• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku. Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku.

Z trzech do czterech wzrosła liczba wariantów buspasa, jaki ma powstać na SpacerowejMapka między Osową a Oliwą. Miasto robi kolejny krok w kierunku jego budowy i w ciągu kilku dni zamierza ogłosić przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji. Ma być ona gotowa w ciągu 12 miesięcy.



Na który wariant buspasa na Spacerowej powinno się zdecydować miasto?

Po raz pierwszy o planach drogowców zamierzających przebudować ul. Spacerową, by usprawnić na niej ruch transportu publicznego pisaliśmy w 2015 r.

W 2018 r. temat wrócił, ale jako kiełbasa wyborcza, którą przerzucali się kandydaci na prezydenta Gdańska.

Konkrety poznaliśmy jesienią 2020 r. gdy o trwających pracach koncepcyjnych informował Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił przed dwoma laty Grzelak.
Ogólny zarys tych ustaleń poznaliśmy latem zeszłego roku, gdy drogowcy przygotowali trzy warianty buspasa na ul. Spacerowej.

W kolejnych miesiącach przygotowano dodatkowy, czwarty wariant.

Teraz pora na szczegóły.

Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Buspas na Spacerowej długi na prawie 6 km



- W przyszłym tygodniu ogłosimy przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy - informuje Aneta NiezgodaDyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy, poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców. Koncepcja będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji.
  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione zostaną m.in. kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy. Ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach.

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  • Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  • Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  • Czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie.

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

  • Powinno być 2x2 dla samochodów, a obok DDR (1)

    Przyspieszając samochody przyspieszymy też autobusy

    • 9 2

    • Żeby potem postawić je w jednym rzędzie w koreczku na dole/na górze?

      • 1 1

  • Podajcie nazwiska tych szkodników z DRMG co wymyslili by rowerzyści blokowali bus pas !!

    Droga rowerowa dzbany jest dla wszystkich a nie tylko dla wyczynowców! Będą nia jechac rodzice z dziecmi i co wtedy autobus bedzie sie za nimi wlókł !
    DRMG jest wrecz napchana kolesiami czyli cio kompletnie niemaja zadnych kompetencji by tam pracowac kompromituja sie tysiace razy w ciagfu roku i zamiast ich wywalic na zbity pysk to jeszce premie dostają.Jak widac zmiana dyrektora zupełnie nic nie zmieniła!
    Wie to kazdy kto zroweru korzysta ali i ten co autem jedzie ale dzbanki z DRMG naturalnie nie ze droga rowerowa moze byc tylko wydzielona dla ich bezpieczestwa i nie blokowania ruchu.

    • 20 2

  • spacerowa (1)

    Buspasy częściowo poprawią przejezdność ul. Spacerową.
    Tylko tunel pod Pachołkiem usprawni ruch samochodowy.

    • 6 4

    • Tobie juz tunel ktos z mózgu zrobił:)

      • 0 3

  • Zmieniam auto na elektryczne (3)

    Na reszcie konkretny buspas! I będę się z Was śmiał!

    • 4 12

    • W 2026 roku sprzedasz eko-szrota na baterie

      jak ci się skończą przywileje :)))

      • 3 0

    • Nie ciesz się tak bo już przebąkują że liczba samochodów elektrycznych mocno wzrosła !

      I w związku z tym zaczną tracić przywileje jeszcze trochę parę lat i będą je obowiązywały te same prawa co te z silnikami spalinowymi ! I przywileje pójdą się bujać wtedy my będziemy się śmiali z ciebie !

      • 2 0

    • Spokojna twoja

      Już raktywistów boli, że twój "blachosmrod" parkuje za darmo. Jeszcze parę lat i koniec balu.

      • 0 0

  • Robią wszystko

    dla mniejszości: rowerzystów, autobusów, rolkarzy; a tych najliczniejszych mają w dużym poważaniu.
    A Piramowicza odwrócona, czy jeszcze nie?

    • 15 4

  • Kierowca

    Jest tylko jeden słuszny wariant. Rozbudować jak Slowackiego z rezerwą terenową pod kolejny pas. No i oczywiście ścieżka rowerowa

    • 6 4

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Najlepsza opcja to wydzielenie zupełnie oddzielnych pasów dla autobusów w obie strony a także osobny kawałek dla rowerzystów. Może ci co tak namiętnie analizują i tworzą te koncepcje powinni przejechać się choć raz do Holandii żeby zobaczyć jak można dobrze wykorzystać jezdnię i obszar wokół dla wszystkich uczestników ruchu a nie tylko dla samochodów.

    • 163 46

    • Jasne (3)

      Osobne pasy dla 3-4 autobusów na godzinę. Brawo Napoleonie

      • 16 9

      • Elektryki (2)

        Wcale tak nie będzie. Coraz więcej aut elektrycznych. Ja już dawno dawno omijam korki nielicznymi co prawda buspasami w Trójmieście. Wydaje mi się, że w czasie jak skończą budowę to połowa kupowanych aut będzie już "na baterie" :) Nie prościej wprowadzić zieloną naklejeczkę na szybę? Korki zaraz by się zmniejszyły a i stan powietrza by się poprawił.
        Ot takich mamy włodarzy, którzy wpadają na pomysły dobre na teraz i nie biorą pod uwagę tego co będzie w przyszłości... trochę jak z naszym zakładem utylizacyjnym.

        • 3 10

        • (1)

          no i wtedy skończy się rumakowanie elektryków po buspasach :)

          • 5 0

          • Zrozumienie...

            Połowa kupowanych, a nie wszystkich. Nie czytaj byle jak. Nie wiem dlaczego wyczuwam w Twojej wypowiedzi jakąś satysfakcję?

            • 0 1

    • (3)

      Mało masz lasu dookoła? Dlaczego na siłę chcesz upchnąć rowery między samochodami?

      • 11 7

      • no właśnie. samochody w bruzdy, gdzie ich miejsce. nie upychajmy ich między rowerami.

        • 3 5

      • Zrobili ekspresową drogę przez Kościerską

        to ją teraz psują spowalniaczami

        • 1 1

      • Szosa lasem nie posmigasz

        • 0 0

    • Urzednicy to kolesie maja stołki tylko dzięki znajomości królika.

      Oni na zachodzie byli juz wielokrotnie nawet na nasz koszt i to efektów brak

      • 6 4

    • Dokładnie

      Tydzień w Holandii wystarczy, żeby otworzyć oczy na to jak można zrobić buspasy dobrze

      • 7 3

    • Osobna jezdnia dla autobusów 1x1 + mijanki

      • 3 0

    • Widziałeś w tej Holandii

      200 metrowe wzgórza?

      • 0 0

  • Szkoda kasy

    i tsk wszystko się zabolokuje albo przy młynie albo przy obwodnicy. Bardziej przydałaby się nowa droga od Owczarni do Polanki na wys. Bażuńskiego

    • 13 7

  • Kidawa towarzyszka partyjna dulkiewicz z poko powiedziała: Jakby natura chciała to by las oświetliła dla rowerzystów ? (1)

    • 9 3

    • One obie są na tym samym poziomie umysłowym

      • 1 0

  • Nawet w Gdyni Szcxurek dawno sobie z tym poradził a poko w Gdańsku nic.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane