• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjaśniamy, jak działają Falomaty i czytniki Systemu Fala

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (491)

Po wakacjach system Fala ma ruszyć na kolei, tymczasem wciąż jest wiele osób, które chciałyby korzystać z systemu, ale nie wiedzą jak. Przypominamy więc podstawowe zasady Fali i wyjaśniamy, czym jest falomat, czym zwykły czytnik, jak przebiega kontrola biletów w systemie Fala i dlaczego po kupnie biletu nie możemy go wydrukować i nie widzimy transakcji na swoim bankowym koncie.



Czy wiesz jak korzystać z systemu Fala?

- Z komunikacji miejskiej korzystam od czasu do czasu, być może dlatego system Fala wciąż jest dla mnie, ale też chyba dla wielu innych osób zagadką - mówi pani Agnieszka, nasza czytelniczka. - Już kilka razy widziałam, jak inne osoby próbują kupić bilet w urządzeniach zainstalowanych w autobusie czy tramwaju, ale albo nie wiedzą, jak to zrobić, albo posłuszeństwa odmawiają te czytniki. Czy redakcja mogłaby jeszcze raz przypomnieć zasady korzystania z tego systemu, bo wydaje się, że jego założenia są słuszne, ale poziom wiedzy i świadomości wśród pasażerów wciąż jest bardzo mały.
No to wyjaśnijmy.

Czym są falomaty i czytniki Fali?



Najprościej mówiąc, to urządzenia systemu Fala służące pasażerom do zakupu biletów. Każde urządzenie oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz systemu Fala.

Z urządzeń mogą korzystać zarówno osoby posiadające konto Fala, jak i te, które nie mają kont w systemie.

FALOMATY - te większe urządzenia Fali



To duże urządzenie z ekranem dotykowym, znajdujące się zazwyczaj w połowie długości pojazdu, czyli w przestrzeni dla wózków. Umożliwia przede wszystkim:

kupno jednego biletu na jeden przejazd - poprzez zbliżenie karty Fala lub dowolnej karty płatniczej. Cena biletu zgodna jest z cennikiem obowiązującym w danym mieście.

kupno kilku dowolnie wybranych biletów z wykorzystaniem ekranu dotykowego:

  • posiadacze konta Fala mogą kupić bilet kartą Fala, płacąc środkami z ePortmonetki, poprzez przycisk "Kup bilet z kontem Fala". Jeśli chcą za bilet zapłacić kartą płatniczą, muszą skorzystać z przycisku "Kup bilet kartą płatniczą".
  • osoby nieposiadające konta Fala kupią bilet płacąc kartą płatniczą, poprzez przycisk "Kup bilet kartą płatniczą", a następnie wskazanie jakiego rodzaju biletu potrzebują


W Falomacie można też sprawdzić swoje środki dostępne w ePortmonetce lub posiadane bilety (poprzez przycisk "Twoje Konto Fala").

Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą. Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą.
W każdym przypadku pasażerowie kupują bilet elektroniczny, który się nie drukuje oraz nie generuje się potwierdzenie zakupu. Oznacza to, że bilet jest przypisany do posiadanego konta Fala lub do karty płatniczej, którą dokonano zakupu.

W przypadku kontroli okazujemy kontrolerowi kartę systemu Fala lub kartę płatniczą.

CZYTNIKI - mniejsze urządzenia, których jest kilka w pojeździe



Znajdują się zazwyczaj przy każdych drzwiach pojazdu. Umożliwiają kupno biletu na jeden przejazd - poprzez zbliżenie karty Fala lub dowolnej karty płatniczej.

Można w nich kupić wyłącznie bilet jednoprzejazdowy dla jednej osoby.

WAŻNE: kupując bilet kartą płatniczą, czy to w FALOMACIE, czy to w CZYTNIKU, nie dostaniemy informacji z konta bankowego z potwierdzeniem transakcji. Dlaczego? O tym poniżej.

Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala. Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala.

Częste pytania dotyczące systemu Fala



Jak wygląda kontrola biletów w systemie Fala?

Podczas kontroli biletów, pasażer powinien przyłożyć do urządzenia kontrolerskiego identyfikator, którym dokonał zakupu biletu np. kartę Fala lub kartę płatniczą, - przypisaną jako identyfikator w Systemie Fala, zegarek obsługujący płatności zbliżeniowe, smartfon (z Google Pay lub Apple Pay), smartfon z aplikacją Fala (wyświetlając kod QR z aplikacji dostępny w lewym górnym rogu lub QR kod kupionego biletu - dostępny w zakładce Twoje bilety). Wówczas na urządzeniu kontrolerskim pojawi się informacja, o rodzaju biletu, jaki został zakupiony oraz o ulgach przypisanych do danego konta.

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta Fala odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego, czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

Dlaczego nie widzę na koncie bankowym obciążenia za bilety?

Po zakupie biletu kartą płatniczą poprzez falomat lub czytnik (urządzenia systemu Fala) opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu. Wynika to z tego, że system najpierw zlicza wszystkie transakcje z danego dnia, a następnie są one wysyłane do banku w celu rozliczenia. W zależności od banku czas pojawienia się obciążenia za bilet na koncie bankowym wynosi od jednego do nawet kilku dni.

Czy pasażer z biletem miesięcznym musi przykładać kartę do czytnika?

Nie, posiadacze biletów miesięcznych powinni mieć przy sobie jeden z identyfikatorów systemu Fala lub aplikację wyłącznie na potrzeby kontroli biletów. Nie obowiązuje ich zbliżanie karty do urządzeń zarówno przed rozpoczęciem, jak i na zakończenie podróży.

Jeśli pasażer posiadający bilet miesięczny chce dokonać zakupu biletu dla współpasażera, może go nabyć poprzez jednokrotne przyłożeniu karty Fala lub płatniczej do czytnika lub falomatu. Aby kupić więcej niż jeden bilet, pasażer powinien skorzystać z falomatu, określając na ekranie dotykowym tego urządzenia rodzaj i liczbę biletów, a następnie zapłacić kartą.

Czy mogę jedną kartą płatniczą zapłacić za bilety moje i mojej rodziny?

Aby kupić kilka biletów, należy skorzystać z falomatu (urządzenia znajdującego się w połowie pojazdu), wybierając na ekranie dotykowym konkretne rodzaje biletów. Kilkukrotne przyłożenie karty płatniczej nie spowoduje zakupu kilku biletów.

Miejsca

Opinie (491) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Zwykły bilet jednorazowy kosztuje 4,80 mam 5 zł (nadal oficjalny środek płatniczy w Polsce) chcę przejechać tramwajem linii 10 z przystanku Stocznia Północna 02 do przystanku Żaglowa AmberExpo 01 to jak mam kupić bilet?

    • 29 0

    • Jedź na gapę

      • 3 1

    • (1)

      Kup bilet

      • 1 3

      • pytanie brzmi jak kupić bilet w takiej sytuacji a nie co zrobić.

        • 4 1

  • FALA to gdański miś

    Żeby jeszcze chociaż otwierał oczy niedowiarkom, ale on nawet tego nie potrafi. Fala budzi jedynie szyderczy śmiech i zastanowienie, jak można było zmarnować tyle pieniędzy. Ciekawe kiedy protokół zniszczenia

    • 29 0

  • Nikt nie korzysta z tego (42)

    Codziennie jeżdżę do pracy autobusem. Jeszcze nigdy nie widziałem aby ktoś użył tego systemu. Ciekawe czy prowadzone są statystyki ile biletów zostało tak zakupionych?

    • 346 15

    • Jak ktoś ma miesięczny, to wiadomo że nie korzysta. (4)

      Ja jeżdżę komunikacją od czasu do czasu, korzystam i sobie chwalę.

      • 13 25

      • (3)

        W tramwaju raz obcokrajowcy machali kartami przy tej fali i nic się nie działo, robili zdziwione miny do siebie.

        • 33 2

        • A bo to raz ktoś sie dziwi

          • 4 1

        • Dokładnie (1)

          Takie sytuacje b.często się zdarzają i to jest wstyd dla miasta. To miało być proste, intuicyjne, a nie jest, nie działa

          • 21 3

          • Szybkie pytanie: Używałeś?

            • 0 6

    • A ja korzystam (5)

      Przykładam kartę kredytową do czytnika i jadę

      • 14 16

      • Sorry (3)

        Ale tak prosto to nie jest 2 razy ostatnio widziałem jak ktoś próbuję kupić bilet w czytniku i zastawia przejście w drzwiach, cały czas macha kartami płatniczymi, a na ekranie " błąd odczytu karty", następnie pojawił się za którymś razem komunikat o zakończonej podróży. Wielokrotnie widzę problemy turystów z tymi urządzeniami. One się nie sprawdzają. Wykonawca systemu nie podołał i tyle. Rozdział na falomaty i czytniki, w których można kupić tylko bilet na 1en przejazd jest nieczytelny. Nie widać też na ekranie instrukcji działania. Czytniki/falomaty powinny mieć komunikaty w różnych językach. Ogólnie niewypał-ciągłe problemy z systemem

        • 36 2

        • Rozumiem że kasowniki miały komunikaty w wielu językach, a podział na kasowniki i biletomaty był jasny i klarowny? :D (2)

          • 1 13

          • (1)

            Tak - kasownik to pomarańczowa skrzyneczka wielkości pudełka na buty; biletomat to duża szaro-czerwona szafa. Dość proste do odróżnienia. :)

            • 3 0

            • A skrzynka wypluwająca skasowane bilety na SKM jest biletomatem, czy kasownikiem? :)

              • 0 2

      • Super

        Jesteś w tym 1% co korzysta

        • 1 0

    • A na co nam ta informacja? Ktoś pytał? (3)

      Może zaczną, idzie rok szkolny,

      • 1 8

      • Ja, bo co ?

        • 0 1

      • rok szkolny

        uczniowie mają za darmo

        • 2 0

      • Bombelki mają za darmo

        • 4 0

    • Ja widzę walczących z tym turystów (6)

      Ciekawe skąd mają wiedzieć mieszkańcy i turyści , że falomat i czytnik to dwa różne urządzenia? Skąd ktoś ma wiedzieć, że w czytniku tylko na 1 przejazd? To jest absurd. Często obserwuję jak to po prostu nie działa. Brak potwierdzenia na rachunku to kolejny dramat, jeśli transakcja się nie udała to się dowiesz ..... podczas kontroli. Totalnie nieudany system=zamiast ułatwienie wyszło utrudnienie

      • 77 5

      • (3)

        Korzystam z tego bez problemu. Powinno być więcej informacji na przystankach.

        • 4 15

        • A na przystankach (2)

          Ludzie mają stać i studiować instrukcję obsługi
          systemu to powinno być proste, intuicyjne urządzenie

          • 10 2

          • Co chcesz tam studiować?

            Przykładasz kartę i tyle. To dotychczas było studiowanie, że niby jedna aglomeracja, a tutaj kupisz bilet w automacie, a tu tylko u kierowcy i tylko gotówką. Na pewno turyści mieli do dyspozycji bilon i to jeszcze odliczony żeby jeden bilet kupić (kierowca z 50zl ci nie wyda)

            • 1 3

          • Tak, jeśli ktoś chce korzystać to niech się nauczy. Bankomat, parkometr, automat biletowy na dworcu - to są intuicyjne urządzenia... Najpierw trzeba się nauczyć.

            • 2 6

      • No i co w najgorszym wypadku?

        Kupi normalny zamiast ulgowego, gdzie większość turystów i tak by normalny kupiło. W zachodnich miastach gdzie taki system działa też nie ma potwierdzenia i rachunek pojawia się po kilku dniach

        • 1 10

      • We Wrocławiu podobnie kupuje się od lat

        Sam próbowałem kilka lat temu i byłem zachwycony prostotą. Jedyny minus, dwa rodzaje urządzeń z różnymi możliwościami. Niby ma to ułatwić szybki zakup jednego biletu bez kombinowania, ale nie każdy kupuje jeden bilet. Szczególnie turyści. A to już stanowi problem i szukanie większego urządzenia. Tylko skąd oni mają o tym wiedzieć? Idą do kierowcy, a ten im sprzedaż papierowy bilet.

        • 1 0

    • ludzie dalek kupuja bilet u kierowcy

      • 9 4

    • Fala sprzedaje (1)

      Około 1-2% biletów

      Szefostwo Fali uważa, że system jest sukcesem i przyjal się ...

      • 38 3

      • Taka prawda

        To jest niegospodarnosc . Nakłady do efektu

        • 31 2

    • Korzystam z systemu (6)

      Jak korzystam z systemu, nie muszę mieć gotówki, przykładam kartę i kupuję bilet. Na urządzeniach jest wszystko opisane.

      • 9 17

      • Fajnie sie pracuje w innobaltika? (1)

        • 32 10

        • 9 trolli z Innobaltici

          Ciebie zminusowalo

          • 12 0

      • Świetnie! (3)

        wsiada trzydzieści osób i zaczynają czytać małe literki na ... na tym czymś

        • 30 6

        • Ale tam nie ma nic do czytania (1)

          • 5 1

          • To jest opisane, czy nie ma czego czytać?

            • 3 0

        • No tak, bo jakby stał biletomat to na pewno by szybciej kolejka szła

          A tu przykładasz kartę i gotowe

          • 1 4

    • Liczni korzystaja tylko nie tak jakby chcieli

      • 2 0

    • Nie pisz nikt ja nie masz wiedzy

      Ja korzystam

      • 7 16

    • Głownie turyści próbują (1)

      Ale nie ogarniają tego systemu, że jest jakiś podział; na czytnik i falomat, że nie ma potwierdzenia na rachunku, że w czytniku tylko jeden bilet można na jeden przejazd kupić. To nie jest intuicyjne i to jest wada.

      • 27 1

      • Jak w Londynie czy Sztokholmie

        A to chyba nie jest trzeci świat i tam ludzie jakiś wiedzą jak się to używa

        • 2 8

    • Dowód anegdotyczny najlepszy

      Ja jeżdżę często, ale niecodziennie i widziałem że ludzie kupują.

      • 4 5

    • tak (2)

      Tak przez półroku w całym województwie Pomorskim sprzedano około 300tys.

      • 0 3

      • (1)

        Czyli średnio 41 biletów dziennie na obszarze zamieszkanym przez ponad milion ludzi. Sukces że aż się klaskać chce.

        • 7 4

        • Kurde ta matematyka to jest jednak trudna

          • 1 0

    • Statystyka

      Niema statystyki ile biletów nie kupiono. Widziałem jak turysta z czteroosobową rodziną pięć razy przykladal kartę do czytnika w którym można kupić jeden bilet

      • 1 0

    • To musisz jeździć w innych porach

      wiadomo, że jak jedziesz do pracy to inne osoby też jadą do pracy i mają miesięczny. Już widziałem nieraz jak ktoś z tego korzysta, ale większość przyłoży kartę i nie wie gdzie jest potwierdzenie

      • 0 2

  • Masa pytań, których tu nie ma:

    1. Nie ma informacji, że jest falomat "w środku" i są falomaty tylko do piknięcia (tak to rozumiem?).
    2. Rozumiem, że te opcje dodatkowe pojawiają się tylko w tym środkowym falomacie, a falomaty te proste są tylko do in/out?
    3. Rozumiem, że spokojnie mam czas, mimo iż np. idzie do mnie kontroler, by kupić - albo np. stojąc w kolejce po bilet już w autobusie? Jak to działa? Nie ma tu wyjaśnienia.
    Nie róbcie filmiku z konkretnym scenariuszem tylko ogólny filmik co i jak działa.

    • 18 1

  • Kurde w czasach aplikacji mobilnych oni nam wyskakują z kartą? (2)

    Średniowiecze!

    • 25 6

    • Smartfona też możesz przyłożyć do falomatu (1)

      • 2 6

      • Falomat nie obsługuje płatności nfc przez telefon

        • 2 0

  • Acha, brakuje info - gdy pikam check in - to kupuje mi się bilet, ale jaki bilet i skąd system wie jaki chcę bilet? (2)

    Bo czy jednoprzejazdowy czy godzinny - to wtedy nie pikać check outu i dopiero wejść do innego autobusu i tam co - zrobić check in i check out i on dopiero zamknie mi bilet?
    Nie ma tu tego info i jest to niezrozumiałe.
    Czy inny bilet, kupiony w falomacie - trzeba od razu check inąć jeszcze? Czy już jest check-inięty na teraz?
    Co, jeśli chcę kupić np. bilet na przyszły przejazd?
    Brak informacji totalnie!

    • 31 2

    • ? (1)

      Tutaj nie ma takiej opcji wejście i wyjście. Tutaj możesz kupić bilet elektroniczny taki sam jak w kiosku. Nie rozlicza ci przejazdów, nie daje rabatów i najtańszych wariantów. To porażka.

      • 2 0

      • albo o to im właśnie chodzi

        żebyś pikał zawsze, nie ma, że 1-godzinny przesiadkowy... to tak jak z taksówkami niby apki usprawniły, a tak naprawdę jest drożej

        • 1 0

  • Ja wiem jak używać fallusomat ale po prostu nie chce. (1)

    Sprzęganie kupowania biletow z numerami kart płatniczych, przechowywanie informacji o tym kto gdzie kiedy jechal... dla mnie to przerost formy nad trescia, wole zwykly papierowy bilet.

    • 39 1

    • Jeszcze zeby tego bylo malo robia na glownej normalnie zakorkowanej ulicy fallusopasy

      dla autobusow, motocykli i nieekologicznych elektrykow

      • 1 0

  • nie chcemy fali

    • 24 1

  • Widzę tu duże pole do nadużyć :)

    Dajmy na to niech wejdą do pociagu figuranci podający się za kanarów, będą niby czytnikami sprawdzać karty płatnicze a w rzeczywistości zbliżeniowo krasć ludziom kase z kont... Nawet nieźle możnaby się obłowić przechodząc tak przez cały pociąg :)

    • 38 0

  • Przełączanie terminali na język angielski (1)

    Próbowałem w kilku
    falomatach i w kilku pojazdach. Nie działa

    • 13 0

    • Z tego co słyszałem to działa, jeżeli poczekasz około 30 sekund. Poważnie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane