• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjaśniamy, jak działają Falomaty i czytniki Systemu Fala

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (519)

Po wakacjach system Fala ma ruszyć na kolei, tymczasem wciąż jest wiele osób, które chciałyby korzystać z systemu, ale nie wiedzą jak. Przypominamy więc podstawowe zasady Fali i wyjaśniamy, czym jest falomat, czym zwykły czytnik, jak przebiega kontrola biletów w systemie Fala i dlaczego po kupnie biletu nie możemy go wydrukować i nie widzimy transakcji na swoim bankowym koncie.



Czy wiesz jak korzystać z systemu Fala?

- Z komunikacji miejskiej korzystam od czasu do czasu, być może dlatego system Fala wciąż jest dla mnie, ale też chyba dla wielu innych osób zagadką - mówi pani Agnieszka, nasza czytelniczka. - Już kilka razy widziałam, jak inne osoby próbują kupić bilet w urządzeniach zainstalowanych w autobusie czy tramwaju, ale albo nie wiedzą, jak to zrobić, albo posłuszeństwa odmawiają te czytniki. Czy redakcja mogłaby jeszcze raz przypomnieć zasady korzystania z tego systemu, bo wydaje się, że jego założenia są słuszne, ale poziom wiedzy i świadomości wśród pasażerów wciąż jest bardzo mały.
No to wyjaśnijmy.

Czym są falomaty i czytniki Fali?



Najprościej mówiąc, to urządzenia systemu Fala służące pasażerom do zakupu biletów. Każde urządzenie oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz systemu Fala.

Z urządzeń mogą korzystać zarówno osoby posiadające konto Fala, jak i te, które nie mają kont w systemie.

FALOMATY - te większe urządzenia Fali



To duże urządzenie z ekranem dotykowym, znajdujące się zazwyczaj w połowie długości pojazdu, czyli w przestrzeni dla wózków. Umożliwia przede wszystkim:

kupno jednego biletu na jeden przejazd - poprzez zbliżenie karty Fala lub dowolnej karty płatniczej. Cena biletu zgodna jest z cennikiem obowiązującym w danym mieście.

kupno kilku dowolnie wybranych biletów z wykorzystaniem ekranu dotykowego:

  • posiadacze konta Fala mogą kupić bilet kartą Fala, płacąc środkami z ePortmonetki, poprzez przycisk "Kup bilet z kontem Fala". Jeśli chcą za bilet zapłacić kartą płatniczą, muszą skorzystać z przycisku "Kup bilet kartą płatniczą".
  • osoby nieposiadające konta Fala kupią bilet płacąc kartą płatniczą, poprzez przycisk "Kup bilet kartą płatniczą", a następnie wskazanie jakiego rodzaju biletu potrzebują


W Falomacie można też sprawdzić swoje środki dostępne w ePortmonetce lub posiadane bilety (poprzez przycisk "Twoje Konto Fala").

Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą. Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą.
W każdym przypadku pasażerowie kupują bilet elektroniczny, który się nie drukuje oraz nie generuje się potwierdzenie zakupu. Oznacza to, że bilet jest przypisany do posiadanego konta Fala lub do karty płatniczej, którą dokonano zakupu.

W przypadku kontroli okazujemy kontrolerowi kartę systemu Fala lub kartę płatniczą.

CZYTNIKI - mniejsze urządzenia, których jest kilka w pojeździe



Znajdują się zazwyczaj przy każdych drzwiach pojazdu. Umożliwiają kupno biletu na jeden przejazd - poprzez zbliżenie karty Fala lub dowolnej karty płatniczej.

Można w nich kupić wyłącznie bilet jednoprzejazdowy dla jednej osoby.

WAŻNE: kupując bilet kartą płatniczą, czy to w FALOMACIE, czy to w CZYTNIKU, nie dostaniemy informacji z konta bankowego z potwierdzeniem transakcji. Dlaczego? O tym poniżej.

Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala. Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala.

Częste pytania dotyczące systemu Fala



Jak wygląda kontrola biletów w systemie Fala?

Podczas kontroli biletów, pasażer powinien przyłożyć do urządzenia kontrolerskiego identyfikator, którym dokonał zakupu biletu np. kartę Fala lub kartę płatniczą, - przypisaną jako identyfikator w Systemie Fala, zegarek obsługujący płatności zbliżeniowe, smartfon (z Google Pay lub Apple Pay), smartfon z aplikacją Fala (wyświetlając kod QR z aplikacji dostępny w lewym górnym rogu lub QR kod kupionego biletu - dostępny w zakładce Twoje bilety). Wówczas na urządzeniu kontrolerskim pojawi się informacja, o rodzaju biletu, jaki został zakupiony oraz o ulgach przypisanych do danego konta.

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta Fala odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego, czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

Dlaczego nie widzę na koncie bankowym obciążenia za bilety?

Po zakupie biletu kartą płatniczą poprzez falomat lub czytnik (urządzenia systemu Fala) opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu. Wynika to z tego, że system najpierw zlicza wszystkie transakcje z danego dnia, a następnie są one wysyłane do banku w celu rozliczenia. W zależności od banku czas pojawienia się obciążenia za bilet na koncie bankowym wynosi od jednego do nawet kilku dni.

Czy pasażer z biletem miesięcznym musi przykładać kartę do czytnika?

Nie, posiadacze biletów miesięcznych powinni mieć przy sobie jeden z identyfikatorów systemu Fala lub aplikację wyłącznie na potrzeby kontroli biletów. Nie obowiązuje ich zbliżanie karty do urządzeń zarówno przed rozpoczęciem, jak i na zakończenie podróży.

Jeśli pasażer posiadający bilet miesięczny chce dokonać zakupu biletu dla współpasażera, może go nabyć poprzez jednokrotne przyłożeniu karty Fala lub płatniczej do czytnika lub falomatu. Aby kupić więcej niż jeden bilet, pasażer powinien skorzystać z falomatu, określając na ekranie dotykowym tego urządzenia rodzaj i liczbę biletów, a następnie zapłacić kartą.

Czy mogę jedną kartą płatniczą zapłacić za bilety moje i mojej rodziny?

Aby kupić kilka biletów, należy skorzystać z falomatu (urządzenia znajdującego się w połowie pojazdu), wybierając na ekranie dotykowym konkretne rodzaje biletów. Kilkukrotne przyłożenie karty płatniczej nie spowoduje zakupu kilku biletów.

Miejsca

Opinie (519) ponad 10 zablokowanych

  • "(...) posiadacze biletów miesięcznych powinni mieć przy sobie jeden z identyfikatorów systemu Fala lub aplikację wyłącznie na potrzeby kontroli biletów" - mam kartę miejską i żadnych falowych aplikacji. To gdzie ten "identyfikator fali"?

    • 10 0

  • dla mnie jest zagadką, jak taki system (1)

    który pochłonął tyle milionów dalej nie działa? i dlaczego nikt nie zajął się kontrola tego ? brak komisji! brak NIK u, brak tłumaczeń ludzi odpowiedzialnych!
    a sugeruje się że ludzie nie rozumieją, są tempi itd.
    chyba coś nie tak! gdzie prokurator?

    • 20 0

    • Co na to mówi kodeks?

      • 1 0

  • Ludzie, to naprawdę jest proste (1)

    Nie bojajcie się

    • 2 28

    • Proste. To jak oplaci. Podroz z Gfanska do Gdyni aby naliczylo za przejechane przystanki?

      • 2 0

  • "W przypadku kontroli okazujemy kontrolerowi kartę systemu Fala lub kartę płatniczą" - Czy to aby na pewno bezpieczne? A co jeśli ktoś będzie się podszywać pod kontrolerów? Przecież żaden z pasażerów nie będzie ich legitymować i sprawdzać czy identyfikatory są prawdziwe. Do tego - jeśli będzie tłoczno w autobusie i ktoś nieuważnie przysunie plecak do falomatu, to czy urządzenie będzie w stanie odczytać schowaną kartę i ściągnąć pieniądze z konta?

    • 21 0

  • Fala to ten system powinna zmyć z komunikacji, a twórcom nagroda za komunikacyjny bubel.

    • 17 0

  • a jak nie ma sie karty tylko gotowke to co wtedy ? (4)

    nie ma jazdy?

    • 29 2

    • Gdańsk miastem równości...

      Nikogo nie dyskryminuje.... O wszystkich myśli, chyba jedynie przy pobieraniu podatków :)

      • 6 1

    • (1)

      To do sklepu po bilet

      • 1 4

      • Do jakiego sklepu?

        Może w mięsnym sprzedają

        • 5 0

    • Kupujesz w kiosku lub biletomacie

      • 1 1

  • moze w szkole zrobic przedmiot "jak dziala fala" albo studia na politechnice?

    • 18 0

  • Problem jest w tym, że ten system w pojazdach jest bardzo awaryjny... (1)

    Już kilka razy widziałem, jak ktoś usiłował skorzystać i nie mógł, bo ekran falomatu nie reagował na palec, a czytniki też nie reagowały na przyłożenie karty, a zdarza się też że cały system w pojeździe jest zwyczajnie wyłączony. Nie wiem, kto produkował te czytniki i falomaty, ale jak one już mają problemy techniczne, a są prawie nowe, to co dopiero za kilka lat?

    • 14 0

    • to nie ma działać tylko zarabiać kasę dla tych co to obsługują nie ma co znaleźli sobie cudownego misia do wyciągania kasy

      • 0 0

  • Czy zrobienie dobrego systemu jest takie trudne? (2)

    Dlaczego miasto nie wysłało jakiegoś pracownika do różnych dużych miast w Polsce żeby zobaczyć jak takie systemy działają w Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie? Wybrać to co najlepsze z tych systemów i wdrożyć je u nas. Co daje mi system fala takiego czego nie daje mi aplikacja, w której zakupię bilet? I tak muszę zapłacić 4,80zł choćbym jechał przystanek. W Poznaniu funkcjonuje to tak, że przykłada się kartę przy wejściu i wyjściu z pojazdu (jak w systemie fala), ale płaci się za ilość przejechanych przystanków! Dlaczego nie można było tak zrealizować systemu Fala?
    Komunikacja miejska nie daje obecnie praktycznie żadnej alternatywy dla aut. Bilety drogie, tramwaje i autobusy przepełnione. Gdyby chociaż wprowadzić inne rodzaje biletów, np. do 5, 10 przystanków; na 15, 30 minut, albo właśnie płatność za ilość przejechanych przystanków. A tak to wprowadzono system Fala, który właściwie nic nie zmienił, a wydano na niego ogromne ilości pieniędzy.

    • 24 1

    • ...mając na rynku sprawdzone i działające systemy o co najmniej porównywalnej funkcjonalności

      • 0 0

    • Tak, zrobienie dobrego systemu jest trudne i wymaga wysiłku i nakładu pracy i czasu.

      Ale jak się wybiera firmę, gdzie głównym kryterium jest cena, to czego się spodziewać.
      Kilka pytań do UM Gdańsk:
      1. Kto ze strony miasta nadzorował (na co dzień, nie raz na rok) i i współpracował z producentem systemu
      2. Czy były robione badania potrzeb
      3. Czy były robione badania fukcjonalne systemu z prawdziwymi ludzmi którzy mieli z tego korzystać
      4. Jak to było testowane funkcjonalnie?
      5. Gdzie są ekspertyzy prawne poświadczające, że ten system jest w 100% zgodny z parwem (m. in. bankowym)
      6. Czy były robione testy bezpieczeństwa
      7. Z kim były robione konsultacje nt. systemu... (użytkownicy, księgowość, prawnicy, ZKM...)

      To nie są jakieś pytania z koziego tyłka - to jest normalna procedura tworzenia takiego systemu...

      • 0 0

  • Nie używam.

    Ale nie zrozumiałem - po przyłożeniu karty skąd mam mieć pewność (potwierdzenie), że skutecznie nabyłem bilet...

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane