• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zagrożona modernizacja SKM-ek?

Maciej Naskręt, Piotr Weltrowski
28 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Warta ok. 129 mln zł modernizacja 21 kolejek SKM stanęła pod znakiem zapytania po tym, jak do sądu wpłynął wniosek o upadłość układową firmy Tabor Szynowy Opole, która wspólnie z czeską Skodą remontuje składy trójmiejskiego przewoźnika.



Problemy TS Opole doprowadzą SKM do ogłoszenia nowego przetargu na modernizację składów?

Wniosek o upadłość układową spółki (czyli dającą nadzieję na przetrwanie firmy, jeśli porozumie się ze swoimi wierzycielami) wpłynął do wydziału gospodarczego Sądu Rejonowego w Opolu 26 lutego.

Sytuacja TS Opole jest trudna. W ubiegłym roku zlikwidowano oddział tej firmy w Zielonej Górze. Jego pracownikom zaproponowano pracę w centrali lub Ostrowii Mazowieckiej.

Jeśli TS Opole upadnie, zobowiązania z tytułu realizacji kontraktu poniesie też czeska Skoda.

Przypomnijmy, że obie firmy podpisały w maju 2012 r. z SKM Trójmiasto kontrakt na modernizację 21 składów typu EN-57. Mają za to zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Ewentualny upadek TS Opole może bardzo utrudnić realizację tego kontraktu w terminie.

- O tym, że TS Opole złożyło wniosek o upadłość z propozycją ugody dla wierzycieli, dowiedzieliśmy się w środę. Nie jest to dobra wiadomość, ale na takie sytuacje trzeba być przygotowanym. Mamy kilka scenariuszy awaryjnych i jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować projekt w pełni w terminie, czyli do końca 2014 roku. Najpierw chcemy jednak wszystko przeanalizować i omówić z właścicielami spółki oraz bankiem. Dopiero wtedy, kiedy podejmiemy konkretne decyzje, poinformujemy o tym opinię publiczną - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (161) 6 zablokowanych

  • a przed wakacjami komunikat "ceny biletów skm rosną z powodu "słodkiej jak ciasteczko podwyżki 7%" (5)

    z powodu zmiany firmy przeprowadzającej modernizacje na firme budyn i przyjaciele

    • 131 3

    • artykuł:

      "Sytuacja TS Opole jest trudna. W ubiegłym roku zlikwidowano oddział tej firmy w Zielonej Górze. Jego pracownikom zaproponowano pracę w centrali lub Ostrowie Mazowieckim."

      Poprawnie nie jest przypadkiem: "Ostrowi Mazowieckiej"?
      No chyba, że coś pomyliłem, to sorry...

      Odpowiedź redakcji:

      Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

      • 10 1

    • zaraz się okaże ,że przez to SKm też upadnie, o to by było

      • 11 0

    • Mam na to (2)

      wyje...e trzeba brać sprawy w swoje ręce. kolejny debilny artykuł dla odgonienia prawdy. ..

      • 2 7

      • a jaka jest prawda? (1)

        • 4 0

        • ze to zamach

          • 0 0

  • Chętnie przyjmę do siebie te SKM- ki

    • 70 1

  • tak to jest z tymi przetargami. ktos nie bedzie musial juz odkladac na emeryture:)

    • 50 3

  • Zrobili by jak na zachodzie TZN: (32)

    Odrzucają w przetargach najtańszą i najdroższą ofertę.

    Co więcej, nie lepiej było dołożyć pare baniek i kupić nowe tabory? Faktycznie, lepiej modernizować stare zajazdy za komuny.

    Sytuacja analogiczna do pięknych wizualizacji z Pendolino, które wychyla się na zakrętach. Oczywiście nie uświadczymy tego w PL.

    • 87 15

    • (23)

      Nowy tabor kosztuje kilka razy więcej a rożni się głównie tym że jest... nowy i nic więcej. Więc był wybór: albo zmodernizować obecne ale wszystkie albo kupić dwa nowe składy a resztę pozostawić tak jak jest - co byś wybrał? Liczyć na szczęście i raz na jakiś czas trafić na nowy a resztę czasu tłuc się w złomach?

      • 17 17

      • (15)

        Dobrze gadasz. Ten temat już był wiele razy walkowany. Ale zawsze znajdzie się jakiś debil który myśli że wszystko wie. Zapewne u siebie w domu też ma wszystko nowe i nie naprawia nic tylko kupuje.

        • 14 12

        • W jednym 'znawcy.' trzeba przyznać rację... (9)

          ...Wybieranie najtańszej oferty (z punktu widzenia nas-klientów i ich-dostawców) to zwykle same kłopoty. Nie wiem, czy faktycznie jest tak na Zachodzie, ale nie powinno być tak, że wygrywa najtańsza oferta.

          Bida.

          • 13 2

          • Zebrało się szanowne grono "znafcóf" (8)

            Widać że w innych częsciach kraju kupuje sie nowy tabor a nie dostawia nowe przody do starych szrotów.
            Tylko nie piszcie że wymieniane jest wszystko a zostaje sama rama.Z trupa nie zrobisz żywego.

            • 11 3

            • (6)

              Masz rację. Obecnie eksploatowany tabor SKM-ki nie jest dobrze przystosowany do obsługi typu komunikacji zbliżonego do miejskiego metra (a taki jest w Trójmieście), z dużą ilością szybko wymieniających się podróżnych i z dużą ilością blisko siebie położonych przystanków.
              Te składy kolejowe były zaprojektowane do obsługi kolejowego ruchu regionalnego. Są ciężkie i posiadają niewystarczającą ilość drzwi oraz układ wewnętrzny nie dostosowany do obsługi ruchu miejskiego. Efektem tego są długie postoje na przystankach, znaczne zużycie energii nie odzyskiwanej podczas wytracania prędkości, a o nadmiernym zużyciu klocków hamulcowych mogą świadczyć ich stosy w bazie SKM.
              Modernizacja, nawet gruntowna, starych składów wiele nie poprawi, ponieważ bazą pozostaną ciężkie pudła. Natomiast wymiana całej reszty, włącznie z napędem i sterowaniem prawdopodobnie zbliży koszty do ceny nowego taboru.

              • 15 2

              • ale takie racjonalne argumenty nie trafiają do fanów obecnego zarządu skm (5)

                każdy, kto ma choć trochę rozsądku wie, że ten remont to marnowanie pieniędzy. Dziadostwo i tyle

                • 12 2

              • racjonalne ale tylko częściowo (4)

                Prawdą jest, że EN57 został stworzony do obsługi ruchu podmiejskiego i z powodu chociażby małej ilości drzwi czy układu wnętrza niezbyt nadaje się do szybkiej kolei miejskiej.

                Faktem jest też, że obecny zarząd SKM zdaje się to kompletnie ignorować.

                Bzdurą jednak jest stwierdzenie, że głęboka modernizacja tych jednostek (łącznie z wymianą całego napędu na współczesny) to koszty zbliżone do ceny nowego taboru.

                Przy ograniczonych środkach, modernizacja EN57 ma uzasadnienie. Zwłaszcza, że po modernizacji osiągi i energochłonność niewiele odbiegają od współczesnych konstrukcji.

                Zamiast kupować pojedyncze sztuki nowych składów, lepiej (za podobne pieniądze) zmodernizować na raz cały tabor a dopiero potem stopniowo kupować nowe.

                W ten sposób lepsze osiągi nowych i modernizowanych pociągów będzie można wykorzystać od razu a nie dopiero po wielu latach, gdy w końcu uda się wymienić cały tabor.

                • 10 3

              • (3)

                Różnica między kupowaniem pojedynczych sztuk nowych składów teraz, a stopniowym kupowaniu nowych składów po wydaniu pieniędzy najpierw na modernizację obecnych będzie taka, że te dopiero co zmodernizowane będą wymieniane na nowe. Gdzie tu logika w wydatkowaniu pieniędzy? Jeżeli chce się wymienić tabor na nowy, to należy wymienić jak najszybciej wszystko, o ile dotychczasowy tabor jest cały jednakowo przestarzały i nie spełniający współczesnych wymogów.
                W normalnie funkcjonującym przedsiębiorstwie transportowym, zwykle stosuje się stopniową wymianę środków komunikacji, o ile nie ma konieczności dostosowania się do wymuszonej zmiany jakościowej.
                W przypadku obecnej sytuacji SKM-ki (abstrahując od zawartych już umów) należałoby rozważyć wymianę wszystkich środków transportu w krótkim czasie i dostosować do nich infrastrukturę linii kolejowej.
                O pieniądze należy postarać się u udziałowców spółki, wydać obligacje lub zaciągnąć kredyt bankowy, a o co najmniej połowę wystąpić do instytucji przydzielających fundusze unijne.

                Wcześniej napisałem o tym, że głęboka modernizacja "prawdopodobnie" zbliży koszty do ceny analogicznego nowego taboru i nie wydaje mi się, aby lakoniczne stwierdzenie o "bzdurze" mojego przypuszczenia było wystarczającym obalającym je argumentem.

                • 4 3

              • te "dopiero co zmodernizowane" składy są w połowie okresu eksploatacji (2)

                na chwilę obecną i tak wymagają naprawy. Ich nagłe wyłączenie spowodowałoby paraliż na torach i dobrze o tym wiesz. Jeżeli tylko zostaną wprowadzone do ruchu, będzie można zacząć myśleć o zakupie nowych jednostek, nawet po trzy-cztery pociągi rocznie (najlepiej pięciowagonowe). Zmodernizowane "kible" nie pójdą na złom - SKM obsługuje przecież ruch na trasach, na których są także niskie perony. Nowe pojazdy mogą wtedy kursować wewnątrz aglomeracji, a zmodernizowane - całość linii.

                • 4 1

              • (1)

                Na trasie między Gdańskiem i Rumią (tu trochę kiedyś zakombinowano z długością linii) funkcjonują dwie równoległe linie kolejowe (202 i 250, o ile się nie mylę). Jedna z nich należy do SKM-ki i jest przeznaczona do obsługi Aglomeracji Trójmiejskiej. Jest też czasem wykorzystywana jako rezerwa dla tej drugiej znacznie dłuższej linii w przypadku zdarzeń nadzwyczajnych. Po tej linii powinny kursować, zgodnie z przeznaczeniem SKM, pociągi o parametrach podobnych do metra miejskiego. Modernizacja starych składów tego nie zapewni, a jedynie zbliży parametry tych składów do wymaganych dla tego typu ruchu.
                Pisząc o "całości linii" masz zapewne na myśli wykonywane obecnie przez SKM przewozy na trasach regionalnych, które wymagają innego typu taboru niż miejski, podobnego właśnie do tego, jakim obecnie dysponuje firma SKM. Jednakże powoduje to konflikty z firmą/firmami zajmującymi się wyłącznie przewozami regionalnymi nie tylko na najlepszych "kawałkach" zajętych przez SKM, co wpływa na ich gorszą rentowność.
                Według mnie, należy wreszcie zdecydować, czy dalej kulamy się z tym nieefektywnym i konfliktowym układem, czy dostosowujemy SKM-kę do potrzeb komunikacyjnych Aglomeracji Trójmiejskiej, zostawiąjąc resztę dla innych przewoźników.
                Innym aspektem funkcjonowania SKM jest znaczny majątek infrastrukturalny będący w jej posiadaniu tj. znacznie przewymiarowana baza (wybudowana kiedyś dla obsługi całego ruchu regionalnego, a przekazana później SKM Sp. z o.o. po kombinacji z pewną ustawą) i linia kolejowa, wraz z własnością w niektórych przystankach. To bardzo obciąża tę firmę i częściowo definiuje jej motywy działania na rynku usług kolejowych i konserwuje niekorzystny rynkowo układ przewoźników w rejonie jej oddziaływania.
                W moim przekonaniu, docelowo powinno się oddzielić ten ogromny infrastrukturalny majątek od firmy przewozowej i przekazać go osobnemu podmiotowi gospodarczemu. Spowodowałoby to zaistnienie w przyszłości, przynajmniej potencjalnej, konkurencyjności na rynku kolejowych przewozów w obrębie Aglomeracji.

                • 1 0

              • Widzę, że trochę przekłamałem w sprawie tej kombinacji z "ustawą kolejową", ponieważ dotyczyła ona linii kolejowej, a nie bazy, co jednak też się z tym wiąże.
                Perwotnie ustawodawca zakładał, że tacy, w założeniu miejscy, przewożnicy, jak trójmiejska SKM i warszawska WKD nie mają posiadać linii kolejowych, co miało wymusić większą konkurencyjność na rynku usług kolejowych. Jednakże "tylnymi drzwiami", za sprawą naszych sprytnych kolejarzy, wprowadzono do ustawy poprawkę powodującą przekazanie tych linii przewoźnikom. Kolejarzom chodziło o zapewnienie im przewagi monopolistycznej, co w rezultacie wypaczyło trochę sens dokonywanych zmian na kolei mających na celu poprawienie jej efektywności i konkurencyjności.

                • 1 0

            • wiesz, co to jest naprawa rewizyjna?

              tu przy okazji robi się modernizację. Gdyby nie naprawa rewizyjna, mielibyśmy za parę lat siedem nowych składów. I zero starych. ZERO. Wyobrażasz sobie siedem pociągów w ruchu aglomeracyjnym? Brak rezerwy na wypadek awarii lub innego zdarzenia na torach? Dopiero byś płakał.

              • 2 2

        • jestes głupi (4)

          te trupy maja ponad 50lat !!!!! modernizacja nic nie da !!!! lepiej kupić nowy sprzęt na kolejne 50lat i po sprawie. A te ciągłe pier... o braku pieniędzy to już przesada !!!!! skoro nigdy nie inwestowali to powinni mieć szmal. Stać nas POLAKÓW na nowe !!!!!!!!!!!

          • 7 5

          • najnowsze z tych "trupów" mają około 20 lat (3)

            okres eksploatacji pojazdu szynowego to do 70 lat. Tyle miały nastarsze pojazdy w bogatym Berlinie.

            • 6 3

            • Berlin nie jest bogaty! a na pewno nie był wtedy gdy te 70 letnie babcie tam jeździły (2)

              i nie porównuj świetnej niemieckiej konstrukcji spasowanej do ruchu miejskiego z dziadostwem lat 50 z zacofanej Polski, projektowanym na ruch "wiejski" i dalekobieżny

              • 6 4

              • to, że są to pociągi innego przeznaczenia to jedno (1)

                a to, jak zostały zaprojektowane - to drugie. Zostały zbudowane zgodnie z technologią, jaka była wtedy w użytku na świecie. Mechanika pudła czy wózków od tego czasu się ani trochę nie zmieniła. "Kibel" miał być tanią w budowie i eksploatacji, możliwie niezawodną jednostką.

                • 0 1

              • mechanika może i nie (choć tutaj bym polemizował), ale materiały na pewno

                a materiały to waga, a waga to zużycie energii, a to już jest koszt

                • 1 1

      • Nowe, a stare (6)

        To prawda, że nowy tabor jest znacznie droższy od modernizacji starego, ale za to eksploatacja starego taboru jest znacznie droższa od znacznie mniej zużywającego energię i hamulce nowego taboru. Do tego dochodzi większa prędkość nowych pociągów (większe przyśpieszenie i szybsze hamowanie, szybsza wymiana podróżnych) i lepszy komfort jazdy. Oczywiście do tego potrzebne są też nowe rozwiązania infrastrukturalne, w szczególności nowy system sterowania ruchem.
        Ciekawe, czy w SKM-ce zrobiono tzw. rachunek ciągniony różnych rozwiązań, z którego mogłoby wynikać, że w dłuższym okrecie przyjęcie nowoczesnych rozwiązań byłoby tańsze i korzystniejsze nie tylko dla tej firmy, ale i dla okolicznych gmin, przejmujących pomału udziały w tej Spółce? Według mojej wiedzy, na kolei i w SKM-ce takich symulacji nie potrafią robić. Co więcej, nie potrafią tam także prawidłowo liczyć kosztów.
        Zakup nowoczesnego taboru i wprowadzenie nowego systemu sterowania ruchem był planowany jeszcze w trakcie prac nad powstaniem SKM-ki jako samodzielnego podmiotu gospodarczego ponad dziesięć lat temu, a nie było wtedy jeszcze takich możliwości dotowania inwestycji w Polsce poprzez mechanizmy Unii Europejskiej, jak to jest obecnie.
        Jak widać, wiele wróciło tam na "stare tory". Jest to wina ogromnej inercji układów kolejowych oraz po częśći gmin trójmiejskich, nie kwapiących się do przejęcia pełnej kontroli nad tym podmiotem z powodu ich słabej znajomości "materii" kolejowej i asekuracyjnej polityki bez chęci większego zaangażowania kapitałowego w tym kosztownym podmiocie gospodarczym.

        • 16 2

        • Nikt Ciebie nie rozumie "M"

          Nikt nie kuma co piszesz. Wszyscy zachwycają się samą ceną przetargową i nie potrafią skumać inwestycji w kontekście całości projekcji finansowej na np. 15 lat. To tylko dowodzi jakie buraki są odpowiedzialne za decyzję.

          Zawsze jeszcze można podarować kilka działek dla Kościoła i zmeinić wysokość wieży kościelnej w planach by Proboszcz i Biskup żył godnie z opłat GSM.
          Można jeszcze zbudować ze 7 muzeów i 11 instytutów by walczyć z bezrobociem wśród rodziny.

          Chłopaki u władzy nie są w stanie rządzić i rozwiązywać tzw. bieżączki a Ty chcesz od nich wysublimowanych projekcji finansowych?

          Głupiego prezesa portu nie są w stanie wybrać z dwóch kandydatur partyjnych!

          • 11 4

        • niestety oni myślą max

          pare lat do przodu a resztą niech sie inni martwią !!

          • 1 0

        • zaraz obalimy Twoje myślenie (3)

          Ze starego pociągu zostaje tylko pudło i wózek. Na wózku, zamiast silnika prądu stałego, pojawia się jednostka trójfazowa, zasilana z wysokosprawnego falownika - w przeciwieństwie do zasilanego przez sieć rezystorów silnika prądu stałego. Zastosowanie silników trójfazowych (klatkowych asynchronicznych) daje zwiększone przyspieszenie (1m/s/s zamiast 0,4 m/s/s) oraz możliwość odzysku energii hamowania (wymagana jest jeszcze przebudowa podstacji zasilających). Zmiana układu siedzeń w wagonie oraz usunięcie zbednych drzwi wewnętrznych pozwala na usprawnienie wymiany pasażerów przez istniejące drzwi. Tak się robi na całym świecie (w Paryżu na linii 5 jeżdżą naprawdę stare trupy, jeszcze ze zwykłymi klamkami). Co do reszty zarzutów - tak, masz rację. SKM jest niewygodna dla gmin zrzeszonych w MZKZG. ALe to temat na długą opowieść, nie komentarz od artykułem.

          • 5 2

          • tylko te pudło jest 3x cięższe od nowych pudeł (2)

            i ma wielkie dziury w wejściach do pociągu. Na dodatek tych wejść jest za mało jak na ruch miejski. I tego obecna modernizacja nie zmieni

            • 4 2

            • wolę jednak stare, stalowe pudła (1)

              zawsze to człowiek się pewniej czuje niż w aluminiowo-plastikowym cudeńku. "dziura" miała być zastąpiona uchylnym stopniem - nie wiem, czy z tego zrezygnowano, ale w projekcie było.

              • 0 3

              • OK, to Ty bedziesz jezdzil pogierkowiskimi wynalazkami, a ja nowoczesnymni "aluminiowymi puszkami" z klima. I bedziesz szczesliwy.

                • 2 2

    • trzeba by chyba byc skonczonym kretynem zeby odrzucic najtansza oferte (7)

      Ty tez idziesz gdzie indziej, jak znajdziesz (za) tanio chleb/mleko/? Lepiej smakuje to samo tylko drozej?

      • 3 9

      • Nigdy nie kupuję w Biedronce, bo TO SAMO nie jest przewożone w pracujących chłodniach (4)

        następnie po wyładowaniu stoją przy drzwiach magazynu w upale i są potem wyeksponowane w lodówkach ustawionych na minimalne chłodzenie i TO SAMO po otwarciu uderza smrodem zdechłego psa.

        • 3 4

        • wmawiaj sobie dalej, że akurat tylko w Biedronce jest tak źle

          a w innych - droższych (czyli "jestem lepszy") sklepach jest lepiej / inaczej.

          Nie kupuję akurat w Biedronce, ale nie dlatego, że uważam, iż jest to gorszy sklep, ale po prostu mam do niego dalej niż do Lidla.

          • 5 0

        • akurat to co opisujesz zauważyłem w małych sklepikach (1)

          w marketach łańcuch chłodniczy jest zachowany (lepiej lub gorzej, ale jest). W sklepach pana Zdziśka i pani Krysi - przeważnie nigdy!

          • 4 1

          • żebyś się nie zdziwił

            co najmniej w trzech miejscach widziałem, jak się "zachowuje" łańcuch chłodniczy.

            • 0 0

        • Biedronka bardzo sie zmienila. A szok.

          • 0 0

      • To samo? Zdecydowanie nie to samo.

        • 0 0

      • To nie mleko

        Modernizacja taboru to nie to samo co kupowanie chleba...

        • 0 0

  • Modernizacja ? - na złom !! (4)

    • 72 16

    • To czym do gimnazjum bd jeździł?

      • 7 2

    • (1)

      ciekawe kto daje te minusy " że nie na złom " chyba jacyś historycy kolejowi :D

      • 13 6

      • historycy wg mnie wcale nie popierają modernizacji

        osobiście bardziej podobają mi się oryginalne skm'ki, przed tuningiem. oczywiście mam tu na myśli jedynie wygląd zewnętrzny, bo naturalnie większy komfort zapewniają wyremontowane składy

        • 6 0

    • też kiedyś byłem za nowymi składami ale

      to byłdo i tak wszystko zniszczy wiec nie powinni nawet modernizować !!!

      • 2 1

  • (1)

    Szkoda, przyjemne te nowe wagony

    • 13 22

    • nowe?? jesteś idiotą mniemam...

      • 3 5

  • Wiadomo, że lepsza taka modernizacja niż nic, ale to taki tuning kosmetyczny, na dłuższy okres czasu zgubny, bo nic wiecznie nie będzie jeździć (chyba).

    • 24 7

  • A kiedy będzie nowy tabor nie stary złom?! (2)

    • 55 7

    • Poczciwe ENy nazywasz złomem? (1)

      Śmieciu?

      • 7 11

      • ENy

        toż to "kible" są :D

        • 8 4

  • po co wogole modernizowac te stare zlomy (2)

    • 56 8

    • Nie za Twoje pieniądze ta modernizacja więc cicho.

      • 1 19

    • po to, że zaraz by wypadły z użytku

      a zakup siedmiu jednostek na całą aglomerację byłby prawdziwą kpiną.

      • 1 0

  • Tabor SKM (7)

    Kiedy wreszcie wymienią te padaki EN57 i EN71, nieprzystosowane do wysokich peronów, oraz szybkiej wymiany pasażerów? Założę się, że za 50lat, jak w metropoliach na świecie podróżować się będzie Mag-Levami, to u nas ciągle będą jeździć te same składy z lat 60 i 70 co dzisiaj.

    • 81 7

    • odnowa

      beda jezdzic za 50 lat te same ale innego koloru :) i oczywiscie zmodernizowane ... hahahaha

      • 17 3

    • (1)

      Sądzę, że brak chęci wymiany tych składów na nowe wynika również z (niezgodnego z pierwotnym przeznaczeniem SKM) nieformalnie założonego w tej firmie odbierania klientów kolejowym przewozom regionalnym, co m. in. ma zabezpieczać wysokie zatrudnienie załóg pociągów, w szczególności maszynistów, którego związek zawodowy zawsze trząsł tą firmą.
      Obecny tabor jest właśnie przystosowany do obsługi przewozów regionalnych i w zasadzie nie nadaje się do obsługi samego Trójmiasta, potrzebującego szybkiej kolei miejskiej o parametrach zbliżonych do metra.
      Wymiana taboru na nowy, wyeliminowałaby SKM jako konkurenta na liniach regionalnych, co wiązałoby się również z dostosowaniem zatrudnienia do obsługi samej metropolii trójmiejskiej. Stąd opór tej firmy przed wymianą taboru. W SKM-ie zawsze będą czarować, że taka wymiana będzie nieopłacalna, bo taki układ tam rządzi.

      • 14 1

      • faktycznie nigdy nie patrzyłem na to w ten sposób, ale teraz

        widze, że masz rację - faktycznie nasz tabor jest taki "ociężały", jeżeli chodzi o obsługę w mieście. Miałem okazję jeździć w londynie bezobsługowymi (DLR) i w paryżu podmiejskim rerem i naprawdę to lekkie konstrukcje

        • 8 0

    • jak bedziesz musial codziennie z buta drałowac (1)

      do pracy, albo lac drogie paliwo do samochodu opodatkowanego podatkiem od ekologii to przeprosisz te złomy

      • 1 2

      • Podatek na paliwo nie ma wiele wspólnego z ekologią

        Jest:
        1. Sposobem na ściągnięcie dodatkowych pieniędzy z obywatela
        2. Sposobem na zmniejszenie liczby samochodów na drogach. Gdyby paliwo było za 1zł/litr nie dałoby się jeździć. Wszyscy staliby w gigantycznym korku (skoro przy 5zł są korki, to co dopiero przy paliwie w cenie wody).

        • 1 0

    • po kiego wymieniać? (1)

      wystarczy spojrzeć na tramwaje... spadło trochę śniegu i wszystkie nowe nie były w stanie się poruszać i musieli wypuścić "stare komuchy" 105ki :)
      "Nowe" nie zawsze oznacza "lepsze"

      • 1 3

      • Ale bredzisz trollu

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane