• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zagrożona modernizacja SKM-ek?

Maciej Naskręt, Piotr Weltrowski
28 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Warta ok. 129 mln zł modernizacja 21 kolejek SKM stanęła pod znakiem zapytania po tym, jak do sądu wpłynął wniosek o upadłość układową firmy Tabor Szynowy Opole, która wspólnie z czeską Skodą remontuje składy trójmiejskiego przewoźnika.



Problemy TS Opole doprowadzą SKM do ogłoszenia nowego przetargu na modernizację składów?

Wniosek o upadłość układową spółki (czyli dającą nadzieję na przetrwanie firmy, jeśli porozumie się ze swoimi wierzycielami) wpłynął do wydziału gospodarczego Sądu Rejonowego w Opolu 26 lutego.

Sytuacja TS Opole jest trudna. W ubiegłym roku zlikwidowano oddział tej firmy w Zielonej Górze. Jego pracownikom zaproponowano pracę w centrali lub Ostrowii Mazowieckiej.

Jeśli TS Opole upadnie, zobowiązania z tytułu realizacji kontraktu poniesie też czeska Skoda.

Przypomnijmy, że obie firmy podpisały w maju 2012 r. z SKM Trójmiasto kontrakt na modernizację 21 składów typu EN-57. Mają za to zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Ewentualny upadek TS Opole może bardzo utrudnić realizację tego kontraktu w terminie.

- O tym, że TS Opole złożyło wniosek o upadłość z propozycją ugody dla wierzycieli, dowiedzieliśmy się w środę. Nie jest to dobra wiadomość, ale na takie sytuacje trzeba być przygotowanym. Mamy kilka scenariuszy awaryjnych i jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować projekt w pełni w terminie, czyli do końca 2014 roku. Najpierw chcemy jednak wszystko przeanalizować i omówić z właścicielami spółki oraz bankiem. Dopiero wtedy, kiedy podejmiemy konkretne decyzje, poinformujemy o tym opinię publiczną - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (161) 6 zablokowanych

  • czyli jest jeszcze szansa, że nie wyrzucą w błoto tych pieniędzy które miały iść na tą żałosną modernizacje?

    • 12 5

  • Żal (1)

    Żałosna firma zarządzana przez śmiesznych ludzi z głu(p)szkiem na czele

    • 15 5

    • Nie zapominaj

      o prezesuniu L. Ten facio to dopiero miesza....Właściwy człowiek na właściwym miejscu.Niebawem usłyszymy,że częstotliwość w szczycie bedzie co 15 min. bo tak "wyszło" im z badań marketingowych.Żałosne "kierownictwo,żałosny tabor....

      • 8 0

  • ŻENADA

    no i dobrze ...niech kupia nowe a nie te 45 letnie sklady odmalowuja...... ciekawe czy tez Ci co decyduja to kupuja stare samochody i je modernizuja czy kupuja nowe..... po prostu ten pomysl z remontami to ZENADA !!!! ....w Warszawie jezdza bardzo ladne nowoczesne skmki ....nie moga takich kupic ???

    • 15 3

  • Modernizacja (12)

    Mamy 2013rok w Niemczech, Francji czy innych państwach pociągi dalekobieżne osiągają ponad 300km\h, z pasażerami. U nas wielkie zachwyty są że pociąg pojechał trochę ponad 200km\h i to podczas testów tylko.
    SKM rozwija prędkość do 60km\h czas przejazdy z Gdynia głównej do Gdańska głównego od 20lat nie uległ skróceniu. Modernizacja to wyrzucenie pieniędzy w błoto. Stare zezłomować i na kupno nowych wziąć dofinansowanie unii.

    • 35 7

    • w Niemczech i Francji średnia krajowa to 2500 euro netto a w Polsce 650 euro (11)

      co ty porównujesz nasz dziki kraj do starej UE

      • 9 3

      • Niemcy 2200, Francja 2000

        Ale poza tym racja,niestety.

        • 9 0

      • Spójrz jeszcze na to że wszystko jest tam 4x drożej (7)

        • 0 12

        • (1)

          Nieprawda

          • 7 1

          • Jemu chodziło że w centrum Paryża i Berlina jest drożej niż w pcimiu wielkim.

            • 1 0

        • widać że nigdy tam nie byłeś jeśli twierdzisz że wszystko tam 4x droższe (4)

          • 7 1

          • Ale np. usługi komunikacyjne często już tak. Może nie we Francji, bo tam się panoszy etatyzm i dotacje (2)

            Ale jak zobaczyłem ceny ICE do Lipska, to mi przeszło. I nie tylko mi, znajomy z Rotterdamu też chciał jechać na tą imprezę i też mu przeszło. Głównie przez koszty dojazdu.

            Wysoki standard kosztuje. Oby nie doszło do sytuacji, jak w Wielkiej Brytanii, gdzie prywatne koleje ... są 3-4 razy droższe, niż jazda samochodem!

            • 0 5

            • Gdzie są droższe jak jestes jełop to tak zapłacisz (1)

              Wchodzisz w net i masz non stop promocje. Przy takiej konkurencji kupisz w necie wcze śniej zamiast 5 minut przed wyjazdem i oszczedzasz nawet 80% jak jechaliśmy ekipą to braliśmy np. grupowe powrotne od razu i płaciłeś mniej niz za przejazd autobusem z Moreny do Wrzeszcza albo podobnie. Oni zarabiają na tym, że kanar co pare minut chodzi z wózkiem i sprzedaje napoje, kawę czy jakieś snaki.

              • 3 1

              • Czyli tacy spryciarze jak ty jeżdżą tylko jak są promocje?

                Nie wyobrażasz sobie sytuacji że potrzebujesz gdzieś jechać w PONIEDZIAŁEK o 8 a wrócić w ŚRODĘ o 14? W takiej sytuacji kupisz bilety na piątek i sobotę, bo taniej?

                • 2 0

          • Zawsze jaskiś pełowiec wpier**li się między wódke a zakąske

            na zasadzie jest syf z robotą a przepraszam ale mój tata były milicjant ma super przędąca firmę ochroniarską. Albo kradną kasę na budowy a przepraszam ale pod Kościerzyną asfalt na osiedlu zrobili widziałem wczoraj.Co jest 4 razy droższe podaj chociaż jeden przykład?

            • 3 1

      • Grecja ma PKB na głowe 2 razy większy niż my a USA PKB 2 razy większe

        niż Grecja, na łeb. My za to mamy 2 razy większa cene wachy niż USA. W czymś jesteśmy lepsi.

        • 5 0

      • Skąd masz te 2500 netto średnio? :D

        Nie ma to jak znajomość świata... Opowiadaj dalej te bzdury, może ktoś uwierzy :)

        • 1 0

  • "Głebia przyjemności na finansowej mieliźnie"

    "portfel leszcza" Co za idiota robił tę reklamę?!!!

    • 7 2

  • Powinni zlikwidowac pociagi

    Zamiast tego mogliby wprowadzic teleportacje

    • 7 5

  • Tylko wstawcie do nich plastikowe siedzenia. (1)

    Bo te szmaciane siedziska śmierdzą menelami, którzy robią sobie noclegownie w kolejkach.

    • 24 2

    • pod czujnym

      okiem ochrony i bohaterskich patroli SOK SKM :-))))

      • 5 0

  • oznaczenie serii. (2)

    taka mała uwaga - nie ma czegoś takiego jak EN-57, prawidłowe oznaczenie to EN57. Tak samo z EN71, czy EW58.

    • 8 1

    • zawsze się zastanawiałem czy to od roku produkcji czy maksymalnej prędkości (1)

      • 7 0

      • Od ilości warstw farby. Jak położą sześćdziesiątą, to będzie zmodernizowany EN60.

        • 1 0

  • i bardzo dobrze, ile można pudrować te trupy, może przetarg 20 letni na zewnętrzego przewoźnika a infra dalej we władaniu SKM? (1)

    Cały efekt moderny peronów pada przy tych trupach: mało drzwi, słynna dziura, wysoki pokład, gorsza wentylacja niż przed moderną (o klimie można zapomnieć), wnętrze archaiczne jak na potrzeby Trójmiasta i specyfiki metra.

    • 9 3

    • Żaden inny przewożnik tu nie wejdzie żeby mu patologia zniszczyła i rozkradła co się da

      • 8 5

  • Automaty biletowe w Gda. Głównym są tak ustawione, że słońce świeci prosto (2)

    w ekrany. Ludzie próbują sobie przysłaniać ekran rękami, gazetą ale to niewiele pomaga. Zróbcie coś z tym bo w słoneczne dni to tragedia.

    • 22 0

    • Ty masz chłopie problemy !!! Idz kup do kasy... (1)

      • 5 9

      • ale on ma racje: po co automat jesli nie da sie z niego korzystac? tylko po to by SKM zaksiegowala wydatek?

        jak slonce to trzeba isc na ten automat w cieniu na peronie i zraz sie robi dluga kolejka, bo system operacyjny w srodku wolniejszy od dzdzownicy

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane