wiosnę" jest co najmniej naiwna. Warto też przypomnieć sobie cyrki z "obijaniem" biletów miesięcznych, co chyba najlepiej pokazuje, jak niekompetentni ludzie zarządzają tym wdrożeniem.

                • 10 0

              • (1)

                Nie ma żadnego odbijania miesięcznych trollu

                • 0 3

              • Ale miało być, młotku

                Tylko zrobił się dym i trójmiejskie urzędniszcza się wycofały z tej głupoty.

                • 4 0

              • Kiedy zacznie działać

                Ta "optymalizacja"?

                • 1 0

              • Tylko brakuje w tej optymalizacji integracji z biletem metropolitalnym

                • 2 0

          • i skąd system będzie wiedzieć, że bardziej opłaci mi się bilet przesiadkowy a nie jednoprzejazdowy? (2)

            albo że z autobusu przesiadam się do kolejki i potrzebowałbym jakiegoś weekendowego? Przy tak skomplikowanych biletach, jak w 3mieście wszelkie próby zrobienia "nakładki" myślącej za pasażera są skazane na porażkę

            • 7 0

            • bo to ma tak myśleć by wyciągnąć maksymalną kasę

              • 4 0

            • Nie używałeś jeszcze Fali, co? :D

              Opłata jest ściągana następnego dnia, więc system jak najbardziej wie, ile razy i na co się przesiadałeś przed jej naliczeniem.

              • 0 1

          • to jest mozliwe... (1)

            Pod jednym warunkiem, czujniki na przystankach. Wtedy jest czas przejazdu, poczatek i koniec. I mozna myslec i optymalizacji...
            Daloby to tez mozliwosc sledzenia opoznien... Ale to nie interesuje sponsorow...
            Ale czujniki na przystankach to koszty x2.
            I co, jak sie zapomni "wypisac" z systemu?

            Na dodatek, nie bardzo mam ochote na to, aby ktos sledzil moje sciezki przemieszczania. Bo karta nie jest anonimowa.

            • 1 0

            • Wyrzuciłeś już telefon i przestałeś jeździć samochodem?

              Czy śledzenie przeszkadza Ci tylko tam, gdzie chcesz ponarzekać?

              • 0 2

    • Przecież miały być opłaty za przejazd przystankowy (5)

      Ale ludzie zrobili rebelię że oni nie będą odbijać karty przy wysiadaniu więc nie ma

      • 6 21

      • (1)

        nie dogodzisz. Jak był arykuł o tym, że trzeba będzie się odbijać też na wyjściu, to piali w komentarzach, że będą tłumy do odbicia się

        • 2 14

        • Bo odbijanie się na wyjściu miało być wprowadzone tak po prostu, bez żadnego przejścia na dystansowy system naliczania opłat.

          • 6 0

      • Nikt nie robił żadnej "rebelii"

        system nie działa po prostu jest do bani, co można zaobserwować po osobach próbujących kupić bilet. Podział na czytnik i falomat jest niejasny. Problemy z zakupem w czytnikach to też blokowanie przejścia w pojeździe. Problem to chyba oprogramowanie systemu.

        • 22 1

      • Nie ściemniaj pinokio z innobaltiki

        Chcieliście aby ludzie bilety miesieczne odbijali przy wejściu I wyjściu.

        • 14 0

      • Bzdury

        Odbijanie się na wyjściu miało obowiązywać mimo braku jakichkolwiek planów odnośnie przejścia na system przystankowy lub dystansowy

        • 5 0

    • A gotówka (8)

      Czy jest środkiem płatniczym? Chyba można jej brak prawnie zaskarżyć?????

      • 19 10

      • Weksle i czeki też są środkami płatniczymi według prawa. (1)

        • 10 7

        • i kwintal pszenicy

          • 10 1

      • (3)

        Ale nie ma zakazu kupienia biletu za gotówkę w kiosku czy w automacie biletowym...

        • 14 13

        • Biletomaty Mennicy (2)

          Bardzo często nie przyjmują gotówki, albo przyjmują ale nie wydają reszty

          • 11 2

          • dokładnie (1)

            Dziwi, że nikt z miasta się tym nie zajmuje. Stare biletomaty były lepsze i można było kupić bilet na skm, a te jak napisał przedmówca/czyni nie wydają reszty!!zakup na własne ryzyko. Ja z nich nie korzystam od lat, ale turystom współczuję, bo się mogą zdziwić, że taki bubel stoi i nikt nic z tym nie robi.

            • 12 0

            • Mi wyczyściło raz kartę do zera, bo był błąd systemu.

              Trzy tygodnie bujałem się z reklamacją

              • 3 0

      • Zaskarżam! (1)

        Brak gotówki w moim portfelu zaskarżam. Gdzie to zgłosić?

        • 8 8

        • Mi ściągnęło 4 razy za jeden przejazd.

          • 1 0

    • Dlatego taki system funkcjonuje z powodzeniem w Rzymie?

      • 0 0

    • (1)

      Zgadzam się ze wszystkim, tylko nie z błotem. Ktoś na tym porządnie zarobił ;-)

      • 11 0

      • bloto

        Zarobilo...

        • 4 0

    • Dokładnie, dlaczego wraz z Falą nie wprowadzono naliczania przystankowego?

      Zanim faktycznie to uruchomili cały czas żyłem w błogim przeświadczeniu, że dokładnie taki jest sens tego systemu

      • 6 1

  • A gdzie te falobusy za miliony, które miały edukować? (3)

    • 44 0

    • Fallusy.

      • 8 0

    • Miały jakiś czas temu stać przed szkołami, ale widocznie dzieci które jeżdżą za darmo nie były tym zainteresowane więc łatwo się domyśleć co z nimi się stało.

      • 6 0

    • protokol...

      ...zniszczenia.

      I dobra dusza przygarnela na kursy po Europie...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane