• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zagrożona modernizacja SKM-ek?

Maciej Naskręt, Piotr Weltrowski
28 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Warta ok. 129 mln zł modernizacja 21 kolejek SKM stanęła pod znakiem zapytania po tym, jak do sądu wpłynął wniosek o upadłość układową firmy Tabor Szynowy Opole, która wspólnie z czeską Skodą remontuje składy trójmiejskiego przewoźnika.



Problemy TS Opole doprowadzą SKM do ogłoszenia nowego przetargu na modernizację składów?

Wniosek o upadłość układową spółki (czyli dającą nadzieję na przetrwanie firmy, jeśli porozumie się ze swoimi wierzycielami) wpłynął do wydziału gospodarczego Sądu Rejonowego w Opolu 26 lutego.

Sytuacja TS Opole jest trudna. W ubiegłym roku zlikwidowano oddział tej firmy w Zielonej Górze. Jego pracownikom zaproponowano pracę w centrali lub Ostrowii Mazowieckiej.

Jeśli TS Opole upadnie, zobowiązania z tytułu realizacji kontraktu poniesie też czeska Skoda.

Przypomnijmy, że obie firmy podpisały w maju 2012 r. z SKM Trójmiasto kontrakt na modernizację 21 składów typu EN-57. Mają za to zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Ewentualny upadek TS Opole może bardzo utrudnić realizację tego kontraktu w terminie.

- O tym, że TS Opole złożyło wniosek o upadłość z propozycją ugody dla wierzycieli, dowiedzieliśmy się w środę. Nie jest to dobra wiadomość, ale na takie sytuacje trzeba być przygotowanym. Mamy kilka scenariuszy awaryjnych i jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować projekt w pełni w terminie, czyli do końca 2014 roku. Najpierw chcemy jednak wszystko przeanalizować i omówić z właścicielami spółki oraz bankiem. Dopiero wtedy, kiedy podejmiemy konkretne decyzje, poinformujemy o tym opinię publiczną - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (161) 6 zablokowanych

  • En57

    Tak to jest, jak w przetagu wybiera się najtańszą ofertę. Trzeba było kupić nowy tabor Pesy Lub Newagu a nie modernizować stare trupy- wyzłomować i kupić nowe !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Czy TRÓJMIASTO musi być gorsze od np. Warszawy?, u nas powinno wybudować się linię metra metodą drążenia pod istniejącymi torami- ideale warunki drążenia praktycznie w linii prostej. Intercity i regio na górze, a skm metro na dole.

    • 3 1

  • Marudzicie ... (7)

    Jeżdżę, sorka - jeździłem, długo SKM-ką i tak na prawdę w nosie mam czy ona jest nowa czy stara, zielona czy fioletowa, czysta czy brudna, z siedzeniami czy bez. Wozi NAJTANIEJ, mogę w niej nawet stać i mam gdzieś czy jest czysta byleby wymienili trakcję i zmodernizowali torowisko aby przez przerwane przewody spóźnień nie było. Więcej nie wymagam.

    • 5 14

    • (5)

      Mało wymagasz od SKM. A nie zauważyłeś, jak zmieniły się autobusy, tramwaje i trolejbusy? A widziałeś, jakie są pociągi miejskie w innych aglomeracjach, nawet w Polsce?

      • 9 0

      • OK (1)

        Wstyt jeździć takimi składami. Już na euro 2012 powinny być nowe nie zmodernizowane tylko nowe.

        • 3 1

        • Jak na Marsjanina, bardzo dobrze pisze Pan po polsku!

          (Ale jak na Polaka - to żałośnie...)

          • 1 0

      • Mało wymagam bo wiele nie potrzebuję. (2)

        Tak jak pisałem wyżej odnośnie SKM-ek - tramwaj, trolejbus czy autobus cudowne być nie muszą. Mają się nie psuć i dowozić na czas. Pewnie trudno Ci złożyć fakty, że skład SKM-ki jako taki sam w sobie się nie psuje ponieważ ewentualne opóźnienia spowodowane są awarią trakcji bądź torowiska. Autobusy, tramwaje czy trolejbusy z kolei są małymi pojazdami, łatwiej taki wyeksploatować, zezłomować i kupić nowy niż bawić się w jego remont. Myślisz, że teraz ktoś bawiłby się w remont silnika w autobusie? Nie. Ma on do przejechania ileś kilometrów, zdycha i zostaje zastąpiony nowym a co za tym idzie - ładnie wyglądającym w środku. Teraz kumasz? Dobrego dnia Ci.

        • 0 5

        • pociag miejski to większy tramwaj, zobacz jak to wygląda w cywilizowanym świecie (1)

          a że u nas nie ma takich, to jeżdżą złomy do ruchu pozamiejskiego

          • 6 0

          • polska to nie cywilizowany świat - z średnią krajową 600 Euro - nie zapominaj że my 50 lat za starą UE

            • 1 1

    • taka prawda - to są krótkie przejazdy i wazniejsze by nie było awarii , niż ładne składy

      • 2 7

  • Komentarz nr.100 - jaki kraj i władza taka jakość transportu publicznego

    • 2 1

  • !

    ooooo :( biednemu skm znowu coś nie wyszłooo :(
    biedni prezesi :(

    • 1 4

  • No czemu nie jestem ani trochę zdziwiony?! (1)

    Tak przeciągali tą modernizację, przez 3 lata Głupszek się produkował... i d*pa. Ciągle jeździmy taborem zaprojektowanym w 1958 roku!

    • 6 0

    • Lepszy ten z 58' niż zaprojektowany w XXI przez wybitnych inżynierów po zaocznych.

      • 0 2

  • " Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji."

    Z ciekawości - na jaki %?

    • 2 0

  • z modernizacja jak zwykle są problemy

    jak zwykle są problemy, ale ja pytam czy w tych zmodernozowanych wagonach nadal będzie tylko po 2 drzwi wyjściowych. Powinno ich być przynajmniej po 3 na każdą stronę, a w długich wagonach nawet po 4 wyjścia. Czy nikt na to jeszcze nie wpadł?

    • 2 0

  • Wszystko upada.

    a tuskowi się wznosi. Zawsze gotowy do dym....nia narodu.

    • 3 1

  • Porównanie

    Nie raz miałem okazję porównać tabor kolejowy w innych regionach kraju, z tym co jest wykorzystywany na Pomorzu. Niebo a ziemia. Wiele województw przejęło przewozy regionalne i wymienia tabor na nowy. Na pomorzu się tego nie robi. Władze województwa nawet nie maja takiego zamiaru. Tak samo SKM. Warszawska SKM, to jest prawdziwa SKM. Nowoczesny i czysty tabor. Z tego co wiem Warszawa chce w tym roku kupić 7 albo nawet 10 nowych pociągów dla SKM. SKM w Trójmieście również nie ma takich zamiarów jak wymiana taboru na nowy. Mało tego nawet nie wypaliła modernizacja tych starych trupów. Nie wypaliła in dwa razy. Inne regiony wymieniają tabor pozbywa się tych starych gratów typu EN 57 i EN 71. Trafiają one do Województwa Pomorskiego i "zasilają" flotę SKM Trójmiasto i Przewozów Regionalnych w Gdyni. Efektem są częste awarie na trasie i opóźnienia. Jak ktoś ma gdzieś przesiadkę, to niestety musi sobie radzić sam, bo kierownik pociągu nie powiadomi, stacji przesiadkowej. Miałem taki przypadek. Noc spędziłem w Laskowicach Pomorskich spacerują w okolicach dworca. Pociąg się spóźnił, pan kierownik powiedział, że nie będzie dzwonił do Laskowic, bo Spółka ARRIVA nie będzie wstrzymywać szynobusu do Grudziądza. Za jakiś czas pogadałem w przedstawicielem tej spółki. Powiedział mi, że to nie prawda. Szynobus by poczekał, zwłaszcza, że był to ostatni szynobus do Grudziądza. Dodał, że ARRRIVA jest faktycznie w konflikcie z Przewozami Regionalnymi w Gdyni, bo nie honorują ich biletów pracowniczych. Na tym jednak cierpią pasażerowie.Gadałem też z takim kolejarzem z Gdyni, który powiedział mi, że tabor SKM i PR Gdynia "trzyma się tylko na farbie". Faktycznie przyznał, że jest to złom a obydwie spółki sprowadzają złom z różnych części kraju. Nie ma co marzyc o wymianie taboru na nowy, gdyż jak już wcześniej pisałem władze województwa i władze SKM nie maja takiego zamiaru. Ponadto nie stać ich na to i nigdy nie będzie na to stać. Taka jest prawda

    • 5 0

  • Apel Do Władz....... (1)

    Po jaką choler. Wam ta nowa obwodnica trójmiasta?
    Przecież ludzi nie przybywa, a ubywa.
    Wyprowadzają się, załamani niegospodarnością Budynia i Szczurka, do Angli, Norwegi i gdzie tylko się da.
    Byle dalej stąd.............
    Po co ta droga czerwona w Gdańsku?
    Na co Wam nowe PKM, kiedy nie potraficie zadbać o starą SKM?

    Zagospodarujcie te milardy jak należy. Zadbajcie o to co jest, ale to tak fest porządnie, jak należy.

    Macie SKM, macie Meksyk, macie Orunie Dolną, macie Wielkie Pole do popisu........
    Zróbcie z tego PRAWDZIWE 3CITY, kupcie Nowe składy, wyremontujcie dotychczas używane arterie, pomózcie ludziom odnowić domy w ubogich dzielnicach.

    Na co komu Forum Kultury Szczurze kiedy człowiek nie ma na opał. Na co komu Muzeum Solidarności Budyniu, kiedy dachy w domach Oruni się walą na głowę. Niestety nie na Twoja Wielką głowę z małym m.....

    Zastanówcie się Wreszcie nad sobą, nad swoim postepowaniem i przede wszystkim tym:
    Jaką Wy rolę tu pełnicie, 3city to nie jest Wasz prywatny folwark, to żyjący organizm.

    I jesli nie chcecie żle skończyć, dobra rada, weżcie podnieście swoje ociężałe 4 litery i ruszcie do roboty to co tam jescze w głowach Wam pozostało.
    Bo jak widzę te wizje wróżek trójmiasta, to widzę że nie za wiele. Ale macie swoje sznse, więc działajcie..

    • 4 1

    • to mi się podoba !!!!!!

      Brawo!!!!!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane