• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zagrożona modernizacja SKM-ek?

Maciej Naskręt, Piotr Weltrowski
28 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Warta ok. 129 mln zł modernizacja 21 kolejek SKM stanęła pod znakiem zapytania po tym, jak do sądu wpłynął wniosek o upadłość układową firmy Tabor Szynowy Opole, która wspólnie z czeską Skodą remontuje składy trójmiejskiego przewoźnika.



Problemy TS Opole doprowadzą SKM do ogłoszenia nowego przetargu na modernizację składów?

Wniosek o upadłość układową spółki (czyli dającą nadzieję na przetrwanie firmy, jeśli porozumie się ze swoimi wierzycielami) wpłynął do wydziału gospodarczego Sądu Rejonowego w Opolu 26 lutego.

Sytuacja TS Opole jest trudna. W ubiegłym roku zlikwidowano oddział tej firmy w Zielonej Górze. Jego pracownikom zaproponowano pracę w centrali lub Ostrowii Mazowieckiej.

Jeśli TS Opole upadnie, zobowiązania z tytułu realizacji kontraktu poniesie też czeska Skoda.

Przypomnijmy, że obie firmy podpisały w maju 2012 r. z SKM Trójmiasto kontrakt na modernizację 21 składów typu EN-57. Mają za to zainkasować ok. 129 mln zł. 59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Ewentualny upadek TS Opole może bardzo utrudnić realizację tego kontraktu w terminie.

- O tym, że TS Opole złożyło wniosek o upadłość z propozycją ugody dla wierzycieli, dowiedzieliśmy się w środę. Nie jest to dobra wiadomość, ale na takie sytuacje trzeba być przygotowanym. Mamy kilka scenariuszy awaryjnych i jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować projekt w pełni w terminie, czyli do końca 2014 roku. Najpierw chcemy jednak wszystko przeanalizować i omówić z właścicielami spółki oraz bankiem. Dopiero wtedy, kiedy podejmiemy konkretne decyzje, poinformujemy o tym opinię publiczną - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu, ale żaden z nich do Trójmiasta jeszcze nie dotarł.

Miejsca

Opinie (161) 6 zablokowanych

  • Był przetarg i wybrano zapewnie najtańszą ofertę

    Był przetarg i wybrano zapewnie najtańszą ofertę.
    Wybrany najtańszy wykonawca nie daje gwarancji sukcesu wykonania, bo jeśli tak ścina koszty, to ma
    duże ryzyko działanosci. To kolejny przykład, że kryterium najnizszej ceny nie jest dobre w projektach tego typu.

    • 3 0

  • Zgadzam się z taką jedną opinią !

    To fakt ! Ludzie uciekają z Pomorza. Nie tylko za granicę ale i tez do Warszawy i innych aglomeracji. Znam przypadki gdzie ludzie wyprowadzili się do Białegostoku. Białystok ma świetnego prezydenta. Pomorskie to najgorszy region w kraju. Tu najlepiej się czują typy z pod ciemnej gwiazdy. Trójmiasto to nie metropolia, tylko prowincja. Słyszałem kiedyś wypowiedzi trzech wspaniałych prezydentów. Mówili,że nie mogą przejąć SKM-ki, bo to zbyt duży ciężar dla tych trzech miast. To samo powiedział ówczesny marszałek województwa Kozłowski. Nawet województwo nie jest w stanie utrzymać tej firmy. Warszawa potrafi utrzymać Metro, SKM-kę, MZA i Tramwaje Warszawskie. Warszawę stać na wymianę taboru. Trójmiasto czy też Pomorze, nigdy nie będzie w stanie utrzymać takich firm. Inwestorzy omijają region szerokim łukiem. Region się wyludnia.W konsekwencji przypada mu mniej miejsc w parlamencie i nie ma dobrej reprezentacji. Ta co jest, to lepiej nie mówić. Co do tej PKM-ki, to jest to marzenie ściętej głowy. Wielki szum medialny, a i tak ona nie powstanie. Zabraknie kasy.

    • 2 0

  • w jakiej Ostrowii??

    Szanowni "dziennikarze"! Zanim napiszecie artykuł, sprawdźcie posiadaną przez siebie wiedzę na dany temat albo lepiej nic nie publikujcie i nie wprowadzajcie ludzi w błąd. Ostrowia Mazowiecka jest barrdzo daleko od miasta, w któym rzeczywiście propozycje pracy mieli pracownicy likwidowanego odziału TSO w Zielonej Górze....

    • 0 0

  • Modernizacja SKM

    Gdyby dali modernizacje SKM konsorcjum Newag nie było by problemów.U nas szukają przetargów tylko po najniższej cenie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane