• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zagrożona modernizacja SKM-ek?

Maciej Naskręt, Piotr Weltrowski
28 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Warta ok. 129 mln zł modernizacja 21 kolejek SKM stanęła pod znakiem zapytania po tym, jak do sądu wpłynął wniosek o upadłość układową firmy Tabor Szynowy Opole, która wspólnie z czeską Skodą remontuje składy trójmiejskiego przewoźnika.



Problemy TS Opole doprowadzą SKM do ogłoszenia nowego przetargu na modernizację składów?

Wniosek o upadłość układową spółki (czyli dającą nadzieję na przetrwanie firmy, jeśli porozumie się ze swoimi wierzycielami) wpłynął do wydziału gospodarczego Sądu Rejonowego w Opolu 26 lutego.

Sytuacja TS Opole jest trudna. W ubiegłym roku zlikwidowano oddział tej firmy w Zielonej Górze. Jego pracownikom zaproponowano pracę w centrali lub Ostrowii Mazowieckiej.

Jeśli TS Opole upadnie, zobowiązania z tytułu realizacji kontraktu poniesie też czeska Skoda.

Przypomnijmy, że obie firmy podpisały w maju 2012 r. z SKM Trójmiasto kontrakt na modernizację 21 składów typu EN-57. Mają za to zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Ewentualny upadek TS Opole może bardzo utrudnić realizację tego kontraktu w terminie.

- O tym, że TS Opole złożyło wniosek o upadłość z propozycją ugody dla wierzycieli, dowiedzieliśmy się w środę. Nie jest to dobra wiadomość, ale na takie sytuacje trzeba być przygotowanym. Mamy kilka scenariuszy awaryjnych i jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować projekt w pełni w terminie, czyli do końca 2014 roku. Najpierw chcemy jednak wszystko przeanalizować i omówić z właścicielami spółki oraz bankiem. Dopiero wtedy, kiedy podejmiemy konkretne decyzje, poinformujemy o tym opinię publiczną - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (161) 6 zablokowanych

  • klasyczny przyklad wykańczania przez UE. wręcz podręcznikowy. (8)

    unia "da" 51%, 49 % to kredyt (obligacje, jak zwał tak zwał) który potem dusi gminę. te 51% to taka przynęta w pułapce. gdyby fundusze UE miały służyć pomocą w rozwoju to po prostu powinny sfinansować 100% projektu. bo w ten sposób gminy są kuszone do zrobienia rzeczy na które je po prostu nie stać. ale widać zamysł tych funduszy "pomocowych" jest inny.

    • 6 14

    • albo inaczej - doplata z unii idzie do banku bo na koncu samorzad biorac pod uwage kredyt placi pewnie 100% inwestycji a dodane 51% to suma odsetek ;)

      • 1 7

    • Ale prdolisz chory pisowcu. (5)

      Niemiecki podatnik daje na ciebie gnoju 50 milionów złotych, a ty szczekasz jeszcze, ze ci on wykancza. Co za debil, litosci!!

      • 14 3

      • jawol herr (3)

        najbardziej pomoc niemiecka widać w Grecji. po prostu zasypuje ich deszcz niemieckich euro. ach izwinitje, zapomniałem, ten deszcz euro z europy pada do niemieckich banków, grecy to tylko mimowolni wydojeni pośrednicy.

        • 2 5

        • Dobrze że jest Polski pracodawca " aha " (2)

          Który to zatrudnia za 1600 brutto a najwięcej do powiedzenia ma

          • 5 0

          • pracodawca działa w srodowisku prawa, i prawa pracy. (1)

            zbudowanego przez pupilów angeli. oczywiście jest to nie do przyjęcia. ale, ale dlaczego ci co narzekają na to, nie głosują na Polską Partię Pracy tylko na tych liberalnych miłośników niewolnictwa ? boją się przy urnie czy są lemingami ???

            • 0 3

            • Przed wejściem do Unii płacili 600 zł netto

              Więc z Angelą nie trafiłeś

              • 1 0

      • doskonale jest to opisane, ten mechanizm wyzysku poprzez "pomoc" w poście powyżej,frycu

        właśnie te 51 % "pomocy" z UE trafia jako odsetki od kredytu do niemieckich banków

        • 2 2

    • Spisek! I zamach - tym razem iluminaci chcą zniszczyć Polskie Gminy

      • 1 1

  • trupy

    reanimacja trupów,jak łatanie łat na naszych pięknych gdańskich drogach...,wrrrr...

    • 8 1

  • Zakupić Elfy z bydgoskiej pesy. Stare skm na złom!!!!

    Po co modernizować złom!!!!!

    • 19 1

  • DAJMY SOBIE SPOKÓJ Z SKM (1)

    Dajmy sobie spokój z SKM i skupmy się na naprawdę potrzebnych inwestycjach: Teatr Szekspirowski (~80 mln pln), Muzeum Solidarności (~250 mln pln), utrzymanie boiska w Letniewie dla Lechii (rocznie ~ 18 mln pln), konkurs na nazwę drążarki tuneli (proponuję nazwę MIŚ - "im droższy tym lepiej"), etc.

    • 30 1

    • zapomniałeś o lotnisku za 100 mln i drobizagach jak infoboxy i kotary

      i na przyszłość zapamiętaj - SKM jest z Gdyni, tam ma siedzibę i zarząd. I głupie pomysły iście po gdyńsku

      • 1 0

  • No to nie będzie reanimacji trupa (1)

    i wszystko wróci do normy, nie wywali się kasy w błoto,
    koniec podniet,
    SKM - Straszna Kolej Miejska
    PKM - Pozorna Kolej Metropolitalna

    • 16 2

    • SKM to skrót od Syf Kiła Mogiła!

      prosze się nie mylić!

      • 2 0

  • Ta rąbaną firmę wraz z Głuszkiem trzeba wywalić na śmietnik historii. (7)

    Nie do pomyslenia by w wielomilionowej aglomeracji miejskiej, jedna komusza firemka partaczyła wszystko, terroryzowała mieszkańców. Dlaczego miasta nie wyrzucą tych patałachów z torów? Rozgnonić oszołomów, powołać nową firmę, kupić nowoczesne składy, wyremontować dworce, tory, wszystko. Co to za bajzel jest i ile lat jeszcze?!!!

    • 11 3

    • Kupić nowe składy - do obsługi Trójmiasto potrzebne ok 120 jednostek : 720 milionów (6)

      ciekawe kto da na to kase

      • 5 3

      • Paweł35 sprzeda organy i kupi

        Najdrożej pójdzie mózg, bo nówka nieśmigana.

        • 5 0

      • Z moich podatków nie wezmą

        Płacę 1000 zł miesięcznie a nie korzystam od wielu lat

        • 0 2

      • wystarczy dać sobie spokój z budową jednej trasy szybkiego ruchu przez środek miasta

        wysoki standard komunikacji miejskiej skutecznie odsysa od fotela samochodu.

        • 1 0

      • no widzisz, jak dla myslenia śledzi to ogromna nieosiągalna kasa (1)

        w innych miastach (nieopodal Gdyni) miliard w tą czy we wtą to jest do uzyskania... vide porty, nowa kolej itp.

        • 1 0

        • w gdyni to wogóle super jest - hala targowa i szaro betonowy skwer - rewelacja

          nie wspominając o opustoszałym dworcu który straszy , działkach za sądem w centrum miasta i całej liście , no i lotnisko na którym nie będą lądować samoloty ( chyba że awaryjnie , raz na 2 miesiące )

          • 2 0

      • ...

        Nie 120 jednostek tylko ok 55.
        I nie 720 mln , tylko ok 1mld zł.

        • 1 1

  • ree

    Czas na zmiany oby i oby na lepsze? ludzie na zekaja

    • 1 0

  • Ile musiał ktoś posmarować w łape że wybrali spółkę która miała kłopoty finansowe?Przecież firma z dnia na dzień nie popada w ruinę.s

    • 8 1

  • Wszyscy cisną na skm a to wykonawca ogłosił upadłość... co za maruderzy (4)

    • 3 7

    • (3)

      Już podczas przetargu było wiadomo, że wybierany wykonawca ma kłopoty. Jest to nawet napisane w tym artykule.
      Widocznie ten kontrakt miał podtrzymać tego trupa, ale, jak to na kolei, źle podliczyli rachunki...
      Ciekawe, co teraz zrobi, zaangażowana w przedsięwzięcie, czeska Skoda.

      • 4 0

      • Za to ty jesteś wtórnym analfabetą. (2)

        Sprawdź w słowniku hasło "maruder", a potem porównaj z hasłem "maruda". Może się czegoś nowego nauczysz.

        • 2 7

        • a ty sprawdz samopoczucie... to nie jest dyktando - i każdy wie o co chodzi

          • 5 2

        • Pochopna krytyka bywa bronią obosieczną

          To ty nie zrozumiałeś mojej uwagi, która dotyczy zarówno decyzji SKM-ki, zdającej sobie sprawę z sytuacji wykonawcy podczas jej podejmowania, jak i samego wykonawcy modernizacji taboru SKM.

          • 1 1

  • OMG (1)

    Ten kraj jest do zaorania...

    • 2 2

    • To oraj... Wieśniaku

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane