• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zagrożona modernizacja SKM-ek?

Maciej Naskręt, Piotr Weltrowski
28 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Warta ok. 129 mln zł modernizacja 21 kolejek SKM stanęła pod znakiem zapytania po tym, jak do sądu wpłynął wniosek o upadłość układową firmy Tabor Szynowy Opole, która wspólnie z czeską Skodą remontuje składy trójmiejskiego przewoźnika.



Problemy TS Opole doprowadzą SKM do ogłoszenia nowego przetargu na modernizację składów?

Wniosek o upadłość układową spółki (czyli dającą nadzieję na przetrwanie firmy, jeśli porozumie się ze swoimi wierzycielami) wpłynął do wydziału gospodarczego Sądu Rejonowego w Opolu 26 lutego.

Sytuacja TS Opole jest trudna. W ubiegłym roku zlikwidowano oddział tej firmy w Zielonej Górze. Jego pracownikom zaproponowano pracę w centrali lub Ostrowii Mazowieckiej.

Jeśli TS Opole upadnie, zobowiązania z tytułu realizacji kontraktu poniesie też czeska Skoda.

Przypomnijmy, że obie firmy podpisały w maju 2012 r. z SKM Trójmiasto kontrakt na modernizację 21 składów typu EN-57. Mają za to zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Ewentualny upadek TS Opole może bardzo utrudnić realizację tego kontraktu w terminie.

- O tym, że TS Opole złożyło wniosek o upadłość z propozycją ugody dla wierzycieli, dowiedzieliśmy się w środę. Nie jest to dobra wiadomość, ale na takie sytuacje trzeba być przygotowanym. Mamy kilka scenariuszy awaryjnych i jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować projekt w pełni w terminie, czyli do końca 2014 roku. Najpierw chcemy jednak wszystko przeanalizować i omówić z właścicielami spółki oraz bankiem. Dopiero wtedy, kiedy podejmiemy konkretne decyzje, poinformujemy o tym opinię publiczną - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (161) 6 zablokowanych

  • tak kończy się dziadostwo trójmiejskich włodarzy ...

    ..najpierw dziadowska firma zamontowała dziadowskie maszyny w wysypisku w szadółkach a teraz zakontraktowali dziadowską firmę do remontu strupiałych składów skm....sprawdza się stara maksyma że chytry dwa razy traci...

    • 12 1

  • Nic sie nie stalo

    Jak wszystko w tym kraju i z ta wladza

    • 3 1

  • Że też nigdy nie pojawił się artykuł pt.

    "Zagrożona podwyżka biletów SKM"

    • 10 0

  • modernizacja? raczej wymiana!

    kolejki skm są tak stare, że zagraniczni turyści fotografują je "dla jaj".

    zamiast inwestować w złom, powinno się zainwestować w NOWE składy.

    czy polskie miasta zawsze muszą być "opóźnione w rozwoju" o 50 lat?

    • 15 0

  • irek

    kiedy nowe pociągi a nie stare modernizowane masakra mój dziadek nimi podróżował i się śmieje dziś ze są modernizowane :)

    • 9 1

  • durnota władz SKM (1)

    nie ma sobie równych, zamiast kupić nowe składy - chociażby 2 to ładują kasę w trupy. Ale cóż w PKP to samo, ci sami ludzie takie samo myslenie.

    • 9 1

    • I co, potem będziesz czekać pół dnia na peronie, żeby jechać nowym składem, a nie starym?

      ;)

      • 1 7

  • BRAK SŁÓW (1)

    jak zwykle masło maślane.......
    Po pierwsze "jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować projekt w pełni w terminie, czyli do końca 2014 roku"
    Po drugie "Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013"

    to wreszcie kiedy te nowe kolejki bedą jeżdzić,
    w 2020?

    • 8 0

    • Kiedy? Jak wreszcie NA ZBITY PYSK wyrzuci sie trzy rzadzace kliki w Trojmiescie. I nei wazne na kogo: na kogokolwiek.

      • 0 0

  • SyF SKM (1)

    Modernizacja ro paranoja. Taniej wychodzi kupienie nowych składów polskich zakładów. kiedyś podano kwote modernizacji jednego składu wyszło taniej kupno nowego. Ale co tam ktoś do kieszeni ładuje sobie kasę od 2ch lat tyle minęło od ostatecznego terminu oddania zmodernizowanych składów. Z tego co kiedyś cześć zmodernizowanego składu pojechała do warszawy z tego co pamiętam na euro. No ale składy już nie powróciły za to warszawa chwali się zmodernizowanymi składami. Czemu tego nikt nie opisze ! A bilety oczywiście podrożały. Teraz opłaca mi się bardzie samochodem jeździć niż SKM gdyż to komfortowe i wygodniejsze od śmierdzącej starej brudnej i nieciekawej skm a przy tym niewiele droższe.

    • 10 0

    • Bilet miesięczny metropolitalny 200zł, paliwo do samochodu 350zł i zaoszczędzony czas.

      • 0 1

  • NAROD ZLODZIEJI I POJE@ANCOW !!!! i tyle (1)

    Wiecznie jakies bzdety ze szmal wzieli i sie rozplyneli. A dyrekcja SKM wiecznie zadowolona bo balanga trwa . Jestescie wszyscy walnieci w mozg ! . Powinno sie wszystkich zamknac w psychiatryku i leczyc !

    • 6 3

    • Powinno. Przynajmniej miałbyś towarzystwo.

      Widzę, że podciągnęli światłowód do Srebrzyska...

      • 0 1

  • to jest złom

    Wszystkie inne województwa wymieniają tabor na nowy. Produkowany jest on w Polsce, w Bydgoszczy i Sanoku. Województwo Pomorskie sprowadza wycofywany złom z tych województw, własnie EN 57 i EN 71. W Województwie Pomorskim nawet nie ma takich zamiarów, a co dopiero mówić o planach.

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane